REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w 4 krokach zapewnić pracownikom bezpieczny powrót do biura?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak w 4 krokach zapewnić pracownikom bezpieczny powrót do biura? / fot. Shutterstock
Jak w 4 krokach zapewnić pracownikom bezpieczny powrót do biura? / fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Mimo pozytywnej oceny pracy zdalnej wielu pracowników wykazuje chęć powrotu do pracy w biurze. Jak w 4 krokach zapewnić pracownikom bezpieczne powroty? Przede wszystkim należy ustalić kto powinien być w biurze, a kto może być w biurze. Co dalej?

Możliwość pracy z biura

Brak relacji społecznych i izolacja informacyjna sprawiają, ze mimo pozytywnej oceny pracy zdalnej, coraz więcej specjalistów i menedżerów oczekuje możliwości pracy z biura. Przedsiębiorcy również liczą na szybki powrót do normalności i szukają efektywnych, a jednocześnie sprawdzonych rozwiązań, które go umożliwią. Wiedza, komunikacja, zaufanie i kontrola procedur to wg Antal cztery kluczowe determinanty bezpiecznych powrotów do biur.

REKLAMA

Autopromocja
  • 79% przedstawicieli kadry średniego i wyższego szczebla pracuje podczas pandemii zdalnie
  • 74% specjalistom i menedżerom brakuje relacji społecznych podczas pracy zdalnej
  • 43% badanych przez Antal nie czuje bezpieczeństwa zatrudnienia w obecnym miejscu pracy

Polecamy: Kodeks pracy 2020 PREMIUM

Brak relacji społecznych i rozgraniczenia życia prywatnego od zawodowego

Z najnowszego badania Antal oraz Cushman & Wakefield przeprowadzonego na przełomie kwietnia i maja br. na próbie 1069 respondentów* wynika, że specjalistom i menedżerom podczas pracy zdalnej brakuje przede wszystkim relacji społecznych – zadeklarowało tak 74% badanych. Inne ważne elementy, których brakuje pracownikom wykonujących obowiązki z domu to rozgraniczenie życia prywatnego od służbowego (56%) oraz brak narzędzi wspierających (41%) i brak wyposażenia biurowego (29%). Coraz więcej osób chce wrócić do pracy biurowej, ale z zachowaniem bezpieczeństwa. To stawia duże wyzwania przed organizacjami.

Wyzwanie - bezpieczny powrót do pracy

Pracodawcy stoją obecnie przed dylematem. Z jednej strony czują presję biznesową i oczekiwania pracowników wobec umożliwienia pracy biurowej. Z drugiej strony przykład fabryki mebli w Kępnie, która stała się ogniskiem koronawirusa pokazuje ryzyko związane z narażeniem zdrowia pracowników i całkowitego wstrzymania działalności. Jak i kiedy wdrożyć powroty do biur to pytanie obecnie spędzające sen z powiek zarządzających – zauważa Artur Skiba, prezes Antal – W Antal przepracowaliśmy bardzo dokładnie cały proces, analizując każdy czynnik ryzyka i chętnie dzielimy się wnioskami z pozostałymi organizacjami.”

1. Ustalenie kto powinien być w biurze, a kto może być w biurze

Pierwszym wyzwaniem podczas wdrożenia powrotów do biur jest ustalenie, kto i kiedy powinien, a kto i kiedy może wrócić do biura. Konieczna jest analiza szeregu czynników: funkcjonalności biznesowej, twardych ograniczeń, np. dostępu do systemów czy poufnej dokumentacji, potrzeby wsparcia menedżerskiego w wykonywanej pracy, a także indywidualne preferencje pracowników. Przydatne okazuje się stworzenie matrycy obejmującej wyżej wymienione elementy. Obecnie firmy wdrażające powroty do pracy stosują najczęściej systemy pracy rotacyjnej dobierając częstotliwość pobytu w biurze do bieżących potrzeb.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Informacje dotyczące preferencji i efektywności pracy zdalnej zatrudnionej kadry pracodawca może zabrać poprzez menedżerów liniowych, indywidualne rozmowy z pracownikami, w przypadku większych firm np. za pomocą badania komunikacji i potrzeb pracowników przeprowadzonego online, którego wyniki zapewniają przejrzystość i łatwą agregację” – podpowiada Sebastian Sala, menedżer Antal SSC/BPO oraz Banking & Insurance.

2. Budowanie świadomości pracowników w zakresie zasad bezpieczeństwa

Kolejnym etapem procesu bezpiecznego powrotu do biur jest budowanie świadomości pracowników w zakresie zachowywania zasad bezpieczeństwa. W tym aspekcie można wyróżnić dwa kluczowe filary: przekazywanie wiedzy i budowanie nowych nawyków.

W Antal postawiliśmy na wiedzę z pierwszej ręki – zorganizowaliśmy szkolenie z zasad bezpieczeństwa podczas pandemii z ratownikami walczącymi z Covid-19 w Lombardii i Chicago. Dzięki temu pracownicy poznali szereg praktycznych rad i widzieli realistyczny przykład. Obecnie coraz więcej pracodawców zwraca się do nas z prośbą o wsparcie w przygotowaniu takiego szkolenia. Drugim etapem jest wewnętrzna kampania informacyjna #zdrowenawyki, której celem, jest wyrobienie w naszych konsultantach nowych, zdrowych nawyków w pracy w czasach COVID-19. W kampanii tej regularnie przypominamy zasady bezpiecznej pracy i radzimy jak wiedzę przekładać na codzienne zachowania w naszych biurach” – dzieli się doświadczeniami Joanna Wierzbowska, HR Manager w Antal.

3. Przygotowanie odpowiedniej infrastruktury (maseczki, rękawiczki, płyny dezynfekcyjne...) i regularny pomiar temperatury pracowników

Kolejnym elementem bezpiecznej pracy w biurze jest przygotowanie odpowiedniej infrastruktury: należy zapewnić płyny dezynfekcyjne, maseczki, rękawiczki, informacje o właściwym korzystaniu z przestrzeni biurowej np. w formie plakatów. Nie można zapomnieć o regularnym pomiarze temperatury pracowników – może do tego zadania zostać oddelegowany któryś z pracowników firmy, ale istnieją również nowoczesne kamery termowizyjne, które zaoszczędzają czas. Firmy, które chcą mieć pewność, że niczego nie pominęły decydują się na audyt sanitarny. Przed skorzystaniem z takiej usługi warto jednak sprawdzić, kto jest odpowiedzialny za jego realizację – idealnym rozwiązaniem jest zespół, który ma na pokładzie zarówno przedstawicieli służby medycznych jak i ekspertów z zakresu BHP oraz osoby znające specyfikę pracy w danej branży.

„Dane ZUS wskazują, że w okresie od stycznia do kwietnia 2019 roku wystawiono 9,2 mln zaświadczeń lekarskich o czasowej niezdolności do pracy na łączna sumę 102 mln dni. Najwięcej, bo 60% zwolnień obejmowało od 1 do 10 dni nieobecności, kolejne 33% to zwolnienia na okres od 11 do 30 dni absencji. To oznacza, że w 93% przypadków kosztami chorób pracowników jest obarczony pracodawca. Już teraz są to olbrzymie kwoty. W przypadku zaistnienia ogniska epidemicznego w organizacji – takie koszty mogą zaważyć na dalszym funkcjonowaniu firmy. Dlatego tak ważne jest, żeby biznes odmrażać sprawnie, ale z pełną odpowiedzialnością i zachowaniem zasad bezpieczeństwa” – ostrzega Artur Migoń, wiceprezes Antal.

Pole tekstowe: O czym powinien pamiętać pracodawca wg PIP: ü środki do wprowadzenia środki techniczne – ochrony zbiorowej (np. obudowę pleksiglasową, oddzielenie stanowisk przegrodami), dodatkowa przestrzeń między pracownikami (minimum 1,5 m odstępu) oraz dbanie o sprawną i wydajną wentylację; ü środki organizacyjne (praca na zmiany, wydłużenie oraz zwiększenie liczby przerw w pracy); ü środki ochrony osobistej (np. odpowiednie maski – tutaj PIP zaleca półmaski FFP2 i FFP3, N95 itp.); ü środki behawioralne (np. obserwacje przestrzegania reguł),  ü działania przeciwepidemiczne (np. zapewnienie środków do dezynfekcji rąk i elementów środowiska pracy, częstsze sprzątanie pomieszczeń pracy, a przede wszystkim pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, przypominanie o zasadach higieny).

4. Stosowanie zaleceń dostosowanych do indywidualnych sytuacji

Regularna komunikacja i przekazywanie wiedzy jest ważne w aspekcie zasad bezpieczeństwa, ale także wymagań organizacji wobec pracowników. W obecnej dynamicznej sytuacji nie sprawdzają się sztywne reguły, a jedynie skuteczne są zalecenia dostosowane do indywidualnych sytuacji. Pracownicy muszą wiedzieć co i kiedy jest od nich oczekiwane. Najlepszym rozwiązaniem są woluntarystyczne powroty do biur, ale nie w każdym obszarze biznesowym takie rozwiązanie jest możliwe.

Najnowsze badanie Antal oraz Cushman & Wakefield pokazuje, że obecnie 43% specjalistów i menedżerów nie czuje bezpieczeństwa zatrudnienia w swoich firmach. Sytuacja, w której pracownik mimo gorączki przychodzi do biura w obawie przez negatywną oceną szefa jego nieobecności, jak to często bywało w przeszłości, obecnie jest niedopuszczalna i może skończyć się opłakanymi skutkami. Dlatego pracownicy muszą czuć, że otwarta komunikacja jest nie tyle mile widziana, ile wręcz pożądana, że w firmie wszyscy gramy do jednej bramki i z każdej sytuacji możemy wspólnie znaleźć rozwiązanie” – podsumowuje Artur Skiba, prezes Antal.

*O badaniu

Badanie Antal oraz Cushman & Wakefield „Elastyczność specjalistów i menedżerów w dobie zmiany” zostało zrealizowane metodą CAWI na próbie 1069 specjalistów i menedżerów w dniach 16 kwietnia – 16 maja 2020 roku. Publikacja pełnego raportu przewidziana jest na czerwiec 2020.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

PIE: do 2035 r. na polskim rynku pracy ubędzie 2,1 mln pracowników. Kogo zatrudniać zamiast obywateli Ukrainy?

Zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) do 2035 r. z polskiego rynku pracy ubędzie aż 2,1 mln pracowników. Czy pracownicy z Ukrainy odejdą? Kogo można tanio zatrudnić na te miejsca?

Pracownicy dorabiają na coraz większą skalę. Podstawowa umowa to teraz za mało

Teraz podstawowa umowa o pracę często nie wystarcza. Pracownicy podpisują dodatkowe zlecenia nie tylko dla pieniędzy. Dlaczego Polacy coraz częściej dorabiają? Oto wyniki badania.

70 tys. odprawy dla zwolnionego pracownika w 2025 r. Czy będzie zmiana w 2026 r.

Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnień grupowych lub zwolnienia indywidualnego, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej maksymalna wysokość nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy. W 2025 r. jest to prawie 70000 zł.

REKLAMA

Pomoc ZUS-u dla firm poszkodowanych w powodzi z 2024 r. - podsumowanie

Od jesieni minionego roku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogli skorzystać ze specjalnych form wsparcia i ulg realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opolski ZUS podsumował pomoc udzieloną przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.

ZUS przypomina: Tylko złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia

Zbliża się koniec terminu składania wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Rodzic powinien złożyć wniosek do 30 kwietnia 2025 r. Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego będzie zachowana i ZUS wypłaci 800 plus do 30 czerwca 2025 r.

ZUS: stabilna sytuacja finansowa FUS w 2024 r. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił opracowanie ZUS "Podsumowanie sytuacji finansowej FUS z 2024 r." Z opracowania wynika, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł.

Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

REKLAMA

Wsparcie finansowe z ZUS wypłacane z emeryturą lub rentą. Komu przysługuje ryczałt energetyczny?

Ryczałt energetyczny to specjalny dodatek do emerytur i rent. Jest on przeznaczony dla osób, które potrzebują wsparcia w pokrywaniu kosztów zużycia energii elektrycznej. Świadczenie jest wypłacane przez ZUS.

Seniorzy nadal aktywni zawodowo. Dlaczego opłaca się pracować osobom w wieku emerytalnym?

ZUS podaje, że wzrasta liczba pracujących osób w wieku emerytalnym. Aktywnych zawodowo seniorów w zeszłym roku było aż 872,6 tys. Kiedy opłaca się dalsza praca?

REKLAMA