REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza 4.0 – projektowane zmiany w zakresie pracy zdalnej

Oliwia Walentynowicz
Aplikant Radcowski, prawnik w dziale prawnym spółki AmRest
Tarcza 4.0 – projektowane zmiany w zakresie pracy zdalnej.
Tarcza 4.0 – projektowane zmiany w zakresie pracy zdalnej.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana regulacji w zakresie pracy zdalnej ma zostać wprowadzona w Tarczy 4.0 poprzez dodanie do art. 3 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, 567, 568, 695 i 875) (tzw. Specustawy w sprawie koronawirusa) ustępów 3-9 uszczegóławiających sposób wykonywania pracy zdanej oraz prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy.  

I. Kryteria, które muszą zostać spełnione, aby pracownik mógł wykonywać pracę zdalnie

Nowe przepisy określają warunki, które muszą zostać spełnione, aby pracodawca mógł zlecić pracownikowi wykonywanie pracy zdalnej (w pierwotnej wersji Specustawy w art. 3 ust. 1 wskazano jedynie „W celu przeciwdziałania COVID–19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna).”) teraz natomiast, jako rozwinięcie, ustawodawca wskazuje, że, aby wykonywać pracę zdalnie, pracownik musi mieć:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- odpowiednie umiejętności – ustawodawca nie wskazuje jednak co należy rozumieć pod tym pojęciem na gruncie omawianej ustawy, stąd powinny być one interpretowane słownikowo tj. jako „praktyczna znajomość czegoś, biegłość w czymś” (definicja pojęcia „umiejętność” według słownika PWN). Krótko mówiąc pracownik musi być w stanie wykonywać daną pracę, niejako samodzielnie z domu.

- możliwości techniczne oraz lokalowe – pracownik musi dysponować odpowiednimi środkami/urządzeniami i mieć miejsce gdzie może pracę we właściwy sposób wykonywać (moim zdaniem powinno się mieć na uwadze możliwość świadczenia pracy w taki sposób, aby wszelkie poufne dane bądź tajemnice pracodawcy były odpowiednio chronione, ale też prozaiczne kwestie jak dostęp do internetu itp.)

- ponadto na świadczenie pracy w formie zdalnej musi pozwalać jej rodzaj, tj. zadania pracownika muszą być możliwe do wykonania zdalnie.

REKLAMA

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Prawo pracy i ZUS. Pakiet 5 ebooków

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepis przewiduje, że praca zdalna może być wykonywana w szczególności przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub dotyczyć wykonywania części wytwórczych lub usług materialnych (np. pracownicy zakładu szewskiego lub krawieckiego biorący materiały i pracujący w domu). Przy czym nie jest to wyliczenie wyczerpujące, a jedynie przykładowe, co oznacza, że praca zdalna może być świadczona również w innej formie.

Powyższe punkty mają przeciwdziałać ponoszeniu ewentualnych negatywnych konsekwencji pracy w formie zdalnej przez pracownika tj. mają umożliwić mu odmowę pracy zdalnej w sytuacji kiedy w jego ocenie nie ma do tego warunków tj. np. musiałby specjalnie do tego celu wynająć nowy pokój/mieszkanie, doprowadzać internet itp. W przypadku ewentualnych roszczeń ze strony pracowników, sytuacja każdego z nich powinna być oceniania indywidualnie.

II. Prawa i obowiązki pracodawcy

Pracodawca jest zobowiązany do :

  • zapewnia pracownikowi materiałów oraz środków pracy potrzebnych do wykonywania pracy zdalnej;
  • zapewnienia obsługi logistycznej pracy zdalnej;

(–> ustawodawca nie wskazuje jednak, co dokładnie należy rozumieć pod tymi pojęciami, co może prowadzić do rozbieżności interpretacyjnych, moim zdaniem oznacza to, że po stronie pracodawcy leży obowiązek min. ewentualnego wykupienia dodatkowych dostępów do komunikatorów internetowych, wykupienia dodatkowych licencji na niezbędne do pracy programy np. takie które dotychczas były dostępne jedynie w biurze, zapewnienia obiegu dokumentów, opłacania usług kurierskich itp.)

Pracodawca ma prawo :

  • w każdym czasie cofnąć polecenie wykonywania pracy zdalnej (w ust. 1 art. 3 Specustawy wskazywano, że „pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy”) zapis ten ma dać pracodawcy więcej elastyczności - w przypadku kiedy pracodawca polecił swoim pracownikom pracę zdalną np. do 1 lipca może żądać powrotu do wykonywania jej w formie tradycyjnej również wcześniej, w zasadzie w dowolnie wybranym momencie;
  • zobowiązać pracownika do prowadzenia ewidencji wykonanych czynności, która powinna zawierać w szczególności opis czynności, datę oraz czas jej wykonywania (przy czym ponownie, jest to jedynie wyliczenie przykładowe, a co za tym idzie pracodawca może sam zadecydować jakich dokładnie danych oraz w jakiej formie i częstotliwości będzie wymagał od pracowników w celu prowadzenia ewidencji) ma to na celu umożliwienie pracodawcy kontroli nad wykonywaniem przez pracownika zleconej mu pracy oraz rozliczania jej efektów.

III. Zmiany w zakresie BHP oraz użytkowania sprzętu prywatnego

  • nowe przepisy wprost wskazują, że przy wykonywaniu pracy zdalnej pracownik może używać środków pracy niezapewnionych przez pracodawcę, przy czym mogą być one wykorzystywane jedynie w sposób umożliwiający poszanowanie i ochronę informacji poufnych i innych tajemnic prawnie chronionych, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa lub danych osobowych, a także informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę – w ustawie nie jest to poruszone, jednak należy pamiętać również o wewnętrznych wytycznych pracodawcy, stąd wspomniany przepis co prawda umożliwia korzystanie z np. prywatnego komputera, ale powinno to mieć miejsce jedynie tam gdzie pozwalają na to wewnętrzne uregulowania i polityki pracodawcy;

(-> przepis jest jednak nie jasny, ponieważ daje możliwość korzystania z prywatnego sprzętu pracownika dla potrzeb pracodawcy, ale nie reguluje kwestii rozliczeń – co oznacza, że pracownik teoretycznie mógłby żądać od pracodawcy dodatkowego wynagrodzenia z tego tytułu, przy czym ustawodawca nie wskazuje na jakich zasadach)

  • nowe uregulowania ograniczają odpowiedzialność pracodawcy w zakresie BHP przy wykonywaniu pracy zdalnej (oraz za wypadki przy tej pracy) tylko do odpowiedzialności w zakresie związanym z zapewnionymi przez niego środkami pracy lub materiałami do pracy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

REKLAMA

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

REKLAMA

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA