REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komunikacja i HR – czyli jak budować zaangażowanie

ekspert w zakresie rozwiązań dla HR, eq system sp. z o.o.
eksperci w zakresie zarządzania procesami produkcji i zarządzania personelem
Jednym z najlepszych sposobów na dotarcie do wszystkich pracowników jest aplikacja mobilna
Jednym z najlepszych sposobów na dotarcie do wszystkich pracowników jest aplikacja mobilna
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dwadzieścia jeden procent pracowników na świecie deklaruje, że jest zaangażowanych w wykonywanie swojej pracy – wynika z raportu Gallupa The State of the Global Workplace: 2022. Jeśli w tym momencie pomyśleliście, że jest to niewiele – to na jakie określenie zasługuje procent zaangażowanych pracowników w Europie i Polsce? 

Ten wskaźnik wynosi „tylko” 14%, a co ciekawe w Polsce i tak wzrósł w porównaniu z 2021 rokiem o 2 punkty procentowe. Według tego samego raportu pracownicy, którzy nie są zaangażowani lub są aktywnie niezaangażowani, kosztują świat 7,8 biliona dolarów utraconej produktywności – czyli równowartość 11% globalnego PKB. 

REKLAMA

REKLAMA

Dzieje się tak po części dlatego, że firmy popełniają błąd polegający na sporadycznym podejmowaniu wysiłków, aby pracownicy czuli się zaangażowani, a także dlatego, że brakuje strategii komunikacji HR. W badaniu przeprowadzonym przez Enpulse tylko 64% ankietowanych stwierdziło, że komunikacja w firmie jest dobra. W dzisiejszym środowisku pracy liderzy HR oraz osoby odpowiedzialne za komunikację wewnętrzną powinny współpracować z kadrą menadżerską w obszarze poprawy doświadczeń pracowników i przekraczać granice tradycyjnej komunikacji, często oparte na informacyjnych silosach. Spójność komunikacji z wartościami organizacji oraz dostosowanie jej do potrzeb i preferencji odbiorcy jest kluczowa dla skutecznego przekazywania informacji i budowania relacji z pracownikami.

Komunikacja i HR w organizacji wielopokoleniowej

Wraz z pojawieniem się nowych pokoleń na rynku pracy, różnice w preferencjach i oczekiwaniach – również wobec komunikacji – stają się coraz bardziej widoczne. Doskonale widać te różnice w strategiach rekrutacyjnych: o ile boomersi preferują kontakt telefoniczny niż cyfrowy i nie są dostępni online 24/7, to Millenialsi, podobnie jak Zetki, oczekują, że proces rekrutacyjny będzie dostosowany do obsługi na smartfonach. Różnice między pokoleniami są faktem powszechnie obecnym w dzisiejszym świecie pracy. Każda generacja wnosi ze sobą unikalne cechy, doświadczenia i wartości, które kształtują ich postawy i preferencje zawodowe. Pracodawcy powinni przyjąć perspektywę wielopokoleniową i dostosować swoje strategie komunikacyjne do różnic między pokoleniami i tworzyć takie środowisko pracy, które zapewnia dbałość o równowagę między potrzebami i oczekiwaniami różnych pokoleń. 

Jak często podkreślam, w ostatnich latach rola HR uległa zmianie. Wraz z postępującą cyfryzacją, specjaliści HR spędzają coraz to mniej czasu na rutynowych zadaniach administracyjnych, a stają się partnerami biznesu, odgrywającymi istotną rolę w kreowaniu polityki komunikacji. Celem strategii komunikacji wewnętrznej, oprócz przekazywania informacji, jest angażowanie i motywowanie pracowników za pomocą udostępnianych wiadomości. 

REKLAMA

Komunikacja: jeszcze HR czy już marketing?

Wśród menedżerów od dawna toczy się debata na temat tego, gdzie powinna znajdować się komunikacja wewnętrzna: w dziale komunikacji marketingowej czy w dziale zasobów ludzkich. Niezależnie, jak są zbudowane struktury organizacji, należy mieć na względzie, że celem HR jest nie tylko zatrudnianie ludzi, ale także dbanie o ich zadowolenie oraz zaangażowanie. To HR jest działem, który pracuje najbliżej pracowników organizacji; co więcej – w sposób najbardziej efektywny może ocenić sposoby i formy skutecznej komunikacji. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Środowisko pracy niezwykle szybko się zmienia i ewoluuje, co może stanowić wyzwanie dla komunikacji wewnętrznej. Tradycyjnie metody komunikowania się po prostu nie wystarczają, i coraz częściej okazuje się, że ważne informacje nie docierają do tych, do których powinny. Wciąż polegamy na wysyłaniu wiadomości e-mailowych (które mogą nigdy nie zostać otwarte) lub umieszczaniu informacji w intranecie (licząc, że ludzie je znajdą). Jednym z najlepszych sposobów na dotarcie do wszystkich pracowników, bez względu na to, jaką pracę wykonują lub gdzie się znajdują, jest aplikacja mobilna. Jak wynika z raportu opublikowanego w 2022 r. przez Digital Care, w ciągu dziesięciu lat odsetek osób posiadających smartfony wzrósł z 5,4% do 76%, co oznacza, że jest to narzędzie powszechnie używane do komunikacji. Podczas prowadzonych przeze mnie warsztatów dotyczących digitalizacji procesów HR, okazuje się, że właśnie aplikacja mobilna jest tym narzędziem, które umożliwia szybką, efektywną oraz – co najistotniejsze – dwukierunkową komunikację wewnętrzną. To ostatnie jest kluczowym elementem budowy relacji pomiędzy firmą a pracownikami opartej na uczestnictwie i zaangażowaniu, transparentności oraz dostępności do informacji. 

Komunikacja w HR: Mobilnie czyli efektywnie

Biorąc pod uwagę niewiarygodny wręcz wzrost liczby użytkowników smartfonów w ciągu ostatniej dekady, przedstawiciele Działów HR zdają sobie sprawę, że technologia mobilna będzie miała ogromny wpływ na ich pracę. Umożliwiając dostęp do informacji w ciągu kilku sekund oraz dając pracownikom możliwość szybkiego i łatwego składania wniosków wraz z aktywnym uczestnictwem w komunikacji, HR coraz bardziej dostosowuje się do zmian technologicznych. Technologia mobilna zdecydowanie zmienia sposób, w jaki ludzie łączą się ze sobą. Wpływa też na to, jak organizacje są tworzone, organizowane i zarządzane.

Oprac. Piotr T. Szymański
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

Wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw [Aktualne informacje]

Aż 200 tys. emerytów może mieć wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Jednak korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw. Podajemy aktualne informacje w sprawie.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r. W obliczu globalnej niepewności Polska inwestuje w swoją stabilność i przyszłość – zarówno militarną ale i społeczną. Wzrost dochodów podatkowych, wprowadzenie nowych instrumentów finansowych oraz silne wsparcie sektorów kluczowych dla życia obywateli mają na celu wzmocnienie państwa i podtrzymanie jego rozwoju w nadchodzących latach.

REKLAMA

Większość Polaków nie wie, że przysługują im te pieniądze z ZUS, a wniosek o wypłatę można złożyć w każdym czasie - nie ma przedawnienia, a to istotne nie tylko dla seniorów

Miliony Polaków mają w ZUS specjalne konto, o którym często nie wiedzą. Gromadzą się na nim pieniądze, które można dziedziczyć, a w przypadku rozwodu czy podziału majątku – dzielić. Co więcej, decyzja dotycząca tych środków nie jest ostateczna. Sprawdź, czym jest subkonto w ZUS i dlaczego powinieneś się nim zainteresować już teraz.

Najnowsze zmiany w prawie pracy dot. układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych. Nie tylko dla etatowców. Układem mogą być objęci nawet emeryci i renciści

Najnowsze zmiany w prawie pracy zostały podpisane przez prezydenta Karola Nawrockiego jeszcze w listopadzie 2025 r. Dotyczą układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych. Kto może być objęty układem zbiorowym pracy? Nie tylko etatowcy, a nawet emeryci i renciści.

Polacy zmieniają pracę. Co trzecia osoba chce się przekwalifikować. Jakie są tego powody? [Badanie]

Polacy chętnie zmieniają pracę. W dodatku co trzecia osoba chce się przekwalifikować. Jakie są tego powody? Co można wywnioskować z badania pracuj.pl?

Nie 4 tys., a 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego z ZUS od 2026 r. Długo wyczekiwana waloryzacja w końcu wchodzi w życie. Na wniosek Z-12 jest 12 miesięcy od zgonu

Nie 4 tys., a 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego z ZUS od 2026 r. Długo wyczekiwana waloryzacja w końcu wchodzi w życie. Ile czasu zasiłek ten wynosił 4 tys. zł? Na wniosek Z-12 (czyli wniosek o zasiłek pogrzebowy) jest 12 miesięcy, licząc od dnia zgonu.

REKLAMA

To koniec działu XI KP - likwidacja przepisów. Pracownicy, pracodawcy, działy kadr: 13 grudnia 2025 wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy. Czekano na nią kilkadziesiąt lat

Uchyla się dział jedenasty z Kodeksu pracy (sic!). Co za zmiana dla pracowników, pracodawców, związków zawodowych oraz organizacji pracodawców! Na taką zmianę czekano kilkadziesiąt lat. Naukowcy już dawno mówili, że trzeba to zrobić i stało się! Ale uwaga, z jednej strony likwidacja przepisów, a z drugiej strony już w dniu 13 grudnia 2025 r. wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy, a konkretnie dla ZPP.

NSA wydaje kolejny przełomowy wyrok w sprawie renty, stażu i kwalifikacji chorób

W listopadowym wyroku NSA wydaje kolejne ważne interpretacje w sprawie renty, stażu i kwalifikacji chorób. NSA potwierdził restrykcyjne podejście do świadczeń przyznawanych „w drodze wyjątku". Podkreślono, że wszystkie przesłanki muszą być spełnione łącznie – brak jednej (np. odpowiedniego okresu składkowego) wyklucza możliwość przyznania świadczenia. Wyrok pokazuje, że trudna sytuacja życiowa, choć istotna, nie wystarczy bez spełnienia wymogów formalnych. Jaka jest więc konsekwencja wyroku?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA