Najlepsi Pracodawcy 2008 Roku
REKLAMA
W tegorocznej edycji udział wzięły 102 firmy zatrudniające łącznie prawie 70 tysięcy pracowników. Badanie kwestionariuszowe przeprowadzone zostało na reprezentatywnej grupie 21 693 pracowników firm uczestniczących w badaniu, ponadto prawie 900 kwestionariuszy zostało wypełnionych przez członków najwyższej kadry zarządzającej. Pracownicy oceniali swoich pracodawców, uwzględniając między innymi stwarzane przez firmę możliwości rozwoju, politykę i praktyki organizacyjne, relacje wewnątrz firmy, równowagę między życiem osobistym a pracą oraz warunki sprzyjające samorealizacji. Średni poziom zaangażowania pracowników firm należących do grona Najlepszych Pracodawców 2008 wyniósł 74%, natomiast średnio w Polsce 45%.
REKLAMA
Pracownicy pewni siebie
Wyniki badania wskazują na coraz mniejszą lojalność pracowników wobec swojego pracodawcy. Efekt ten wydaje się być związany z rosnącą mobilnością oraz faktem, że coraz mniejsza liczba Polaków obawia się utraty pracy. Większość pracowników Najlepszych Pracodawców, podobnie jak większość pracowników pozostałych firm, sądzi, że nie miałaby kłopotów ze znalezieniem innej posady. Różnica polega na tym, że pracownicy Najlepszych są w mniejszym stopniu skłonni do poszukiwania nowego pracodawcy (aż 77% z nich deklaruje, że musiałyby zaistnieć poważne powody, aby zrezygnowali z obecnej pracy, podczas gdy średnio wartość ta wynosi nieco ponad 50%). Obserwujemy więc wyraźnie większą lojalność i przywiązanie pracowników Najlepszych do swoich pracodawców.
Spadające bezrobocie, emigracja zarobkowa, ogromna konkurencja o specjalistów oraz niedobór pracowników w różnych sektorach stymulowały w ciągu ostatniego roku podwyżki płac. Niestety, w porównaniu z wynikami ubiegłorocznego badania, przy jednoczesnych podwyżkach wynagrodzeń średnio o 7%, udział pracowników wyrażających przekonanie, iż ich wynagrodzenie jest odpowiednią rekompensatą za wkład pracy, wzrósł zaledwie o jeden punkt procentowy, z 26% do 27%.
Silne marki Najlepszych Pracodawców
Największa różnica w poziomie satysfakcji pomiędzy pracownikami Najlepszych Pracodawców a średnią krajową ujawniła się w obszarze związanym z reputacją organizacji. Aż 30% więcej pracowników Najlepszych Pracodawców, w porównaniu ze średnią w Polsce oceniło swoją firmę jako pracodawcę cieszącego się dobrą reputacją (79% vs. 49%). Na kształtowanie dobrego wizerunku organizacji mają wpływ również sami pracownicy. Ci zaangażowani znacznie chętniej rekomendują innym swoją firmę jako dobrego pracodawcę niż pozostali. Aż 77% pracowników Najlepszych Pracodawców poleciłoby bez wahania swoją firmę znajomym szukającym pracy, a 75%, mając ku temu okazję, opowiadałoby chętnie o zaletach swojej organizacji.
Opracowała
Anna Włudarczyk
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA