Jak w zgodzie rozstać się z pracownikiem
REKLAMA
REKLAMA
Jednym z najbardziej niebezpiecznych momentów dla firmy jest czas zwolnień i okres następujący bezpośrednio po nim. Właśnie wtedy są popełniane najpoważniejsze błędy w komunikacji między pracodawcą a byłymi już pracownikami.
REKLAMA
- Niezadowoleni i byli pracownicy są głównym źródłem informacji o firmie dostępnych w Internecie. Często przyczyną takich zachowań jest sposób w jaki przekazano im informacje o utracie pracy, a nie sytuacja, która doprowadziła do zwolnienia.
To właśnie brak właściwej komunikacji pomiędzy pracownikiem a pracodawcą psuje opinię o firmie. – mówi Katarzyna Richter, międzynarodowy specjalista w zakresie HR i psychologii międzykulturowej.
Zasady komunikowania zmian w firmie
Właściwe komunikowanie zamian w strukturze firmy, jak np. restrukturyzacja, zwolnienia grupowe, czy zakończenie współpracy z poszczególnymi pracownikami jest niezwykle istotne dla zachowania poprawnego wizerunku firmy oraz pozytywnych relacji z podwładnymi. Według Katarzyny Richter jest kilka działań, które w takich sytuacjach warto podjąć, aby uniknąć negatywnych publikacji o organizacji w sieci.
Polecamy: Personel i Zarządzanie – prenumerata
- Pamiętajmy że niezwykle ważne jest przekazanie wiadomości pracownikom najszybciej, jak to jest możliwe. Złym rozwiązaniem jest także informowanie o trudnych sytuacjach za pośrednictwem służbowego maila, czy w komunikacie prasowym wystosowanym za pośrednictwem mediów. – mówi Katarzyna Richter, międzynarodowy specjalista w zakresie HR i psychologii międzykulturowej.
A oto jak powinna przebiegać komunikacja pomiędzy pracodawcą a pracownikami w przypadku wprowadzania zmian, czy zwolnień w firmie:
- Przygotuj plan spotkania i trzymaj się harmonogramu.
- Porozmawiaj osobiście z pracownikami i przedstaw zmiany.
- Podczas spotkania przypomnij pracownikom, że przekazywane informacje są poufne i udostępnione wyłącznie w celu umożliwienia otwartej i konstruktywnej dyskusji.
- Przekaż pracownikom szczegółowe informacje o tym, co dzieje się w firmie zachowując przy tym transparentność i uczciwość. Podaj niezbędne informacje finansowe, jeśli są przyczyną zmiany.
- Wysłuchaj pracowników. To nie oznacza, że musisz postępować zgodnie z ich sugestiami, ale może to spowodować, że do rozmowy zostaną dołączone inne pomysły. To sprawdza się szczególnie w dużych organizacjach, w których kadra zarządzająca może nie znać opinii pracowników.
- Zapewnij wewnętrzne forum do dyskusji oraz przestrzeń do rozładowania gniewu i frustracji.
- Przedstaw harmonogram działań, które zostaną podjęte przez zarząd firmy jak i pracowników.
- Traktuj pracowników z szacunkiem, nawet jeśli wiesz, że niebawem zostaną zwolnieni.
Katarzyna Richter – międzynarodowy specjalista w zakresie HR i psychologii międzykulturowej z ponad z 10-letnim stażem. Pracowała z przedstawicielami ponad 100 narodowości, doradzając w zakresie komunikacji międzykulturowej oraz rekrutacji. W swojej karierze zrekrutowała blisko 1000 specjalistów. Doświadczenie w zakresie najwyższych standardów obsługi klienta, rekrutacji i employer brandingu zdobywała pracując dla światowych potentatów lotniczych takich jak: Emirates, Etihad czy Qatar Airways. Autorka przewodnika kariery "Life After Flying". Katarzyna Richter doradza również w sektorze MSP, pomagając im w budowaniu silnej pozycji poprzez personal branding. Wspiera ich swoim prawdziwie międzynarodowym doświadczeniem oraz prowadzi autorski program mentorski o nazwie Cross The Border dla młodych przedsiębiorców. Jest również wykładowcą i autorką licznych publikacji o tematyce podróży, HR i komunikacji międzykulturowej w biznesie, a także założycielką firmy szkoleniowo – doradczej Deal with Culture.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat