REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zalecenia Państwowej Inspekcji Pracy w kwestii powrotu do biur w ramach czerwcowego odmrażania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Calamari
nowoczesny system do elektronicznej ewidencji czasu pracy i zarządzania urlopami online, który skutecznie usprawni zarządzanie personelem w Twoim zespole
Zalecenia PIP w kwestii powrotu do biur w ramach czerwcowego odmrażania - jak bezpiecznie wrócić do pracy w czasie epidemii koronawirusa? / fot. Shutterstock
Zalecenia PIP w kwestii powrotu do biur w ramach czerwcowego odmrażania - jak bezpiecznie wrócić do pracy w czasie epidemii koronawirusa? / fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ramach kolejnych etapów czerwcowego odmrażania gospodarki Państwowa Inspekcja Pracy wydała zalecenia, które mają pomóc firmom w bezpiecznym przywracaniu pracowników do biur. Procesowi towarzyszy wiele zmian związanych z reorganizacją przestrzeni pracowniczej i zasad pracy, których wdrożenie może powodować kłopoty.

Proces powrotu do pracy w biurze

Po kilku miesiącach pracy zdalnej obostrzenia związane z koronawirusem zostały poluzowane, a pracownicy mogą wracać do biur. Sytuacja ta wiąże się jednak z wieloma niezbędnymi zmianami, zarówno w budynkach firm, jak również w sposobie pracy. Przed ich wdrożeniem należy odpowiedzieć sobie na kilka istotnych pytań:

REKLAMA

Autopromocja
  • Jak szybko i skutecznie dostosować się do nowych realiów?
  • W jaki sposób zadbać o środki bezpieczeństwa dla pracowników w biurach?
  • Czy pracownicy powinni wrócić do pracy od razu na stałe, czy w systemie rotacyjnym?
  • Czy decydując się na zmianowy system pracy, skorzystać z pomocy nowoczesnych środków technologicznych, takich jak Calamari?

Znając odpowiedzi na te pytania, można lepiej zorganizować proces powrotu do pracy w biurze. Jednak to dopiero początek zmian.

Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Powrót do biura – jak się przygotować?

Państwowa Inspekcja Pracy wydała zalecenia skierowane do pracodawców i osób odpowiedzialnych za organizację pracy w biurze, które mają pomóc firmom w zapewnieniu bezpiecznego środowiska pracy. Mimo iż większość pracy wciąż poleca się wykonywać z domu, wiele spółek potrzebuje obecności przynajmniej części personelu w biurze i właśnie z myślą o nich na stronie PIP pojawił się oficjalny dokument z zaleceniami. O co więc powinniśmy zadbać?

Weryfikacja i ocena ryzyka

Ze względu na negatywny wpływ wirusa na stan psychiczny pracowników – powodowanie lęku, strachu i poczucia niepewności – ważne jest, by wcielać pracowników bądź ich przedstawicieli do procesu oceny ryzyka. Dzięki temu pracodawca lepiej zrozumie potrzeby podwładnych, a oni będą mieli realny wpływ na to, jak będzie wyglądała ich praca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stworzenie planu działania

Plan powinien obejmować wszystkie wskazania stworzone przez PIP, uwagi pracowników – które zebrać można w postaci otwartej ankiety – oraz inne rozwiązania, które zostaną uznane za niezbędne do wprowadzenia. Należy zaplanować datę rozpoczęcia pracy w biurze i odpowiednio wcześnie poinformować o niej pracowników.

 Zastosowanie środków technicznych

Ludzie muszą czuć się w biurze bezpiecznie, by móc efektywnie pracować nad wyznaczonymi zadaniami. Z tego względu, organizując działalność w biurze, należy pamiętać, by zadbać o:

  • oddzielenie stanowisk pracy – najlepiej zastosować separatory pomiędzy stanowiskami, jeśli jest to niemożliwe, miejsca siedzące powinien oddzielać odstęp co najmniej 1.5 m;
  • unikanie elementów, które nie są zwarte bądź mają przestrzenie – takich jak donice z kwiatami oraz inne elementy dekoracyjne, które mogą powodować potknięcia się pracowników, częsty kontakt fizyczny bądź upadek przedmiotów;
  • sprawną wentylację pomieszczeń pracowniczych.

Zastosowanie środków organizacyjnych

Środki organizacyjne dotyczą ustalania zmian, godzin pracy, stanowisk koniecznych do obsadzenia na miejscu, długości przerw i innych sytuacji mających wpływ na to, ile osób znajduje się w jednym czasie na tej samej przestrzeni. Wprowadzając je, należy wziąć pod uwagę:

  • zmianowe stanowiska pracy – czyli tzw. praca rotacyjna pozwalająca zmniejszyć kontakty pomiędzy pracownikami i zapewnić, że wszystkie potrzebne stanowiska w biurze zostaną obsadzone;
  • zwiększenie liczby przerw i ustalenie ich harmonogramu – warto zastanowić się nad narzuceniem określonych godzin na przerwy, by na przestrzeni wspólnej w jednym momencie nie znajdowało się zbyt wiele osób. Można przeprowadzić ankietę wśród pracowników i zebrać informacje na temat preferowanych przez nich godzin, by na tej podstawie ustalić przerwy i przyporządkować do nich pracowników;
  • kierowanie tylko wykwalifikowanych pracowników do wykonania określonej pracy – zmniejsza liczbę pracowników znajdujących się na danej przestrzeni. Ponadto, w przypadku skomplikowanych zadań, zmniejsza również liczbę osób, która musi pojawić się w biurze.
  • zastosowanie odpowiednich narzędzi technologicznych - dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, takim jak iBeacony i odpowiednie oprogramowanie do elektronicznej rejestracji czasu pracy instalowane na telefonach pracowników, możliwe jest uzyskanie stałej informacji o liczbie ludzi w biurze. Dzięki temu zarówno pracodawca jak i zatrudnieni mają dostęp do informacji na temat bezpieczeństwa w miejscu pracy i mogą unikać nadmiernego zagęszczenia.

Środki ochrony osobistej

Należy zadbać o zapewnienie pracownikom maseczek lub przyłbic – nie tylko ze względu na to, że któryś z nich może jej zapomnieć, ale również po to, by czuli, że firma poważnie podchodzi do kwestii bezpieczeństwa.

Środki behawioralne

Upewnianie się, czy wszyscy w środowisku pracy przestrzegają regulaminu i stosują się do zaleceń, ma kluczowe znaczenie dla dbania o bezpieczeństwo na terenie zakładu pracy oraz dla oceny skuteczności wprowadzonych zasad. Pracownicy mogą nie stosować się do nowych norm ze względu na niewygodę bądź niepraktyczność przyjętych rozwiązań oraz inne czynniki, które mogą wymagać zmiany.

Działania przeciwepidemiologiczne

Oprócz zapewnienia pracownikom maseczek i niezbędnej przestrzeni do pracy istnieje wiele innych czynników, które wpływają na bezpieczeństwo i dobre samopoczucie zatrudnionych.

Do najważniejszych działań przeciwepidemiologicznych zaliczamy:

  • zapewnienie środków do dezynfekcji – rąk i elementów środowiska pracy, takich jak: klamki, blaty, poręcze czy wyposażenie techniczne wspólnego użytku, takie jak drukarki czy kopiarki;
  • zwiększenie częstotliwości sprzątania pomieszczeń – szczególnie pracowniczych oraz higieniczno-sanitarnych;
  • przypominanie o zasadach higieny – poprzez rozmieszczanie w widocznych miejscach informacji na temat przyjętych zasad w zakresie higieny.

Poinformowanie pracowników o wprowadzanych zmianach

Należy pamiętać o tym, by przekazać pracownikom informacje o powrocie do pracy z odpowiednim wyprzedzeniem. W komunikacji należy zawrzeć informacje na temat wprowadzanych zmian w procedurach i przestrzeni biurowej oraz o dacie ich wprowadzenia.

Pozostałe zalecenia

Opracowując strategię przywracania pracowników do biur, warto również zwrócić uwagę na:

  • ograniczenie kontaktów fizycznych pracowników,
  • zadbanie o obecność płynu do dezynfekcji rąk przy wejściu do biura i w kluczowych pomieszczeniach,
  • użycie plakatów przypominających o higienie i dobrych praktykach,
  • przypominanie pracownikom o pozostawianiu czystości w miejscu pracy,
  • preferowanie transportu rowerowego,
  • zadbanie o kosze na śmieci z workami,
  • regularne sprawdzanie praktyk wdrożonych przez inne organizacje.
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy zmiana formy prawnej pracodawcy wpływa na PPK? [PRZYKŁADY]

Przepisy ustawy o PPK nie wyłączają ani nie modyfikują zasad kontynuacji bądź sukcesji wynikających np. z przepisów kodeksu spółek handlowych. Jeżeli po przekształceniu danemu podmiotowi przysługują nadal prawa i obowiązki, jakie miał przed przekształceniem, dotyczy to także praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie PPK.

Nieodpłatne kursy językowe dla pracowników. Aspekty prawne i podatkowe

Na co może liczyć pracownik chcący podnieść swoje kwalifikacje zawodowe? Czy pracodawca może finansować pracownikom kursy językowe ze środków ZFŚS? Kiedy sfinansowanie szkoleń językowych pracownikom jest dla nich przychodem? W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania!

6 najważniejszych zmian w zatrudnianiu cudzoziemców od czerwca 2025 r.

Dnia 1 czerwca weszły w życie ważne przepisy zmieniające zasady legalnego zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Zmiany można przedstawić w 6 głównych punktach. Oto najważniejsze przepisy prawne.

MRPiPS: Pilotaż skróconego czasu pracy 2025 – nabór wniosków od 14 sierpnia 2025, do 1 mln zł dofinansowania [SZCZEGÓŁY, WAŻNE TERMINY]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły długo wyczekiwanego pilotażu skróconego czasu pracy. Program, pierwszy tego typu w Polsce i tej części Europy, zakłada praktyczne testowanie różnych modeli organizacji pracy przy wsparciu finansowym państwa. Wnioski o udział w pilotażu będzie można składać od 14 sierpnia do 15 września 2025 roku.

REKLAMA

Nowoczesne BHP czyli jak zmiany klimatu wpływają na bezpieczeństwo pracy

Jakich działań ze strony pracodawcy wymaga nowoczesne podejście do BHP? Czym jest dziś bezpieczeństwo pracy? Jak zmiany klimatu wpływają na zarządzanie bezpieczeństwem w firmie?

Nowe obowiązki pracodawców od 2026 roku. Zmiany Kodeksu pracy w Dzienniku Ustaw

W Dzienniku Ustaw pojawiła się ustawa zmieniająca Kodeks pracy. Jej przepisy wejdą w życie na początku 2026 roku. Oznacza to nowe obowiązki dla pracodawców. Co zmienia się w Kodeksie pracy? O czym muszą wiedzieć pracownicy?

Lipiec 2025. Kalendarz do druku [PDF]

Pobierz kalendarz lipca 2025 do druku z miejscem na notatki. Lipiec 2025 roku zawiera 8 dni wolnych od pracy. Jakie są ważne dni lipca? Wydrukuj i dopisz swoje notatki na ten miesiąc.

Wynagrodzenie lekarza rezydenta 2025. Podwyżka już od lipca

Nowe, wyższe wynagrodzenie lekarza rezydenta w 2025 roku zapewnia rozporządzenie Ministra Zdrowia. Podwyżka wchodzi w życie już od 1 lipca. Ile zarabia lekarz i lekarz dentysta odbywający specjalizację w ramach rezydentury?

REKLAMA

Oferta pracy bez kluczowych informacji powoduje rezygnację z aplikowania. Dlaczego firmy nie podają ważnych elementów oferty

Aż 36% kandydatów rezygnuje z aplikowania na ofertę pracy, w której brakuje kluczowych informacji, takich jak wynagrodzenie czy wskazanie konkretnej liczby dni przy pracy hybrydowej. Dlaczego pracodawcy nie zamieszczają w ofertach pracy najważniejszych elementów? Jaki wniosek dla pracodawców wynika z poniższych danych?

Do 30 tys. zł kary dla pracodawcy za nielegalne zatrudnienie. Czy dziecko może pracować w wakacje? [Przepisy prawne]

Prawo przewiduje do 30 tys. zł kary dla pracodawcy za nielegalne zatrudnienie. Czy dziecko może legalnie pracować w wakacje? Praca przy zbieraniu truskawek, innych owoców czy pomaganie w gastronomii to popularne sposoby na zarobek młodych Polek i Polaków. Czy zawsze przepisy prawne na to pozwalają?

REKLAMA