Zalecenia Państwowej Inspekcji Pracy w kwestii powrotu do biur w ramach czerwcowego odmrażania

Proces powrotu do pracy w biurze
Po kilku miesiącach pracy zdalnej obostrzenia związane z koronawirusem zostały poluzowane, a pracownicy mogą wracać do biur. Sytuacja ta wiąże się jednak z wieloma niezbędnymi zmianami, zarówno w budynkach firm, jak również w sposobie pracy. Przed ich wdrożeniem należy odpowiedzieć sobie na kilka istotnych pytań:
- Jak szybko i skutecznie dostosować się do nowych realiów?
- W jaki sposób zadbać o środki bezpieczeństwa dla pracowników w biurach?
- Czy pracownicy powinni wrócić do pracy od razu na stałe, czy w systemie rotacyjnym?
- Czy decydując się na zmianowy system pracy, skorzystać z pomocy nowoczesnych środków technologicznych, takich jak Calamari?
Znając odpowiedzi na te pytania, można lepiej zorganizować proces powrotu do pracy w biurze. Jednak to dopiero początek zmian.
Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł
Powrót do biura – jak się przygotować?
Państwowa Inspekcja Pracy wydała zalecenia skierowane do pracodawców i osób odpowiedzialnych za organizację pracy w biurze, które mają pomóc firmom w zapewnieniu bezpiecznego środowiska pracy. Mimo iż większość pracy wciąż poleca się wykonywać z domu, wiele spółek potrzebuje obecności przynajmniej części personelu w biurze i właśnie z myślą o nich na stronie PIP pojawił się oficjalny dokument z zaleceniami. O co więc powinniśmy zadbać?
Weryfikacja i ocena ryzyka
Ze względu na negatywny wpływ wirusa na stan psychiczny pracowników – powodowanie lęku, strachu i poczucia niepewności – ważne jest, by wcielać pracowników bądź ich przedstawicieli do procesu oceny ryzyka. Dzięki temu pracodawca lepiej zrozumie potrzeby podwładnych, a oni będą mieli realny wpływ na to, jak będzie wyglądała ich praca.
Stworzenie planu działania
Plan powinien obejmować wszystkie wskazania stworzone przez PIP, uwagi pracowników – które zebrać można w postaci otwartej ankiety – oraz inne rozwiązania, które zostaną uznane za niezbędne do wprowadzenia. Należy zaplanować datę rozpoczęcia pracy w biurze i odpowiednio wcześnie poinformować o niej pracowników.
Zastosowanie środków technicznych
Ludzie muszą czuć się w biurze bezpiecznie, by móc efektywnie pracować nad wyznaczonymi zadaniami. Z tego względu, organizując działalność w biurze, należy pamiętać, by zadbać o:
- oddzielenie stanowisk pracy – najlepiej zastosować separatory pomiędzy stanowiskami, jeśli jest to niemożliwe, miejsca siedzące powinien oddzielać odstęp co najmniej 1.5 m;
- unikanie elementów, które nie są zwarte bądź mają przestrzenie – takich jak donice z kwiatami oraz inne elementy dekoracyjne, które mogą powodować potknięcia się pracowników, częsty kontakt fizyczny bądź upadek przedmiotów;
- sprawną wentylację pomieszczeń pracowniczych.
Zastosowanie środków organizacyjnych
Środki organizacyjne dotyczą ustalania zmian, godzin pracy, stanowisk koniecznych do obsadzenia na miejscu, długości przerw i innych sytuacji mających wpływ na to, ile osób znajduje się w jednym czasie na tej samej przestrzeni. Wprowadzając je, należy wziąć pod uwagę:
- zmianowe stanowiska pracy – czyli tzw. praca rotacyjna pozwalająca zmniejszyć kontakty pomiędzy pracownikami i zapewnić, że wszystkie potrzebne stanowiska w biurze zostaną obsadzone;
- zwiększenie liczby przerw i ustalenie ich harmonogramu – warto zastanowić się nad narzuceniem określonych godzin na przerwy, by na przestrzeni wspólnej w jednym momencie nie znajdowało się zbyt wiele osób. Można przeprowadzić ankietę wśród pracowników i zebrać informacje na temat preferowanych przez nich godzin, by na tej podstawie ustalić przerwy i przyporządkować do nich pracowników;
- kierowanie tylko wykwalifikowanych pracowników do wykonania określonej pracy – zmniejsza liczbę pracowników znajdujących się na danej przestrzeni. Ponadto, w przypadku skomplikowanych zadań, zmniejsza również liczbę osób, która musi pojawić się w biurze.
- zastosowanie odpowiednich narzędzi technologicznych - dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, takim jak iBeacony i odpowiednie oprogramowanie do elektronicznej rejestracji czasu pracy instalowane na telefonach pracowników, możliwe jest uzyskanie stałej informacji o liczbie ludzi w biurze. Dzięki temu zarówno pracodawca jak i zatrudnieni mają dostęp do informacji na temat bezpieczeństwa w miejscu pracy i mogą unikać nadmiernego zagęszczenia.
Środki ochrony osobistej
Należy zadbać o zapewnienie pracownikom maseczek lub przyłbic – nie tylko ze względu na to, że któryś z nich może jej zapomnieć, ale również po to, by czuli, że firma poważnie podchodzi do kwestii bezpieczeństwa.
Środki behawioralne
Upewnianie się, czy wszyscy w środowisku pracy przestrzegają regulaminu i stosują się do zaleceń, ma kluczowe znaczenie dla dbania o bezpieczeństwo na terenie zakładu pracy oraz dla oceny skuteczności wprowadzonych zasad. Pracownicy mogą nie stosować się do nowych norm ze względu na niewygodę bądź niepraktyczność przyjętych rozwiązań oraz inne czynniki, które mogą wymagać zmiany.
Działania przeciwepidemiologiczne
Oprócz zapewnienia pracownikom maseczek i niezbędnej przestrzeni do pracy istnieje wiele innych czynników, które wpływają na bezpieczeństwo i dobre samopoczucie zatrudnionych.
Do najważniejszych działań przeciwepidemiologicznych zaliczamy:
- zapewnienie środków do dezynfekcji – rąk i elementów środowiska pracy, takich jak: klamki, blaty, poręcze czy wyposażenie techniczne wspólnego użytku, takie jak drukarki czy kopiarki;
- zwiększenie częstotliwości sprzątania pomieszczeń – szczególnie pracowniczych oraz higieniczno-sanitarnych;
- przypominanie o zasadach higieny – poprzez rozmieszczanie w widocznych miejscach informacji na temat przyjętych zasad w zakresie higieny.
Poinformowanie pracowników o wprowadzanych zmianach
Należy pamiętać o tym, by przekazać pracownikom informacje o powrocie do pracy z odpowiednim wyprzedzeniem. W komunikacji należy zawrzeć informacje na temat wprowadzanych zmian w procedurach i przestrzeni biurowej oraz o dacie ich wprowadzenia.
Pozostałe zalecenia
Opracowując strategię przywracania pracowników do biur, warto również zwrócić uwagę na:
- ograniczenie kontaktów fizycznych pracowników,
- zadbanie o obecność płynu do dezynfekcji rąk przy wejściu do biura i w kluczowych pomieszczeniach,
- użycie plakatów przypominających o higienie i dobrych praktykach,
- przypominanie pracownikom o pozostawianiu czystości w miejscu pracy,
- preferowanie transportu rowerowego,
- zadbanie o kosze na śmieci z workami,
- regularne sprawdzanie praktyk wdrożonych przez inne organizacje.
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
7 czerwca 2023 r. w Hucie Stalowa Wola odbyła się uroczystość, podczas której doszło do podpisania porozumienia rząd – NSZZ "Solidarność". W ramach tego porozumienia ustalono m.in. zmiany w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu, zapewnienie ochrony działaczy związkowych w kodeksie postępowania cywilnego, wypłatę dodatku w kwocie 600 zł miesięcznie dla pracowników domów pomocy społecznej (za okres od 1 kwietnia do końca 2023 roku) i zaprzestanie procesu wygaszania emerytur pomostowych.
Boże Ciało to dzień, który w Polsce jest ustawowo wolny od pracy. Wyjaśniamy, czy takie same reguły dotyczą piątku 9 czerwca.
Większość pracodawców deklaruje, że chętnie zatrudniłoby (np. na wakacje) pracownika młodocianego. W krajach zachodnich pracujący nastolatek nikogo nie dziwi. W Polsce ten widok nie jest jeszcze powszechny – z danych CBOS wynika, że co piąty uczeń szkoły ponadpodstawowej podejmował w wakacje etat. Większość nadal nie robi tego, mimo że prawo im na to pozwala. Przepisów dot. zatrudniania nieletnich nie znają również rodzice. Warto jednak wiedzieć, na jaką ochronę prawną mogą liczyć małoletni.
„Naturalną ścieżką rozwoju programisty jest obcowanie z technologią i komputerami od małego. Liceum o profilu informatyczno-matematycznym, a następnie studia informatyczne. Wszystko to daje bardzo mocne podstawy teoretyczne. Kolejny etap to praktyka. Im wcześniej się zacznie tym lepiej” – mówi Piotr Cichosz.
Czterdzieści pięć procent Polaków chciałoby pracować w IT, a aż siedemdziesiąt pięć procent doradziłoby swoim dzieciom kształcenie w kierunku związanym z programowaniem. Jednak tylko 30 proc. badanych zastanawia się nad podjęciem nauki w celu przejścia do IT. Główną motywacją są pieniądze, jakie zarabiają specjaliści IT.
Część licealistów planuje swoją przyszłość od lat, inni dopiero po egzaminach maturalnych podejmą kluczowe decyzje. Aż 60% z nich połączy studia z pracą, a co piąty absolwent poświęci się wyłącznie nauce. Choć większość z nich obawia się wejścia na rynek pracy (57%), głównie z powodu braku doświadczenia i odpowiednich umiejętności, to ma wobec pierwszego zajęcia konkretne oczekiwania finansowe. 38% zapytanych chciałoby na początku zarabiać od 5 tys. do 7 tys. zł miesięcznie. Najbardziej perspektywiczną branżą w opinii co drugiego licealisty jest IT.
Stopa bezrobocia rejestrowanego wyniosła w maju 5,1 proc., 0,1 pkt. proc. mniej niż w kwietniu – wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej. Najniższe bezrobocie w maju zanotowano w Wielkopolsce (3 proc.).
Piątek po Bożym Ciele przypada w czasie, kiedy wiele osób korzysta z czterodniowego długiego weekendu. Gdzie i w jakich godzinach będziemy mogli zrobić tego dnia zakupy? Sprawdziliśmy, jak w piątek po Bożym Ciele są otwarte sklepy.
Zezwolenie na pracę, oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi i powiadomienie o powierzeniu wykonywania pracy obywatelowi Ukrainy legalizują pracę cudzoziemców, którzy legalnie przebywają w RP. Jakie są różnice między tymi formami? Odpowiadamy.
Do zespołu WeNet Group S.A. spółki specjalizującej się w doradztwie internetowym, od czerwca dołączyła Iwona Wencel, obejmując stanowisko VP HR. Iwona Wencel będzie ściśle współpracować z zarządem oraz dyrektor personalną Dorotą Malarską, aby rozwinąć i wzmocnić funkcję HR.
Zmniejszenie lub zawieszenie emerytur lub rent od 1 czerwca 2023 r. - jak będzie to wyglądało? Ile wynosiło przeciętne wynagrodzenie w pierwszym kwartale 2023 r.? Jak ustalić czy doszło do przekroczenia rocznej kwoty podstawy wymiaru składek? Jakie świadczenia mogą być zmniejszone czy zawieszone?
Gra badająca kompetencje miękkie kandydatów, narzędzie sprawdzające umiejętności programistów bez długotrwałych testów kodowania czy platforma do neuronauki, dzięki której pracownicy poświęcając 5 minut dziennie zwiększają swoje kwalifikacje. Polski rynek branży HR Tech liczący ponad 300 firm, z roku na rok rozwija się i pomaga zmienić to, w jaki sposób przebiegają m.in. procesy rekrutacyjne w firmach, szkolenia czy kadry i płace. Polskie Forum HR, zrzeszające największe firmy z branży usług HR, wyłoniło w konkursie trzy podmioty: Rankode, ReQiu i SeeWidely, które prezentowały najbardziej innowacyjne rozwiązania.
Za nami egzaminy maturalne, koniec roku akademickiego tuż za pasem. Dla jednych wakacje to pora odpoczynku, dla innych najlepszy czas na pracę dorywczą i zasilenie budżetu. Eksperci Tikrow, aplikacji z ofertami pracy natychmiastowej, przygotowali zestawienie najlepiej płatnych zajęć tego lata.
Zezwolenie na pracę legalizuje pracę cudzoziemca z kraju trzeciego. Jedną z informacji widniejącą na dokumencie jest rodzaj umowy, którą pracodawca powinien zawrzeć z cudzoziemcem. Co na ten temat czytamy w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy?
Aż 93% pracodawców jest zaniepokojonych możliwym odejściem pracowników – takie dane podaje portal LinkedIn. Oprócz odpowiednio wysokiego wynagrodzenia sposobem na ich zatrzymanie mogą być atrakcyjne świadczenia pozapłacowe.
Monitorowanie oczu kierowcy było do niedawna podstawą technologii stosowanych do wykrywania zasypiania za kierownicą. Japońscy naukowcy odkryli, że kluczowe znaczenie ma monitorowanie nie tylko oczu, ale także całego ciała kierowcy.
Dział Doradztwa Podatkowego firmy doradczej Deloitte został objęty rocznym programem pilotażowym w zakresie optymalizacji czasu pracy. Ma on sprawdzić gotowość firmy na wprowadzenie optymalizacji czasu pracy. Pracownicy testują m.in. skompresowany tydzień pracy.
Praca w porze nocnej ma specjalną regulację w Kodeksie pracy. Przepisy określają warunki wykonywania pracy w tej porze oraz świadczenia przysługujące z tego tyłu pracownikowi. Kiedy przypada pora nocna? Co należy się za pracę w nocy?
Dni wolne od pracy odgrywają istotną rolę we włoskim systemie pracy, zapewniając pracownikom odpowiednią równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Włochy mają bogatą tradycję świąt i dni wolnych, które są hołdem dla kultury, historii i religii tego kraju. W tym artykule przyjrzymy się dniom wolnym od pracy we Włoszech, ich znaczeniu i wpływowi na pracowników.
Włochy posiadają umiarkowaną liczbę dni wolnych od pracy. W ciągu roku jest jedenaście ogólnowłoskich dni wolnych. Kiedy przypadają dni wolne od pracy we Włoszech?
Stan zagrożenia epidemicznego może zostać odwołany już z końcem czerwca. Zakończenie tego stanu będzie wiązało się z obowiązkiem odnowienia badań okresowych pracowników, który był czasowo zawieszony. Nie przegap tych terminów!
Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii i internetu, w ostatnich latach możemy zaobserwować dynamiczny rozwój pracy platformowej. Ten nowy model zatrudnienia staje się coraz bardziej popularny i wpływa na wiele aspektów naszego życia zawodowego. Praca platformowa, zwana również gospodarką współdzielenia, to forma zatrudnienia, w której pracownicy wykonują krótkoterminowe zadania lub oferują swoje usługi za pośrednictwem platform internetowych.
Upowszechnienie wiedzy dotyczącej prawa pracy, uświadamianie zagrożeń czyhających na młodych pracowników w ich pierwszej pracy oraz informowanie o możliwości skorzystania z pomocy w zakresie prawa pracy to główne cele kampanii „Legitna praca”. Państwowa Inspekcja Pracy kieruje ją do młodych osób, które właśnie wkraczają na rynek pracy.
Praca potrafi być stresująca. To banalne stwierdzenie, z którym zgodzi się chyba każdy pracownik i pracodawca. „To co najczęściej wskazywane jest jako źródło stresu w pracy to zbyt duże przeciążenie obowiązkami, brak poczucia kontroli nad tym co robimy, brak możliwości wyrażania siebie oraz konflikty i nieporozumienia pomiędzy współpracownikami” – mówi Magdalena Kaźmierczak, psycholog. Jak zatem radzić sobie ze stresem w pracy? Pani psycholog ma kilka dobrych rad. Zachęcamy do lektury.
Niesatysfakcjonujące wynagrodzenie jest jednym z głównym powodów żalu dzisiejszych pracowników – wynika z badania portalu pracy RocketJobs.pl. Co piąty z nich żałuje, że nie wybrał lepiej płatnego zawodu, a co czwarty, że nie prosił o podwyżkę. Czemu pieniądze wciąż są tematem tabu dla tak dużej liczby zatrudnionych i jakie są bariery w osiągnięciu satysfakcji finansowej?
Komentarze(0)
Pokaż: