Kategorie

Jak zdobyć uznanie wśród podwładnych

Anna Żuber
Właśnie awansowałem. Będę pracował na stanowisku menedżerskim. Dotychczas nie spotkałem przełożonego, który byłby dla mnie autorytetem i wzorem do naśladowania. Jak powinna wyglądać moja współpraca z podwładnymi? Jakimi zasadami powinienem się kierować, by zdobyć szacunek i uznanie wśród nich?

Nie ma dobrych menedżerów bez ludzi, którzy chcą dla nich pracować. Jeżeli jesteś dobrym przywódcą, Twoi podwładni zawsze będą stali za Tobą. Od nich zależy, czy menedżer odniesie sukces, ale to od menedżera zależy, czy ci ludzie będą chcieli na ten sukces pracować.

Budowanie zaufania

Podstawowa zasada to zbudowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania w zespole. Jest to proces długofalowy, na który ma wpływ wiele elementów.

Ścisłe odróżnienie spraw osobistych od służbowych jest w praktyce podstawowym i niezbędnym warunkiem zachowania autorytetu, tak bardzo potrzebnego przy pełnieniu funkcji przełożonego. Otwartość, chęć dzielenia się nie tylko informacjami, lecz także pomysłami ze swoimi pracownikami budują zaufanie do pracodawcy, jak również powodują, że podwładni otwierają się na innych uczestników grupy. Jeśli podwładni mają inne zdanie w pewnych sprawach, przełożony powinien je uszanować, rozważyć, i uwzględnić, jeśli okaże się trafne. Podwładni, którzy, kierując się troską o dobro firmy, mają odwagę sprzeciwić się przełożonym i przedstawić swój pogląd we właściwej formie, zasługują na uznanie i wyróżnienie ze strony przełożonych, a nie na ich gniew, niechęć czy mściwość.

Wiarygodność, dotrzymywanie słowa, uczciwość i prawdomówność to bezdyskusyjnie elementy, bez których zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania nie jest możliwe. Wiedza i umiejętności to atuty, dzięki którym możemy zaimponować naszym podwładnym i stać się dla nich inspiracją do działania. Nic nie buduje tak silnej więzi między pracownikami a ich przełożonym, jak świadomość, że przełożony dba o dobro grupy i chroni swoich podwładnych.

Zasady funkcjonowania zespołu

Bardzo skutecznym elementem dbania o dobre stosunki w zespole jest stworzenie jasnych zasad funkcjonowania. Należy pamiętać, by nie było ich zbyt wiele i by były zrozumiałe dla wszystkich pracowników. Zasady te powinny dotyczyć codziennego funkcjonowania w grupie oraz określać zachowania, do przestrzegania których zobowiązujemy wszystkich pracowników, jak również i siebie samych. Zapobiegnie to konfliktom, które mogą się zrodzić na gruncie codziennej współpracy. W takim porozumieniu mogą znaleźć się następujące elementy:

  • punktualność - ustalamy z pracownikami, że spóźnienia nie są mile widziane i spotykacie się w pracy np. o godzinie dziewiątej. W sytuacjach losowych są zobowiązani do powiadomienia wyznaczonego pracownika o ewentualnym spóźnieniu;
  • aktywność - wszyscy aktywnie uczestniczą w codziennych zadaniach zespołowych. Jesteście grupą, której uczestnicy współpracują ze sobą i są dla siebie wsparciem;
  • zaangażowanie - z pełnym zaangażowaniem oddajecie się swojej pracy;
  • szczerość - jesteście szczerzy wobec siebie, w waszej grupie nie ma miejsca na kłamstwa i kombinacje;
  • prawo do błędu - nikt nie jest idealny, każdy ma prawo popełnić błąd. To ważne, by podwładni mieli świadomość, że z każdym problemem mogą zgłosić się do przełożonego i również liczyć na jego zaangażowanie i szczerość.

Pracownicy, który spostrzegają, że ich przełożony także przestrzega ustalonych reguł, czują do niego respekt i szacunek.


Budzenie entuzjazmu

Człowiek, który nie wierzy w sens tego, co robi, i nie widzi celu swoich działań, nie jest w stanie porwać innych do walki. Wiara w celowość i szczere przekonanie o sukcesie przedsięwzięcia jest motorem napędowym do działania. Czy jednak potrzebujemy realnych przesłanek, by zmotywować ludzi do pracy? Często przecież obserwujemy sytuacje, w których entuzjazm liderów, mimo iż nie ma nic wspólnego z realiami, udziela się innym. Może sam zapał, entuzjazm i zaangażowanie są w stanie doprowadzić ludzi do sukcesu.

Niewątpliwie entuzjazm, którym zarażamy naszych pracowników, wpływa na budowanie naszego autorytetu i sprawia, że pracownicy chcą nas naśladować.

Jasne cele i kryteria oceny

To ważne, by pracownik identyfikował się z celami firmy. Cele, które realizują podwładni, powinny być celami ich przełożonego. Każdy menedżer musi pamiętać, że cele powinny być zrozumiałe dla pracowników. Każdy pracownik od samego początku powinien wiedzieć, czego się od niego oczekuje, jak również, jakie wyniki pracy uznawane są za dobre. Dzięki takiemu podejściu do wyznaczanych celów i ich oceny pracownicy doskonale wiedzą, co należy do ich obowiązków i jak wykonane zadanie będzie ocenione. Podwładni czują się bezpieczni i wiedzą, że nie zostaną bezpodstawnie oskarżeni o niewykonanie zadania, jak również menedżer w łatwy sposób może zauważyć problem, który należy rozwiązać. Taka organizacja celów powoduje, że pracownicy nie tracą czasu na niepotrzebne bądź nawet niepożądane działania i równocześnie są wdzięczni przełożonemu za pomoc w wyznaczeniu celów, które niejednokrotnie są nadrzędnymi celami w ich życiu.

Niezmiernie istotną częścią komunikacji między przełożonym a podwładnym jest informacja zwrotna. Dostarcza wiedzy na temat zachowania i działania, w taki sposób, aby pracownik zachował pozytywny stosunek do siebie i do tego, co robi. Informacja zwrotna, zwłaszcza jeżeli dotyczy negatywnej oceny zachowania pracownika, powinna być udzielana bezpośrednio po zdarzeniu. Nie jest właściwe gromadzenie w sobie negatywnych wrażeń spowodowanych czyimś niewłaściwym zachowaniem i okazywanie pracownikowi naszego niezadowolenia. Negatywny komunikat zwrotny nie powinien atakować człowieka i jego godności osobistej. To bardzo istotne, by dać pracownikom do zrozumienia, że jako ludzie są dla nas i dla organizacji bardzo cenni, a negatywnie oceniamy tylko konkretne wydarzenie. Skuteczna krytyka powinna zawierać informacje o oczekiwaniach, jakie mamy w stosunku do ocenianej negatywnie sytuacji. Pracownik powinien otrzymać jasny przekaz, czego od niego oczekujemy i jakie wykonanie zadania będzie uznawane za poprawne.

Pracownicy, którzy otrzymują takie komunikaty zwrotne, nie obrażają się na swoich przełożonych, gdyż wiedzą, że mają na uwadze ich dobro. Tak skonstruowany komunikat zwrotny jest konstruktywny i buduje wśród podwładnych szacunek do szefa.

UWAGA

Zapewnienie szansy rozwoju pracownikom oraz umożliwienie wykorzystania ich potencjału na najwyższym poziomie silnie motywują pracowników do działania. Prawie wszyscy chcemy czuć, że realizujemy swój potencjał i mamy możliwość wykorzystania tego, co w nas najlepsze. Ludzi, którzy dają swoim pracownikom takie możliwości, podwładni bardzo cenią i czują wdzięczność, że zwierzchnicy dają im możliwość wykazania się i poszerzania horyzontów.


Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Przeniesienie urlopu na kolejną umowę - wzór porozumienia

    Przeniesienie urlopu wypoczynkowego na kolejną umowę o pracę może nastąpić na mocy porozumienia stron. Jak je prawidłowo sporządzić? Oto wzór porozumienia.

    Ostatnie dni na wniosek o zwolnienie z ZUS!

    Wniosek o zwolnienie z ZUS - sklepiki szkolne i piloci muzealnych wycieczek mają ostatnie dni na ubieganie się o zwolnienie z obowiązku opłacania składek ZUS.

    Podwyższona kwota wolna od potrąceń - covid

    Podwyższona kwota wolna od potrąceń została przewidziana w tarczy na czas pandemii COVID-19. Kogo dotyczy? Ile wynosi?

    Usprawiedliwienie nieobecności w pracy - szczepienie

    Usprawiedliwienie nieobecności w pracy z powodu szczepienia - kiedy jest możliwe? Czy szczepienie dziecka uzasadnia zwolnienie od pracy?

    Kobiety najwięcej ucierpiały na pandemii

    Kobiety najwięcej straciły w czasie pandemii. To one częściej były zwalniane. Spadł na nie ciężar opieki nad dziećmi i pracy jednocześnie. Jak wpłynęło to na ich zdrowie?

    Płace rosną, bo firmy walczą o pracowników

    Płace rosną wszędzie. Wszystkie kody PKD odnotowały w sierpniu 2021 r. podwyżki wynagrodzeń. Firmy walczą w ten sposób o pracowników.

    Jak można podzielić urlop ojcowski?

    Urlop ojcowski przysługuje w wymiarze 2 tygodni. Jak można go podzielić? Do kiedy należy go wykorzystać?

    Skrócenie izolacji i dopuszczenie pracownika do pracy

    Skrócenie izolacji i dopuszczenie pracownika do pracy - czy jest możliwe? Co na to prawo? Jakie świadczenia przysługują za czas izolacji?

    Składki KRUS - IV kwartał 2021 r.

    Składki KRUS w IV kwartale 2021 r. - ile wynosi miesięczna składka na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie?

    Dyscyplinarka za brak szkolenia BHP

    Czy brak szkolenia BHP może być podstawą dyscyplinarki? Czy można uznać to za ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracownika?

    Dzień Pracownika Służby BHP

    Dzień Pracownika Służby BHP przypada na 19 września każdego roku. Z tej okazji Minister Rodziny i Polityki Społecznej przygotowała list z podziękowaniami i życzeniami dla pracowników służb BHP.

    Dobre i złe nawyki pracy zdalnej [BADANIE]

    Praca zdalna pomaga łączyć pracę z życiem prywatnym. Jakie są dobre i złe nawyki zdalnych pracowników? Oto wyniki badania przeprowadzonego w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech.

    Płaca minimalna a gospodarka - podcast premiera

    Jaki wpływ na gospodarkę ma płaca minimalna? Czym skutkuje brak godziwego wynagrodzenia? Premier wystartował z autorskim podcastem.

    Składka zdrowotna 9% średniej płacy krajowej

    Składka zdrowotna liczona od średniej płacy krajowej to propozycja Rzecznika MŚP. Czy 9% przeciętnej płacy w gospodarce przy podatku liniowym to dobre rozwiązanie? Ile wyniosłaby w 2022 r.?

    Wzrost minimalnego wynagrodzenia - czy trzeba zmieniać umowę o pracę?

    Wzrost minimalnego wynagrodzenia - czy trzeba zmieniać umowę o pracę? Co roku rośnie kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę (tzw. najniższej krajowej, płacy minimalnej) i minimalnej stawki godzinowej. Już dziś wiadomo, że minimalne wynagrodzenie wzrośnie w 2022 r. do 3010 zł brutto (w 2021 roku wynosi 2800 zł). Pracownicy i pracodawcy mają wątpliwości, czy z uwagi na wzrost płacy minimalnej od nowego roku trzeba zmienić postanowienia wszystkich umów o pracę, które obecnie opiewają na kwotę niższą niż 3010 zł? Czy można nie zmieniać umów a np. uzupełniać wynagrodzenie za pracę, premią do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę? Co może zrobić pracownik, jeżeli pracodawca nie wypłaca mu minimalnego wynagrodzenia? Wyjaśnień w tym zakresie udzieliła Państwowa Inspekcja Pracy.

    Jak zapewnić bezpieczeństwo pracownikom zdalnym?

    Bezpieczeństwo pracowników zdalnych może stanowić duże wyzwanie. To w domu zdarza się najwięcej wypadków. Za co odpowiada pracodawca? Jakie są przepisy BHP?

    Potwierdzenie danych w ZUS - instrukcja

    Potwierdzenie danych w ZUS można otrzymać przez PUE ZUS. Jak samodzielnie utworzyć dokument? Oto instrukcja jak zrobić to krok po kroku.

    Potwierdzenie z PUE ZUS pobierze także świadczeniobiorca

    Elektroniczne Potwierdzenie z PUE ZUS pobierze teraz także świadczeniobiorca, np. potwierdzenie prawa do emerytury, renty, zasiłku.

    Od wypłat z PPK zazwyczaj nie pobiera się podatku Belki

    Wypłaty z PPK - uczestnik PPK może w każdym czasie skorzystać ze swoich środków. W niektórych przypadkach wiąże się to jednak z obowiązkiem zapłaty 19% zryczałtowanego podatku dochodowego (tzw. podatku Belki).

    Potrzeby pracowników - wnioski z pandemii

    Potrzeby pracowników różnią się w zależności od rodzaju pracowników: fizycznych i biurowych. Jakie wnioski można wyciągnąć z pandemii COVID-19?

    Nadgodziny średniotygodniowe Polaków - pandemia

    Nadgodziny średniotygodniowe Polaków w czasie pandemii wzrosły. Statystyczny pracownik ma w tygodniu 5,5 godziny nadgodzin.

    Narzędzia do identyfikacji talentów - 3 zalety

    Narzędzia do identyfikacji talentów pozwalają zwiększyć potencjał firmy. Jakie są 3 główne zalety tego typu narzędzi?

    Odprawa z tytułu zwolnienia z pracy w pandemii - wątpliwości

    Odprawa z tytułu zwolnienia z pracy w czasie pandemii została uregulowana przepisami ustawy covidowej. Czy nowy limit wysokości odpraw odnosi się do wszystkich świadczeń? Jakie wątpliwości budzą nowe przepisy?

    Nowe święto państwowe w Polsce od 2021 r.

    Nowe święto państwowe w Polsce od 2021 r. ustanawia Prezydent RP. Święto będzie w grudniu. Czy oznacza to kolejny dzień wolny od pracy?

    Niebieska Karta UE - będą zmiany

    Niebieska Karta UE dotyczy zatrudniania cudzoziemców spoza UE. Odbywa się na innych zasadach niż obywateli państw członkowskich UE. Europarlament przyjął przepisy ułatwiające zatrudnianie obcokrajowców.