REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komunikacja i HR – czyli jak budować zaangażowanie

ekspert w zakresie rozwiązań dla HR, eq system sp. z o.o.
eksperci w zakresie zarządzania procesami produkcji i zarządzania personelem
Jednym z najlepszych sposobów na dotarcie do wszystkich pracowników jest aplikacja mobilna
Jednym z najlepszych sposobów na dotarcie do wszystkich pracowników jest aplikacja mobilna
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dwadzieścia jeden procent pracowników na świecie deklaruje, że jest zaangażowanych w wykonywanie swojej pracy – wynika z raportu Gallupa The State of the Global Workplace: 2022. Jeśli w tym momencie pomyśleliście, że jest to niewiele – to na jakie określenie zasługuje procent zaangażowanych pracowników w Europie i Polsce? 

Ten wskaźnik wynosi „tylko” 14%, a co ciekawe w Polsce i tak wzrósł w porównaniu z 2021 rokiem o 2 punkty procentowe. Według tego samego raportu pracownicy, którzy nie są zaangażowani lub są aktywnie niezaangażowani, kosztują świat 7,8 biliona dolarów utraconej produktywności – czyli równowartość 11% globalnego PKB. 

REKLAMA

REKLAMA

Dzieje się tak po części dlatego, że firmy popełniają błąd polegający na sporadycznym podejmowaniu wysiłków, aby pracownicy czuli się zaangażowani, a także dlatego, że brakuje strategii komunikacji HR. W badaniu przeprowadzonym przez Enpulse tylko 64% ankietowanych stwierdziło, że komunikacja w firmie jest dobra. W dzisiejszym środowisku pracy liderzy HR oraz osoby odpowiedzialne za komunikację wewnętrzną powinny współpracować z kadrą menadżerską w obszarze poprawy doświadczeń pracowników i przekraczać granice tradycyjnej komunikacji, często oparte na informacyjnych silosach. Spójność komunikacji z wartościami organizacji oraz dostosowanie jej do potrzeb i preferencji odbiorcy jest kluczowa dla skutecznego przekazywania informacji i budowania relacji z pracownikami.

Komunikacja i HR w organizacji wielopokoleniowej

Wraz z pojawieniem się nowych pokoleń na rynku pracy, różnice w preferencjach i oczekiwaniach – również wobec komunikacji – stają się coraz bardziej widoczne. Doskonale widać te różnice w strategiach rekrutacyjnych: o ile boomersi preferują kontakt telefoniczny niż cyfrowy i nie są dostępni online 24/7, to Millenialsi, podobnie jak Zetki, oczekują, że proces rekrutacyjny będzie dostosowany do obsługi na smartfonach. Różnice między pokoleniami są faktem powszechnie obecnym w dzisiejszym świecie pracy. Każda generacja wnosi ze sobą unikalne cechy, doświadczenia i wartości, które kształtują ich postawy i preferencje zawodowe. Pracodawcy powinni przyjąć perspektywę wielopokoleniową i dostosować swoje strategie komunikacyjne do różnic między pokoleniami i tworzyć takie środowisko pracy, które zapewnia dbałość o równowagę między potrzebami i oczekiwaniami różnych pokoleń. 

Jak często podkreślam, w ostatnich latach rola HR uległa zmianie. Wraz z postępującą cyfryzacją, specjaliści HR spędzają coraz to mniej czasu na rutynowych zadaniach administracyjnych, a stają się partnerami biznesu, odgrywającymi istotną rolę w kreowaniu polityki komunikacji. Celem strategii komunikacji wewnętrznej, oprócz przekazywania informacji, jest angażowanie i motywowanie pracowników za pomocą udostępnianych wiadomości. 

REKLAMA

Komunikacja: jeszcze HR czy już marketing?

Wśród menedżerów od dawna toczy się debata na temat tego, gdzie powinna znajdować się komunikacja wewnętrzna: w dziale komunikacji marketingowej czy w dziale zasobów ludzkich. Niezależnie, jak są zbudowane struktury organizacji, należy mieć na względzie, że celem HR jest nie tylko zatrudnianie ludzi, ale także dbanie o ich zadowolenie oraz zaangażowanie. To HR jest działem, który pracuje najbliżej pracowników organizacji; co więcej – w sposób najbardziej efektywny może ocenić sposoby i formy skutecznej komunikacji. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Środowisko pracy niezwykle szybko się zmienia i ewoluuje, co może stanowić wyzwanie dla komunikacji wewnętrznej. Tradycyjnie metody komunikowania się po prostu nie wystarczają, i coraz częściej okazuje się, że ważne informacje nie docierają do tych, do których powinny. Wciąż polegamy na wysyłaniu wiadomości e-mailowych (które mogą nigdy nie zostać otwarte) lub umieszczaniu informacji w intranecie (licząc, że ludzie je znajdą). Jednym z najlepszych sposobów na dotarcie do wszystkich pracowników, bez względu na to, jaką pracę wykonują lub gdzie się znajdują, jest aplikacja mobilna. Jak wynika z raportu opublikowanego w 2022 r. przez Digital Care, w ciągu dziesięciu lat odsetek osób posiadających smartfony wzrósł z 5,4% do 76%, co oznacza, że jest to narzędzie powszechnie używane do komunikacji. Podczas prowadzonych przeze mnie warsztatów dotyczących digitalizacji procesów HR, okazuje się, że właśnie aplikacja mobilna jest tym narzędziem, które umożliwia szybką, efektywną oraz – co najistotniejsze – dwukierunkową komunikację wewnętrzną. To ostatnie jest kluczowym elementem budowy relacji pomiędzy firmą a pracownikami opartej na uczestnictwie i zaangażowaniu, transparentności oraz dostępności do informacji. 

Komunikacja w HR: Mobilnie czyli efektywnie

Biorąc pod uwagę niewiarygodny wręcz wzrost liczby użytkowników smartfonów w ciągu ostatniej dekady, przedstawiciele Działów HR zdają sobie sprawę, że technologia mobilna będzie miała ogromny wpływ na ich pracę. Umożliwiając dostęp do informacji w ciągu kilku sekund oraz dając pracownikom możliwość szybkiego i łatwego składania wniosków wraz z aktywnym uczestnictwem w komunikacji, HR coraz bardziej dostosowuje się do zmian technologicznych. Technologia mobilna zdecydowanie zmienia sposób, w jaki ludzie łączą się ze sobą. Wpływa też na to, jak organizacje są tworzone, organizowane i zarządzane.

Oprac. Piotr T. Szymański
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

REKLAMA

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

REKLAMA

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA