REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Budowanie wizerunku, Delegowanie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Co zrobić, by pracownicy byli bardziej samodzielni

Zarządzam zespołem ludzi, którym ciągle muszę pomagać. Czasami mam wrażenie, że jeżeli im czegoś nie powiem, to nie wiedzą, jak to ma być zrobione. Męczy mnie ta sytuacja, ponieważ często zostaję dłużej w pracy, by im pomóc. Chciałbym mieć ludzi samodzielnych. Czy to może zależeć ode mnie? W jaki sposób powinienem z nimi postępować?

Jak zdobyć uznanie wśród podwładnych

Właśnie awansowałem. Będę pracował na stanowisku menedżerskim. Dotychczas nie spotkałem przełożonego, który byłby dla mnie autorytetem i wzorem do naśladowania. Jak powinna wyglądać moja współpraca z podwładnymi? Jakimi zasadami powinienem się kierować, by zdobyć szacunek i uznanie wśród nich?

Podróż służbowa a oddelegowanie

Tymczasowa zmiana miejsca wykonywania pracy może nastąpić przez oddelegowanie pracownika na określony czas do innej miejscowości bądź przez wydanie pracownikowi polecenia odbycia podróży służbowej do wskazanej w poleceniu miejscowości.

Oddzielić ludzi od problemów

Rozmowa z Susan Wildau, światowym ekspertem i konsultantem w dziedzinie mediacji

Czy można opłacać w Polsce składki za oddelegowanego cudzoziemca

W maju 2009 r. zamierzamy wejść ze swoimi produktami na rynek hiszpański. Od września 2009 r. zatrudniamy Hiszpana. W Polsce przechodzi szkolenia związane ze swoimi przyszłymi obowiązkami służbowymi. W kwietniu osoba ta zostanie oddelegowana do pracy w Hiszpanii. Jest zgłoszona do ZUS jako pracownik. Czy wysłanie obywatela Hiszpanii do pracy w Hiszpanii jest oddelegowaniem? Czy możemy opłacać za tę osobę składki w ZUS? Czy powinniśmy zgłosić ją do hiszpańskiego ubezpieczenia?

Co zrobić, by zebrania firmowe nie były nudne

Jestem menedżerem wyższego szczebla i zarządzam 60-osobowym zespołem pracowników. Moi bezpośredni podwładni to zespół ośmiu kierowników. Z uwagi na trudną sytuację na rynku, aby utrzymać przewagę konkurencyjną, jesteśmy zmuszeni do wprowadzania nowych technologii i rozwiązań, co z kolei wymusza organizowanie niezliczonej liczby zebrań mojego zespołu i komunikowanie nowych ustaleń. Ostatnio usłyszałem opinię, że zebrania to strata czasu. Są nudne, nic nie wnoszą do działalności zespołu i ciągle mówimy o tym samym. W mojej opinii mamy problem z przepływem informacji, więc zebrania są konieczne, gdyż bez nich zaistniałby chaos komunikacyjny. Szczerze mówiąc, sam czasami mam wrażenie, że zebrania to zło konieczne i nie rozwiązują problemów w zespole. Co mogę zrobić, aby zmienić tę sytuację?

Jak przygotować i poprowadzić efektywne spotkanie?

Naszym firmowym problemem jest nadmiar spotkań. Zdarza się, że w kalendarzu mam trzy nachodzące na siebie zebrania. Podejmujemy na nich ustalenia, z których nie mamy czasu się wywiązać, bo znów się spotykamy. Jako przełożony przyczyniam się niestety do tej sytuacji. Z drugiej strony chcę regularnie spotykać się ze swoim zespołem. Dodatkowo kieruję projektami wymagającymi zebrań. Jak spotykać się efektywnie?

Ufać czy kontrolować

Wprowadzanie monitoringu zachowań pracowników (np. kamery, rejestrowanie rozmów telefonicznych itp.) mogłoby w pewnych sytuacjach zapobiec nadużyciom. Czasami jednak grozi pogorszeniem wizerunku firmy. Co wybrać?

Czy pracownicy, którym upłynął 12-miesięczny okres delegowania, nadal mogą podlegać polskim ubezpieczeniom

W połowie października 2007 r. nasza firma wysłała do Austrii na 12 miesięcy 5 pracowników, którzy zajmują się wdrażaniem nowego projektu, który realizujemy wspólnie z austriackim kontrahentem. Osoby te są ubezpieczone w Polsce na podstawie poświadczonych przez ZUS formularzy E-101. Okazało się, że prace w Austrii przedłużą się o kolejne 4 miesiące. Jakiemu ustawodawstwu będą podlegać w tym czasie delegowani pracownicy? Czy możemy starać się, aby nadal byli ubezpieczeni w Polsce?

Jak radzić sobie z nadmiarem wiadomości i zadań?

Jestem menedżerem średniego szczebla w dziale IT w dużej korporacji. Aby sprostać wszystkim zadaniom, dużo pracuję. Mimo to mam coraz więcej zaległości. Czuję się sfrustrowany i odnoszę wrażenie, że ile bym nie pracował, nie zdążę ze wszystkim. Nagromadzenie spraw powoduje, że zaczynam mieć kłopoty z koncentracją i zajmuję się kilkoma tematami naraz. Czy jest sposób, aby radzić sobie lepiej z natłokiem informacji i obowiązków?

Co zrobić z pracownikiem, który nie wykazuje chęci do pracy?

Od pół roku jestem kierownikiem niewielkiego zespołu. Ostatnio mam problem z jednym z moich pracowników. Pracuje on u nas od miesiąca. Jest to jego drugi etat. Już wcześniej były trudności z dopasowaniem godzin jego pracy, ale ostatnio ostentacyjnie stwierdził, że traktuje pracę tylko jak zarabianie pieniędzy, nie stara się, bo jest zmęczony, nie lubi tego, ale robi, bo musi. Inni współpracownicy narzekają na jego niewielkie chęci i lenistwo. Mój przełożony, gdy usłyszał to, od razu podjął decyzję o zwolnieniu tego pracownika. Podejrzewam, że to ja będę musiał go o tym poinformować. Nie jestem do końca przekonany do tej decyzji. Nie wiem, jak to zrobić, bo jeszcze nie byłem w takiej sytuacji, a chciałbym to zrobić uczciwie i z klasą.

Pracownik delegowany do Belgii

Planujemy oddelegować do Belgii na okres 4 miesięcy pracownika zatrudnionego na stanowisku kierownika budowy. Osoba ta prowadzi jednocześnie w Polsce działalność gospodarczą. W jakim państwie delegowany pracownik będzie podlegał ubezpieczeniom społecznym? Czy ZUS wyda w takiej sytuacji E-101?

Polski pracownik delegowany do Francji a dzień wolny w święto narodowe

Pracownik, obywatel polski zatrudniony w naszej firmie w Polsce został skierowany do pracy we Francji na 3 miesiące. W związku z tym zmieniliśmy jego miejsce pracy na Lyon (Francja). Czy w takim przypadku ma on prawo do dnia wolnego 14 lipca br., w którym przypada święto narodowe Francji?

Pracownik skierowany do pracy do państwa spoza UE

Wysyłamy pracownika do pracy w Kaliningradzie (organizacja filii firmy) na podstawie czasowego przeniesienia (aneksem do umowy o pracę zmieniliśmy mu miejsce wykonywania pracy przez 1 rok). Czy w związku z obowiązkiem uzupełnienia jego informacji, dotyczącej warunków zatrudnienia (na mocy art. 291 Kodeksu pracy), o wskazanie świadczeń obejmujących zwrot kosztów przejazdu oraz zapewnienie zakwaterowania mamy obowiązek zapewnić mu zakwaterowanie oraz zwrot kosztów przejazdów do kraju, czy przyznanie tych świadczeń zależy od naszej dobrej woli?

Jakiemu ustawodawstwu podlegają polscy pracownicy delegowani do pracy w Czechach na okres 3 lat

Nasza spółka budowlana ma siedzibę w Polsce. Podpisaliśmy z czeską firmą kontrakt na okres 3 lat na budowę osiedla mieszkaniowego. Do realizacji tego kontraktu zamierzamy wysłać 20 pracowników. Jakiemu ustawodawstwu będą podlegać zatrudnieni pracownicy i gdzie należy ich zgłosić do ubezpieczeń? Czy możliwe jest, aby oddelegowani pracownicy podlegali ubezpieczeniom w Polsce?

Uzupełnienie wynagrodzenie za niepełny miesiąc pracy

Delegujemy pracowników do pracy za granicą. Pracownicy przez ten okres są zatrudnieni u nas, my również naliczamy za nich składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne do ZUS. Pracownicy otrzymują wynagrodzenie wyliczane ze stałej miesięcznej stawki. Dodatkowo mają prawo do premii (uznaniowe niepomniejszane za czas nieobecności) oraz wynagrodzenie za godziny nadliczbowe. Jak do celów wyliczenia podstawy wynagrodzenia chorobowego uzupełnić wynagrodzenie z miesiąca, w którym pracownik przepracował 15 z 20 dni? Przez jeden dzień był na urlopie wypoczynkowym, a przez 4 dni na urlopie bezpłatnym.

Czy rzucać na głęboką wodę

Sam pomysł budzi sprzeciw w dobie rozpieszczania pracowników. Naukowcy, doradcy i praktycy HRM prześcigają się w wymyślaniu rozbudowanych systemów służących do bezpiecznego startu utalentowanych pracowników na drodze przywództwa. Czy jednak słusznie?

Leczyć czy zwalniać?

Czy pracownika, który nadużywa alkoholu, należy nakłonić do terapii, czy lepiej się go po prostu pozbyć? Dziś, gdy media powtarzają informacje o braku rąk do pracy, o konieczności budowania wizerunku dobrego pracodawcy, powstał klimat sprzyjający tej pierwszej możliwości.

Zubożenie komunikacji e-mailowej

Czy zdarza się wam otrzymać e-maila od szefa i nie do końca wiedzieć, o co was prosi? Czy zdarzyło się wam, że z wiadomości od przełożonego wywnioskowaliście zupełnie coś innego niż to, co faktycznie miał na myśli? Winę za to ponosi niedoskonała konwersacja w sieci.

Trudny początek

Wprowadzanie głębokich zmian restrukturyzacyjnych w przedsiębiorstwie jest dużym wydarzeniem dla pracowników i kadry kierowniczej. Aby skutecznie wdrożyć nowe rozwiązania, trzeba profesjonalnie oddziaływać na psychologiczne i społeczne mechanizmy tkwiące w procesie przemian.

Jak wysyłać pracownika za granicę

Pod koniec 2006 r. firma Skanska w Polsce przy współpracy z jednostkami Skanska w Szwecji, Danii, Norwegii oraz Finlandii rozpoczęła prace nad programem o nazwie „Praca w Skandynawii”. Jest to kompleksowy program wymiany pracowników produkcyjnych między jednostkami Skanska w Europie.

Opodatkowanie dochodów pracowników delegowanych

Zasady opodatkowania dochodów polskich pracowników delegowanych do Wielkiej Brytanii oraz Irlandii regulują przede wszystkim akty prawa wspólnotowego oraz dwustronne umowy międzynarodowe.

Czasowe oddelegowanie pracownika

Pracodawca może na czas nieprzekraczający 3 miesięcy w roku powierzyć pracownikowi wykonywanie innej pracy niż ustalona w umowie o pracę.

Delegacja a oddelegowanie

W praktyce pojawiają się liczne problemy z odróżnieniem podróży służbowej od oddelegowania. Właściwe rozróżnienie tych pojęć ma istotne konsekwencje zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika.

Delegowanie pracownika

Wprowadzenie Jednolitego Rynku i likwidacja barier w zakresie swobody przepływu pracowników spowodowały konieczność wprowadzenia zunifikowanych zasad dotyczących przemieszczania się w celu wykonywania pracy. W tym celu została przyjęta dyrektywa 96/71 z 16 grudnia 1996 r. dotycząca delegowania pracowników wykonywanego w ramach świadczenia usług (DzUrz WE L 18, 21.01.1997 r.). Stosuje się ją do przedsiębiorstw mających siedzibę w jednym państwie członkowskim, które w ramach świadczenia usług delegują swoich pracowników do pracy w innym państwie członkowskim.

Co robić, by grupowo rozwiązać problem?

PROBLEMDyrektor personalny zorganizował warsztaty dla całego naszego działu. Mieliśmy przygotować nową strategię personalną. Zmarnowaliśmy dwa dni: nie byliśmy w stanie niczego sensownego wypracować i skończyło się tak jak zawsze - przełożony przedstawił swoją propozycję. Jak możemy nauczyć się grupowo rozwiązywać problemy?

Gdy odchodzą specjaliści - dlaczego warto rozmawiać ze zwalniającym się pracownikiem*

Pracodawcy zbyt szybko godzą się z myślą, że cenni pracownicy chcą odejść z pracy. Czasami warto przedyskutować powody rezygnacji i spróbować zaoferować pracownikowi lepsze warunki. Exit interview pozwala nie tylko uzyskać ważne informacje na temat organizacji, ale również może pomóc zatrzymać dobrego pracownika.

Markowy pracodawca

Istnieją firmy, o pracę w których ludzie walczą. Nie dlatego, że praca jest człowiekowi potrzebna, ale dlatego, że w tej konkretnej organizacji warto być zatrudnionym. To oczywiste, że wizerunek najlepszego miejsca pracy pociąga za sobą wymierne i sprawdzone korzyści dla przedsiębiorstwa. Co odróżnia firmę, która ma taką opinię od tej, która chciałaby ją mieć?

Partner w biznesie

Analiza przeprowadzonego po raz trzeci badania „European HR Barometer. HR Trends and Perspectives 2008-2010”* pokazała różnice między podejściem działów ds. HR i zarządu do kluczowych zadań, które powinny być realizowane przez specjalistów zarządzania kadrami. Dla przedstawicieli kierownictwa firm priorytetem była realizacja procesów i osiąganie wymiernych wyników, natomiast dla haerowców - wdrażanie procedur i systemów w organizacji.

Czy można efektywnie wykorzystać czas urlopów?

PROBLEMKażdego roku w firmie to samo: pracownik na 10-dniowym urlopie to w rzeczywistości prawie trzy tygodnie zatrzymanej na jego stanowisku pracy. Przed urlopem bardziej jest skupiony na planowaniu, organizowaniu, wydzwanianiu ostatnich szczegółów. Nawet to, co uzgodniliśmy, że musi przed wyjazdem zrobić, zakończyć i uporządkować, zostaje niezałatwione lub zrobione „po łebkach”. Dzień po urlopie to głównie opowieści gdzie, za ile, z kim. Czy można coś poradzić na tę stratę czasu?

Rekrutacja versus reputacja

Rozważania na temat rekrutacji i wizerunku pracodawcy skupiają się zwykle na jednostronnej relacji, która pokazuje wpływ tego ostatniego na sukcesy odnoszone przez firmę w procesie pozyskiwania ludzi. Zapomina się, że doświadczenia rekrutacyjne kandydatów mają często decydujący wpływ na ich opinie o potencjalnym pracodawcy.

Za co odpowiada dział HR przy budowie strategii firmy?

PROBLEMW związku z fuzją, jaką właśnie przechodzimy, prezes naszej firmy zapowiedział prace nad nową strategią. Jest to szansa na podreperowanie słabej pozycji, jaką posiada w percepcji zarządu kierowany przeze mnie dział personalny. Zamierzam więc przedstawić prezesowi propozycję naszego udziału w procesie strategicznym. Proszę o podpowiedź, za co konkretnie HR może wziąć odpowiedzialność?

Fakultatywne postanowienia w umowie o pracę

Przepisy prawa pracy określają pewne niezbędne elementy umowy o pracę. Strony mogą jednak w umowie zamieścić wiele dodatkowych postanowień. Należy jednak pamiętać, że późniejsza rezygnacja z nich będzie wymagała zmiany umowy o pracę.

Potęga intelektu

Obecnie menedżerowie, którzy do tej pory koncentrowali się przede wszystkich na aktywach materialnych, muszą zdobywać informacje na temat gospodarki opartej na wiedzy oraz jej podstawowego zasobu - kapitału intelektualnego. W przyszłości to ich umiejętności zarządzania aktywami niematerialnymi będą stanowić o sukcesie biznesowym przedsiębiorstwa.

Jak przestać odkładać wykonanie zadań na później?

PROBLEMMoim największym problemem jest to, że wykonanie zbyt wielu zadań odkładam na ostatnią chwilę, co doprowadza do tego, że nigdy nie mogę się wyrobić na czas z zadaniami. Co więcej, gdy zadania realizuję w ostatniej chwili, zdarza mi się popełniać błędy. Także moi współpracownicy zwrócili mi ostatnio uwagę, że moje zachowanie utrudnia im pracę. Czy da się zrobić coś, bym jednak wyrabiał się z pracą na czas?

W jaki sposób przekazywać informacje o zmianach w firmie?

PROBLEMW naszej firmie została podjęta decyzja o zmianie prezesa. Kiedy powinniśmy podać tę informację do wiadomości publicznej?

Błędy związane z awansowaniem pracowników

Wiedza o zasadach zarządzania zasobami ludzkimi jest w większości firm niepomiernie większa niż jeszcze dekadę temu, a mimo to nadal przy podejmowaniu decyzji o awansach szefowie wielu instytucji popełniają wciąż te same błędy.

O dobrych praktykach postępowania z pracownikami nadużywającymi alkoholu

W początkach przemian ustrojowych dominowało przekonanie, że w gospodarce rynkowej problem pijących pracowników rozwiąże się sam. Cudowne oczyszczenie nie nastąpiło, a, niestety, dodatkowo pojawiły się nowe jakościowo, groźne zjawiska. W czasach rynku pracodawcy można było pozwolić sobie na prostą eliminację pijących. Dziś jest jednak inaczej.

Czy można kontynuować ubezpieczenia w Polsce, jeśli okres oddelegowania przedłuży się ponad 12 miesięcy

Skierowałem pracowników do pracy w Austrii od 1 lipca 2007 r. do 30 czerwca 2008 r. Na ten okres otrzymali z ZUS poświadczony formularz E-101. Jednak ich pobyt z przyczyn obiektywnych przedłuża się i potrwa jeszcze kolejnych 6 miesięcy. Co zrobić, aby w stosunku do tych pracowników nadal miało zastosowanie polskie ustawodawstwo?

Jak poradzić sobie z narzekającymi pracownikami?

PROBLEMOstatnio zauważyłem pogorszenie atmosfery w zespole, którego jestem liderem. Jedna z dziewczyn ciągle narzeka, że konkurencja płaci więcej, że przy firmie nie ma miejsc parkingowych, że nie ma stołówki firmowej itd. Swoim narzekaniem „zatruła” inne osoby w grupie, które także zaczęły narzekać na wszystko. W jaki sposób szybko przeciwdziałać całkowitemu spadkowi motywacji w całym zespole?

Nowa twarz pracodawcy, czyli jak krok po kroku budować wizerunek firmy

Firmy konsultingowe odczuwają znaczący wzrost zainteresowania usługami budowania wizerunku pracodawcy. Employer branding - bo pod tym pojęciem proces budowania wizerunku coraz częściej w języku HR funkcjonuje - urasta do rangi hitu 2008 roku, czego dowodem choćby przegląd tematów tegorocznych konferencji branżowych. Czy jednak wizerunek ma realne znaczenie dla firm, czy też skupienie na nim uwagi to tylko krótkotrwała moda, o której wkrótce zapomnimy?

Stereotyp haerowca

Surowa ocena pracy i postaw haerowców przez pracowników innych działów, niezwiązanych z HRM, wskazuje na potrzebę zmian, które podniosą znaczenie tego działu w każdej organizacji. Mimo że pracownicy ds. HR wciąż są postrzegani przede wszystkim jako administratorzy, oceniający widzą dla nich miejsce wśród tych, którzy zajmują się strategicznym zarządzaniem przedsiębiorstwem.

Co zrobić, by zbudować skuteczny zespół?

PROBLEMJestem menedżerem w firmie produkcyjnej w branży opakowań. Mój zespół to ośmiu przedstawicieli handlowych i dwie asystentki sprzedaży. Pracuję na wspomnianym stanowisku dwa lata, a moi ludzie mają od dwóch lat do półtora roku stażu. W ciągu ostatniego roku konkurencja w branży znacznie wzrosła, a my zaczynamy tracić klientów. Mam wrażenie, że mój zespół nie działa jak jedna drużyna, zresztą chyba nigdy tak działał, tyle że do tej pory mieliśmy wysokie wyniki. Firma organizuje często imprezy integracyjne i konkursy dla najlepszych sprzedawców, jednak również to nie poprawia sytuacji. Co zrobić żeby zespół pracował jako jeden team?

Najlepsi Pracodawcy 2008 Roku

Podczas uroczystego ogłoszenia wyników trzem pierwszym firmom wręczono statuetki, a pozostałym - certyfikaty oraz prawo korzystania z tytułu Najlepszego Pracodawcy 2008. Pierwsze miejsce zdobyła firma Cisco Systems Poland, drugie American Express, a trzecie - zwycięzca dwóch poprzednich edycji BNP - Microsoft.

Komunikacja wewnętrzna w firmie

Trudno wyobrazić sobie życie w społeczeństwie, w rodzinie, w pracy bez umiejętności komunikowania się z innymi. Codziennie kontaktujemy się ze światem za pomocą słów, gestów, mimiki. Jednocześnie często mamy wrażenie, że inni nie rozumieją, co chcemy przekazać lub rozumieją nas opacznie. Na czym polega więc skuteczna komunikacja?

Jak radzić sobie z panikowaniem w pracy?

Zarządzam kilkunastoosobowym zespołem. Jeden z moich współpracowników powiedział mi ostatnio, że moje zachowanie w sytuacjach stresujących stanowi problem. Przyznaję, jestem panikarzem. Ale może to zespół powinien się dostosować do mojego charakteru? Czy to naprawdę problem?

Wynagrodzenia jawne czy poufne

Czy informacje o dochodach powinny być chronione.

Marka pracodawcy

Budowanie wizerunku pracodawcy tematem przewodnim VII edycji Kongresu KadryPołączenie różnych dyscyplin podczas jednej konferencji dało niezwykły efekt synergii. Można by się zastanawiać, po co tematyka marketingowa w programie kongresu dla haerowców? Tymczasem spojrzenie na dziedzinę zarządzania kapitałem ludzkim przez pryzmat budowania wizerunku czy marki okazało się sukcesem.

Delegacje pracownicy w ciąży - ograniczenia i zagrożenia

Pracownice w ciąży podlegają szczególnej ochronie w stosunkach pracy, która wyraża się m.in. zakazem delegowania bez ich zgody poza stałe miejsce pracy.

Co zrobić, gdy zespół składa donos na przełożonego?

W naszej firmie każdy pracownik może podzielić się swoimi uwagami z prezesem firmy, wysyłając do niego maila ze specjalnego adresu mailowego. Ostatnio prezes poprosił mnie o rozmowę i pokazał maila, którego moi pracownicy wysłali, by poskarżyć się, jak bardzo źle ich traktuję. Nie ukrywam, że byłam bardzo zaskoczona, gdyż, po pierwsze, źle zinterpretowali moje zachowanie, a po drugie, nie mówili mi, że nie podoba im się to, jak zarządzam zespołem. Czy mam udawać, że o niczym nie wiem, czy jednak porozmawiać z zespołem?

REKLAMA