REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stereotyp haerowca

Maciej Makuszewski

REKLAMA

Surowa ocena pracy i postaw haerowców przez pracowników innych działów, niezwiązanych z HRM, wskazuje na potrzebę zmian, które podniosą znaczenie tego działu w każdej organizacji. Mimo że pracownicy ds. HR wciąż są postrzegani przede wszystkim jako administratorzy, oceniający widzą dla nich miejsce wśród tych, którzy zajmują się strategicznym zarządzaniem przedsiębiorstwem.

Wyniki badania Barometr HR 2008, przygotowanego przez Benefactor Group we współpracy z serwisem GazetaPraca.pl, pokazują, że pracownicy polskich firm źle oceniają pracę działów personalnych. Jeszcze gorzej niż sami haerowcy. W ten sposób umacnia się stereotyp haerowca - specjalisty od nudnej pracy administracyjnej.

REKLAMA

Autopromocja

Nie myślą strategicznie

Tylko 16 proc. respondentów badania Barometr HR 2008 uważa, że personalni zajmują się strategicznym zarządzaniem kapitałem ludzkim. Pracownicy działów personalnych przebadani w roku 2007 twierdzili, że 35 proc. z nich odgrywa rolę doradców i partnerów strategicznych w sprawach zarządzania ludźmi. Rozbieżność między dostrzeganiem kluczowej funkcji działu personalnego przez samych haerowców i pracowników innych działów nie dziwi Doroty Bachman, dyrektora serwisu rekrutacyjnego GazetaPraca.pl i eksperta ds. pracy i kariery: - Z jednej strony na pewno rola HRM nie jest taka, jak powinna być. Z drugiej - sądzę, że niewielu pracowników ma okazję dostrzec, w jaki sposób haerowcy wpływają na strategiczne zarządzanie kapitałem ludzkim. Ten wpływ widzi głównie kadra zarządzająca. Dlatego potrzebna jest skuteczna komunikacja wewnętrzna, która pozwoli każdemu pracownikowi dostrzec tę właściwą rolę działów haerowców.

Trudno znoszą zmiany

Pracownicy działów HR jako animatorzy zmian również są postrzegani gorzej przez pracowników innych działów niż przez samych siebie. Tylko 11 proc. badanych w Barometrze HR 2008 twierdzi, że działy personalne spełniają istotną rolę w procesie zmiany w organizacji. Dla porównania - aż 48 proc. haerowców twierdziło, że animowanie zmian to jedno z ich zadań. Mimo to tylko 35 proc. wszystkich pracowników oczekuje od nich zdecydowanie większego zaangażowania w animowanie zmian. Sami personalni są wobec siebie bardziej wymagający w tej materii. W Barometrze HR 2007 aż 68 proc. z nich stwierdziło, że powinni być bardziej aktywni podczas zmian.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie uczą i nie motywują

Rozbieżności w postrzeganiu roli haerowca jako animatora zmian i stratega można tłumaczyć słabą komunikacją wewnętrzną w bardzo wielu polskich firmach i tym, że pracownicy działów personalnych po prostu nie robią wokół swoich działań wiele szumu. Jednak fakt, że tylko 14 proc. pracowników uważa, iż działy te wywiązują się z pracy nad zwiększaniem umiejętności i motywacji kadr, a aż 79 proc. twierdzi, że taka właśnie powinna być ich rola, ciężko jest wytłumaczyć słabą autopromocją. Barometr HR 2008 daje kolejne argumenty zwolennikom teorii mówiącej, że na niedostrzeganie faktu motywowania pracowników wpływa ocena roczna i to, co się dzieje po jej przeprowadzeniu. - Jeżeli pracownicy zaczną dostrzegać, że badania roczne nie są sztuką dla sztuki i że faktycznie idą za nimi widoczne zmiany, wtedy rola mentorska pracowników personalnych będzie zdecydowanie bardziej widoczna - twierdzi Dorota Bachman. - Cały problem jest jednak dosyć złożony. Nie mam wątpliwości, że haerowcy przekazują informacje o badaniach kadrze zarządzającej. Jednak ich wpływ na to, co się z tą informacją stanie, jest chyba dosyć ograniczony - komentuje sytuację Dorota Bachman.

To tylko kadrowcy

Pracownicy z działów innych niż personalne zdecydowanie zgadzają się z haerowcami w jednej kwestii. Podstawową rolą działu HR jest praca administracyjna. Dział personalny postrzegany jest jako biurokratyczna maszyna o nieokreślonym bliżej zakresie zadań i obowiązków. Aż 80 proc. uważa, że czas w pracy wypełniają personalnym głównie standardowe prace administracyjne, związane z rozliczaniem wynagrodzeń, urlopami itd. Sami haerowcy w Barometrze HR 2007 stwierdzili, że właśnie papierkowa praca zabiera im najwięcej czasu.

Co ciekawe, tylko 35 proc. pracowników stwierdziło, że przyszłość haerowców to praca administracyjna. Oznacza to, że zapotrzebowanie na doradcze usługi pracowników ds. HR rzeczywiście istnieje. Sedno problemu dostrzega Dorota Bachman: - Prawda jest taka, że kontakt przeciętnego pracownika każdej firmy z HRM ogranicza się najczęściej do relacji z kadrowcami. To oni dzwonią, spotykają się z pracownikiem w sprawach urlopów, wynagrodzeń itd. Częstotliwość kontaktów w tych sprawach powoduje, że obraz haerowca rysuje się tak, a nie inaczej.

Tę teorię potwierdza Izabela Jarosz, dyrektor ds. HR w firmie Mondial Assistance, i przy okazji podsuwa idealne rozwiązanie, stosowane już teraz przez wiele firm: - Administracją związaną z HR zajmuje się w naszej firmie specjalnie dedykowana do tego osoba, czyli tzw. kadrowiec. Dzięki temu inni pracownicy mogą się skupić na strategicznym zarządzaniu kapitałem ludzkim.

Bartosz Kozłowski

konsultant ds. analiz Benefactor Group

Krzywdzące opinie

Można by powiedzieć, że tendencje w drugim badaniu Barometr HR są podobne, ale wnioski będą inne. Różnice między tym, czym zajmuje się dział HR a tym, czym zajmować się powinien, są porażające. Można powiedzieć, że zdaniem respondentów pracownicy działów personalnych robią dokładnie to, czego robić nie powinni. Wydaje się, że może być to jedna z przyczyn stosunkowo ich niskiej pozycji w organizacjach. Stąd też pojawiają się komentarze, że dział HR nie wnosi do firmy żadnej wartości, a wręcz przeciwnie - jest tylko źródłem niepotrzebnych kosztów (wiele tego typu uwag można było też znaleźć w odpowiedziach na pytanie otwarte). Jestem przekonany, że jest to opinia nieprawdziwa i głęboko krzywdząca w stosunku do ludzi, którzy często poświęcają swojej pracy dużo czasu i serca.

Marzena Szymańska

pracownik działu personalnego w Mondial Assistance Polska

Paradoksalnie - wyniki są dobre

REKLAMA

Paradoksalnie - wyniki badania Barometr HR 2008 mogą być zadowalające. Wynika z niego jasno, że pracownik dowolnego działu w firmie oczekuje od nas nie tylko pracy administracyjnej, ale działań, które wpływają na strategię całej organizacji, wspomagają działalność firmy w momencie zmian i są odpowiedzią na potrzeby pracowników, zwiększanie efektywności pracy i rozwój ich kompetencji.

Tak też postrzegamy rolę działu HR w Mondial Assistance Polska. Owszem, w dziale personalnym naszej firmy jest osoba, która zajmuje się stroną administracyjną. To tzw. kadrowiec. Jednak ważną rolą działu personalnego jest strategiczne zarządzanie kapitałem ludzkim, wpisujące się w długoterminową strategię całej firmy.

Wynikiem, który najbardziej przykuwa uwagę w przeprowadzonym badaniu, jest negatywna ocena wystawiona pracownikom działów personalnych przez respondentów zajmujących w firmach stanowiska menedżerskie (od prezesów, dyrektorów po kierowników liniowych). Obraz ten wyraźnie pokazuje istniejącą nadal alienację działów HR od osób zajmujących się bezpośrednio zarządzaniem ludźmi i wynikami pracy. Tworzenie doskonałych narzędzi zarządzania ludźmi czy programów szkoleniowo-motywacyjnych musi zawsze być wynikiem wspólnej pracy haerowców oraz osób zarządzających firmą na różnych poziomach. Pozyskanie do współpracy kadry menedżerskiej oraz podniesienie jej wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania ludźmi wydaje się pierwszym krokiem na drodze integracji działów personalnych z głównym obszarem działalności firmy.

Marta Oracz

dyrektor pionu zarządzania kapitałem ludzkim w Fortis Bank Polska

Czasy administratorów minęły

Czasy, w których HR pełnił funkcje administracyjne, dawno już minęły. Dzisiejszy dział personalny odpowiada za rozwój pracowników, przygotowuje specjalne programy dla tych najzdolniejszych, zajmuje się tzw. polityką balansu. W jego gestii jest również przygotowanie pakietów socjalnych czy też zarządzanie programami retencyjnymi. W ramach departamentów HR tworzone są wyspecjalizowane służby, które bardziej aktywnie niż kiedyś zajmują się poszukiwaniem nowych pracowników. Haerowcy są dzisiaj ważnym wsparciem dla biznesu; to im wyznacza się zadanie pozyskania pracowników o wysokich zdolnościach interpersonalnych i, tak cenionych dzisiaj, tzw. umiejętnościach miękkich. Współpracują z agencjami doradztwa personalnego, biorą udział w różnego rodzaju eventach, które budują wizerunek firmy - pracodawcy, a tym samym mają zachęcić do aplikowania do ich firmy. Spotykają się ze studentami, chociażby np. w ramach targów pracy, opracowują specjalne programy dla absolwentów. W większych firmach działy personalne wspierają promocję kultury korporacyjnej. Nasz jest na przykład zaangażowany w wydawanie pisma dla młodych matek, które są na urlopach macierzyńskich lub wychowawczych; zależy nam na tym, aby koleżanki nie traciły kontaktu z pracą, a przez to nie miały problemu z powrotem do Fortisu.

Z moich obserwacji wynika, że w ramach HRM pojawia się coraz więcej specjalizacji; funkcje administracyjne z kolei pełnione są przez oddzielne jednostki lub coraz częściej outsourceowane.

Maciej Makuszewski

Autor pracuje w agencji Euro RSCG Sensors, gdzie zajmuje się głównie komunikacją wewnętrzną i rekrutacyjną.

Kontakt:

maciej.makuszewski@eurorscg.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA