REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komunikacja i HR – czyli jak budować zaangażowanie

Błażej Migoń
ekspert w zakresie rozwiązań dla HR, eq system sp. z o.o.
Jednym z najlepszych sposobów na dotarcie do wszystkich pracowników jest aplikacja mobilna
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dwadzieścia jeden procent pracowników na świecie deklaruje, że jest zaangażowanych w wykonywanie swojej pracy – wynika z raportu Gallupa The State of the Global Workplace: 2022. Jeśli w tym momencie pomyśleliście, że jest to niewiele – to na jakie określenie zasługuje procent zaangażowanych pracowników w Europie i Polsce? 

Ten wskaźnik wynosi „tylko” 14%, a co ciekawe w Polsce i tak wzrósł w porównaniu z 2021 rokiem o 2 punkty procentowe. Według tego samego raportu pracownicy, którzy nie są zaangażowani lub są aktywnie niezaangażowani, kosztują świat 7,8 biliona dolarów utraconej produktywności – czyli równowartość 11% globalnego PKB. 

REKLAMA

Autopromocja

Dzieje się tak po części dlatego, że firmy popełniają błąd polegający na sporadycznym podejmowaniu wysiłków, aby pracownicy czuli się zaangażowani, a także dlatego, że brakuje strategii komunikacji HR. W badaniu przeprowadzonym przez Enpulse tylko 64% ankietowanych stwierdziło, że komunikacja w firmie jest dobra. W dzisiejszym środowisku pracy liderzy HR oraz osoby odpowiedzialne za komunikację wewnętrzną powinny współpracować z kadrą menadżerską w obszarze poprawy doświadczeń pracowników i przekraczać granice tradycyjnej komunikacji, często oparte na informacyjnych silosach. Spójność komunikacji z wartościami organizacji oraz dostosowanie jej do potrzeb i preferencji odbiorcy jest kluczowa dla skutecznego przekazywania informacji i budowania relacji z pracownikami.

Komunikacja i HR w organizacji wielopokoleniowej

Wraz z pojawieniem się nowych pokoleń na rynku pracy, różnice w preferencjach i oczekiwaniach – również wobec komunikacji – stają się coraz bardziej widoczne. Doskonale widać te różnice w strategiach rekrutacyjnych: o ile boomersi preferują kontakt telefoniczny niż cyfrowy i nie są dostępni online 24/7, to Millenialsi, podobnie jak Zetki, oczekują, że proces rekrutacyjny będzie dostosowany do obsługi na smartfonach. Różnice między pokoleniami są faktem powszechnie obecnym w dzisiejszym świecie pracy. Każda generacja wnosi ze sobą unikalne cechy, doświadczenia i wartości, które kształtują ich postawy i preferencje zawodowe. Pracodawcy powinni przyjąć perspektywę wielopokoleniową i dostosować swoje strategie komunikacyjne do różnic między pokoleniami i tworzyć takie środowisko pracy, które zapewnia dbałość o równowagę między potrzebami i oczekiwaniami różnych pokoleń. 

Polecamy: „Uprawnienia rodziców w pracy. Poradnik pracodawcy 2023”

Jak często podkreślam, w ostatnich latach rola HR uległa zmianie. Wraz z postępującą cyfryzacją, specjaliści HR spędzają coraz to mniej czasu na rutynowych zadaniach administracyjnych, a stają się partnerami biznesu, odgrywającymi istotną rolę w kreowaniu polityki komunikacji. Celem strategii komunikacji wewnętrznej, oprócz przekazywania informacji, jest angażowanie i motywowanie pracowników za pomocą udostępnianych wiadomości. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komunikacja: jeszcze HR czy już marketing?

Wśród menedżerów od dawna toczy się debata na temat tego, gdzie powinna znajdować się komunikacja wewnętrzna: w dziale komunikacji marketingowej czy w dziale zasobów ludzkich. Niezależnie, jak są zbudowane struktury organizacji, należy mieć na względzie, że celem HR jest nie tylko zatrudnianie ludzi, ale także dbanie o ich zadowolenie oraz zaangażowanie. To HR jest działem, który pracuje najbliżej pracowników organizacji; co więcej – w sposób najbardziej efektywny może ocenić sposoby i formy skutecznej komunikacji. 

Polecamy: „Dokumentacja kadrowa 2023. Zasady prowadzenia i przechowywania” + wzory dokumentów online

Środowisko pracy niezwykle szybko się zmienia i ewoluuje, co może stanowić wyzwanie dla komunikacji wewnętrznej. Tradycyjnie metody komunikowania się po prostu nie wystarczają, i coraz częściej okazuje się, że ważne informacje nie docierają do tych, do których powinny. Wciąż polegamy na wysyłaniu wiadomości e-mailowych (które mogą nigdy nie zostać otwarte) lub umieszczaniu informacji w intranecie (licząc, że ludzie je znajdą). Jednym z najlepszych sposobów na dotarcie do wszystkich pracowników, bez względu na to, jaką pracę wykonują lub gdzie się znajdują, jest aplikacja mobilna. Jak wynika z raportu opublikowanego w 2022 r. przez Digital Care, w ciągu dziesięciu lat odsetek osób posiadających smartfony wzrósł z 5,4% do 76%, co oznacza, że jest to narzędzie powszechnie używane do komunikacji. Podczas prowadzonych przeze mnie warsztatów dotyczących digitalizacji procesów HR, okazuje się, że właśnie aplikacja mobilna jest tym narzędziem, które umożliwia szybką, efektywną oraz – co najistotniejsze – dwukierunkową komunikację wewnętrzną. To ostatnie jest kluczowym elementem budowy relacji pomiędzy firmą a pracownikami opartej na uczestnictwie i zaangażowaniu, transparentności oraz dostępności do informacji. 

Komunikacja w HR: Mobilnie czyli efektywnie

Biorąc pod uwagę niewiarygodny wręcz wzrost liczby użytkowników smartfonów w ciągu ostatniej dekady, przedstawiciele Działów HR zdają sobie sprawę, że technologia mobilna będzie miała ogromny wpływ na ich pracę. Umożliwiając dostęp do informacji w ciągu kilku sekund oraz dając pracownikom możliwość szybkiego i łatwego składania wniosków wraz z aktywnym uczestnictwem w komunikacji, HR coraz bardziej dostosowuje się do zmian technologicznych. Technologia mobilna zdecydowanie zmienia sposób, w jaki ludzie łączą się ze sobą. Wpływa też na to, jak organizacje są tworzone, organizowane i zarządzane.

Autopromocja
Oprac. Piotr T. Szymański

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA