REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracodawca musi zapewnić maseczki i rękawiczki pracownikom?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kochańska
Doradca Prezesa SEKA S.A., ekspertka Koalicji Bezpieczni w Pracy
Czy pracodawca musi zapewnić maseczki i rękawiczki pracownikom? / fot. Shutterstock
Czy pracodawca musi zapewnić maseczki i rękawiczki pracownikom? / fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy na pracodawcy ciąży obowiązek zapewnienia maseczek i rękawiczek ochronnych? W Polsce od dnia 16 kwietnia 2020 roku został wprowadzony obowiązek zasłaniania ust i nosa w przestrzeni publicznej. Nakaz ten został wprowadzony przepisem §18  Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, i które zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw pozycja 673.

Obowiązek zakrywania nosa i ust

Przepis ten nie został uchylony kolejnym Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii Dz. U. poz. 697, które zostało uchylone Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 26 kwietnia 2020 r. zmieniając rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii Dz. U. poz. 750,  wprowadzając pewne odstępstwa w stosowaniu tego obowiązku.

REKLAMA

Aktualnie obowiązuje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. 792.).

Polecamy: Kodeks pracy 2020 PREMIUM

Odstąpiono od obowiązku zakrywania nosa i ust w przypadku:

  • osoby, której miejscem stałego lub czasowego pobytu są budynki użyteczności publicznej przeznaczone na potrzeby wychowania, opieki zdrowotnej, społecznej lub socjalnej, chyba że zarządzający takim budynkiem postanowi inaczej
  • osoby wykonującej czynności zawodowe, służbowe lub zarobkowe:
  • w budynkach, zakładach, obiektach, placówkach i targowiskach (straganach), zakładach pracy
  • w budynkach użyteczności publicznej* przeznaczonych na potrzeby: administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki, wychowania, opieki zdrowotnej, społecznej lub socjalnej, obsługi bankowej, handlu, gastronomii, usług, w tym usług pocztowych lub telekomunikacyjnych, turystyki, sportu, obsługi pasażerów w transporcie kolejowym, drogowym, lotniczym, morskim lub wodnym śródlądowym;

*za budynek użyteczności publicznej uznaje się także budynek biurowy lub socjalny,

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • w obiektach handlowych lub usługowych, placówkach handlowych lub usługowych i na targowiskach (straganach),

z wyjątkiem osoby wykonującej bezpośrednią obsługę interesantów lub klientów w czasie jej wykonywania.

Co to oznacza dla przedsiębiorcy?

Zwłaszcza, że nowa treść rozporządzenia § 7. Pkt. 7, ust. 3 utrzymała w mocy do odwołania:
obowiązek zapewnienia przez zakłady pracy (czytaj pracodawców):
a) osobom zatrudnionym niezależnie od podstawy zatrudnienia rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk,
b) odległość między stanowiskami pracy wynoszącą co najmniej 1,5 m, chyba że jest to niemożliwe ze względu na charakter działalności wykonywanej w danym zakładzie pracy,

a zakład ten zapewnia środki ochrony osobistej związane ze zwalczaniem epidemii COVID-19.

Zobacz także: Maseczka - czy chroni przed koronawirusem?

W myśl powyższych przepisów pracodawca ma zabezpieczyć pracowników przed skutkami transmisji SARS-CoV-2.

REKLAMA

Do ochrony twarzy i rąk zaliczyć można m.in. szyby ochronne (przeznaczone dla obsługi klienta), bariery odległościowe, przyłbice ochronne, gogle, maseczki ochronne i inne narzędzia lub sposoby zapewniające odizolowanie pracownika od możliwości zakażenia się od osób zarażonych.

Jeżeli pracodawca zapewni między stanowiskami wymagany 1,5 m dystans, a ze względów sanitarnych nie ma obowiązku stosowania środków ochrony indywidualnych nosa i ust pracodawca nie ma obowiązku ich wprowadzać.

Dystans w pracy 1,5 m - bez obowiązku zakładania maski ochronnej.

Natomiast obowiązek ten jest wymagany w kontakcie z klientem, gościem itd. przy zachowaniu dystansu min. 1,5.

Zgodnie z Art.2376.§1. Pracodawca jest obowiązany dostarczyć  pracownikowi nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz informować go o sposobach posługiwania się tymi środkami (ustawa kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, 1043, 1495).

Najbardziej odpowiednie do ochrony przed SARS-CoV-2 są maseczki typu FFP2 i FFP3. Jednak z uwagi na wykorzystywanie ich w służbie zdrowia i ich brak na rynku nie zaleca się ich kupowania na użytek własny.

Maseczki jednorazowe mogą być maksymalnie użytkowane przez 30 minut - 40 minut. Warto o tym pamiętać dokonując zakupów.

Konkluzja:

Pracodawca ma obowiązek zaopatrywać swoich pracowników w środki ochrony indywidualnej, zabezpieczając ich tym samym przed skutkami działania czynników szkodliwych i niebezpiecznych występujących w środowisku pracy.

W okresie epidemicznym ma obowiązek zapewnić rękawiczki jednorazowe, środki dezynfekujące na bazie alkoholu oraz dystans między pracownikami 1,5.

Jeżeli nie można zachować wymaganej odległości wprowadza środki ochrony osobistej właściwe dla ochrony przed SARS-CoV-2, do których przy kontakcie z Klientem należą przyłbice, maseczki lub ścianki odgradzające pracownika od klienta.

Autor: Małgorzata Kochańska, Doradca Prezesa SEKA S.A., ekspertka Koalicji Bezpieczni w Pracy

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Produkt asystenckopodobny: PFON (nie PFRON) pisze do premiera. Koniec z mydleniem oczu. Czas zakończyć pozorną pomoc na rzecz ON

Produkt asystenckopodobny: PFON (nie PFRON) pisze do premiera. Osoby z niepełnosprawnościami w rozmowach, we wpisach w Internecie, na licznych pikietach, strajkach, w listach do naszej redakcji czy w licznych petycjach do rządu czy Łukasza Krasonia, stanowczo podkreślają, że to czas zakończyć pozorną pomoc na rzecz ON, że koniec z obietnicami i mydleniem im oczu. Stanowczo domagają się działań legislacyjnych i pilnej pomocy. Niektórzy są w naprawdę dramatycznej sytuacji.

Najniższa krajowa 2026 i 2027 r.: 6 postulatów pracodawców

Pracodawcy mają konkretne wytyczne dla najniższej krajowej w 2026 i 2027 roku. Oto 6 postulatów stworzonych przez wszystkie organizacje pracodawców działające w Radzie Dialogu Społecznego.

Najniższa krajowa 2026 brutto. Są 3 propozycje płacy minimalnej

Jaka będzie najniższa krajowa w 2026 roku? Trwają pierwsze konsultacje w sprawie wysokości płacy minimalnej. O ile wzrośnie w stosunku do 2025 roku? Ostatnia podwyżka minimalnego wynagrodzenia za pracę wyniosła 366 zł brutto.

Zmiany w wynagradzaniu pracowników samorządowych 2025 [TABELA]

Zmiany w wynagradzaniu pracowników samorządowych wprowadziło rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 maja 2025 r. Co się zmienia? Jest nowa tabela z kategoriami zaszeregowania.

REKLAMA

Mechanizmy oporu. Psychologiczne aspekty wdrażania systemów HR

Wdrażanie systemów HR, nawet technologicznie zaawansowanych i projektowo dopracowanych, niemal zawsze uruchamia mechanizmy oporu organizacyjnego. Nie wynika to z braku kompetencji pracowników ani ze złej woli zespołów wdrożeniowych – ale z psychologicznie zakorzenionych reakcji na zakłócenie znanego porządku. Każda istotna zmiana w obszarze zarządzania ludźmi, zwłaszcza taka, która dotyka obszarów oceny, kontroli czy dostępności danych, rodzi napięcia nie tylko operacyjne, lecz także tożsamościowe.

Od którego roku życia dzieci mogą legalnie pracować w Czechach? Polskie prawo jest bardziej restrykcyjne

Czechy zezwoliły na pracę młodszych dzieci. Wykonują ją za minimalną płacę obowiązującą dorosłych pracowników. Od którego roku życia dzieci mogą legalnie pracować w Czechach? Polskie prawo jest bardziej restrykcyjne.

Dofinansowanie dla pracodawców 2025: Nawet 13 394 zł na kształcenie młodocianego pracownika – budżet 470 mln zł

Dofinansowanie dla pracodawców zatrudniających młodocianych pracowników. Chodzi o koszty kształcenia młodocianego pracownika. W 2025 r. budżet wynosi prawie 470 mln zł. Kim jest pracownik młodociany? Jakie dofinansowanie i za co można uzyskać? Jakie warunki muszą zostać spełnione, by uzyskać dofinansowanie? Kto przyznaje dofinansowanie?

Prawne wymogi automatyzacji. Co może zrobić AI, a co nadal wymaga pracy człowieka? AI Act od 2026 roku - co nowe przepisy zmienią w biznesie?

Wraz z dynamicznym rozwojem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji pojawia się pytanie o granice ich stosowania w kontekście odpowiedzialności prawnej. Choć Polska nie posiada jeszcze kompleksowej regulacji dotyczącej AI, to już dziś na gruncie obowiązujących przepisów prawa cywilnego, prawa pracy, RODO czy kodeksu cywilnego można ocenić, co wolno, a czego nie wolno automatyzować. Uwagę przedsiębiorców i prawników coraz bardziej przyciąga także unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act), które wejdzie w życie w 2026 roku i wprowadzi kategoryzację systemów AI, nakładając ścisłe wymogi na te uznane za wysokiego ryzyka.

REKLAMA

Wypadki przy pracy 2024 [GUS]

Wypadki przy pracy w 2024 roku - jakie są statystyki GUS? Okazuje się, że liczba wypadków ogółem spada, ale rośnie liczba wypadków ciężkich i śmiertelnych. Jakie jest wskaźnik wypadkowości?

Rekrutacja smart. Jak wykorzystać AI, by zatrudniać lepiej, szybciej i bardziej fair?

Rekrutacja smart to nowoczesne podejście do zatrudniania oparte na danych, analityce i sztucznej inteligencji, zamiast na deklaracjach z CV czy subiektywnych ocenach. Technologia umożliwia obiektywną i powtarzalną ocenę dopasowania do roli, wspierając bardziej sprawiedliwe i efektywne decyzje rekrutacyjne. Warto zatem odejść od bezkrytycznej wiary w CV czy testów osobowości i stworzyć kandydatom warunki do pokazania, co naprawdę potrafią. To nie futurystyczna wizja, ale konieczność w obliczu przeciążenia informacyjnego i rosnących wyzwań na rynku pracy.

REKLAMA