REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak efektywnie podnosić kompetencje pracowników w trudnych HRowo czasach?

HR
Jak efektywnie podnosić kompetencje pracowników w trudnych HRowo czasach?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnie lata były dużym wyzwaniem dla działów HR - pandemia Covid-19 rozpoczęła cykl zmian w środowisku pracy, których nikt nie mógł przewidzieć. Obecnie praca zdalna czy hybrydowa są już normą w wielu organizacjach, a w takich modelach trudno jest utrzymać motywację zespołu i chęć do rozwoju, a także znaleźć efektywne szkolenia lub benefity. Co więcej, 60 proc. ekspertów HR już teraz uważa, że budżety na rozwój kadr i szkolenia nie są wystarczające, a 66 proc. przewiduje, że wysoka inflacja i rosnące koszty szkoleń mogą wpłynąć na praktykę L&D w ich firmach[1]. Jak zatem, mierząc się z tymi wyzwaniami, nadal podnosić kompetencje pracowników? Odpowiedzią są rozwiązania łączące kreatywność, efektywność i elastyczność.

Uczenie się od praktyków, czyli knowledge sharing

Mówi się, że teoria to jedno, a praktyka drugie i w pełni się z tym zgadzam. Nie ma nic cenniejszego, niż uczenie się od osób, które samodzielnie musiały się zmierzyć z jakimś zagadnieniem i wyszły z tej bitwy zwycięsko. Takich ludzi możemy znaleźć zarówno wewnątrz naszej organizacji, jak i na zewnątrz, np. w firmach o podobnym profilu do naszej, a następnie zorganizować warsztaty, podczas których podzielą się swoją wiedzą. 

Autopromocja

Wewnętrzny knowledge sharing

W każdej organizacji znajdziemy specjalistów z obszarów, które mogą być przydatne innym pracownikom w wykonywaniu ich obowiązków, np. obsługi Excela, PowerPointa czy bardziej zaawansowanych funkcji Asany. Mogą one przekazać swoją wiedzę zespołowi w ramach wewnętrznych warsztatów, co więcej – w sposób dostosowany do danej organizacji, ponieważ doskonale znają jej specyfikę. Kolejnym plusem jest fakt, że uczestnicy mają możliwość zadania prowadzącemu dodatkowych pytań również później, kiedy np. napotkają określony problem, a nie wyłącznie bezpośrednio po zakończeniu zajęć. 

Dla osób prowadzących warsztaty jest to możliwość rozwoju dodatkowych kompetencji, np. z obszaru wystąpień publicznych, a także uzyskania gratyfikacji, choćby w postaci ekstra wynagrodzenia lub dodatkowych dni wolnych. Oczywiście ta kwestia pozostaje w decyzji danej firmy, jednak moim zdaniem, pracownika angażującego się w dodatkowe, wychodzące poza jego zakres obowiązków aktywności, należy nagradzać. To też najlepszy sposób, by zaangażować pracowników w projekt i znaleźć w firmie kolejnych. 

Z perspektywy firmy niewątpliwymi „twardymi” zaletami takiego rozwiązania są niższy koszt, niż w przypadku szkoleń realizowanych przez zewnętrznych ekspertów, a także większe dostosowanie zakresu warsztatów do profilu danej organizacji. Możemy również lepiej, niż w przypadku konferencji lub warsztatów zewnętrznych, dopasować poziomy umiejętności grupy szkoleniowej i prezentowanej tematyki. Z mojego doświadczenia wynika też, że pracownicy są bardziej zaangażowani podczas tego rodzaju szkoleń. Jeśli natomiast chodzi o „miękkie” wartości, to taka inicjatywa buduje pozytywną atmosferę w firmie oraz pozwala zespołowi lepiej się poznać, co jest szczególnie istotne w przypadku dużych organizacji. 

Taki program nazwaliśmy u nas „Warsztatownia” i podzieliliśmy tematy na dwa obszary – szkolenia bezpośrednio związane z podnoszeniem kompetencji niezbędnych do pracy i te dotyczące umiejętności przydatnych poza pracą: trekkingu, gotowania czy fotografii. Warsztat może przeprowadzić każdy, niezależnie od roli, jaką pełni w organizacji, choć są pewne warunki do spełnienia, by temat mógł być zaakceptowany. Jednym z kluczowych jest oczywiście poziom wiedzy eksperckiej prowadzącego z obszaru, o którym chce mówić. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zewnętrzny knowledge sharing

Dzielić się wiedzą i doświadczeniem możemy również z innymi firmami – najlepiej o podobnej specyfice biznesowej, ale niekonkurencyjnymi. Wówczas organizujemy warsztaty międzyfirmowe, czyli np. dział HR jednej firmy może spotkać się z działem HR drugiej i za pomocą moderatora lub wcześniej ustalonej agendy przejść przez najciekawsze zagadnienia, praktyki lub case studies. Interesującym rozwiązaniem może być również  stworzenie zespołów mieszanych, złożonych z przedstawicieli różnych działów, zarówno z jednej, jak i drugiej firmy. Dzięki temu pracownicy mogą lepiej zrozumieć, z jakimi wyzwaniami mierzą się inne działy (także swojej firmy) i w przyszłości sprawniej prowadzić projekty międzyzespołowe.

Zalet takiego rozwiązania jest kilka – przede wszystkim jest ono bezkosztowe, oczywiście pomijając drobne wydatki na wynajem sali czy catering. Po drugie pozwala zmierzyć się z konkretnym zagadnieniem, bliskim obu organizacjom – może to być dylemat, który  w jednej firmie już został rozwiązany lub inna trudność, będąca w danym momencie problemem w obu organizacjach. Przykładowo, jakiś czas temu mieliśmy tego rodzaju warsztat z firmą świadczącą usługi telemedyczne, mierzącą się z podobnym do naszego wyzwaniem, a mianowicie jak mieć na platformie obecną wystarczającą liczbę lekarzy, by szybko i sprawnie obsłużyć każdego pacjenta. W naszym przypadku są to lektorzy. Spędziliśmy razem cały dzień i w efekcie każda firma miała wiele nowych pomysłów. Co więcej, takie warsztaty i wypracowane na nich wnioski są nierzadko wstępem do dalszych dyskusji już w mniejszym gronie oraz pogłębienia niektórych tematów, by dostrzec różne perspektywy czy otrzymać poradę od pracowników drugiej firmy. Daje to też możliwość zbudowania długoterminowej relacji. W naszym przypadku powstała grupa robocza, której uczestnicy kontaktują się ze sobą, jeśli potrzebują wsparcia lub chcą poznać opinię drugiej strony odnośnie jakiegoś zagadnienia.

Organizując takie warsztaty należy przede wszystkim pamiętać o podpisaniu NDA, ustaleniu tematyki spotkania oraz wcześniejszym omówieniu z zespołem stopnia otwartości, czyli tego, jakie tematy mogą zostać poruszone, a czym nie chcemy się dzielić. 

Warsztaty szyte na miarę organizacji

W ramach tego działania nawiązujemy współpracę z zewnętrznym ekspertem w celu rozwiązania konkretnego problemu w firmie czy podniesienia określonych wskaźników. Aby tego dokonać specjalista spędza jakiś czas w firmie, poznaje ją, bierze udział w spotkaniach, analizuje procesy oraz wyniki i dopiero w oparciu o zebraną wiedzę przeprowadza serię szkoleń. Rozwiązanie nie jest tańsze niż zewnętrzne szkolenia, konferencje czy „zwykłe” warsztaty z danym ekspertem, ale jest efektywne kosztowo, bo przynosi lepsze i długotrwałe efekty. Pozwala również na szkolenie pracowników tylko w obszarach, które faktycznie tego wymagają, a także dopasowanie procesów do nowych systemów czy wdrożeń w danej firmie, a nie przykładowej. Z mojego doświadczenia jest to jedna z najskuteczniejszych metod. Jakiś czas temu wspólnie z trenerami zbudowaliśmy nowy system sprzedaży. Eksperci zebrali najlepsze praktyki, które już były stosowane, uporządkowali je, dodali elementy własne i ujęli całość w określoną formę. W efekcie znacząco podnieśliśmy oraz wartość sprzedaży na konsultanta oraz efektywność działu i tym samym zrealizowaliśmy plan sprzedaży na poziomie 120%. 

Przy tego typu rozwiązaniu kluczowy jest wybór właściwego eksperta. W naszym przypadku proces weryfikacji trwał około 6 miesięcy, ale warto było ten czas poświęcić. Dodatkowo, by projekt miał szansę powodzenia, należy zadbać o zaangażowanie zespołu i mieć w firmie osoby, które naprawdę uwierzą w proces i będą „ambasadorami zmian”, a co za tym idzie - pewnego rodzaju wsparciem dla trenerów. W naszym przypadku takie osoby były kluczowe dla powodzenia projektu, ponieważ zespół miał dużo obiekcji. Ambasadorzy natomiast byli swojego rodzaju filtrem i pomagali odsiać te obiektywne od tych wynikających z obawy przed zmianą. Na koniec oczywiście najważniejsze jest zadbanie o faktyczne wdrożenie nowych procesów, umiejętności lub nawyków i konsekwencja w ich utrzymaniu (plan-do-check-act cycle).

Benefity win-win

Kolejnym rozwiązaniem może być wdrożenie benefitów pracowniczych, które będą korzystne zarówno dla zespołu, jaki i całej organizacji. A jest ich na rynku coraz więcej. Mam tu na myśli przede wszystkim rozwiązania z obszaru edukacji, dzięki którym pracownicy mogą posiąść nową wiedzę lub umiejętności i używać ich w ramach codziennych obowiązków, a także w życiu prywatnym. W związku z bardzo popularnymi obecnie modelami pracy zdalnej czy hybrydowej, warto pomyśleć o rozwiązaniach dostępnych online, z których można korzystać wszędzie, a nie wyłącznie w biurze. Zespół z całą pewnością to doceni. Przykładem takiego rozwiązania są kursy języka angielskiego.

Podsumowując – działy HR już teraz muszą wykazywać się dużą kreatywnością, by mimo wyzwań, dbać o podnoszenie kompetencji pracowników we właściwy i dostosowany do ich potrzeb oraz organizacji sposób. Jest to bardzo istotny czynnik, ponieważ zespół jest największą wartością firmy i to od niego zależy jej dalszy rozwój. Dlatego też zachęcam do testowania nowych, nietypowych rozwiązań i tym samym – wyróżnienia się na rynku. Głęboko wierzę, że da się to zrobić niezależnie od wysokości budżetu czy zewnętrznych czynników, wpływających na biznes. 

Tutlo_Yuliia Pysmenna

Tutlo_Yuliia Pysmenna

 

INFOR

Yuliia Pysmenna, COO w Tutlo

[1] Źródło: Raport „Bilans rozwoju zawodowego w Polsce

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

REKLAMA

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

REKLAMA

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

REKLAMA