REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Higiena jako czynnik ekonomiczny w walce z pandemią

Higiena jako czynnik ekonomiczny w walce z pandemią koronawirusa, COVID-19. / fot. Shutterstock
Higiena jako czynnik ekonomiczny w walce z pandemią koronawirusa, COVID-19. / fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jest jeszcze za wcześnie, aby wyciągnąć ostateczne wnioski z pandemii koronawirusa, ale jedno jest pewne: higiena jest czynnikiem, który ma ogromny wpływ nie tylko na zdrowie, ale również na gospodarkę i wszystkie dziedziny przemysłu. Co więcej, ta sytuacja pokazuje nam, jak ważni są usługodawcy, którzy wcześniej nie byli postrzegani jako istotni pod względem systemowym.

Higiena a pandemia koronawirusa

Niewłaściwa higiena, a szczególnie niewłaściwa higiena rąk, powoduje ogromne straty ekonomiczne. Dostawcy i usługodawcy zapewniający środki higieny, muszą być uznawani za istotnych z punktu widzenia systemowego, aby w sytuacjach awaryjnych kontynuować swoją pracę oraz dostawy również poza granicami kraju.

REKLAMA

Autopromocja

ZUS policzył, że koszty związane z przebywaniem pracowników na L4 w 2018 r. wyniosły 18,5 mld złotych, z czego 6,9 mld ponieśli pracodawcy. Większość nieobecności w pracy spowodowana jest przez wirusowe infekcje i przeziębienia. Wbrew powszechnemu przekonaniu, na przykład wirusy grypy mogą pojawiać się przez cały rok.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Prawo pracy i ZUS. Pakiet 5 ebooków

90 procent wszystkich przeziębień jest powodowanych przez wirusy, podobne do COVID-19. Zgodnie z danymi WHO aż do 80 procent patogenów chorób zakaźnych przenoszonych za pośrednictwem dłoni, tak jak w przypadku koronawirusa.

Mamy wiele możliwości poprawy

Ta liczba pokazuje, jak ważna jest higiena rąk. Regularne i prawidłowe mycie rąk może zmniejszyć ryzyko infekcji nawet o 50 procent.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawdopodobnie w czasie pandemii koronawirusa wszyscy uświadomili sobie, jak ważne jest mycie rąk, dlatego firmy powinny zrobić wszystko, aby ich pracownicy byli lepiej chronieni przed wirusowymi i bakteryjnymi zakażeniami.

W tej kwestii nadal mamy ogromne możliwości poprawy. Po wizycie w toalecie na każdym centymetrze kwadratowym dłoni może zgromadzić się ponad 30 milionów bakterii.

Ale aż 38,7 procent wszystkich pracowników biurowych nie myje rąk po skorzystaniu z toalety, a tylko 30 procent używa do tego celu mydła. Poza tym wielu z nich nie suszy prawidłowo rąk po umyciu, podczas gdy na wilgotnych rękach może rozprzestrzeniać się około 1000 razy więcej bakterii, niż na suchych.

Każda niewłaściwie umyta dłoń rozprzestrzenia wirusy lub bakterie średnio na więcej niż pięciu powierzchniach: na klamkach drzwi, myszkach komputerowych, klawiaturach, długopisach, narzędziach, podłokietnikach i wielu innych.

Bakterie i wirusy pozostają na nich aktywne nawet do 48 godzin, i dłużej.

Jakie konkretne działania może podjąć każda firma?

Dobra wiadomość jest taka: skuteczna higiena rąk jest niezwykle prosta: dokładne mycie mydłem wystarczy do usunięcia wirusów i bakterii z rąk. W ten sposób zapobiega się ich przedostawaniu do organizmu przez błony śluzowe oczu, nosa i ust.

Rekomenduje się podjęcie następujących działań:

  1. Dostarczanie informacji na temat prawidłowego mycia rąk w każdej firmie

Udostępnienie informacji na temat prawidłowej higieny rąk w każdej firmie np. na tablicach informacyjnych w toaletach, podkreślających konieczność oraz właściwy sposób mycia rąk.

Informacje powinny zawierać:

  • kiedy należy myć ręce: zawsze po skorzystaniu z toalety oraz przed jedzeniem,
  • czas trwania: od 20 do 30 sekund,
  • technika mycia rąk: zawsze należy używać mydła, myć wszystkie powierzchnie dłoni, a następnie dokładnie je wysuszyć.
  1. Dostępność mydła i jednorazowych ręczników we wszystkich właściwych miejscach.

Jeśli to możliwe, umywalki powinny być wyposażone w systemy dozujące wodę i mydło, które są już wstępnie wymieszane i mogą być obsługiwane bezdotykowo.

Można stosować albo papierowe ręczniki jednorazowe, które jednak nie są ekologicznym rozwiązaniem, lub ręczniki tekstylne wielokrotnego użytku, które są ekologiczne i przyjazne dla środowiska. Dzięki 2-komorowym systemom zwijania, dozowniki ręczników zapewniają oddzielenie zużytych sekcji od czystych.

  1. Stosowanie środków dezynfekujących tylko tam, gdzie mycie rąk wodą z mydłem nie jest możliwe.     

Również w tym przypadku, przygotowane są instrukcje zalecające właściwe dozowanie, czas oraz technikę wcierania środków dezynfekujących, ponieważ tylko ich właściwa aplikacja zapewnia ich prawidłowe działanie.

Na czas trwania pandemii, środki dezynfekujące powinny być zarezerwowane przede wszystkim dla firm związanych ze zdrowiem i oraz grup najwyższego ryzyka.

Podsumowując:

  • Higiena jest zasadniczym elementem bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w pracy, dlatego też powinna być priorytetem we wszystkich sektorach i branżach.
  • W celu zapewnienia dostaw mydła, środków dezynfekujących oraz innych produktów higienicznych na czas, niezwykle ważne jest, aby dostawcy tych środków byli klasyfikowani jako istotni pod względem systemowym.
  • Pandemia sprawia, że ludzie chorują, ale ma również ogromny wpływ na gospodarkę. Dlatego też stosowanie stosunkowo prostych środków może wpłynąć na szybkie ożywienie gospodarcze.
  • Obejmuje to również takie środki, jak maski ochronne, przezroczyste ścianki działowe na ladach oraz likwidacja luk higienicznych za pomocą alternatyw bezdotykowych.

Artykuł powstał na podstawie danych firmy CWS.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA