REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Higiena jako czynnik ekonomiczny w walce z pandemią

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Higiena jako czynnik ekonomiczny w walce z pandemią koronawirusa, COVID-19. / fot. Shutterstock
Higiena jako czynnik ekonomiczny w walce z pandemią koronawirusa, COVID-19. / fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jest jeszcze za wcześnie, aby wyciągnąć ostateczne wnioski z pandemii koronawirusa, ale jedno jest pewne: higiena jest czynnikiem, który ma ogromny wpływ nie tylko na zdrowie, ale również na gospodarkę i wszystkie dziedziny przemysłu. Co więcej, ta sytuacja pokazuje nam, jak ważni są usługodawcy, którzy wcześniej nie byli postrzegani jako istotni pod względem systemowym.

Higiena a pandemia koronawirusa

Niewłaściwa higiena, a szczególnie niewłaściwa higiena rąk, powoduje ogromne straty ekonomiczne. Dostawcy i usługodawcy zapewniający środki higieny, muszą być uznawani za istotnych z punktu widzenia systemowego, aby w sytuacjach awaryjnych kontynuować swoją pracę oraz dostawy również poza granicami kraju.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

ZUS policzył, że koszty związane z przebywaniem pracowników na L4 w 2018 r. wyniosły 18,5 mld złotych, z czego 6,9 mld ponieśli pracodawcy. Większość nieobecności w pracy spowodowana jest przez wirusowe infekcje i przeziębienia. Wbrew powszechnemu przekonaniu, na przykład wirusy grypy mogą pojawiać się przez cały rok.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Prawo pracy i ZUS. Pakiet 5 ebooków

90 procent wszystkich przeziębień jest powodowanych przez wirusy, podobne do COVID-19. Zgodnie z danymi WHO aż do 80 procent patogenów chorób zakaźnych przenoszonych za pośrednictwem dłoni, tak jak w przypadku koronawirusa.

REKLAMA

Mamy wiele możliwości poprawy

Ta liczba pokazuje, jak ważna jest higiena rąk. Regularne i prawidłowe mycie rąk może zmniejszyć ryzyko infekcji nawet o 50 procent.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawdopodobnie w czasie pandemii koronawirusa wszyscy uświadomili sobie, jak ważne jest mycie rąk, dlatego firmy powinny zrobić wszystko, aby ich pracownicy byli lepiej chronieni przed wirusowymi i bakteryjnymi zakażeniami.

W tej kwestii nadal mamy ogromne możliwości poprawy. Po wizycie w toalecie na każdym centymetrze kwadratowym dłoni może zgromadzić się ponad 30 milionów bakterii.

Ale aż 38,7 procent wszystkich pracowników biurowych nie myje rąk po skorzystaniu z toalety, a tylko 30 procent używa do tego celu mydła. Poza tym wielu z nich nie suszy prawidłowo rąk po umyciu, podczas gdy na wilgotnych rękach może rozprzestrzeniać się około 1000 razy więcej bakterii, niż na suchych.

Każda niewłaściwie umyta dłoń rozprzestrzenia wirusy lub bakterie średnio na więcej niż pięciu powierzchniach: na klamkach drzwi, myszkach komputerowych, klawiaturach, długopisach, narzędziach, podłokietnikach i wielu innych.

Bakterie i wirusy pozostają na nich aktywne nawet do 48 godzin, i dłużej.

Jakie konkretne działania może podjąć każda firma?

Dobra wiadomość jest taka: skuteczna higiena rąk jest niezwykle prosta: dokładne mycie mydłem wystarczy do usunięcia wirusów i bakterii z rąk. W ten sposób zapobiega się ich przedostawaniu do organizmu przez błony śluzowe oczu, nosa i ust.

Rekomenduje się podjęcie następujących działań:

  1. Dostarczanie informacji na temat prawidłowego mycia rąk w każdej firmie

Udostępnienie informacji na temat prawidłowej higieny rąk w każdej firmie np. na tablicach informacyjnych w toaletach, podkreślających konieczność oraz właściwy sposób mycia rąk.

Informacje powinny zawierać:

  • kiedy należy myć ręce: zawsze po skorzystaniu z toalety oraz przed jedzeniem,
  • czas trwania: od 20 do 30 sekund,
  • technika mycia rąk: zawsze należy używać mydła, myć wszystkie powierzchnie dłoni, a następnie dokładnie je wysuszyć.
  1. Dostępność mydła i jednorazowych ręczników we wszystkich właściwych miejscach.

Jeśli to możliwe, umywalki powinny być wyposażone w systemy dozujące wodę i mydło, które są już wstępnie wymieszane i mogą być obsługiwane bezdotykowo.

Można stosować albo papierowe ręczniki jednorazowe, które jednak nie są ekologicznym rozwiązaniem, lub ręczniki tekstylne wielokrotnego użytku, które są ekologiczne i przyjazne dla środowiska. Dzięki 2-komorowym systemom zwijania, dozowniki ręczników zapewniają oddzielenie zużytych sekcji od czystych.

  1. Stosowanie środków dezynfekujących tylko tam, gdzie mycie rąk wodą z mydłem nie jest możliwe.     

Również w tym przypadku, przygotowane są instrukcje zalecające właściwe dozowanie, czas oraz technikę wcierania środków dezynfekujących, ponieważ tylko ich właściwa aplikacja zapewnia ich prawidłowe działanie.

Na czas trwania pandemii, środki dezynfekujące powinny być zarezerwowane przede wszystkim dla firm związanych ze zdrowiem i oraz grup najwyższego ryzyka.

Podsumowując:

  • Higiena jest zasadniczym elementem bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w pracy, dlatego też powinna być priorytetem we wszystkich sektorach i branżach.
  • W celu zapewnienia dostaw mydła, środków dezynfekujących oraz innych produktów higienicznych na czas, niezwykle ważne jest, aby dostawcy tych środków byli klasyfikowani jako istotni pod względem systemowym.
  • Pandemia sprawia, że ludzie chorują, ale ma również ogromny wpływ na gospodarkę. Dlatego też stosowanie stosunkowo prostych środków może wpłynąć na szybkie ożywienie gospodarcze.
  • Obejmuje to również takie środki, jak maski ochronne, przezroczyste ścianki działowe na ladach oraz likwidacja luk higienicznych za pomocą alternatyw bezdotykowych.

Artykuł powstał na podstawie danych firmy CWS.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co daje dłuższy staż pracy? Od stycznia 2026 r. wielu pracowników skorzysta na nowych przepisach

Od stycznia 2026 r. zmieniają się zasady obliczania stażu pracy pracowników. Od długości stażu pracy zależą uprawnienia pracownicze. Wiele osób wraz z nowym rokiem skorzysta na zmianach w prawie pracy - otrzymają dłuższe urlopy, nagrody, wyższe odprawy i dłuższe okresy wypowiedzenia. Co konkretnie daje wyższy staż pracy?

Ponad PESELAMI: od miejsca pracy oczekujemy tego samego, niezależnie od wieku

Niezależnie od wieku wszyscy oczekujemy tego samego od pracodawców, przełożonych czy zespołów. Co więcej, pracownicy z różnych grup wiekowych zgodnie przyznają, że są ważniejsze elementy wpływające na dobrą współpracę niż wiek. Należą do nich: podobne wartości, charakter, większe doświadczenie zawodowe, podobne zainteresowania. Również kluczowe motywacje do pracy osób reprezentujących różne pokolenia są takie same, zaś wiele stereotypów wiekowych niema swojego potwierdzenia w rzeczywistości. Tak wynika z raportu zrealizowanego w ramach projektu Ponad PESELAMI autorstwa Magdaleny Felczak i Ewy Leśnowolskiej, który powstał na podstawie badania ABR Sesta i SYNO Poland.

Od 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dot. wynagrodzenia

Już 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dotyczące wynagrodzenia za pracę. Konsekwencje niestosowania się do nowych przepisów mogą być bardzo dotkliwe. O co chodzi w tych przepisach?

Dla pracowników i emerytów: wyższe wynagrodzenia, dodatki urlopowe, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP mogą się zmienić. Sejm przyjął ustawę o układach zbiorowych pracy

Warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla zatrudnionych pracowników ale i dla emerytów często określają postanowienia UZP (układu zbiorowego pracy). Od 2026 r. mają się zmienić zasady w zakresie tworzenia owych - aktów wewnątrzzakładowych. Tym samym można powiedzieć, że szykują się zmiany dla pracowników i emerytów, w tym być może wyższe wynagrodzenia, dodatki, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP.

REKLAMA

Jak motywować pracowników jesienią? Dodatkowy urlop czy karta podarunkowa - co wybierają pracownicy

Jak szybko i skutecznie motywować pracowników jesienią? Często w tych miesiącach spada zaangażowanie i zatrudnieni narzekają na brak doceniania ich pracy przez pracodawcę. Tymczasem ostatni kwartał często wiąże się z dodatkowymi zamówieniami i próbą zdobycia jak najlepszego wyniku na koniec roku. Można zaproponować dodatkowy urlop albo kartę podarunkową. Co wybierają pracownicy?

Resort pracy: 90 pracodawców i ponad 5 tys. pracowników z branży odzieżowej, z wodociągów oraz filharmonii weźmie udział w pilotażu skróconego czasu pracy. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł

Resort pracy ogłosił, że 90 firm i instytucji z sektora prywatnego i publicznego skróci czas pracy z zachowaniem wynagrodzenia dla ponad 5 tysięcy pracowników. To początek nowej ery na polskim rynku pracy. 15 października ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, zatwierdziła listę beneficjentów pilotażu. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł. To pierwszy tego typu pilotaż w tej części Europy, którego autorem jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Polski przemysł 2025: kto zarabia najwięcej a kto mniej [RAPORT]

Poziom i tempo wzrostu płac w przemyśle znacząco się różnią, przede wszystkim w zależności od branży i specyfiki stanowiska. Najbardziej atrakcyjne wynagrodzenia i podwyżki oferują centra dystrybucyjne, firmy sektora farmaceutycznego, chemicznego oraz FMCG, wolniejsze tempo wzrostu płac jest widoczne w budownictwie i centrach badawczo-rozwojowych, wynika z „Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym” Grafton Recruitment. Dla zatrudnionych coraz większe znaczenie, obok wysokości wynagrodzenia, mają stabilność zatrudnienia, możliwości rozwoju. Poniżej szczegółowa analiza raportu.

Za nieodpowiednie oświetlenie w pracy pracodawca może zapłacić nawet do 30 tys. zł kary

Brak odpowiedniego oświetlenia w pomieszczeniach pracy to nie tylko ryzyko zdrowotne pracowników, ale i ryzyko konsekwencji prawnych po stronie pracodawcy. Grozi za to grzywna od 1 tys. zł do 30 tys. zł. Zgodnie z przepisami BHP pracodawca ma obowiązek zapewnienia bezpiecznego miejsca pracy. Norma PN-EN 12464-1 określa minimalne poziomy natężenia światła (lux) w zależności od rodzaju zadań. Jesień to najlepszy czas na przeprowadzenie audytu oświetlenia w zakładach pracy.

REKLAMA

Długie weekendy 2026: wypadają 6 razy, ale wcale nie są takie długie [Kalendarz]

Jesień to dobry czas na zaplanowanie wyjazdów w 2026 roku. Kiedy wypadają długie weekendy? Na jakie dni najlepiej wziąć urlop wypoczynkowy, by cieszyć się przedłużonym odpoczynkiem? Oto kalendarz długich weekendów 2026. Jest ich 6, ale wcale nie są takie długie.

Pracownicy wrócą do biur na... dofinansowany lunch

Firmy chcą, by pracownicy częściej przychodzili do biur, ale przymus działa coraz słabiej. Według raportu SmartLunch, 62% osób pracuje hybrydowo i do biura wraca tylko wtedy, gdy widzi w tym wartość, np. współpracę czy kontakt z zespołem. Dlatego benefity poprawiające codzienne doświadczenia, jak dofinansowanie posiłków, stają się kluczowe w strategiach HR i employer brandingu.

REKLAMA