REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komunikacja i HR – czyli jak budować zaangażowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ekspert w zakresie rozwiązań dla HR, eq system sp. z o.o.
eksperci w zakresie zarządzania procesami produkcji i zarządzania personelem
Jednym z najlepszych sposobów na dotarcie do wszystkich pracowników jest aplikacja mobilna
Jednym z najlepszych sposobów na dotarcie do wszystkich pracowników jest aplikacja mobilna
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dwadzieścia jeden procent pracowników na świecie deklaruje, że jest zaangażowanych w wykonywanie swojej pracy – wynika z raportu Gallupa The State of the Global Workplace: 2022. Jeśli w tym momencie pomyśleliście, że jest to niewiele – to na jakie określenie zasługuje procent zaangażowanych pracowników w Europie i Polsce? 

Ten wskaźnik wynosi „tylko” 14%, a co ciekawe w Polsce i tak wzrósł w porównaniu z 2021 rokiem o 2 punkty procentowe. Według tego samego raportu pracownicy, którzy nie są zaangażowani lub są aktywnie niezaangażowani, kosztują świat 7,8 biliona dolarów utraconej produktywności – czyli równowartość 11% globalnego PKB. 

REKLAMA

Autopromocja

Dzieje się tak po części dlatego, że firmy popełniają błąd polegający na sporadycznym podejmowaniu wysiłków, aby pracownicy czuli się zaangażowani, a także dlatego, że brakuje strategii komunikacji HR. W badaniu przeprowadzonym przez Enpulse tylko 64% ankietowanych stwierdziło, że komunikacja w firmie jest dobra. W dzisiejszym środowisku pracy liderzy HR oraz osoby odpowiedzialne za komunikację wewnętrzną powinny współpracować z kadrą menadżerską w obszarze poprawy doświadczeń pracowników i przekraczać granice tradycyjnej komunikacji, często oparte na informacyjnych silosach. Spójność komunikacji z wartościami organizacji oraz dostosowanie jej do potrzeb i preferencji odbiorcy jest kluczowa dla skutecznego przekazywania informacji i budowania relacji z pracownikami.

Komunikacja i HR w organizacji wielopokoleniowej

Wraz z pojawieniem się nowych pokoleń na rynku pracy, różnice w preferencjach i oczekiwaniach – również wobec komunikacji – stają się coraz bardziej widoczne. Doskonale widać te różnice w strategiach rekrutacyjnych: o ile boomersi preferują kontakt telefoniczny niż cyfrowy i nie są dostępni online 24/7, to Millenialsi, podobnie jak Zetki, oczekują, że proces rekrutacyjny będzie dostosowany do obsługi na smartfonach. Różnice między pokoleniami są faktem powszechnie obecnym w dzisiejszym świecie pracy. Każda generacja wnosi ze sobą unikalne cechy, doświadczenia i wartości, które kształtują ich postawy i preferencje zawodowe. Pracodawcy powinni przyjąć perspektywę wielopokoleniową i dostosować swoje strategie komunikacyjne do różnic między pokoleniami i tworzyć takie środowisko pracy, które zapewnia dbałość o równowagę między potrzebami i oczekiwaniami różnych pokoleń. 

Jak często podkreślam, w ostatnich latach rola HR uległa zmianie. Wraz z postępującą cyfryzacją, specjaliści HR spędzają coraz to mniej czasu na rutynowych zadaniach administracyjnych, a stają się partnerami biznesu, odgrywającymi istotną rolę w kreowaniu polityki komunikacji. Celem strategii komunikacji wewnętrznej, oprócz przekazywania informacji, jest angażowanie i motywowanie pracowników za pomocą udostępnianych wiadomości. 

Komunikacja: jeszcze HR czy już marketing?

Wśród menedżerów od dawna toczy się debata na temat tego, gdzie powinna znajdować się komunikacja wewnętrzna: w dziale komunikacji marketingowej czy w dziale zasobów ludzkich. Niezależnie, jak są zbudowane struktury organizacji, należy mieć na względzie, że celem HR jest nie tylko zatrudnianie ludzi, ale także dbanie o ich zadowolenie oraz zaangażowanie. To HR jest działem, który pracuje najbliżej pracowników organizacji; co więcej – w sposób najbardziej efektywny może ocenić sposoby i formy skutecznej komunikacji. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Środowisko pracy niezwykle szybko się zmienia i ewoluuje, co może stanowić wyzwanie dla komunikacji wewnętrznej. Tradycyjnie metody komunikowania się po prostu nie wystarczają, i coraz częściej okazuje się, że ważne informacje nie docierają do tych, do których powinny. Wciąż polegamy na wysyłaniu wiadomości e-mailowych (które mogą nigdy nie zostać otwarte) lub umieszczaniu informacji w intranecie (licząc, że ludzie je znajdą). Jednym z najlepszych sposobów na dotarcie do wszystkich pracowników, bez względu na to, jaką pracę wykonują lub gdzie się znajdują, jest aplikacja mobilna. Jak wynika z raportu opublikowanego w 2022 r. przez Digital Care, w ciągu dziesięciu lat odsetek osób posiadających smartfony wzrósł z 5,4% do 76%, co oznacza, że jest to narzędzie powszechnie używane do komunikacji. Podczas prowadzonych przeze mnie warsztatów dotyczących digitalizacji procesów HR, okazuje się, że właśnie aplikacja mobilna jest tym narzędziem, które umożliwia szybką, efektywną oraz – co najistotniejsze – dwukierunkową komunikację wewnętrzną. To ostatnie jest kluczowym elementem budowy relacji pomiędzy firmą a pracownikami opartej na uczestnictwie i zaangażowaniu, transparentności oraz dostępności do informacji. 

Komunikacja w HR: Mobilnie czyli efektywnie

Biorąc pod uwagę niewiarygodny wręcz wzrost liczby użytkowników smartfonów w ciągu ostatniej dekady, przedstawiciele Działów HR zdają sobie sprawę, że technologia mobilna będzie miała ogromny wpływ na ich pracę. Umożliwiając dostęp do informacji w ciągu kilku sekund oraz dając pracownikom możliwość szybkiego i łatwego składania wniosków wraz z aktywnym uczestnictwem w komunikacji, HR coraz bardziej dostosowuje się do zmian technologicznych. Technologia mobilna zdecydowanie zmienia sposób, w jaki ludzie łączą się ze sobą. Wpływa też na to, jak organizacje są tworzone, organizowane i zarządzane.

Oprac. Piotr T. Szymański
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakazy dla pracodawcy dotyczące kobiet w ciąży i karmiących piersią [Kodeks pracy]

Prawo pracy w sposób szczególny chroni kobiety będące w ciąży oraz karmiące piersią. W tym celu zostały skonstruowane zakazy dla pracodawców zatrudniających takie osoby. Czego dotyczą art. 176, 178, 179 Kodeksu pracy?

Jak korporacje mogą stworzyć inkluzywne środowisko pracy? [Poradnik]

W świecie, który staje się coraz bardziej globalny, zróżnicowany i świadomy społecznie, inkluzywność w miejscu pracy przestaje być opcjonalnym dodatkiem do kultury organizacyjnej. Coraz częściej jest to warunek konieczny do utrzymania konkurencyjności, przyciągania talentów i budowania zdrowej, silnej organizacji. Jednak wdrażanie autentycznej inkluzywności to proces – głęboki, wymagający odwagi, zaangażowania i gotowości do zmiany.

Wyższy dodatek za pracę w nocy od 1 maja 2025 r. Dla kogo?

Osoby pracujące w porze nocnej mogą liczyć na dodatek z tego tytułu. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w maju 2025 r.? Czym jest praca w porze nocnej? Za pracę w jakich godzinach przysługuje dodatek?

Maj 2025: kalendarz do druku [PDF]

Pobierz kalendarz maja 2025 do druku z miejscem na notatki. Maj 2025 roku zawiera dwa święta ustawowo wolne od pracy. W tym miesiącu jest również Dzień Matki. Najważniejsze daty już są zaznaczone. Wydrukuj i dopisz swoje notatki.

REKLAMA

Niedziele handlowe - maj 2025

Najbliższa niedziela handlowa wypada 27 kwietnia 2025 r. Czy w maju i czerwcu również będą niedziele handlowe? Sprawdź kalendarz niedziel handlowych i niehandlowych.

Maj 2025 – dni wolne, godziny pracy

Maj 2025 – dni wolne i godziny pracy czyli jaka jest norma godzin pracy w miesiącu. Kalendarz maja w 2025 roku zawiera 2 święta ustawowo wolne od pracy. Jedno z nich wypada w sobotę, a to oznacza dodatkowy dzień wolny w tym miesiącu.

Albo matka albo ojciec. Tylko jedno skorzysta z tego uprawnienia

W prawie pracy jest wiele uprawnień rodzicielskich. Pracownicy będący rodzicami mają dodatkowe przywileje jak urlopy, przerwy w pracy, łatwiejszy dostęp do elastycznej organizacji pracy, np. pracy zdalnej. Niektóre prawa przysługują tylko jednemu z rodziców dziecka. Czy 2 dni albo 16 godzin wolnego w roku na opiekę nad dzieckiem zdrowym przysługuje matce i ojcu dziecka?

Podwyżki w budżetówce 2025. Jak zmienią się pensje nauczycieli, urzędników i pracowników samorządowych?

Rok 2025 przynosi kolejne napięcia w sektorze publicznym. Rząd zapowiada kontynuację polityki wzrostu wynagrodzeń w budżetówce, ale samorządy alarmują: „nie mamy z czego płacić”. Jakie grupy zawodowe mogą liczyć na realny wzrost pensji? Kto sfinansuje podwyżki – budżet centralny czy gminy? I czy te zmiany wystarczą, by zatrzymać falę odejść z sektora publicznego?

REKLAMA

Odprawy pracownicze w 2025 r.

Odprawy pracownicze w 2025 r. są bardzo różnorodne. Kwoty i zasady wypłaty świadczeń finansowych różnią się oczywiście od sytuacji, w jakiej znajdzie się pracownik, ale też od zawodu jaki wykonuje. Poniżej opis kilku przykładowych odpraw, jakie może uzyskać pracownik.

Zwolnienie od pracy z powodu siły wyższej: zasady, wynagrodzenie, wniosek. Czy pracodawca może odmówić?

Od 2023 r. Kodeks pracy daje pracownikom nowe uprawnienie – możliwość skorzystania ze zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej. Kiedy można skorzystać ze zwolnienia z powodu działania siły wyższej? Czy pracodawca może odmówić?

REKLAMA