Komunikacja i HR – czyli jak budować zaangażowanie
REKLAMA
REKLAMA
Ten wskaźnik wynosi „tylko” 14%, a co ciekawe w Polsce i tak wzrósł w porównaniu z 2021 rokiem o 2 punkty procentowe. Według tego samego raportu pracownicy, którzy nie są zaangażowani lub są aktywnie niezaangażowani, kosztują świat 7,8 biliona dolarów utraconej produktywności – czyli równowartość 11% globalnego PKB.
REKLAMA
Dzieje się tak po części dlatego, że firmy popełniają błąd polegający na sporadycznym podejmowaniu wysiłków, aby pracownicy czuli się zaangażowani, a także dlatego, że brakuje strategii komunikacji HR. W badaniu przeprowadzonym przez Enpulse tylko 64% ankietowanych stwierdziło, że komunikacja w firmie jest dobra. W dzisiejszym środowisku pracy liderzy HR oraz osoby odpowiedzialne za komunikację wewnętrzną powinny współpracować z kadrą menadżerską w obszarze poprawy doświadczeń pracowników i przekraczać granice tradycyjnej komunikacji, często oparte na informacyjnych silosach. Spójność komunikacji z wartościami organizacji oraz dostosowanie jej do potrzeb i preferencji odbiorcy jest kluczowa dla skutecznego przekazywania informacji i budowania relacji z pracownikami.
Komunikacja i HR w organizacji wielopokoleniowej
Wraz z pojawieniem się nowych pokoleń na rynku pracy, różnice w preferencjach i oczekiwaniach – również wobec komunikacji – stają się coraz bardziej widoczne. Doskonale widać te różnice w strategiach rekrutacyjnych: o ile boomersi preferują kontakt telefoniczny niż cyfrowy i nie są dostępni online 24/7, to Millenialsi, podobnie jak Zetki, oczekują, że proces rekrutacyjny będzie dostosowany do obsługi na smartfonach. Różnice między pokoleniami są faktem powszechnie obecnym w dzisiejszym świecie pracy. Każda generacja wnosi ze sobą unikalne cechy, doświadczenia i wartości, które kształtują ich postawy i preferencje zawodowe. Pracodawcy powinni przyjąć perspektywę wielopokoleniową i dostosować swoje strategie komunikacyjne do różnic między pokoleniami i tworzyć takie środowisko pracy, które zapewnia dbałość o równowagę między potrzebami i oczekiwaniami różnych pokoleń.
Jak często podkreślam, w ostatnich latach rola HR uległa zmianie. Wraz z postępującą cyfryzacją, specjaliści HR spędzają coraz to mniej czasu na rutynowych zadaniach administracyjnych, a stają się partnerami biznesu, odgrywającymi istotną rolę w kreowaniu polityki komunikacji. Celem strategii komunikacji wewnętrznej, oprócz przekazywania informacji, jest angażowanie i motywowanie pracowników za pomocą udostępnianych wiadomości.
Komunikacja: jeszcze HR czy już marketing?
REKLAMA
Wśród menedżerów od dawna toczy się debata na temat tego, gdzie powinna znajdować się komunikacja wewnętrzna: w dziale komunikacji marketingowej czy w dziale zasobów ludzkich. Niezależnie, jak są zbudowane struktury organizacji, należy mieć na względzie, że celem HR jest nie tylko zatrudnianie ludzi, ale także dbanie o ich zadowolenie oraz zaangażowanie. To HR jest działem, który pracuje najbliżej pracowników organizacji; co więcej – w sposób najbardziej efektywny może ocenić sposoby i formy skutecznej komunikacji.
Środowisko pracy niezwykle szybko się zmienia i ewoluuje, co może stanowić wyzwanie dla komunikacji wewnętrznej. Tradycyjnie metody komunikowania się po prostu nie wystarczają, i coraz częściej okazuje się, że ważne informacje nie docierają do tych, do których powinny. Wciąż polegamy na wysyłaniu wiadomości e-mailowych (które mogą nigdy nie zostać otwarte) lub umieszczaniu informacji w intranecie (licząc, że ludzie je znajdą). Jednym z najlepszych sposobów na dotarcie do wszystkich pracowników, bez względu na to, jaką pracę wykonują lub gdzie się znajdują, jest aplikacja mobilna. Jak wynika z raportu opublikowanego w 2022 r. przez Digital Care, w ciągu dziesięciu lat odsetek osób posiadających smartfony wzrósł z 5,4% do 76%, co oznacza, że jest to narzędzie powszechnie używane do komunikacji. Podczas prowadzonych przeze mnie warsztatów dotyczących digitalizacji procesów HR, okazuje się, że właśnie aplikacja mobilna jest tym narzędziem, które umożliwia szybką, efektywną oraz – co najistotniejsze – dwukierunkową komunikację wewnętrzną. To ostatnie jest kluczowym elementem budowy relacji pomiędzy firmą a pracownikami opartej na uczestnictwie i zaangażowaniu, transparentności oraz dostępności do informacji.
Komunikacja w HR: Mobilnie czyli efektywnie
Biorąc pod uwagę niewiarygodny wręcz wzrost liczby użytkowników smartfonów w ciągu ostatniej dekady, przedstawiciele Działów HR zdają sobie sprawę, że technologia mobilna będzie miała ogromny wpływ na ich pracę. Umożliwiając dostęp do informacji w ciągu kilku sekund oraz dając pracownikom możliwość szybkiego i łatwego składania wniosków wraz z aktywnym uczestnictwem w komunikacji, HR coraz bardziej dostosowuje się do zmian technologicznych. Technologia mobilna zdecydowanie zmienia sposób, w jaki ludzie łączą się ze sobą. Wpływa też na to, jak organizacje są tworzone, organizowane i zarządzane.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat