REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Pracodawca chce, żeby pracownica dołączyła do zespołu pracującego w nocy. Pracownica wychowuje dziecko w wieku 6 lat. Czy pracodawca może wydać polecenie do pracy w nocy dla tej pracownicy?
Zaledwie w pięć miesięcy od debiutu ChatGPT, liczba ogłoszeń o pracę w sektorze IT, zawierających umiejętności związane ze sztuczną inteligencją, wzrosła o 30%. Duże zainteresowanie AI nie przekłada się jednak jeszcze tak mocno na segment white-collar, gdzie liczba podobnych ofert od grudnia 2022 r. do czerwca 2023 r., stanowi ok. 1% wszystkich ogłoszeń. Względem analogicznego okresu sprzed roku (grudzień 2021–czerwiec 2022) widać wzrost na poziomie 0.33 pp. I choć nie jest to imponujący przyrost, to trend powoli zaczyna być widoczny.
Porzucenie przez pracownika pracy miewa różne przyczyny. Zdarza się, że jest ono konsekwencją niewyrażenia przez pracodawcę zgody na rozwiązanie łączącej strony umowy za porozumieniem stron. W innych wypadkach pracownik po prostu "znika" i ani pracodawca, ani współpracownicy nie wiedzą, jakie są tego powody.
Cztery piąte pracowników, którzy rozpoczęli pracę w ciągu ostatniego roku, jest otwartych na poszukiwanie kolejnego miejsca pracy. Wynagrodzenie, elastyczność i rozwój kariery to czynniki, które biorą pod uwagę przy wyborze nowej pracy.
REKLAMA
Pracodawcy mają sposób na obejście przepisu o dodatkowej przerwie przy nadgodzinach jednak Główny Inspektorat Pracy również ma sposób na takich pracodawców. Stanowisko orzeka jednoznacznie na korzyść zatrudnionych.
Dwadzieścia jeden procent pracowników na świecie deklaruje, że jest zaangażowanych w wykonywanie swojej pracy – wynika z raportu Gallupa The State of the Global Workplace: 2022. Jeśli w tym momencie pomyśleliście, że jest to niewiele – to na jakie określenie zasługuje procent zaangażowanych pracowników w Europie i Polsce?
W dzisiejszym świecie organizacje przemysłowe coraz częściej zdają sobie sprawę, że zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi jest kluczowym czynnikiem sukcesu. Wraz ze wzrostem świadomości ekologicznej i społecznej, zarządzanie zasobami ludzkimi musi uwzględniać nie tylko efektywność operacyjną i wyniki finansowe, ale również aspekty zrównoważonego rozwoju.
Portale pracownicze są pierwszym krokiem do wprowadzenia sztucznej inteligencji w obszarze HR – mówi Mariusz Czeszejko-Sochacki, współtwórca portalu pracowniczego Dokioki.pl. Czy automatyzacja procesów kadrowych może przynieść oszczędności? Zapraszamy do lektury rozmowy.
REKLAMA
Od 26 kwietnia 2023 r. obowiązują nowe przepisy w prawie pracy. Wprowadzone do kodeksu pracy regulacje zwiększają ochronę pracowników, zapewniają pracownikom lepszy dostęp do informacji dotyczących ich zatrudnienia oraz poprawiają warunki pracy.
Ostatnie lata były dużym wyzwaniem dla działów HR - pandemia Covid-19 rozpoczęła cykl zmian w środowisku pracy, których nikt nie mógł przewidzieć. Obecnie praca zdalna czy hybrydowa są już normą w wielu organizacjach, a w takich modelach trudno jest utrzymać motywację zespołu i chęć do rozwoju, a także znaleźć efektywne szkolenia lub benefity. Co więcej, 60 proc. ekspertów HR już teraz uważa, że budżety na rozwój kadr i szkolenia nie są wystarczające, a 66 proc. przewiduje, że wysoka inflacja i rosnące koszty szkoleń mogą wpłynąć na praktykę L&D w ich firmach[1]. Jak zatem, mierząc się z tymi wyzwaniami, nadal podnosić kompetencje pracowników? Odpowiedzią są rozwiązania łączące kreatywność, efektywność i elastyczność.
Rekrutacja międzynarodowa wymaga odpowiednich przygotowań. Praca zdalna i globalny dostęp do specjalistów dają firmom wiele nowych możliwości. Budowanie różnorodnego zespołu niesie sobą również wiele wyzwań – logistycznych i prawnych. Warto skorzystać z wypracowanych, dobrych praktyk.
Współczesny rynek pracy przechodzi dynamiczne przemiany, napędzane rozwojem technologicznym i innowacjami. Firmy, które pragną utrzymać się na czele i odnieść sukces, muszą adaptować się do tych zmian i inwestować w umiejętności nie tylko techniczne, ale również miękkie.
Zarządzanie zasobami ludzkimi (HR) odgrywa kluczową rolę w organizacjach, mając za zadanie skutecznie zarządzać personelem i przyczyniać się do osiągania strategicznych celów biznesowych. Wraz z postępem technologicznym, sztuczna inteligencja (SI) stała się jednym z najbardziej obiecujących narzędzi dla działań HR.
Odwaga cywilna w miejscu pracy to jedna z najważniejszych cech, która może przyczynić się do sukcesu zarówno pracowników, jak i organizacji jako całości. Termin ten odnosi się do zdolności jednostki do wykazania się odwagą, zarówno moralną, jak i fizyczną, w różnych sytuacjach, które mogą wystąpić w środowisku zawodowym. Jest to niezwykle istotne, ponieważ miejsce pracy często stawia pracowników w obliczu wyzwań, problemów i konfliktów, które wymagają pewnych postaw i działań.
Do zespołu WeNet Group S.A. spółki specjalizującej się w doradztwie internetowym, od czerwca dołączyła Iwona Wencel, obejmując stanowisko VP HR. Iwona Wencel będzie ściśle współpracować z zarządem oraz dyrektor personalną Dorotą Malarską, aby rozwinąć i wzmocnić funkcję HR.
Dni wolne od pracy to niedziele oraz święta. W niektórych przypadkach dozwolona jest jednak praca w dni, które co do zasady są od pracy wolne. Pracownikom, którzy muszą wtedy pracować przysługują z tego tytułu szczególne uprawnienia. Kiedy można, a nawet trzeba pracować w niedziele lub święta? Jaka rekompensata należy się pracownikowi pracującemu w te dni?
Jakie przerwy w pracy przysługują kobiecie karmiącej piersią? Co w przypadku pracy w niepełnym wymiarze czasu pracy? Czy pracodawca może nie wyrazić zgody na udzielenie przerwy na karmienie piersią? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w naszym artykule.
Nowelizacja Kodeksu pracy obowiązująca od 26 kwietnia, która wdraża dyrektywę work–life balance obejmuje szereg zmian w prawie pracy, kluczowych z punktu widzenia pracowników – dotyczących m.in. godzenia obowiązków zawodowych i rodzinnych oraz przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy. Eksperci kancelarii CMS oraz W&W Consulting podsumowują nowe uprawnienia pracowników.
Specjaliści, managerowie i dyrektorzy HR muszą w tym roku mierzyć się z dalszą rywalizacją o talenty oraz niedoborami kandydatów. Dla działu zarządzania zasobami ludzkimi istotne będą również zmiany Kodeksu pracy w zakresie pracy zdalnej oraz coraz ważniejsza kwestia ESG.
Prawo pracy jest obszerną dziedziną prawa, która reguluje stosunki między pracodawcami a pracownikami. Ma na celu ochronę pracowników i zapewnienie im uczciwych warunków zatrudnienia.
Niektórzy pracownicy wykonują pracę wyłącznie w trybie zdalnym na podstawie złożonego wniosku. Otrzymali do tego celu służbowe laptopy i telefony (opłacany przez pracodawcę abonament zawiera co prawda pakiet internetowy, ale nie zawsze i nie w każdym miejscu może działać bez zakłóceń). Dlatego oprócz kosztów energii elektrycznej pracodawca, który zwraca pracownikom również te wynikające z użytkowania łącza internetowego, w formie ryczałtu w stałej miesięcznej wysokości, zgodnie z regulaminem pracy zdalnej. Jak obliczyć taki ryczałt?
Nowelizacja Kodeksu pracy, która weszła w życie 26 kwietnia nałożyła na pracodawcę nowe obowiązki informacyjne związane z wysłaniem pracownika do pracy za granicą. O czym pracodawca musi poinformować pracownika?
Od 26 kwietnia zmieniają się przepisy dotyczące zasiłków. Zmiany wynikają z ostatniej nowelizacji Kodeksu pracy.
Zapraszamy na praktyczne webinarium „Work–life balance – wzory dokumentów i odpowiedzi na trudne pytania” z gwarantowanym imiennym certyfikatem, które odbędzie się 18 maja 2023 roku. Webinarium wyjątkowo potrwa aż 1,5 godziny. Polecamy!
Dyrektywa work-life balance. Według danych OECD za 2021 r. polscy pracownicy pracują przeciętnie 1830 godzin w roku, co stanowi szósty najwyższy wynik wśród wszystkich państw OECD i drugi najwyższy wśród państw europejskich. 26 kwietnia br. wchodzą w życie przepisy dyrektywy work-life balance oraz dyrektywy w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy.
Nowelizacja Kodeksu pracy z 9 marca obowiązuje od środy 26 kwietnia. Wdraża ona dwie unijne dyrektywy: dotyczącą work-life balance oraz tzw. rodzicielską. Co zmienia się w prawie pracy?
7 kwietnia 2023r. weszły w życie przepisy wprowadzające do Kodeksu pracy pracę zdalną i określające zasady jej wykonywania. Na stronie internetowej PIP zamieszczamy odpowiedzi Głównego Inspektoratu Pracy na najczęściej zadawane pytania dotyczące pracy zdalnej, które mogą być pomocne w praktyce stosowania przepisów.
Po wejściu w życie nowelizacji Kodeksu pracy u pracodawców zrodziło się wiele pytań i wątpliwości, dotyczących praktycznych aspektów wdrożenia nowych regulacji dotyczących pracy zdalnej. Jak uniknąć błędów? Na najważniejsze pytania odpowiada Wiktoria Kuc, Dyrektor HR w Symfonii.
Zmiany w KP. Wdrażając przepisy dyrektywy unijnej ustawodawca pozwolił pracownikom ubiegać się o bardziej stabilne i przewidywalne warunki zatrudnienia. Jednak takie korzyści niosą za sobą utrudnienia dla pracodawców, którzy w trosce o interesy firmy mogą zmienić swoją politykę i dążyć do korzystania z pozapracowniczych form zatrudnienia, np. na kontraktach b2b.
Praca zdalna czy stacjonarna - która jest lepsza? Praca zdalna i praca w biurze mają swoje zalety i wady, a to, która jest lepsza, zależy od preferencji i potrzeb każdej osoby. Sprawdzamy!
Krótko po wprowadzeniu pracy zdalnej i kontroli trzeźwości przed pracownikami działów kadr i płac kolejne duże wyzwanie – nowelizacja Kodeksu pracy dostosowująca polskie przepisy do unijnych dyrektyw w zakresie utrzymania równowagi praca-życie oraz zapewnienia bardziej przejrzystego i przewidywalnego zatrudnienia.
Od 7 kwietnia 2023 r. zgodnie z Kodeksem pracy można świadczyć pracę nie tylko w sposób stacjonarny, lecz również zdalny. Jaka jest definicja pracy zdalnej? Co z niej wynika?
Team building w sektorze HR może być skuteczną strategią, aby zwiększyć efektywność procesów rekrutacyjnych. Ważne jest, aby każdy członek zespołu HR miał jasno określone cele i wiedział, jakie kroki należy podjąć, aby je osiągnąć.
Przepisy o pracy zdalnej zaczęły obowiązywać 7 kwietnia. Wielu pracodawców negocjuje warunki tej formy zatrudnienia ze związkami zawodowymi, które odmawiają akceptacji ustaleń. Jakie są sposoby na przełom w negocjacjach? Gazeta Prawna podaje cztery możliwości.
Prawie połowa Polaków pracujących w biurach to zwolennicy pracy hybrydowej. Co trzeci jako optymalną wskazuje pracę wyłącznie w siedzibie firmy. Mniej niż jedna piąta chce pracować tylko zdalnie.
W dobie szybkiego rozwoju technologii, wiele aspektów naszego życia ulega digitalizacji. Dotyczy to także relacji między pracownikiem a pracodawcą. Jednym z budzących kontrowersje tematów jest to, czy można wypowiedzieć umowę o pracę drogą elektroniczną, taką jak e-mail.
Czy każdego pracownika można skontrolować na obecność alkoholu? Jeżeli przepisy wewnątrzzakładowe przewidują prewencyjną kontrolę trzeźwości danej grupy pracowników, pracodawcy mogą ich skontrolować. W innych przypadkach taką kontrolę przeprowadzić może policja - wyjaśniła Główny inspektor pracy Katarzyna Łażewska-Hrycko.
Dodatkowe urlopy i przerwy w pracy. Rok 2023 przyniósł poważne zmiany w Kodeksie pracy. Oprócz nowelizacji przepisów w zakresie pracy zdalnej, 26 kwietnia zaczną też obowiązywać regulacje wdrażające unijną dyrektywę work-life balance oraz dyrektywę w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków zatrudnienia. W związku ze zmianami kwiecień bez wątpienia będzie bardzo intensywnym miesiącem dla działów kadr w firmach.
Przepisy o pracy zdalnej, której definicja została na stałe wpisana do Kodeksu pracy weszły w życie 7 kwietnia. Co to oznacza dla pracowników? Jakie będą uprawnienia pracodawców?
W czwartym kwartale 2022 r. 28 proc. pracujących Polaków deklarowało pracę w modelu zdalnym lub hybrydowym; popularność pracy poza biurem spadła o 6 punktów procentowych w porównaniu do pierwszego kwartału 2022 roku. Widoczna jest tendencja powracania do biur.
Państwowa Inspekcja Pracy sprawdzi wdrażanie procedur dotyczących pracy zdalnej, w tym porozumień pracodawców ze związkami zawodowymi. Czy PIP będzie przeprowadzała kontrole w domach pracowników? – na to pytanie odpowiada główny inspektor pracy Katarzyna Łażewska-Hrycko.
Nowelizacja Kodeksu pracy przyznaje pracownikom nowe uprawnienia służące polepszeniu warunków zatrudnienia. Pracownik będzie miał prawo do wystąpienia o zmianę rodzaju umowy o pracę lub o bardziej przewidywalne i bezpieczne warunki pracy.
Praca zdalna na nowych zasadach jest już możliwa. Przepisy Kodeksu pracy, które regulują ten rodzaj pracy weszły w życie 7 kwietnia. Zarazem wykreślono z Kodeksu przepisy dotyczące telepracy. Co to jest praca zdalna? Kiedy można uzgodnić wykonywanie pracy zdalnej? Jak określa się zasady wykonywania pracy zdalnej?
Na uregulowanie zasad dotyczących pracy zdalnej czekało wielu pracowników i pracodawców. Przepisy w tym zakresie wchodzą w życie 7 kwietnia 2023. Podpowiadamy, jakie zmiany przyniesie nowelizacja Kodeksu pracy.
Kontrola miejsca pracy zdalnej będzie się odbywać przede wszystkim zdalnie – np. przez telefon, e-mail czy chat. Będzie mogła być prowadzona także bezpośrednio w miejscu wykonywania takiej pracy, jednak w takim przypadku będzie konieczne uprzednie porozumienie się z pracownikiem – mówi w rozmowie z „Dziennikiem Gazetą Prawną” minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.
Praca zdalna ma docelowo wyeliminować z polskich firm telepracę i zająć jej miejsce. 7 kwietnia wchodzą w życie przepisy Kodeksu pracy o pracy zdalnej, a te dotyczące telepracy zostają uchylone. Mimo to telepraca pozostanie z nami jeszcze przez pewien czas.
Praca zdalna to także obowiązek pracodawcy zapewnienia pracownikom wykonującym pracę zdalną narzędzi niezbędnych do pracy. Często narzędziami tymi będzie sprzęt elektroniczny o znacznej wartości. Uszkodzenie powierzonego sprzętu bądź jego utrata w wyniku zdarzeń losowych lub kradzieży może oznaczać dla wielu pracowników straty finansowe – pracodawcy często przenoszą na nich odpowiedzialność za firmowe przedmioty. Można tego uniknąć, rozszerzając ubezpieczenie własnego domu lub mieszkania o OC za szkody wyrządzone w mieniu służbowym.
Nowelizacja Kodeksu pracy z 9 marca została opublikowana w Dzienniku Ustaw 4 kwietnia. Wdraża ona dwie unijne dyrektywy: dotyczącą work-life balance oraz tzw. rodzicielską. Zmiany wejdą w życie po upływie dwudziestu jeden dni od publikacji – zaczną obowiązywać 26 kwietnia.
Planowana od dłuższego czasu nowelizacja kodeksu pracy dotycząca pracy zdalnej rozpoczyna swój formalny start. Zmiany zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw 6 lutego, a więc wejdą w życie 7 kwietnia. Jak bardzo zmieni się obecnie obowiązująca forma pracy zdalnej? Czy zmiany będą korzystne dla pracodawców? Jak się do tego przygotować? To tylko nieliczne z pytań nad którymi zastanawiają się pracodawcy.
Ustawodawca, regulując pracę zdalną w Kodeksie pracy, wskazał zarówno wyłączenia prac, których nie może obejmować praca zdalna, jak i wyłączenia przepisów bhp, które nie muszą być przy tej pracy realizowane przez pracodawcę.
REKLAMA