REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

BHP, Hr

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Odzież chroniąca przed promieniowaniem UV dla pracujących na powietrzu

Osoby pracujące latem na świeżym powietrzu powinny używać odzieży chroniącej przed promieniowaniem UV. Odzież UV zapewniająca bezpieczeństwo pracy w warunkach naświetlenia słonecznego powinna spełniać wymogi normy EN 13758-2:2003+A1:2006 (PN-EN 13758-2:2007).

Praca zdalna w Tarczy 4.0 - zmiany

Tarcza 4.0 określa zasady wykonywania pracy zdalnej. Kodeks pracy nie zawiera bowiem przepisów dotyczących pracy w formie home office. Tarcza m.in.: doprecyzowuje odpowiedzialność w zakresie bhp, możliwość odwołania pracownika z pracy zdalnej w każdym czasie oraz wydania polecenia ewidencji czynności wykonywanych zdalnie.

HR w dobie koronawirusa - 7 kierunków wymienionych przez dyrektorów personalnych

O tym, jak wygląda HR w dobie koronawirusa i jakie zmiany będą zachodzić w najbliższym czasie opowiadają dyrektorzy personalni. Zwracają uwagę na 7 kierunków: zdrowie i bezpieczeństwo, obawy związane z powrotem do pracy, plusy i minusy pracy zdalnej, testy z przywództwa, komunikację wewnętrzną, zachowanie spójności w organizacji oraz elastyczność.

Tarcza 4.0 – projektowane zmiany w zakresie pracy zdalnej

Zmiana regulacji w zakresie pracy zdalnej ma zostać wprowadzona w Tarczy 4.0 poprzez dodanie do art. 3 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, 567, 568, 695 i 875) (tzw. Specustawy w sprawie koronawirusa) ustępów 3-9 uszczegóławiających sposób wykonywania pracy zdanej oraz prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy.  

REKLAMA

Jak w 4 krokach zapewnić pracownikom bezpieczny powrót do biura?

Mimo pozytywnej oceny pracy zdalnej wielu pracowników wykazuje chęć powrotu do pracy w biurze. Jak w 4 krokach zapewnić pracownikom bezpieczne powroty? Przede wszystkim należy ustalić kto powinien być w biurze, a kto może być w biurze. Co dalej?

Zasady BHP w czasie pracy zdalnej

Praca zdalna nie została uregulowana w Kodeksie pracy. Powstaje więc pytanie o zasady BHP przy pracy wykonywanej z domu. Wydaje się, że każdy pracodawca powinien uregulować je w regulaminie lub oddzielnym dokumencie. Jakie kwestie dotyczące BHP należy w nim zawrzeć?

Wpływ pandemii koronawirusa na branżę szkoleń - analiza

Z pewnością epidemia koronawirusa uderzy w rynek szkoleń. Wiele firm będzie zmuszonych przejść w tryb przetrwania, a więc budżety na rozwój zostaną ograniczone. Ponadto branża szkoleń ma zostać odmrożona jako jedna z ostatnich. Najlepszym rozwiązaniem wydają się być w tej chwili szkolenia online. Poniżej analiza wpływu pandemii na branżę szkoleń.

Czy rekrutacje online zostaną z nami na dłużej?

W czasie epidemii koronawirusa poszukiwanie pracy i pracowników stanowi większe wyzwanie. Jak rekrutować bez kontaktu z drugim człowiekiem? Obecnie przeprowadza się rekrutacje online. Czy zostaną z nami na dłużej?

REKLAMA

Czy pracodawca musi zapewnić maseczki i rękawiczki pracownikom?

Czy na pracodawcy ciąży obowiązek zapewnienia maseczek i rękawiczek ochronnych? W Polsce od dnia 16 kwietnia 2020 roku został wprowadzony obowiązek zasłaniania ust i nosa w przestrzeni publicznej. Nakaz ten został wprowadzony przepisem §18  Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, i które zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw pozycja 673.

Koronawirus: badania lekarskie i szkolenia BHP

Koronawirus wpłynął na przepisy dotyczące badań lekarskich i szkoleń bhp. Na przykład szkolenia wstępne bhp można przeprowadzać w całości online. Które przepisy zostały zawieszone na czas epidemii? Jak długo ważność zachowują orzeczenia lekarskie wydane w ramach wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich? Do kiedy można przeprowadzić szkolenie okresowe?

Powrót do pracy w dobie koronawirusa - zalecenia PIP

PIP wydał zalecenia w sprawie bezpiecznego powrotu do pracy w dobie koronawirusa. Kieruje je do pracodawców, przedsiębiorców i innych osób organizujących pracę. Pierwszym krokiem jest zapewnienie właściwych środków prewencyjnych oraz dokonanie aktualizacji oceny ryzyka. Następnie należy stworzyć plan działań przewidujący odpowiednie środki bezpieczeństwa i kontroli. Jak bezpiecznie pracować, aby jednocześnie zapobiegać rozprzestrzenianiu się koronawirusa?

Jak motywować pracowników w sytuacji kryzysu?

„Jak zmotywować ludzi do pracy? Jak zwiększyć ich zaangażowanie?” – podobne pytania pojawiają się wśród managerów na co dzień. Obecna sytuacja związana z pandemią koronawirusa sprawia, że potrzeba dbania o morale pracowników jest jeszcze większa. Rola lidera w organizacji nabiera więc szczególnego znaczenia. Według ekspertów Randstad najważniejsze by w tym szczególnym czasie wykazać się empatią, dbać o regularny kontakt z podwładnymi oraz umożliwić pracownikom udział w podejmowaniu decyzji. Takie działanie pozytywnie wpłynie na samopoczucie zatrudnionych, jak również wizerunek pracodawcy.

Działania pracodawcy redukujące stres pracowników w dobie koronawirusa

Pandemia koronawirusa wzmaga obawy przed utratą pracy i obniżką wynagrodzenia. Wszystko to wraz z obawą o zdrowie swoje i najbliższych powoduje nawarstwianie się stresu. Okazuje się, że pracodawcy nie radzą sobie ze stresem swoich pracowników. Jakie działania podejmować, aby redukować stres pracowników w dobie koronawirusa?

Kary za nieprzestrzeganie zasad bhp w czasie pandemii koronawirusa

Za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących bhp przedsiębiorcy grożą sankcje finansowe, a kiedy jego zaniechanie doprowadzi do bezpośredniego niebezpieczeństwa utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, podlega on odpowiedzialności karnej. Jakie kary grożą za niestosowanie się do przepisów ustaw dotyczących koronawirusa oraz decyzji, zaleceń i wytycznych Głównego Inspektoratu Sanitarnego bądź wojewódzkiego inspektoratu sanitarnego?

Którym płatnikom zmieni się wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe od 1 kwietnia 2020 r.

Od 1 kwietnia 2020 r. rozpoczął się nowy okres składkowy, na który ustalana jest wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe. Ogólne zasady ustalania wysokości tej składki nie uległy zmianie w stosunku do poprzedniego roku składkowego. Nie uległy również zmianie główne wskaźniki umożliwiające jej prawidłowe ustalenie. Oznacza to, że dla części płatników stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe pozostanie bez zmian. Nie dotyczy to jednak płatników, którym wysokość składki wypadkowej indywidualnie ustala ZUS.

28 kwietnia - Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy

Dziś, 28 kwietnia, wypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Ustanowiony przez Międzynarodową Organizację Pracy dzień ma na celu zwrócenie uwagi pracodawców i pracowników na potrzebę dążenia do minimalizowania zagrożeń występujących w miejscu pracy.

Tarcza antykryzysowa 2.0 - 8 najczęstszych pytań

Tarcza antykryzysowa 2.0 wprowadza wiele zmian. MRPiPS odpowiada na 8 najczęściej zadawanych pytań. Czy mikroprzedsiębiorca może starać się o pożyczkę, jeśli nie zatrudnia żadnych pracowników? Co zmieniło się w świadczeniach postojowych?

Organizacja pracy w polskich firmach podczas epidemii koronawirusa

Podczas epidemii koronawirusa zmieniła się organizacja pracy w polskich firmach. Najczęściej wyposaża się miejsca pracy w środki czystości i dezynfekcyjne, wprowadza się pracę zdalną oraz ograniczenie aktywności związanych z bezpośrednią obsługą klienta. W jakiej branży podjęto najmniej działań zapobiegawczych?

Higiena jako czynnik ekonomiczny w walce z pandemią

Jest jeszcze za wcześnie, aby wyciągnąć ostateczne wnioski z pandemii koronawirusa, ale jedno jest pewne: higiena jest czynnikiem, który ma ogromny wpływ nie tylko na zdrowie, ale również na gospodarkę i wszystkie dziedziny przemysłu. Co więcej, ta sytuacja pokazuje nam, jak ważni są usługodawcy, którzy wcześniej nie byli postrzegani jako istotni pod względem systemowym.

Kary za naruszenie zasad BHP w związku z koronawirusem

Naruszenie zasad BHP w związku z koronawirusem może wiązać się z karą finansową dla przedsiębiorcy oraz odpowiedzialnością karną. Dotyczy to zaleceń służb sanitarnych i rządu. Jak wysoka może być kara pieniężna oraz kara pozbawienia wolności?

Rekrutacja online ma wiele atutów!

Okoliczności są motorem napędowym nowych potrzeb. Dlatego nawet te firmy, które do tej pory nie korzystały z możliwości rekrutacji online, teraz spoglądają na tę opcję o wiele bardziej przychylnym okiem. Ba! Już co czwarte ogłoszenie opublikowane na portalu pracuj.pl jest oznaczone informacją o tym sposobie rekrutacji. Można spodziewać się, że w najbliższym czasie te statystyki będą rosły.

Postępowanie pracownika naruszające zasady bhp i sprzeczne z poleceniem pracodawcy nie wyklucza współodpowiedzialności pracodawcy za wypadek przy pracy

Z odpowiedzialności za bezpieczeństwo w procesie pracy nie zwalnia pracodawcy niedopełnienie lub naruszenie obowiązków z zakresu bhp przez jego pracowników, którzy nie sprawowali właściwego nadzoru nad wykonywaniem pracy przez poszkodowanego pracownika (wyrok Sądu Najwyższego z 10 października 2019 r., I PK 137/18).

Koronawirus a profilaktyczne badania pracowników

Propozycje rozwiązań w zakresie wykonywania profilaktycznych badań lekarskich w warunkach COVID-19 zawiera projektowana nowelizacja specustawy dotyczącej szczególnych rozwiązań w walce z epidemią koronawirusa. Obecnie wykonywanie takich badań jest znacznie utrudnione. Pracodawcy mają zaś wątpliwości czy mogą dopuścić do pracy osoby, które z własnej winy nie mogą poddać się obowiązkowym badaniom lekarskim.

Praktyczny poradnik dla pracowników i pracodawców w przypadku koronawirusa

Jak należy zorganizować pracę w związku z zagrożeniem zarażenia się koronawirusem? Czy pracownik może wnioskować o pracę zdalną? Czy w okresie zagrożenia koronawirusem pracodawca może wysłać pracowników na zaległe urlopy wypoczynkowe? Ministerstwo pracy przygotowało praktyczny poradnik dla pracodawców i pracowników.

8 poziomów wdrażania coachingu w organizacji

Korzystając z coachingu jako metody wspierającej implementację istotnych zmian oraz rozwój kapitału ludzkiego w organizacji można to robić na różną skalę. Z tego względu można wyróżnić osiem poziomów wdrażania coachingu.

Jak zadbać o well-being i zdrowie pracowników

Coraz częściej pracodawcy starają się zapewnić jak najlepsze warunki pracy, wprowadzając do pracy well-being czy work-life-balance. Czym jest well-being w pracy? Jak skutecznie dbać o zdrowie pracowników?

Praca zdalna i dodatkowe 14 dni zasiłku opiekuńczego w ustawie ws. koronawirusa

Dodatkowe 14 dni zasiłku opiekuńczego i polecenie pracy zdalnej - to zmiany w prawie pracy, które są zapisane w projekcie ustawy ws. koronawirusa i innych chorób zakaźnych.

Czy można przyznać ekwiwalent za używanie i pranie odzieży służbowej

Chcemy pracownikom administracyjno-biurowym (wykonującym pracę tylko w biurze) wypłacać ekwiwalent pieniężny za pranie oraz używanie własnej odzieży i obuwia służbowego. Pracownicy korzystają z jednolitej odzieży służbowej. Wypłata ekwiwalentu wynikałaby wprost z przepisów wewnętrznych obowiązujących u pracodawcy. Czy możliwa jest, zgodnie z art. 2377 Kodeksu pracy, wypłata ekwiwalentu za pranie i używanie własnej odzieży służbowej, a nie roboczej? - pyta Czytelniczka z Włocławka.

Jakie czynniki obniżają efektywność pracowników

Hałas, nieodpowiednia temperatura - to tylko niektóre z czynników negatywnie wpływających na wykonywane zadania. Jakie jeszcze czynniki nie pozwalają pracownikom skupić się na zadaniach?

Najnowsze trendy w HR na 2020

Branża HR rozwija się bardzo dynamicznie i ma coraz większe znaczenie dla organizacji. Jakie są najnowsze trendy w obszarze HR w 2020 roku?

Kadry i płace - podsumowanie 2019, co przyniesie 2020?

Jak wyglądała sytuacja na rynku pracy w 2019 roku? Co czeka rynek w 2020 roku?

W jaki sposób można zwiększyć zaufanie do wirtualnych pracowników?

Możliwość pracy zdalnej to coraz częstsze oczekiwanie wśród kandydatów do pracy, zwłaszcza tych z młodego pokolenia. Jednak polscy pracodawcy ciągle z dużą dozą nieufności podchodzą do tej formy współpracy. Czego obawia się pracodawca, którego pracownik chce wykonywać swoje obowiązki z poziomu domowego fotela, i jak można temu zapobiec?

Jak w zgodzie rozstać się z pracownikiem

Jak powinna przebiegać komunikacja pomiędzy pracodawcą a pracownikami w przypadku wprowadzania zmian, czy zwolnień w firmie - o tym ekspert.

HR w służbie efektywności sprzedażowej

Efektywność sprzedaży zależy od wielu czynników zewnętrznych jak sam produkt czy usługa, koniunktura, popyt w danym czasie oraz wewnętrznych jak strategia marketingowa, wsparcie w punkcie sprzedaży, tempo ofertowania. Mimo tych i wielu jeszcze innych składowych, czynnik ludzki waży najwięcej. Pozyskanie, rozwój i utrzymanie handlowców, którzy każdą minutę swojej pracy przeznaczą na czynności, które w największym stopniu przełożą się na wyniki jest zadaniem, z którego może wywiązać się menedżer sprzedaży, dzięki wsparciu profesjonalnego handlowca.

Assessment i Development Center - podobieństwa i różnice

Zasadniczą i podstawową różnicą między Assessment a Development Center jest cel zastosowania metody oraz sposób wykorzystania jej wyników. Sesję DC od sesji AC może różnić również zestaw wykorzystywanych narzędzi diagnostycznych.

Wynagrodzenie to nie wszystko. Jak często i dlaczego Polacy zmieniają pracę?

Charakterystyczną cechą XXI wieku jest zmienność, o której często mówi się, że jest jedyną pewną współczesnego świata. Zmieniają się wartości, wyzwania i problemy. Przemianom podlega nasze podejście do zarabiania, jak również do samej pracy i zatrudnienia. Charakterystyczne dla obecnych czasów jest też ciągłe dokształcanie i przekwalifikowanie się pracowników. Dlatego tradycyjna kariera polegająca na osiąganiu kolejnych szczebli rozwoju, rozumiana również jako związanie się z jedną firmą na całe życie, odeszły do przeszłości. O tym, jak kształtuje się współczesny rynek pracy oraz jak często Polacy zmieniają pracę, opowiada Beata Pisula, specjalistka międzynarodowego portalu pracy Talinkme.pl.

Jak rekrutacja i rynek HR zmienią się w ciągu najbliższych 10 lat

Otaczający nas świat zmienia się w błyskawicznym tempie. Technologie zaczynają dominować w nowych obszarach życia. Będąc świadkami tych zmian demograficznych i społecznych, musimy nieustannie się dokształcać oraz zmieniać podejście, również w kwestii sposobów oraz jakości pracy. Już teraz możemy zauważyć znaczące przeobrażenia rynku rekrutacji oraz HR. O tym, czy za 10 lat rozmowy kwalifikacyjne będą przeprowadzane przez roboty opowiada specjalistka międzynarodowego portalu pracy Talinkme.pl, Beata Pisula.

Kolizja drogowa z winy pracownika a wypadek w drodze z pracy

Czy udowodniona wina pracownika za wypadek w drodze do pracy lub z pracy wpływa w jakikolwiek sposób na jego prawo do świadczeń chorobowych?

Działaj w oparciu o fakty - Evidence Based HR

Evidence Based HR to proces, który skłania firmę do podejmowania decyzji na podstawie danych, doświadczeń oraz opinii ekspertów, co ma skutkować pożądanymi przez decydentów rezultatami. Ocena każdej instrukcji powinna wykorzystywać możliwość sprawdzenia danych z wielu źródeł, co oznacza działanie w pełni wykorzystujące nowe technologie w świecie rynku pracy.

Wypadek przy pracy - co robić

Najczęściej wypadkom przy pracy ulegają mężczyźni. Aby ubiegać się o świadczenie wypadkowe trzeba złożyć wymagane dokumenty.

HR – wczoraj – dziś – jutro. HR (R)evolution

Ostatnie 25 lat to bardzo dynamiczny okres w rozwoju działów HR w polskich firmach. Przez ten krótki czas działy HR przeszły drogę od działów kadr, które tylko w sposób admnistracyjno -  kadrowy obsługiwały pracowników, aż do HR Biznes Partnerów aktywnie wspierających rozwój i towarzyszących pracownikom na każdym etapie ścieżki zawodowej w firmie. Minęło zaledwie ćwierć wieku – niedużo – jednak zmiany jakie zaszły w tym czasie w świadomości pracodawców i pracowników można porównać do skutków rewolucji przemysłowej XIX wieku. W procesie zmiany świadomości jedną z najważniejszych ról odegrali pracownicy działów HR, którzy wiele rozwiązań wprowadzali na żywym organizmie w czasach, gdy w Polsce rodziła się i kształtowała polityka personalna wielu firm.

Candidate Experience krok po kroku

Candidate Experience to pojęcie od wielu lat znane w branży HR, z powodzeniem wykorzystywane jest przy budowaniu wizerunku marek. Dlatego też w sytuacji silnej pozycji kandydata na runku pracy, stale wzrasta świadomość konieczności zadbania o obszar employer brandingowy firmy, który zaczyna się już na etapie zamieszczenia ogłoszenia o pracę. Jak wygląda Candidate Experience budowany przy współpracy z agencją doradztwa personalnego? Na to pytanie odpowiada Magdalena Kamińska, Finance & Professional Services Recruitment Manager w People.

Wellbeing – lekarstwo na kryzys pracowniczy?

Kryzys pracowniczy oraz nieustanna walka o pracownika spowodowały, że pracodawcy zostali zmuszeni do zmian strategii. Aby utrzymać swój zespół w ryzach oraz zwiększać jego efektywność, managerowie opracowują nowe strategie HR-owe. Jednym z popularnych oraz, przede wszystkim, efektywnych rozwiązań, są projekty z zakresu wellbeing.

Protokół powypadkowy - nowy wzór 2019

25 czerwca 2019 r. wejdzie w życie rozporządzenie określające nowy wzór protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Co z dotychczasowymi wzorami formularzy? Pobierz nowy wzór protokołu powypadkowego.

Pozostała dokumentacja w sprawach związanych ze stosunkiem pracy

Jak już wspomniałam w poprzednim artykule, akta osobowe, są tylko częścią dokumentacji pracowniczej, którą zobowiązany jest prowadzić pracodawca. Pozostała dokumentacja w sprawach związanych ze stosunkiem pracy to m.in.: dokumenty dotyczące ewidencjonowania czasu pracy, dokumenty związane z ubieganiem się i korzystaniem z urlopu wypoczynkowego, a także karta (lista) wypłaconego wynagrodzenia za pracę.

Jak prowadzić akta osobowe pracownika od stycznia 2019 r.?

Jednym z pierwszych zadań jakie dostaje debiutująca kadrowa jest porządkowanie dokumentów pracowniczych, a w szczególności wpinanie dokumentów do akt osobowych, zakładanie teczek albo porządkowanie i wpinanie pozostałej dokumentacji związanej z zatrudnieniem pracownika. Jest to dobre wprowadzenie do pracy w zawodzie kadrowca.

Umiejętności miękkie w branży IT

Obecnie w branży IT pożądane są kompetencje miękkie. Specjaliści z tej branży powinni zainwestować w rozwój umiejętności negocjacyjnych, komunikacyjnych czy biznesowych - radzi ekspert.

Poprawa praw pracowników i warunków pracy w całej Europie

Unia Europejska wprowadziła zbiór przepisów dotyczących równouprawnienia kobiet i mężczyzn, poprawy warunków pracy, takich jak czas pracy czy delegowanie pracowników.

Jak zarządzać projektami HR

Jak dobrze zacząć, zachować kontrolę i poradzić sobie z największymi problemami? Z artykułu dowiesz się: Jakich kompetencji do osiągnięcia sukcesu potrzebuje dział HR? Jakie są najczęściej popełniane błędy przez HR? Na czym polega metoda 12 pytań KISS PM®?

Nauczmy się mówić o zarobkach

Jednym z podstawowych tematów tabu wśród Polaków są pieniądze. Nie potrafimy, nie lubimy i nie chcemy o nich rozmawiać. Jest to jednak o tyle uciążliwe, że w tej materii gubimy się także podczas dialogów z pracodawcami, a to często przekłada się na nasze niezadowolenie z ostatecznie wynegocjowanych warunków pracy.

REKLAMA