REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w 4 krokach zapewnić pracownikom bezpieczny powrót do biura?

Jak w 4 krokach zapewnić pracownikom bezpieczny powrót do biura? / fot. Shutterstock
Jak w 4 krokach zapewnić pracownikom bezpieczny powrót do biura? / fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Mimo pozytywnej oceny pracy zdalnej wielu pracowników wykazuje chęć powrotu do pracy w biurze. Jak w 4 krokach zapewnić pracownikom bezpieczne powroty? Przede wszystkim należy ustalić kto powinien być w biurze, a kto może być w biurze. Co dalej?

Możliwość pracy z biura

Brak relacji społecznych i izolacja informacyjna sprawiają, ze mimo pozytywnej oceny pracy zdalnej, coraz więcej specjalistów i menedżerów oczekuje możliwości pracy z biura. Przedsiębiorcy również liczą na szybki powrót do normalności i szukają efektywnych, a jednocześnie sprawdzonych rozwiązań, które go umożliwią. Wiedza, komunikacja, zaufanie i kontrola procedur to wg Antal cztery kluczowe determinanty bezpiecznych powrotów do biur.

Autopromocja
  • 79% przedstawicieli kadry średniego i wyższego szczebla pracuje podczas pandemii zdalnie
  • 74% specjalistom i menedżerom brakuje relacji społecznych podczas pracy zdalnej
  • 43% badanych przez Antal nie czuje bezpieczeństwa zatrudnienia w obecnym miejscu pracy

Polecamy: Kodeks pracy 2020 PREMIUM

Brak relacji społecznych i rozgraniczenia życia prywatnego od zawodowego

Z najnowszego badania Antal oraz Cushman & Wakefield przeprowadzonego na przełomie kwietnia i maja br. na próbie 1069 respondentów* wynika, że specjalistom i menedżerom podczas pracy zdalnej brakuje przede wszystkim relacji społecznych – zadeklarowało tak 74% badanych. Inne ważne elementy, których brakuje pracownikom wykonujących obowiązki z domu to rozgraniczenie życia prywatnego od służbowego (56%) oraz brak narzędzi wspierających (41%) i brak wyposażenia biurowego (29%). Coraz więcej osób chce wrócić do pracy biurowej, ale z zachowaniem bezpieczeństwa. To stawia duże wyzwania przed organizacjami.

Wyzwanie - bezpieczny powrót do pracy

Pracodawcy stoją obecnie przed dylematem. Z jednej strony czują presję biznesową i oczekiwania pracowników wobec umożliwienia pracy biurowej. Z drugiej strony przykład fabryki mebli w Kępnie, która stała się ogniskiem koronawirusa pokazuje ryzyko związane z narażeniem zdrowia pracowników i całkowitego wstrzymania działalności. Jak i kiedy wdrożyć powroty do biur to pytanie obecnie spędzające sen z powiek zarządzających – zauważa Artur Skiba, prezes Antal – W Antal przepracowaliśmy bardzo dokładnie cały proces, analizując każdy czynnik ryzyka i chętnie dzielimy się wnioskami z pozostałymi organizacjami.”

1. Ustalenie kto powinien być w biurze, a kto może być w biurze

Pierwszym wyzwaniem podczas wdrożenia powrotów do biur jest ustalenie, kto i kiedy powinien, a kto i kiedy może wrócić do biura. Konieczna jest analiza szeregu czynników: funkcjonalności biznesowej, twardych ograniczeń, np. dostępu do systemów czy poufnej dokumentacji, potrzeby wsparcia menedżerskiego w wykonywanej pracy, a także indywidualne preferencje pracowników. Przydatne okazuje się stworzenie matrycy obejmującej wyżej wymienione elementy. Obecnie firmy wdrażające powroty do pracy stosują najczęściej systemy pracy rotacyjnej dobierając częstotliwość pobytu w biurze do bieżących potrzeb.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Informacje dotyczące preferencji i efektywności pracy zdalnej zatrudnionej kadry pracodawca może zabrać poprzez menedżerów liniowych, indywidualne rozmowy z pracownikami, w przypadku większych firm np. za pomocą badania komunikacji i potrzeb pracowników przeprowadzonego online, którego wyniki zapewniają przejrzystość i łatwą agregację” – podpowiada Sebastian Sala, menedżer Antal SSC/BPO oraz Banking & Insurance.

2. Budowanie świadomości pracowników w zakresie zasad bezpieczeństwa

Kolejnym etapem procesu bezpiecznego powrotu do biur jest budowanie świadomości pracowników w zakresie zachowywania zasad bezpieczeństwa. W tym aspekcie można wyróżnić dwa kluczowe filary: przekazywanie wiedzy i budowanie nowych nawyków.

W Antal postawiliśmy na wiedzę z pierwszej ręki – zorganizowaliśmy szkolenie z zasad bezpieczeństwa podczas pandemii z ratownikami walczącymi z Covid-19 w Lombardii i Chicago. Dzięki temu pracownicy poznali szereg praktycznych rad i widzieli realistyczny przykład. Obecnie coraz więcej pracodawców zwraca się do nas z prośbą o wsparcie w przygotowaniu takiego szkolenia. Drugim etapem jest wewnętrzna kampania informacyjna #zdrowenawyki, której celem, jest wyrobienie w naszych konsultantach nowych, zdrowych nawyków w pracy w czasach COVID-19. W kampanii tej regularnie przypominamy zasady bezpiecznej pracy i radzimy jak wiedzę przekładać na codzienne zachowania w naszych biurach” – dzieli się doświadczeniami Joanna Wierzbowska, HR Manager w Antal.

3. Przygotowanie odpowiedniej infrastruktury (maseczki, rękawiczki, płyny dezynfekcyjne...) i regularny pomiar temperatury pracowników

Kolejnym elementem bezpiecznej pracy w biurze jest przygotowanie odpowiedniej infrastruktury: należy zapewnić płyny dezynfekcyjne, maseczki, rękawiczki, informacje o właściwym korzystaniu z przestrzeni biurowej np. w formie plakatów. Nie można zapomnieć o regularnym pomiarze temperatury pracowników – może do tego zadania zostać oddelegowany któryś z pracowników firmy, ale istnieją również nowoczesne kamery termowizyjne, które zaoszczędzają czas. Firmy, które chcą mieć pewność, że niczego nie pominęły decydują się na audyt sanitarny. Przed skorzystaniem z takiej usługi warto jednak sprawdzić, kto jest odpowiedzialny za jego realizację – idealnym rozwiązaniem jest zespół, który ma na pokładzie zarówno przedstawicieli służby medycznych jak i ekspertów z zakresu BHP oraz osoby znające specyfikę pracy w danej branży.

„Dane ZUS wskazują, że w okresie od stycznia do kwietnia 2019 roku wystawiono 9,2 mln zaświadczeń lekarskich o czasowej niezdolności do pracy na łączna sumę 102 mln dni. Najwięcej, bo 60% zwolnień obejmowało od 1 do 10 dni nieobecności, kolejne 33% to zwolnienia na okres od 11 do 30 dni absencji. To oznacza, że w 93% przypadków kosztami chorób pracowników jest obarczony pracodawca. Już teraz są to olbrzymie kwoty. W przypadku zaistnienia ogniska epidemicznego w organizacji – takie koszty mogą zaważyć na dalszym funkcjonowaniu firmy. Dlatego tak ważne jest, żeby biznes odmrażać sprawnie, ale z pełną odpowiedzialnością i zachowaniem zasad bezpieczeństwa” – ostrzega Artur Migoń, wiceprezes Antal.

Pole tekstowe: O czym powinien pamiętać pracodawca wg PIP: ü środki do wprowadzenia środki techniczne – ochrony zbiorowej (np. obudowę pleksiglasową, oddzielenie stanowisk przegrodami), dodatkowa przestrzeń między pracownikami (minimum 1,5 m odstępu) oraz dbanie o sprawną i wydajną wentylację; ü środki organizacyjne (praca na zmiany, wydłużenie oraz zwiększenie liczby przerw w pracy); ü środki ochrony osobistej (np. odpowiednie maski – tutaj PIP zaleca półmaski FFP2 i FFP3, N95 itp.); ü środki behawioralne (np. obserwacje przestrzegania reguł),  ü działania przeciwepidemiczne (np. zapewnienie środków do dezynfekcji rąk i elementów środowiska pracy, częstsze sprzątanie pomieszczeń pracy, a przede wszystkim pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, przypominanie o zasadach higieny).

4. Stosowanie zaleceń dostosowanych do indywidualnych sytuacji

Regularna komunikacja i przekazywanie wiedzy jest ważne w aspekcie zasad bezpieczeństwa, ale także wymagań organizacji wobec pracowników. W obecnej dynamicznej sytuacji nie sprawdzają się sztywne reguły, a jedynie skuteczne są zalecenia dostosowane do indywidualnych sytuacji. Pracownicy muszą wiedzieć co i kiedy jest od nich oczekiwane. Najlepszym rozwiązaniem są woluntarystyczne powroty do biur, ale nie w każdym obszarze biznesowym takie rozwiązanie jest możliwe.

Najnowsze badanie Antal oraz Cushman & Wakefield pokazuje, że obecnie 43% specjalistów i menedżerów nie czuje bezpieczeństwa zatrudnienia w swoich firmach. Sytuacja, w której pracownik mimo gorączki przychodzi do biura w obawie przez negatywną oceną szefa jego nieobecności, jak to często bywało w przeszłości, obecnie jest niedopuszczalna i może skończyć się opłakanymi skutkami. Dlatego pracownicy muszą czuć, że otwarta komunikacja jest nie tyle mile widziana, ile wręcz pożądana, że w firmie wszyscy gramy do jednej bramki i z każdej sytuacji możemy wspólnie znaleźć rozwiązanie” – podsumowuje Artur Skiba, prezes Antal.

*O badaniu

Badanie Antal oraz Cushman & Wakefield „Elastyczność specjalistów i menedżerów w dobie zmiany” zostało zrealizowane metodą CAWI na próbie 1069 specjalistów i menedżerów w dniach 16 kwietnia – 16 maja 2020 roku. Publikacja pełnego raportu przewidziana jest na czerwiec 2020.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska na drugim miejscu w UE z najniższym bezrobociem. Według Eurostatu stopa bezrobocia w październiku 2023 r. wyniosła 2,8 proc

    Październik 2023 r. był kolejnym dobrym miesiącem na rynku pracy w Polsce. Z danych Eurostatu wynika, że ze stopą bezrobocia równą 2,8 proc. znajdujemy się w czołówce państw z najniższym wskaźnikiem bezrobocia w Unii Europejskiej. Nadal wypadamy znacznie lepiej niż średnia unijna wynosząca 6 proc.

    Szkolenia dla bezrobotnych. Można dostać nawet 21584 zł dofinansowania

    Chcesz otrzymać środki na szkolenie indywidualne? Sprawdź, co należy zrobić, aby urząd pracy zrefundował koszty szkolenia! 

    Premia świąteczna w tym roku zaskoczy pracowników? Pracodawcy planują wręczyć nawet ponad 500 zł

    W tym roku pracodawcy nie będą oszczędzać na premiach świątecznych? Ponad 500 zł premii chce wypłacić swojemu pracownikowi w tym roku 30 proc. firm. Dodatkowo prawie połowa pracodawców będzie organizować firmowe wigilie. 

    Benefity świąteczne 2024 – przedsiębiorcy będą najbardziej hojni od lat

    Rekordowo dużo firm planuje świąteczne premie dla pracowników. Deklaruje tak ponad połowa pracodawców (51 proc.). Wzrost liczby przedsiębiorców, którzy w tym okresie planują takie premie obserwujemy od 3 lat i może wiązać się to z inflacją i presją płacową. Od zakończenia pandemii rośnie też odsetek firm, które będą organizować spotkania wigilijne – takie wnioski płyną z badania, które wśród 1000 pracodawców przeprowadził Instytut Badawczy Randstad we współpracy z Gfk. 

    REKLAMA

    4 grudnia - Barbórka. Co z przyszłością górników?

    W dniu 4 grudnia obchodzona jest Barbórka, to ważne tradycyjne święto dla górników i innych osób wykonujących  zawody związane z poszukiwaniem paliw kopalnych. To święto przypada w dniu św. Barbary z Nikomedii, patronki trudnej pracy wykonywanej m.in. przez górników, marynarzy, architektów, kowali, kamieniarzy, dzwonników, kucharzy. Jaka jest przyszłość górników w związku z trwającym w Polsce procesem dekarbonizacji i przechodzenia na tzw. zieloną energię? Prezydent RP Andrzej Duda wziął udział w odbywającej się właśnie w Dubaju konferencji klimatycznej COP28.

    Legitymacja emeryta i rencisty w telefonie. Chcesz mieć plastikową legitymację w portfelu? Musisz złożyć wniosek

    Od początku 2023 roku emeryci i renciści mogą pobrać na swoje smartfony legitymację emeryta-rencisty w formie elektronicznej (mLegitymacja). Z tej możliwości skorzystało dotąd ponad 588 tys. osób. Legitymacja dostępna jest w telefonie dzięki bezpłatnej aplikacji mObywatel. Legitymacja ta potwierdza m.in. prawo do świadczeń zdrowotnych, czy ulg, np. ze zniżek na bilety komunikacyjne. Oczywiście można mieć również legitymację plastikową - ale trzeba w tym celu złożyć specjalny wniosek.

    Wzrost minimalnego wynagrodzenia w 2024 r. Czy należy zmienić umowę o pracę?

    W przyszłym roku dwa razy zmieni się wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę. Od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r. minimalne wynagrodzenie wyniesie 4242 zł, a od 1 lipca 2024 r. do końca roku – 4300 zł. W związku z tym pracodawcy powinni sprawdzić wysokość pensji pracowników. Wynagrodzenie niższe od minimalnego może oznaczać konieczność zmiany umowy o pracę.

    Dodatek do wynagrodzenia za pracę w nocy. Obliczyliśmy, ile wynosi w poszczególnych miesiącach 2024 r.

    Pracownikowi wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę. Dodatek przysługuje za każdą godzinę pracy w nocy, niezależnie od innych należności.

    REKLAMA

    Odpis na zfśs w 2024 r. Czy podstawą naliczenia będzie przeciętne wynagrodzenie w 2023 r.?

    Odpis na zfśs od lat ustalany był w ustawach okołobudżetowych. Projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 nie reguluje tej kwestii. Jeśli to się nie zmieni, to pracodawcy ustalą wysokość odpisu według zasad określonych w ustawie o zfśs.

    Zwolnienie lekarskie na urlopie

    Co się dzieje, kiedy pracownik zachoruje w trakcie urlopu? Czy zwolnienie lekarskie przerywa urlop wypoczynkowy? Jak choroba pracownika wpływa na urlop macierzyński, rodzicielski, ojcowski, wychowawczy i bezpłatny?

    REKLAMA