REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zasady BHP w czasie pracy zdalnej. / fot. Shutterstock
Zasady BHP w czasie pracy zdalnej. / fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Praca zdalna nie została uregulowana w Kodeksie pracy. Powstaje więc pytanie o zasady BHP przy pracy wykonywanej z domu. Wydaje się, że każdy pracodawca powinien uregulować je w regulaminie lub oddzielnym dokumencie. Jakie kwestie dotyczące BHP należy w nim zawrzeć?

Praca zdalna

Jednym z najważniejszych postanowień ustawy z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych była możliwość nakazania pracownikom przez pracodawców pracy zdalnej (home office). Wielu przedsiębiorców skorzystało z tej możliwości, stając jednocześnie przed nie lada wyzwaniem, nie tylko zapewnienia całej infrastruktury, ale i określenia zasad jej świadczenia -  indywidualnych dla każdej organizacji. Praca zdalna nie jest bowiem uregulowana w Kodeksie Pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Kodeks pracy 2020 PREMIUM

Bardzo często zdarza się, że home office jest błędnie utożsamiany z telepracą, tymczasem to dwa zupełnie odrębne pojęcia. Telepraca to szczególna forma zatrudnienia zdefiniowana w przepisach ustawy z 26.06.1974 r. Kodeksu Pracy. Jej istotą jest zdalne wykonywanie obowiązków służbowych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Zgodnie z art. 675 k.p. dana praca może być uznana ze telepracę, jeżeli spełnia łącznie trzy następujące przesłanki:

  • jest wykonywana regularnie
  • odbywa się poza zakładem pracy
  • przy wykonywaniu i przekazywaniu jej wyników wykorzystuje się środki komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy z 18.07.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2020 r. poz. 344).

Szczegółowe warunki stosowania w zakładzie telepracy powinny zostać określone w układzie zbiorowym pracy lub – jeżeli takiego układu nie ma – w regulaminie.

REKLAMA

Home office tymczasem ma charakter incydentalny, nieregularny i bardziej przypadkowy. Od telepracy różni się nie tylko brakiem właściwych regulacji prawnych, ale także brakiem regularnego świadczenia pracy poza firmą oraz dużą dozą swobody w zakresie czasu realizacji zadań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady bhp przy pracy zdalnej

Jednym z dylematów, przed którym stanęli pracodawcy było także określenie zasad BHP w czasie home office. Skoro samo zjawisko nie jest regulowane przez Kodeks Pracy, to czy pracownika, który pracuje z domu obowiązują zasady BHP? Zdania są podzielone. Niewątpliwie można uznać, że home office w czasie pandemii zaczął nosić znamiona telepracy – przede wszystkim w wymiarze czasowym, ponieważ można tu mówić o pewnej regularności. W związku z tym można założyć, że w czasie pandemii pracowników wykonujących pracę zdalną obowiązują podobne zasady BHP, jak przy telepracy. Aby nie było w tym aspekcie wątpliwości, warto by każdy pracodawca określił zasady BHP w regulaminie lub odrębnym dokumencie. Najważniejsze kwestie, na jakie należy zwrócić uwagę to:

  • ustawienie biurka oraz krzesła zgodnie z zasadami ergonomii,
  • drożność ciągów komunikacyjnych - kable, dywany i wykładziny nie powinny  odstawać, aby nie przeszkadzać w poruszaniu się po miejscu pracy zdalnej,
  • oddzielenie miejsca spożywania posiłków od miejsca pracy,
  • regularne przerwy po każdej godzinie przepracowanej przed komputerem.

Dobrą praktyką są także działania edukacyjne, budujące świadomość pracownika i mające na celu uświadomienie pracownikom, że przestrzeganie zasad BHP podczas pracy zdalnej ma duże znaczenie dla ich bezpieczeństwa oraz zdrowia.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (DZ.U.2019.1040)

Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 875)

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. Dz. U. 2003 nr 169 poz. 1650)

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory (Dz. U. 1998 nr 148 poz. 973)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

3 niedziele handlowe w grudniu 2025 r. Co z pracownikami sklepów?

W tym roku weszły w życie przepisy, dające kupującym trzy niedziele handlowe przed Wigilią Bożego Narodzenia. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o prawach pracowników sklepów.

60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

REKLAMA

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA