REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Automatyzacja to nie tylko wygoda – to fundament dla wdrażania sztucznej inteligencji w HR. System SyKOF HR wspiera organizacje w cyfrowej transformacji procesów kadrowo-płacowych, integrując się z ekosystemem ERP i tworząc fundament pod przyszłościowe zastosowania AI.
Rozmowa z Katarzyną Oksińską, dyrektorką Departamentu HR w Centralnym Ośrodku Informatyki, o tym, jak budować motywację do pracy w firmie sektora publicznego.
Kobieta może podnosić 12 kg, a mężczyzna aż 30 kg przy pracy stałej. To prawie 3 razy więcej. Przepisy BHP regulują podnoszenie ciężarów w pracy w różnych okolicznościach. Kiedy konieczne jest zespołowe przenoszenie ciężarów przez pracowników? Oto przepisy prawne określające zasady transportu ręcznego.
Jakie są normy BHP dla odzieży trudnopalnej w 2025 roku? Jak zapewnić bezpieczeństwo pracowników w odzieży trudnopalnej i jednocześnie wspierać zrównoważony rozwój? Oto kilka praktycznych wskazówek.
REKLAMA
Jakie są najważniejsze trendy i wyzwania na rynku pracy w 2025 roku. Jak wykorzystywana jest sztuczna inteligencja? Co jest jeszcze w tym temacie do zrobienia? Jakie kluczowe zadania do wykonania stoją przed pracodawcami?
Kilkaset wypadków rocznie. To bilans branży budowlanej. Z danych Państwowej Inspekcji Pracy wynika, że w ich wyniku w 2024 r. w poszkodowanych zostało 463 pracowników, z czego 49 zmarło. Okazuje się, że poprawić bezpieczeństwo na budowie może sztuczna inteligencja. W jaki sposób?
Przepisy prawa pracy wymagają, aby każdy pracownik co pewien czas przeszedł okresowe badania lekarskie. Stwierdzenie przez lekarza medycyny pracy przeciwskazań do wykonywania dotychczasowej pracy przez pracownika powoduje brak możliwości jej wykonywania. Co należy wówczas zrobić?
Obuwie ochronne BHP – kto powinien je stosować i dlaczego jest niezbędne? Odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa w miejscu pracy. W wielu branżach stanowi podstawowy środek ochrony indywidualnej, zabezpieczając pracowników przed poważnymi urazami. Dobrze dobrane buty nie tylko chronią stopy przed uderzeniami, przecięciami czy przebiciami, ale także zapewniają stabilność, wygodę i odporność na czynniki środowiskowe. W jakich zawodach obuwie ochronne jest konieczne i jakie zagrożenia może ograniczyć?
REKLAMA
Okazuje się, że nadzieja i zaufanie to kluczowe czynniki decydujące o efektywności funkcjonowania zespołów i całych organizacji. Jakie są strategie i modele budowania zaufania w zespole? Jak można mierzyć poziom zaufania wśród pracowników?
O tym, że transformacja cyfrowa w firmie to nie tylko zmiana technologii, ale przede wszystkim zmiana sposobu myślenia, słyszeli już wszyscy. Ale mało kto mówi, jak dokładnie tę zmianę myślenia przeprowadzić, zwłaszcza gdy dotyczy komunikacji pomiędzy działami tak różnymi jak HR i IT.
Co z maksymalną temperaturą w miejscu pracy? Jak zostanie uregulowana w nowych przepisach rozporządzenia? Wejdzie w życie w 2025 czy 2026 roku? Jakie nowe obowiązki czekają pracodawców w związku z nowymi przepisami bhp?
Nagłe odejścia z pracy to zjawisko, które ma już swoją nazwę. Dane z rynku pracy są alarmujące. O co chodzi pracownikom z pokolenia Z? Co mogą zrobić pracodawcy?
Obowiązkiem pracodawcy z zakresu BHP jest zapewnianie i konserwacja odzieży roboczej i ochronnej. Jakie normy musi spełniać odzież? Jakich przepisów BHP należy przestrzegać? A może warto skorzystać z możliwości leasingu odzieży roboczej? Na czym to rozwiązanie polega?
Do 10 marca 2025 r. można składać wnioski o dofinansowanie w ramach konkursu na projekty dotyczące utrzymania zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej. Konkurs organizuje ZUS, a maksymalna kwota dofinansowania wynosi 300 tys. zł.
Lista najważniejszych umiejętności, jakie można mieć w CV w 2025 roku wynika z badania przeprowadzonego przez Pracuj.pl. Czy wciąż prym wiodą umiejętności specjalistyczne? Co z kompetencjami językowymi? Jak pokolenie Z ocenia posiadanie umiejętności miękkich? Jak zmieniła się definicja sukcesu zawodowego?
Ze względu na warunki atmosferyczne występujące zimą, pracodawca ma szczególne obowiązki związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Niektórym pracownikom musi zapewnić ciepłe posiłki. Nie ma możliwości, żeby pracodawca zwolnił się z obowiązku zapewnienia posiłku profilaktycznego.
Przepisy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy określają minimalne temperatury, w których praca może być wykonywana. Z tego powodu pracodawcy powinni zapewnić właściwy poziom temperatury w pomieszczeniach pracy. W razie niezachowania odpowiedniej temperatury pracownik może odmówić wykonywania pracy.
Ministerstwo Rodziny chce wprowadzić rozporządzenie nakładające nowe obowiązki na pracodawców. Mają mierzyć metabolizm pracowników i porównywać go z temperaturą miejsca pracy. Ściślej pracodawca ma umieć posługiwać się klasami tempa metabolizmu. Jak temperatura będzie za wysoka wobec wyznaczonych poziomów, a pracodawca nie będzie miał np. klimatyzacji, praca będzie np. przerywana.
Co czeka działy HR w 2025 roku? Artykuł zawiera najważniejsze tematy, z którymi trzeba zmierzyć się w najbliższych miesiącach. Należą do nich: zmiany w komunikacji i digitalizacja procesów kadrowych, zaangażowanie więcej sztucznej inteligencji, wyrównywanie kompetencji cyfrowych pomiędzy pokoleniami, przygotowania do dyrektywy o równości płac. Oto 5 przykazań HR na 2025 rok.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych z roku na rok przeznacza coraz większą pulę pieniędzy dla firm, które chcą poprawić warunki pracy. W 2025 r. ZUS przeznaczył na ten cel łącznie 140 mln zł. To o 20 mln zł więcej niż przed rokiem. W tym roku można uzyskać dofinansowanie na poprawę BHP nawet do 80 proc. wartości projektu, ale nie więcej niż 300 tys. zł.
Przy jakiej temperaturze pracownik może odmówić wykonywania pracy? Jakie przepisy regulują kwestie wysokości temperatury w pracy? Czy wobec pracownika, który odmówił wykonywania pracy z powodu zbyt niskiej temperatury można wyciągnąć negatywne konsekwencje?
Wykonywanie pracy w określonych branżach wiąże się z wyższym ryzykiem wystąpienia chorób zawodowych. Są to choroby, które zostały spowodowane szkodliwymi czynnikami występującymi w miejscu pracy lub sposobem wykonywania pracy. Wszystkie choroby zawodowe znajdują się w wykazie chorób zawodowych.
Zmiany w przepisach BHP dotyczących obuwia roboczego. Z końcem 2024 roku weszła w życie nowa norma EN ISO 20345:2011 dla obuwia bezpiecznego. Zmiany dotyczą: wymagań antypoślizgowych, odporności na perforację, poziomów ochrony, wymagań specjalnych, zakresu testów, wodoodporności.
Jaka może być maksymalna temperatura w pracy? W związku z występującymi latem upałami pracownicy pytają o swoje prawa. Jakie kary grożą pracodawcy za wysoką temperaturę w miejscu pracy? Będą nowe przepisy bhp chroniące pracowników przed pracą w upale. Trwają prace nad Projektem rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającym rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Rok 2025 stawia HR w roli kluczowego partnera w realizacji planów pracodawców. Jakie wyzwania czekają zarządzanie zasobami ludzkimi? Czy pracodawcy będą zatrudniać w pierwszej połowie 2025 roku? Oto najważniejsze informacje na najbliższy rok dla hr-owców.
Z raportu Hays i Fundacji Off School "Gen Boost. Młodzi na rynku pracy" wynika, że dla Zetek możliwość rozwoju i nauki nowych umiejętności oraz sens wykonywanej pracy są ważniejsze od zarobków. Badanie obala mity na temat pokolenia Z.
Obecnie obowiązujące przepisy w zakresie bhp określają minimalne temperatury, w których praca nie może być wykonywana. W przepisach brakuje natomiast określenia temperatury maksymalnej. Projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp ma na celu uregulowanie maksymalnej temperatury zarówno w pomieszczeniu pracy, jak i przy pracy wykonywanej na otwartej przestrzeni.
Od 1 stycznia 2025 r. zmieni się minimalne wynagrodzenie za pracę. Dla działów HR oznacza to konieczność podpisania w krótkim czasie wielu aneksów do umów o pracę. Najnowsze badania przeprowadzone przez KIR pokazują, że e-podpis może znacząco usprawnić pracę kadrowców.
Raport: 75 proc. działów HR w firmach deklaruje, że korzysta z generatywnej sztucznej inteligencji co najmniej raz w tygodniu. Rosnące zainteresowanie AI wśród menedżerów i pracowników odpowiedzialnych za zarządzanie zasobami ludzkimi to nie tylko specyfika amerykańskiego rynku. Badania przeprowadzone w Polsce wskazują na podobny trend.
Współczesne firmy coraz częściej sięgają po innowacyjne rozwiązania technologiczne, aby usprawnić swoje procesy i zwiększyć efektywność pracy. Dotyczy to również obszaru zarządzania zasobami ludzkimi. Jak podkreśla Dorota Dublanka, Szefowa Działu HR w KIR, narzędzia cyfrowe odgrywają kluczową rolę w optymalizacji pracy zarówno działów HR, jak i pracowników.
Zdrowie pracownika to droga do efektywnej pracy, a co za tym idzie maksymalnych osiągnięć firmy. Oto 5 zasad ergonomii pracy przy komputerze. Co trzeba wiedzieć o stanowisku pracy biurowej? Sprawdź, czy prawidłowo pracujesz.
Wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych w zakresie HR umożliwia firmie usprawnienie wielu procesów. Natomiast z punktu widzenia pracownika daje lepiej organizować swoją pracę, realizować zadania oraz umożliwia znalezienie czasu na rozwój osobisty – uważa Dorota Dublanka, dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR.
Pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy bez aktualnego orzeczenia lekarskiego. Badania lekarskie pracownicy przechodzą w ramach badań profilaktycznych obejmujących badania wstępne, okresowe i kontrolne. Niewykluczone, że w 2025 r. zakres badań zostanie rozszerzony.
Ze względów profilaktycznych pracodawca musi zapewnić nieodpłatne posiłki pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych. Niektórym pracownikom posiłki profilaktyczne przysługują przez cały rok, zaś innym mogą przysługiwać tylko zimą. Nie ma jednak możliwości, aby pracodawca zwolnił się z obowiązku zapewnienia posiłku profilaktycznego.
Serdecznie zapraszamy na warsztat inspiracyjny Refleksja i działanie – pomiędzy operą i neuronauką, którego celem jest pokazanie, że siłami kształtującymi świat przeżyć człowieka jest wielowariantowe kształtowanie się cyklu nieustannego przechodzenia od refleksji do działania i doprowadzanie działania do portu refleksji.
Podczas kolejnej edycji konferencji HR EXCELLENCE zapraszamy Was do wspólnego świętowania jubileuszu 30-lecia istnienia magazynu „Personel i Zarządzanie”. Przez trzy dekady towarzyszyliśmy polskim firmom w rozwoju zarządzania zasobami ludzkimi – wspólnie pracowaliśmy nad zmianą w postrzeganiu pracowników z zasobów organizacji na jej wartość. Staliśmy się nieodłączną częścią procesu transformacji, innowacji i doskonalenia polskich organizacji w obszarze HRM.
Od 17 listopada 2023 r. (lub odpowiednio – od 17 maja 2024 r.) praca wyłącznie przed laptopem, bez dodatkowego wyposażenia w postaci m.in. monitora ekranowego (lub podstawki zapewniającej ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika) jest już niezgodna z zasadami BHP. Wielu pracowników nadal pracuje jednak, przez cały dzień, wyłącznie na laptopach, co świadczy o niskiej świadomości (zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców) w zakresie obowiązywania ww. wymogu.
Temperatura w pomieszczeniach pracy powinna być dostosowana do charakteru pracy wykonywanej przez pracowników, a konkretnie do rodzaju metod i do wysiłku fizycznego przeznaczonego do jej wykonania. Warto o to zadbać, bowiem z powodu chłodu pracownik może odmówić wykonywania pracy, a pracodawca ponieść karę za nieodpowiednią temperaturę w pomieszczeniach pracy.
Okazuje się, że rekruterzy czytają tylko 25% nadesłanych CV. Od czego zależy czy zostanie przeczytane dane zgłoszenie kandydata do pracy? Ile czasu czeka się na odpowiedź w sprawie pracy po wysłaniu CV? W czym tkwi problem i jakie rozwiązania można zastosować tłumaczy ekspertka z zakresu rekrutacji Katarzyna Trzaska, Senior Marketing Manager w eRecruiter.
O pozytywnym feedbacku, roli liderów i o tym, jak przez lata zmieniał się dział HR i jak może wyglądać w przyszłości rozmawiamy z Dorotą Dublanką, dyrektorką zarządzającą, dyrektorką Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR.
Zaawansowane praktyki ochrony danych w HR można wymienić w 6 punktach. Poradnik omawia następujące tematy: zasadę minimalizacji danych, silne mechanizmy uwierzytelniania i autoryzacji, regularne szkolenia i budowanie świadomości wśród pracowników, audyt i monitorowanie systemów, plany awaryjne i odzyskiwanie danych po incydencie, znaczenie wyboru dostawcy rozwiązań IT. Jak kompleksowo zarządzać ryzykiem w erze transformacji cyfrowej?
Skrócony tydzień pracy bez zmiany wynagrodzenia może sprawić, że pracodawcy staną przed problemem rosnących kosztów pracy. Muszą też być przygotowani na wydłużenie czasu trwania projektów i przestoje w ich realizacji. W tej sytuacji racjonalnym rozwiązaniem może okazać się korzystanie z wynajętych zewnętrznych wysoko wykwalifikowanych managerów.
8 na 10 kandydatów woli wiedzieć o odrzuceniu CV niż pozostać bez odpowiedzi od pracodawcy. Taka informacja, mimo że negatywna, pozwala ruszyć dalej z procesem poszukiwania pracy. Jakie są wyniki badania w ramach kampanii "Nikt nie powinien być w zawieszeniu, kiedy wysyła CV i czeka na odpowiedź"?
W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 r. pracodawcy musieli dostosować istniejące stanowiska pracy z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.
Dyskryminacja ze względu na wiek, zwana ageizmem, to zjawisko globalne. Dyskryminuje się nie tylko starszych pracowników sugerując ich niedopasowanie do kultury organizacyjnej i problemy z rozwojem kompetencji cyfrowych. Młodym pracownikom zarzuca się głównie brak doświadczenia. Jak walczyć z dyskryminacją ze względu na wiek? Oto 6 sposobów.
Czy manager może przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu swoich pracowników? Jak rozpoznać pracowników zagrożonych lub podatnych na takie wypalenie? Jak sztuczna inteligencja i narzędzia cyfrowe może pomóc utrzymać odpowiedni poziom zaangażowania pracowników?
Kto wie, w jakiej odległości od stanowiska pracy obowiązkowo musi być umieszczona gaśnica lub gdzie powinny być zlokalizowane hydranty. Znajomość tych przepisów jest bagatelizowana, a wracająca fala upałów niesie zwiększone ryzyko pożarów i nowe zagrożenia dla życia, zdrowia i majątku.
8 godzin pracy z 40 godzin w tygodniu przeznaczone na rozwój pracownika? Takie rozwiązanie wprowadziła firma Google. Możliwość rozwoju to też well-being. Co jeszcze można robić, aby przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu, na które narażonych jest aż 82% pracowników?
Rynek kryptowalut i technologii blockchain to określenia, o których można usłyszeć coraz częściej, ale ich terminologia wciąż wydaje się zagadkowa. Jak zatem rozmawiać o ich wpływie na szeroko pojętą pracę z ludźmi? Zwłaszcza że w dobie informacji cyfrowych, technologii blockchain i rynku ciągłych zmian zarządzanie zasobami ludzkimi (Human Resources), to nie tylko kadry, przestrzeganie regulacji i rekrutacja. Pod pojęciem Human Resources (HR) kryje się szeroka gama wyzwań, w której skład wchodzi praca z rozpoznawalnością organizacji jako marki, praca z organizacją jako produktem, ale też kompleksowa praca nad odkryciem i rozwojem potencjału organizacji poprzez odkrycie i rozwój potencjału ludzi, którzy ją tworzą. To ludzie są silnikiem napędowym sukcesów przedsiębiorstw, to oni i ich talenty urzeczywistniają misję, wizję i cele biznesowe organizacji.
Pracownicy pokolenia Z są postrachem pracodawców, HR-owców i rekruterów. A czego boją się zetki? Czy pokolenie Z jest przygotowane do wejścia na rynek pracy?
REKLAMA