REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zasady BHP w czasie pracy zdalnej. / fot. Shutterstock
Zasady BHP w czasie pracy zdalnej. / fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Praca zdalna nie została uregulowana w Kodeksie pracy. Powstaje więc pytanie o zasady BHP przy pracy wykonywanej z domu. Wydaje się, że każdy pracodawca powinien uregulować je w regulaminie lub oddzielnym dokumencie. Jakie kwestie dotyczące BHP należy w nim zawrzeć?

Praca zdalna

Jednym z najważniejszych postanowień ustawy z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych była możliwość nakazania pracownikom przez pracodawców pracy zdalnej (home office). Wielu przedsiębiorców skorzystało z tej możliwości, stając jednocześnie przed nie lada wyzwaniem, nie tylko zapewnienia całej infrastruktury, ale i określenia zasad jej świadczenia -  indywidualnych dla każdej organizacji. Praca zdalna nie jest bowiem uregulowana w Kodeksie Pracy.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Kodeks pracy 2020 PREMIUM

Bardzo często zdarza się, że home office jest błędnie utożsamiany z telepracą, tymczasem to dwa zupełnie odrębne pojęcia. Telepraca to szczególna forma zatrudnienia zdefiniowana w przepisach ustawy z 26.06.1974 r. Kodeksu Pracy. Jej istotą jest zdalne wykonywanie obowiązków służbowych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Zgodnie z art. 675 k.p. dana praca może być uznana ze telepracę, jeżeli spełnia łącznie trzy następujące przesłanki:

  • jest wykonywana regularnie
  • odbywa się poza zakładem pracy
  • przy wykonywaniu i przekazywaniu jej wyników wykorzystuje się środki komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy z 18.07.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2020 r. poz. 344).

Szczegółowe warunki stosowania w zakładzie telepracy powinny zostać określone w układzie zbiorowym pracy lub – jeżeli takiego układu nie ma – w regulaminie.

Home office tymczasem ma charakter incydentalny, nieregularny i bardziej przypadkowy. Od telepracy różni się nie tylko brakiem właściwych regulacji prawnych, ale także brakiem regularnego świadczenia pracy poza firmą oraz dużą dozą swobody w zakresie czasu realizacji zadań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady bhp przy pracy zdalnej

Jednym z dylematów, przed którym stanęli pracodawcy było także określenie zasad BHP w czasie home office. Skoro samo zjawisko nie jest regulowane przez Kodeks Pracy, to czy pracownika, który pracuje z domu obowiązują zasady BHP? Zdania są podzielone. Niewątpliwie można uznać, że home office w czasie pandemii zaczął nosić znamiona telepracy – przede wszystkim w wymiarze czasowym, ponieważ można tu mówić o pewnej regularności. W związku z tym można założyć, że w czasie pandemii pracowników wykonujących pracę zdalną obowiązują podobne zasady BHP, jak przy telepracy. Aby nie było w tym aspekcie wątpliwości, warto by każdy pracodawca określił zasady BHP w regulaminie lub odrębnym dokumencie. Najważniejsze kwestie, na jakie należy zwrócić uwagę to:

  • ustawienie biurka oraz krzesła zgodnie z zasadami ergonomii,
  • drożność ciągów komunikacyjnych - kable, dywany i wykładziny nie powinny  odstawać, aby nie przeszkadzać w poruszaniu się po miejscu pracy zdalnej,
  • oddzielenie miejsca spożywania posiłków od miejsca pracy,
  • regularne przerwy po każdej godzinie przepracowanej przed komputerem.

Dobrą praktyką są także działania edukacyjne, budujące świadomość pracownika i mające na celu uświadomienie pracownikom, że przestrzeganie zasad BHP podczas pracy zdalnej ma duże znaczenie dla ich bezpieczeństwa oraz zdrowia.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (DZ.U.2019.1040)

Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 875)

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. Dz. U. 2003 nr 169 poz. 1650)

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory (Dz. U. 1998 nr 148 poz. 973)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców. Co warto wiedzieć o pracownikach z Afryki?

Pracownicy z Nigerii, Kenii i Zimbabwe stają się istotnym wsparciem dla polskiego rynku pracy, szczególnie w sektorach wymagających wytrzymałości i tężyzny fizycznej, takich jak przemysł, logistyka, budownictwo. Proces legalizacji zatrudnienia, choć wymagający i czasochłonny, jest fundamentem długotrwałej współpracy, która pozwala skuteczne wypełniać luki kadrowe.

Uzupełniający urlop macierzyński coraz bliżej. Sejm przyjął poprawki do ustawy

Nowelizacja Kodeksu pracy trafi do Prezydenta. Sejm przyjął poprawki Senatu. Ustawa wprowadza uzupełniający urlop macierzyński do 8 albo do 15 tygodni dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu.

KRUS: Wyższe składki na ubezpieczenia w I kwartale 2025 r.

W I kwartale 2025 r. składki na ubezpieczenie w KRUS będą wyższe. Ustawowy termin uregulowania należnych składek za rolników, małżonków i domowników upływa z dniem 31 stycznia 2025 r.

31 grudnia 2024 r. mija termin sporządzenia planu urlopów. Jak zaplanować urlopy wypoczynkowe na 2025 r.?

Plan urlopów na 2025 r. należy sporządzić do 31 grudnia 2024 r. Należy w nim uwzględnić wszystkie dni należnego urlopu wypoczynkowego. Wyjątek dotyczy urlopu na żądanie w wymiarze 4 dni. Pracodawca powinien podać plan urlopów do wiadomości pracowników.

REKLAMA

Dni wolne od pracy w Niemczech w 2025 roku [wspólne i w poszczególnych landach]

Jak wypadają dni wolne od pracy i święta w Niemczech w 2025 roku, wielu już teraz się nad tym zastanawia planując urlop wypoczynkowy i inne wyjazdy np. do Polski. Niemcy pod tym względem są dość złożone, ponieważ wiele zależy od wewnętrznego prawa uregulowanego w danym landzie. Są obchodzone liczne święta regionalne, co wiąże się z niemiecką tradycją. Są jednak pewne wspólne regulacje i dni wolne, o czym poniżej.

Kodeks pracy: Pracownicy mogą ujawnić sobie nawzajem pensje. Nie można ich za to ukarać ani zwolnić z pracy [Projekt]

Wynika to m.in. z tego przepisu, który niedługo pojawi się w Kodeksie pracy:

Zabójczo wysoki podatek od pensji albo zleceń grozi już od 8400 zł netto. Brutto to 11 879 zł

Po podwyżkach inflacyjnych coraz więcej osób jest zagrożonych podatkiem 32%. Niewielu z nas wie, że wynagrodzenie miesięczne brutto: 11 879 zł i netto 8 427,85 zł, jest dochodem granicznym między stawką 12% a 32%. Wiadomo, że niewielu z nas zarabia powyżej 8500 zł netto pensji podstawowej. Ale jak się uwzględni premie i zlecenia dodatkowe, to okaże się, że osób zagrożonych stawką 32% jest sporo. Pewnym ratunkiem może być wpłata przeszło 9000 zł na IKZE. Da to odpis podatkowy około 3000 zł. 

Okazjonalna praca zdalna nie przechodzi na 2025 r. Co robić?

Okazjonalna praca zdalna niewykorzystana w 2024 r. nie przejdzie na 2025 r. Podobnie jest z urlopem opiekuńczym czy ze zwolnieniem z pracy z powodu działania siły wyższej. Mamy jeszcze czas w grudniu na wykorzystanie tych uprawnień.

REKLAMA

Trzynasta pensja w budżetówce nie dla każdego!

W 2025 r. nie wszyscy pracownicy szeroko pojętej budżetówki otrzymają dodatkowe roczne wynagrodzenie, tzw. trzynastkę. Zatem kiedy, dla kogo i ile?

Likwidacja stanowiska pracy. Jaka odprawa w 2025 r.? [PORADA]

Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę zmianie ulegną również inne świadczenia m.in. maksymalna wysokość odprawy, która przysługuje pracownikowi zwalnianemu z przyczyn leżących wyłącznie po stronie pracodawcy. Jaka kwota będzie obowiązywała od 1 stycznia 2025 r.? Kiedy likwidacja stanowiska pracy uprawnia do otrzymania odprawy?

REKLAMA