REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w 4 krokach zapewnić pracownikom bezpieczny powrót do biura?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak w 4 krokach zapewnić pracownikom bezpieczny powrót do biura? / fot. Shutterstock
Jak w 4 krokach zapewnić pracownikom bezpieczny powrót do biura? / fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Mimo pozytywnej oceny pracy zdalnej wielu pracowników wykazuje chęć powrotu do pracy w biurze. Jak w 4 krokach zapewnić pracownikom bezpieczne powroty? Przede wszystkim należy ustalić kto powinien być w biurze, a kto może być w biurze. Co dalej?

Możliwość pracy z biura

Brak relacji społecznych i izolacja informacyjna sprawiają, ze mimo pozytywnej oceny pracy zdalnej, coraz więcej specjalistów i menedżerów oczekuje możliwości pracy z biura. Przedsiębiorcy również liczą na szybki powrót do normalności i szukają efektywnych, a jednocześnie sprawdzonych rozwiązań, które go umożliwią. Wiedza, komunikacja, zaufanie i kontrola procedur to wg Antal cztery kluczowe determinanty bezpiecznych powrotów do biur.

REKLAMA

Autopromocja
  • 79% przedstawicieli kadry średniego i wyższego szczebla pracuje podczas pandemii zdalnie
  • 74% specjalistom i menedżerom brakuje relacji społecznych podczas pracy zdalnej
  • 43% badanych przez Antal nie czuje bezpieczeństwa zatrudnienia w obecnym miejscu pracy

Polecamy: Kodeks pracy 2020 PREMIUM

Brak relacji społecznych i rozgraniczenia życia prywatnego od zawodowego

Z najnowszego badania Antal oraz Cushman & Wakefield przeprowadzonego na przełomie kwietnia i maja br. na próbie 1069 respondentów* wynika, że specjalistom i menedżerom podczas pracy zdalnej brakuje przede wszystkim relacji społecznych – zadeklarowało tak 74% badanych. Inne ważne elementy, których brakuje pracownikom wykonujących obowiązki z domu to rozgraniczenie życia prywatnego od służbowego (56%) oraz brak narzędzi wspierających (41%) i brak wyposażenia biurowego (29%). Coraz więcej osób chce wrócić do pracy biurowej, ale z zachowaniem bezpieczeństwa. To stawia duże wyzwania przed organizacjami.

Wyzwanie - bezpieczny powrót do pracy

Pracodawcy stoją obecnie przed dylematem. Z jednej strony czują presję biznesową i oczekiwania pracowników wobec umożliwienia pracy biurowej. Z drugiej strony przykład fabryki mebli w Kępnie, która stała się ogniskiem koronawirusa pokazuje ryzyko związane z narażeniem zdrowia pracowników i całkowitego wstrzymania działalności. Jak i kiedy wdrożyć powroty do biur to pytanie obecnie spędzające sen z powiek zarządzających – zauważa Artur Skiba, prezes Antal – W Antal przepracowaliśmy bardzo dokładnie cały proces, analizując każdy czynnik ryzyka i chętnie dzielimy się wnioskami z pozostałymi organizacjami.”

1. Ustalenie kto powinien być w biurze, a kto może być w biurze

REKLAMA

Pierwszym wyzwaniem podczas wdrożenia powrotów do biur jest ustalenie, kto i kiedy powinien, a kto i kiedy może wrócić do biura. Konieczna jest analiza szeregu czynników: funkcjonalności biznesowej, twardych ograniczeń, np. dostępu do systemów czy poufnej dokumentacji, potrzeby wsparcia menedżerskiego w wykonywanej pracy, a także indywidualne preferencje pracowników. Przydatne okazuje się stworzenie matrycy obejmującej wyżej wymienione elementy. Obecnie firmy wdrażające powroty do pracy stosują najczęściej systemy pracy rotacyjnej dobierając częstotliwość pobytu w biurze do bieżących potrzeb.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Informacje dotyczące preferencji i efektywności pracy zdalnej zatrudnionej kadry pracodawca może zabrać poprzez menedżerów liniowych, indywidualne rozmowy z pracownikami, w przypadku większych firm np. za pomocą badania komunikacji i potrzeb pracowników przeprowadzonego online, którego wyniki zapewniają przejrzystość i łatwą agregację” – podpowiada Sebastian Sala, menedżer Antal SSC/BPO oraz Banking & Insurance.

2. Budowanie świadomości pracowników w zakresie zasad bezpieczeństwa

Kolejnym etapem procesu bezpiecznego powrotu do biur jest budowanie świadomości pracowników w zakresie zachowywania zasad bezpieczeństwa. W tym aspekcie można wyróżnić dwa kluczowe filary: przekazywanie wiedzy i budowanie nowych nawyków.

W Antal postawiliśmy na wiedzę z pierwszej ręki – zorganizowaliśmy szkolenie z zasad bezpieczeństwa podczas pandemii z ratownikami walczącymi z Covid-19 w Lombardii i Chicago. Dzięki temu pracownicy poznali szereg praktycznych rad i widzieli realistyczny przykład. Obecnie coraz więcej pracodawców zwraca się do nas z prośbą o wsparcie w przygotowaniu takiego szkolenia. Drugim etapem jest wewnętrzna kampania informacyjna #zdrowenawyki, której celem, jest wyrobienie w naszych konsultantach nowych, zdrowych nawyków w pracy w czasach COVID-19. W kampanii tej regularnie przypominamy zasady bezpiecznej pracy i radzimy jak wiedzę przekładać na codzienne zachowania w naszych biurach” – dzieli się doświadczeniami Joanna Wierzbowska, HR Manager w Antal.

3. Przygotowanie odpowiedniej infrastruktury (maseczki, rękawiczki, płyny dezynfekcyjne...) i regularny pomiar temperatury pracowników

REKLAMA

Kolejnym elementem bezpiecznej pracy w biurze jest przygotowanie odpowiedniej infrastruktury: należy zapewnić płyny dezynfekcyjne, maseczki, rękawiczki, informacje o właściwym korzystaniu z przestrzeni biurowej np. w formie plakatów. Nie można zapomnieć o regularnym pomiarze temperatury pracowników – może do tego zadania zostać oddelegowany któryś z pracowników firmy, ale istnieją również nowoczesne kamery termowizyjne, które zaoszczędzają czas. Firmy, które chcą mieć pewność, że niczego nie pominęły decydują się na audyt sanitarny. Przed skorzystaniem z takiej usługi warto jednak sprawdzić, kto jest odpowiedzialny za jego realizację – idealnym rozwiązaniem jest zespół, który ma na pokładzie zarówno przedstawicieli służby medycznych jak i ekspertów z zakresu BHP oraz osoby znające specyfikę pracy w danej branży.

„Dane ZUS wskazują, że w okresie od stycznia do kwietnia 2019 roku wystawiono 9,2 mln zaświadczeń lekarskich o czasowej niezdolności do pracy na łączna sumę 102 mln dni. Najwięcej, bo 60% zwolnień obejmowało od 1 do 10 dni nieobecności, kolejne 33% to zwolnienia na okres od 11 do 30 dni absencji. To oznacza, że w 93% przypadków kosztami chorób pracowników jest obarczony pracodawca. Już teraz są to olbrzymie kwoty. W przypadku zaistnienia ogniska epidemicznego w organizacji – takie koszty mogą zaważyć na dalszym funkcjonowaniu firmy. Dlatego tak ważne jest, żeby biznes odmrażać sprawnie, ale z pełną odpowiedzialnością i zachowaniem zasad bezpieczeństwa” – ostrzega Artur Migoń, wiceprezes Antal.

Pole tekstowe: O czym powinien pamiętać pracodawca wg PIP: ü środki do wprowadzenia środki techniczne – ochrony zbiorowej (np. obudowę pleksiglasową, oddzielenie stanowisk przegrodami), dodatkowa przestrzeń między pracownikami (minimum 1,5 m odstępu) oraz dbanie o sprawną i wydajną wentylację; ü środki organizacyjne (praca na zmiany, wydłużenie oraz zwiększenie liczby przerw w pracy); ü środki ochrony osobistej (np. odpowiednie maski – tutaj PIP zaleca półmaski FFP2 i FFP3, N95 itp.); ü środki behawioralne (np. obserwacje przestrzegania reguł),  ü działania przeciwepidemiczne (np. zapewnienie środków do dezynfekcji rąk i elementów środowiska pracy, częstsze sprzątanie pomieszczeń pracy, a przede wszystkim pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, przypominanie o zasadach higieny).

4. Stosowanie zaleceń dostosowanych do indywidualnych sytuacji

Regularna komunikacja i przekazywanie wiedzy jest ważne w aspekcie zasad bezpieczeństwa, ale także wymagań organizacji wobec pracowników. W obecnej dynamicznej sytuacji nie sprawdzają się sztywne reguły, a jedynie skuteczne są zalecenia dostosowane do indywidualnych sytuacji. Pracownicy muszą wiedzieć co i kiedy jest od nich oczekiwane. Najlepszym rozwiązaniem są woluntarystyczne powroty do biur, ale nie w każdym obszarze biznesowym takie rozwiązanie jest możliwe.

Najnowsze badanie Antal oraz Cushman & Wakefield pokazuje, że obecnie 43% specjalistów i menedżerów nie czuje bezpieczeństwa zatrudnienia w swoich firmach. Sytuacja, w której pracownik mimo gorączki przychodzi do biura w obawie przez negatywną oceną szefa jego nieobecności, jak to często bywało w przeszłości, obecnie jest niedopuszczalna i może skończyć się opłakanymi skutkami. Dlatego pracownicy muszą czuć, że otwarta komunikacja jest nie tyle mile widziana, ile wręcz pożądana, że w firmie wszyscy gramy do jednej bramki i z każdej sytuacji możemy wspólnie znaleźć rozwiązanie” – podsumowuje Artur Skiba, prezes Antal.

*O badaniu

Badanie Antal oraz Cushman & Wakefield „Elastyczność specjalistów i menedżerów w dobie zmiany” zostało zrealizowane metodą CAWI na próbie 1069 specjalistów i menedżerów w dniach 16 kwietnia – 16 maja 2020 roku. Publikacja pełnego raportu przewidziana jest na czerwiec 2020.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kto z pracowników jest chroniony przed natychmiastowym zwolnieniem z pracy, na jakich zasadach

Zgodnie z art. 39 Kodeksu pracy ochrona przedemerytalna oznacza, że pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę, jeśli pracownikowi (w okresie trwania zatrudnienia) brakuje nie więcej niż 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego. Sprawdź, komu przysługuje okres ochronny.

Długo wyczekiwane zmiany dla wielu grup pracowników: policjantów, strażaków, ratowników medycznych, lekarzy, pielęgniarek, ratowników górskich i innych obywateli. Będą surowe kary

„Bezpieczeństwo jest dla nas priorytetem. Nie ma przyzwolenia na przemoc wobec osób, które pomagają innym. Bez względu na to czy jest to ratownik medyczny, policjant, strażak czy każdy obywatel, który ratuje innych. Wszyscy musimy też czuć się bezpiecznie idąc np. do przychodni, szpitala czy urzędu. Bezkarność tych, którzy odważą się zaatakować musi się skończyć" – powiedział Minister Sprawiedliwości Waldemar Żurek.

Większe uprawnienia PIP - lepsza ochrona pracowników. Duża reforma w prawie pracy: koniec z zastępowaniem umowy o pracę umową cywilnoprawną

Reforma Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) trafiła właśnie na listę prac legislacyjnych Rady Ministrów. Jej celem jest przyznanie PIP nowych kompetencji, które pozwolą skuteczniej chronić prawa osób zatrudnionych w Polsce. Dzięki temu projektowi, a docelowo ustawie, możliwe stanie się m.in. ograniczenie nadużyć pracodawców polegających na stosowaniu umów cywilnoprawnych zamiast umów o pracę.

Kontrole L4 i obniżenie świadczeń 2025. ZUS sprawdza, czy naprawdę jesteś chory

W Polsce rośnie skala nadużyć związanych ze zwolnieniami lekarskimi. Dla większości pracowników L4 to czas leczenia i regeneracji, ale część traktuje je jak okazję do dorobienia albo wyjazdu na wakacje. Liczby mówią same za siebie. Tylko w pierwszym półroczu 2025 roku ZUS odzyskał 150,5 mln zł, wstrzymując tysiące niesłusznie wypłacanych świadczeń.

REKLAMA

14. emerytura w 2025 r. nie dla każdego emeryta i rencisty. ZUS pokazał w tabeli ile wynosi brutto i netto. Kiedy wypłata? Kto nie dostanie wcale?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że tzw. czternasta emerytura zostanie w 2025 r. wypłacona - jak co roku - we wrześniu razem z comiesięcznymi świadczeniami. Pierwsi seniorzy otrzymają czternastą emeryturę 1 września a ostatni 1 października. Do dodatkowego świadczenia uprawnione będą osoby, które na 31 sierpnia 2025 roku będą miały prawo do emerytury, renty lub innego świadczenia emerytalno-rentowego i będą je pobierały. ZUS informuje, że "czternastki" nie dostaną osoby z miesięczną emeryturą lub rentą wyższą niż 4728,91 zł brutto.

Zatrudnianie seniorów: co daje pracodawcy i pracownikowi?

W obliczu niepokojących zmian demograficznych, starzenia się społeczeństwa i rosnących wyzwań kadrowych coraz większe znaczenie zyskuje aktywizacja zawodowa osób pozostających poza rynkiem pracy, w tym w wieku emerytalnym oraz pobierających renty. Odpowiedzialne zarządzanie zespołami wielopokoleniowymi, przy uwzględnieniu potrzeb pracowników 60+, może być realnym wsparciem dla rynku pracy i firm.

Niepełnosprawni w pracy 2025 – jakie prawa Ci przysługują i ile możesz zyskać

Jesteś osobą niepełnosprawną i pracujesz? A może dopiero zastanawiasz się nad podjęciem zatrudnienia? W 2025 roku pracownicy z orzeczeniem mają nie tylko obowiązki wobec pracodawcy, ale także szereg praw i przywilejów. Od dodatkowych urlopów, przez skrócony czas pracy, aż po ochronę przed zwolnieniem i wsparcie finansowe z PFRON. Sprawdź, co dokładnie Ci przysługuje i jak możesz skorzystać z dostępnych rozwiązań.

Wziął L4 i pojechał na koncert – odkrył to detektyw wynajęty przez pracodawcę

- Skala problemu rośnie z kwartału na kwartał. Pracodawcy coraz częściej proszą o pomoc detektywów, by pomóc w ustaleniu realnej sytuacji pracownika, który np. nadużywa L4 czy udał się na długotrwały urlop. Takie sytuacje mają miejsce np. gdy w firmie jest konflikt, planowane są zwolnienia lub gdy po prostu niektórym nie chce się wykonywać służbowych obowiązków – mówi detektyw Małgorzata Marczulewska. – Niektóre sytuacje są dowodem wielkiej arogancji pracowników – mówi ekspertka i podaje kilka przykładów.

REKLAMA

Luki prawne, zaniedbania, nierówności: kobiety i dzieci z niepełnosprawnościami mogą liczyć na zmianę przepisów na lepsze. Polska ma czas do września 2026

W swoim najnowszym raporcie Komitet ONZ ds. Praw Osób z Niepełnosprawnościami zwraca uwagę, że w Polsce brakuje spójnej, całościowej polityki uwzględniającej wszystkie wymiary praw osób z niepełnosprawnościami. Komisja w swoich zaleceniach dla Polski szczególnie porusza konieczność zmiany standardów w stosunku do kobiet i dzieci z niepełnosprawnościami. Co konkretnie powinno się zmienić do września 2026 r.? Poniżej szczegóły.

Duże zmiany w zawodzie psychologa. Co się zmieni? Nowe regulacje prawne to m.in. rejestr psychologów, samorząd, kary

Co się zmieni w zawodzie psychologa? Jest projekt ustawy. Najważniejsze zmiany to powstanie rejestru psychologów, samorządu zawodowego psychologów i uregulowanie kar m.in. za podszywanie się pod psychologa.

REKLAMA