Kategorie

Jak zdobyć uznanie wśród podwładnych

Anna Żuber
Właśnie awansowałem. Będę pracował na stanowisku menedżerskim. Dotychczas nie spotkałem przełożonego, który byłby dla mnie autorytetem i wzorem do naśladowania. Jak powinna wyglądać moja współpraca z podwładnymi? Jakimi zasadami powinienem się kierować, by zdobyć szacunek i uznanie wśród nich?

Nie ma dobrych menedżerów bez ludzi, którzy chcą dla nich pracować. Jeżeli jesteś dobrym przywódcą, Twoi podwładni zawsze będą stali za Tobą. Od nich zależy, czy menedżer odniesie sukces, ale to od menedżera zależy, czy ci ludzie będą chcieli na ten sukces pracować.

Budowanie zaufania

Podstawowa zasada to zbudowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania w zespole. Jest to proces długofalowy, na który ma wpływ wiele elementów.

Reklama

Ścisłe odróżnienie spraw osobistych od służbowych jest w praktyce podstawowym i niezbędnym warunkiem zachowania autorytetu, tak bardzo potrzebnego przy pełnieniu funkcji przełożonego. Otwartość, chęć dzielenia się nie tylko informacjami, lecz także pomysłami ze swoimi pracownikami budują zaufanie do pracodawcy, jak również powodują, że podwładni otwierają się na innych uczestników grupy. Jeśli podwładni mają inne zdanie w pewnych sprawach, przełożony powinien je uszanować, rozważyć, i uwzględnić, jeśli okaże się trafne. Podwładni, którzy, kierując się troską o dobro firmy, mają odwagę sprzeciwić się przełożonym i przedstawić swój pogląd we właściwej formie, zasługują na uznanie i wyróżnienie ze strony przełożonych, a nie na ich gniew, niechęć czy mściwość.

Wiarygodność, dotrzymywanie słowa, uczciwość i prawdomówność to bezdyskusyjnie elementy, bez których zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania nie jest możliwe. Wiedza i umiejętności to atuty, dzięki którym możemy zaimponować naszym podwładnym i stać się dla nich inspiracją do działania. Nic nie buduje tak silnej więzi między pracownikami a ich przełożonym, jak świadomość, że przełożony dba o dobro grupy i chroni swoich podwładnych.

Zasady funkcjonowania zespołu

Bardzo skutecznym elementem dbania o dobre stosunki w zespole jest stworzenie jasnych zasad funkcjonowania. Należy pamiętać, by nie było ich zbyt wiele i by były zrozumiałe dla wszystkich pracowników. Zasady te powinny dotyczyć codziennego funkcjonowania w grupie oraz określać zachowania, do przestrzegania których zobowiązujemy wszystkich pracowników, jak również i siebie samych. Zapobiegnie to konfliktom, które mogą się zrodzić na gruncie codziennej współpracy. W takim porozumieniu mogą znaleźć się następujące elementy:

  • punktualność - ustalamy z pracownikami, że spóźnienia nie są mile widziane i spotykacie się w pracy np. o godzinie dziewiątej. W sytuacjach losowych są zobowiązani do powiadomienia wyznaczonego pracownika o ewentualnym spóźnieniu;
  • aktywność - wszyscy aktywnie uczestniczą w codziennych zadaniach zespołowych. Jesteście grupą, której uczestnicy współpracują ze sobą i są dla siebie wsparciem;
  • zaangażowanie - z pełnym zaangażowaniem oddajecie się swojej pracy;
  • szczerość - jesteście szczerzy wobec siebie, w waszej grupie nie ma miejsca na kłamstwa i kombinacje;
  • prawo do błędu - nikt nie jest idealny, każdy ma prawo popełnić błąd. To ważne, by podwładni mieli świadomość, że z każdym problemem mogą zgłosić się do przełożonego i również liczyć na jego zaangażowanie i szczerość.

Pracownicy, który spostrzegają, że ich przełożony także przestrzega ustalonych reguł, czują do niego respekt i szacunek.


Budzenie entuzjazmu

Człowiek, który nie wierzy w sens tego, co robi, i nie widzi celu swoich działań, nie jest w stanie porwać innych do walki. Wiara w celowość i szczere przekonanie o sukcesie przedsięwzięcia jest motorem napędowym do działania. Czy jednak potrzebujemy realnych przesłanek, by zmotywować ludzi do pracy? Często przecież obserwujemy sytuacje, w których entuzjazm liderów, mimo iż nie ma nic wspólnego z realiami, udziela się innym. Może sam zapał, entuzjazm i zaangażowanie są w stanie doprowadzić ludzi do sukcesu.

Niewątpliwie entuzjazm, którym zarażamy naszych pracowników, wpływa na budowanie naszego autorytetu i sprawia, że pracownicy chcą nas naśladować.

Jasne cele i kryteria oceny

Reklama

To ważne, by pracownik identyfikował się z celami firmy. Cele, które realizują podwładni, powinny być celami ich przełożonego. Każdy menedżer musi pamiętać, że cele powinny być zrozumiałe dla pracowników. Każdy pracownik od samego początku powinien wiedzieć, czego się od niego oczekuje, jak również, jakie wyniki pracy uznawane są za dobre. Dzięki takiemu podejściu do wyznaczanych celów i ich oceny pracownicy doskonale wiedzą, co należy do ich obowiązków i jak wykonane zadanie będzie ocenione. Podwładni czują się bezpieczni i wiedzą, że nie zostaną bezpodstawnie oskarżeni o niewykonanie zadania, jak również menedżer w łatwy sposób może zauważyć problem, który należy rozwiązać. Taka organizacja celów powoduje, że pracownicy nie tracą czasu na niepotrzebne bądź nawet niepożądane działania i równocześnie są wdzięczni przełożonemu za pomoc w wyznaczeniu celów, które niejednokrotnie są nadrzędnymi celami w ich życiu.

Niezmiernie istotną częścią komunikacji między przełożonym a podwładnym jest informacja zwrotna. Dostarcza wiedzy na temat zachowania i działania, w taki sposób, aby pracownik zachował pozytywny stosunek do siebie i do tego, co robi. Informacja zwrotna, zwłaszcza jeżeli dotyczy negatywnej oceny zachowania pracownika, powinna być udzielana bezpośrednio po zdarzeniu. Nie jest właściwe gromadzenie w sobie negatywnych wrażeń spowodowanych czyimś niewłaściwym zachowaniem i okazywanie pracownikowi naszego niezadowolenia. Negatywny komunikat zwrotny nie powinien atakować człowieka i jego godności osobistej. To bardzo istotne, by dać pracownikom do zrozumienia, że jako ludzie są dla nas i dla organizacji bardzo cenni, a negatywnie oceniamy tylko konkretne wydarzenie. Skuteczna krytyka powinna zawierać informacje o oczekiwaniach, jakie mamy w stosunku do ocenianej negatywnie sytuacji. Pracownik powinien otrzymać jasny przekaz, czego od niego oczekujemy i jakie wykonanie zadania będzie uznawane za poprawne.

Pracownicy, którzy otrzymują takie komunikaty zwrotne, nie obrażają się na swoich przełożonych, gdyż wiedzą, że mają na uwadze ich dobro. Tak skonstruowany komunikat zwrotny jest konstruktywny i buduje wśród podwładnych szacunek do szefa.

UWAGA

Zapewnienie szansy rozwoju pracownikom oraz umożliwienie wykorzystania ich potencjału na najwyższym poziomie silnie motywują pracowników do działania. Prawie wszyscy chcemy czuć, że realizujemy swój potencjał i mamy możliwość wykorzystania tego, co w nas najlepsze. Ludzi, którzy dają swoim pracownikom takie możliwości, podwładni bardzo cenią i czują wdzięczność, że zwierzchnicy dają im możliwość wykazania się i poszerzania horyzontów.


Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry

    Składka zdrowotna 2021 – działalność gospodarcza

    Składka zdrowotna w 2021 r. a działalność gospodarcza - ile wynosi wysokość składki zdrowotnej? Jak Nowy Ład wpłynie na wysokość składki zdrowotnej?

    Rozwiązanie umowy za porozumieniem stron - wzór

    Rozwiązanie umowy za porozumieniem stron - pobierz wzór druku. Jak rozwiązać umowę zgodnie z art. 30 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy? W jakiej formie dokonać porozumienia?

    Czy można zwolnić pracownika z powodu braku szczepienia?

    Zwolnienie niezaszczepionego pracownika - czy prawo pracy pozwala na rozwiązanie umowy z pracownikiem, który nie zaszczepił się przeciwko COVID-19?

    Kiedy pracownik ponosi odpowiedzialność materialną?

    Odpowiedzialność materialna pracownika - pracownik ponosi odpowiedzialność na zasadach ogólnych i za mienie powierzone w ramach dodatkowej umowy.

    Składki KRUS III kwartał 2021

    Składki KRUS w III kwartale 2021 r. - ile wynoszą rolnicze składki wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie?

    Wyższe podwyżki dla służby zdrowia od 1 lipca 2021 r.

    Wyższe podwyżki dla służby zdrowia od 1 lipca 2021 r. - takie rozwiązanie proponuje Senat. Sprawdź, ile wzrośnie wynagrodzenie lekarzy, pielęgniarek, położnych i innych pracowników medycznych.

    Ile osób w Polsce pracuje zdalnie? [GUS]

    Praca zdalna - ile osób w Polsce pracuje zdalnie? Gdzie najwięcej osób pracuje z domu?

    Płaca minimalna - średnie wynagrodzenie w powiecie

    Płaca minimalna będzie zależała od powiatu? Proponuje się, aby wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę wynosiła tyle, ile średnie wynagrodzenie w powiecie.

    Świadczenie rehabilitacyjne - ile wynosi w 2021 r.?

    Świadczenie rehabilitacyjne - ile wynosi w III kwartale 2021 r.? Znamy nowy wskaźnik waloryzacji podstawy wymiaru zasiłku chorobowego.

    Powrót do pracy stacjonarnej czy praca zdalna?

    Powrót do pracy stacjonarnej - czy Polacy chcą wracać do biur? Czy praca zdalna zostanie? Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami i pracownikami?

    12 czerwca - Dzień Sprzeciwu Wobec Pracy Dzieci

    Dzień Sprzeciwu Wobec Pracy Dzieci przypada na 12 czerwca. Pandemia COVID-19 wpłynęła negatywnie na to zjawisko.

    Umowa o zabezpieczeniu społecznym z Turcją już funkcjonuje

    Umowa o zabezpieczeniu społecznym z Turcją funkcjonuje od 1 czerwca 2021 r. Jakie kwestie reguluje?

    Odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy - wszystko, co musisz wiedzieć

    Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy - komu i kiedy przysługuje? Kto je wypłaca? Jak odwołać się od decyzji ZUS?

    PPK: stan oszczędności można sprawdzać na bieżąco

    PPK - stan oszczędności na swoim rachunku w PPK można sprawdzać na bieżąco. Jak to zrobić?

    Nowy Ład – kalkulator wynagrodzeń 2022

    Nowy Ład - kalkulator wynagrodzeń w 2022 r. pozwala obliczyć wysokość wynagrodzeń dla umów o pracę. Jak Nowy Ład wpływa na wysokość płacy minimalnej w 2022 r.? Wyższa kwota wolna od podatku powoduje brak podatku przy minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Ile wyniesie najniższa krajowa?

    Minimalne wynagrodzenie pielęgniarek i położnych od lipca 2021 r.

    Minimalne wynagrodzenie pielęgniarek i położnych od lipca 2021 r. - to rozwiązanie dla wszystkich medyków. Co ze wzrostem wynagrodzeń do 2027 r.?

    Przedłużenie kadencji organów związków zawodowych

    Przedłużenie kadencji organów statutowych związków zawodowych, organizacji przedsiębiorców i społecznych inspektorów pracy przewiduje projekt nowelizacji ustawy covidowej.

    Bezrobocie w maju 2021 r. najniższe w UE

    Bezrobocie w maju 2021 r. - ile wyniosła szacowana stopa bezrobocia rejestrowanego? Czy Polska ma najniższe bezrobocie w UE?

    Doradca podatkowy - zarobki 2021

    Doradca podatkowy - jakie są zarobki w 2021 r.? Gdzie zarabia się najlepiej? Jak zrobić szybką karierę w podatkach? Oto kilka wskazówek.

    Zatrudnienie programisty - rekrutować seniora czy juniora?

    Zatrudnienie programisty może stać się prawdziwym wyzwaniem. Polskie firmy muszą konkurować o najlepszych specjalistów z pracodawcami z Zachodu. Jak w takiej sytuacji zatrudnić dobrego programistę?

    4 cechy, jakie powinien posiadać dobry program do obsługi PPK

    Obsługa PPK może być albo koszmarem działu kadr, albo procesem, o którym, jak o oddychaniu, po prostu się nie myśli. Wszystko zależy od tego, jakie oprogramowanie (i czy w ogóle) wspomaga dział personalny w realizacji zadań związanych z obsługą PPK. Jaki zatem powinien być program, który pozwoli na sprawną realizację PPK bez nadmiernego obciążania pracowników?

    PPK w firmie - jak wdrożyć?

    PPK w firmie - jak wdrożyć Pracownicze Plany Kapitałowe dla swoich pracowników? Co powinien zawierać program do obsługi PPK? Kto może oszczędzać w PPK?

    Regionalizacja płacy minimalnej - rekomendacje

    Regionalizacja płacy minimalnej i powiązanie jej z obiektywnym parametrem ekonomicznym to rekomendacje raportu, którego partnerem jest Biuro Rzecznika MŚP.

    Czerwiec 2021 - godziny pracy, dni wolne

    Czerwiec 2021 - godziny pracy i dni wolne czyli jaki jest wymiar czasu pracy. Kalendarz czerwca w 2021 r. zawiera 1 święto wolne od pracy.

    Niedziela handlowa - czerwiec 2021

    Niedziela handlowa - czerwiec 2021 r. ma 4 niedziele. Czy 13 czerwca, 20 czerwca lub 27 czerwca jest niedziela handlowa? Kalendarz niedziel handlowych.