REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Surowa ocena pracy i postaw haerowców przez pracowników innych działów, niezwiązanych z HRM, wskazuje na potrzebę zmian, które podniosą znaczenie tego działu w każdej organizacji. Mimo że pracownicy ds. HR wciąż są postrzegani przede wszystkim jako administratorzy, oceniający widzą dla nich miejsce wśród tych, którzy zajmują się strategicznym zarządzaniem przedsiębiorstwem.

Wyniki badania Barometr HR 2008, przygotowanego przez Benefactor Group we współpracy z serwisem GazetaPraca.pl, pokazują, że pracownicy polskich firm źle oceniają pracę działów personalnych. Jeszcze gorzej niż sami haerowcy. W ten sposób umacnia się stereotyp haerowca - specjalisty od nudnej pracy administracyjnej.

REKLAMA

REKLAMA

Nie myślą strategicznie

Tylko 16 proc. respondentów badania Barometr HR 2008 uważa, że personalni zajmują się strategicznym zarządzaniem kapitałem ludzkim. Pracownicy działów personalnych przebadani w roku 2007 twierdzili, że 35 proc. z nich odgrywa rolę doradców i partnerów strategicznych w sprawach zarządzania ludźmi. Rozbieżność między dostrzeganiem kluczowej funkcji działu personalnego przez samych haerowców i pracowników innych działów nie dziwi Doroty Bachman, dyrektora serwisu rekrutacyjnego GazetaPraca.pl i eksperta ds. pracy i kariery: - Z jednej strony na pewno rola HRM nie jest taka, jak powinna być. Z drugiej - sądzę, że niewielu pracowników ma okazję dostrzec, w jaki sposób haerowcy wpływają na strategiczne zarządzanie kapitałem ludzkim. Ten wpływ widzi głównie kadra zarządzająca. Dlatego potrzebna jest skuteczna komunikacja wewnętrzna, która pozwoli każdemu pracownikowi dostrzec tę właściwą rolę działów haerowców.

Trudno znoszą zmiany

REKLAMA

Pracownicy działów HR jako animatorzy zmian również są postrzegani gorzej przez pracowników innych działów niż przez samych siebie. Tylko 11 proc. badanych w Barometrze HR 2008 twierdzi, że działy personalne spełniają istotną rolę w procesie zmiany w organizacji. Dla porównania - aż 48 proc. haerowców twierdziło, że animowanie zmian to jedno z ich zadań. Mimo to tylko 35 proc. wszystkich pracowników oczekuje od nich zdecydowanie większego zaangażowania w animowanie zmian. Sami personalni są wobec siebie bardziej wymagający w tej materii. W Barometrze HR 2007 aż 68 proc. z nich stwierdziło, że powinni być bardziej aktywni podczas zmian.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie uczą i nie motywują

Rozbieżności w postrzeganiu roli haerowca jako animatora zmian i stratega można tłumaczyć słabą komunikacją wewnętrzną w bardzo wielu polskich firmach i tym, że pracownicy działów personalnych po prostu nie robią wokół swoich działań wiele szumu. Jednak fakt, że tylko 14 proc. pracowników uważa, iż działy te wywiązują się z pracy nad zwiększaniem umiejętności i motywacji kadr, a aż 79 proc. twierdzi, że taka właśnie powinna być ich rola, ciężko jest wytłumaczyć słabą autopromocją. Barometr HR 2008 daje kolejne argumenty zwolennikom teorii mówiącej, że na niedostrzeganie faktu motywowania pracowników wpływa ocena roczna i to, co się dzieje po jej przeprowadzeniu. - Jeżeli pracownicy zaczną dostrzegać, że badania roczne nie są sztuką dla sztuki i że faktycznie idą za nimi widoczne zmiany, wtedy rola mentorska pracowników personalnych będzie zdecydowanie bardziej widoczna - twierdzi Dorota Bachman. - Cały problem jest jednak dosyć złożony. Nie mam wątpliwości, że haerowcy przekazują informacje o badaniach kadrze zarządzającej. Jednak ich wpływ na to, co się z tą informacją stanie, jest chyba dosyć ograniczony - komentuje sytuację Dorota Bachman.

To tylko kadrowcy

Pracownicy z działów innych niż personalne zdecydowanie zgadzają się z haerowcami w jednej kwestii. Podstawową rolą działu HR jest praca administracyjna. Dział personalny postrzegany jest jako biurokratyczna maszyna o nieokreślonym bliżej zakresie zadań i obowiązków. Aż 80 proc. uważa, że czas w pracy wypełniają personalnym głównie standardowe prace administracyjne, związane z rozliczaniem wynagrodzeń, urlopami itd. Sami haerowcy w Barometrze HR 2007 stwierdzili, że właśnie papierkowa praca zabiera im najwięcej czasu.

Co ciekawe, tylko 35 proc. pracowników stwierdziło, że przyszłość haerowców to praca administracyjna. Oznacza to, że zapotrzebowanie na doradcze usługi pracowników ds. HR rzeczywiście istnieje. Sedno problemu dostrzega Dorota Bachman: - Prawda jest taka, że kontakt przeciętnego pracownika każdej firmy z HRM ogranicza się najczęściej do relacji z kadrowcami. To oni dzwonią, spotykają się z pracownikiem w sprawach urlopów, wynagrodzeń itd. Częstotliwość kontaktów w tych sprawach powoduje, że obraz haerowca rysuje się tak, a nie inaczej.

Tę teorię potwierdza Izabela Jarosz, dyrektor ds. HR w firmie Mondial Assistance, i przy okazji podsuwa idealne rozwiązanie, stosowane już teraz przez wiele firm: - Administracją związaną z HR zajmuje się w naszej firmie specjalnie dedykowana do tego osoba, czyli tzw. kadrowiec. Dzięki temu inni pracownicy mogą się skupić na strategicznym zarządzaniu kapitałem ludzkim.

Bartosz Kozłowski

konsultant ds. analiz Benefactor Group

Krzywdzące opinie

Można by powiedzieć, że tendencje w drugim badaniu Barometr HR są podobne, ale wnioski będą inne. Różnice między tym, czym zajmuje się dział HR a tym, czym zajmować się powinien, są porażające. Można powiedzieć, że zdaniem respondentów pracownicy działów personalnych robią dokładnie to, czego robić nie powinni. Wydaje się, że może być to jedna z przyczyn stosunkowo ich niskiej pozycji w organizacjach. Stąd też pojawiają się komentarze, że dział HR nie wnosi do firmy żadnej wartości, a wręcz przeciwnie - jest tylko źródłem niepotrzebnych kosztów (wiele tego typu uwag można było też znaleźć w odpowiedziach na pytanie otwarte). Jestem przekonany, że jest to opinia nieprawdziwa i głęboko krzywdząca w stosunku do ludzi, którzy często poświęcają swojej pracy dużo czasu i serca.

Marzena Szymańska

pracownik działu personalnego w Mondial Assistance Polska

Paradoksalnie - wyniki są dobre

Paradoksalnie - wyniki badania Barometr HR 2008 mogą być zadowalające. Wynika z niego jasno, że pracownik dowolnego działu w firmie oczekuje od nas nie tylko pracy administracyjnej, ale działań, które wpływają na strategię całej organizacji, wspomagają działalność firmy w momencie zmian i są odpowiedzią na potrzeby pracowników, zwiększanie efektywności pracy i rozwój ich kompetencji.

Tak też postrzegamy rolę działu HR w Mondial Assistance Polska. Owszem, w dziale personalnym naszej firmy jest osoba, która zajmuje się stroną administracyjną. To tzw. kadrowiec. Jednak ważną rolą działu personalnego jest strategiczne zarządzanie kapitałem ludzkim, wpisujące się w długoterminową strategię całej firmy.

Wynikiem, który najbardziej przykuwa uwagę w przeprowadzonym badaniu, jest negatywna ocena wystawiona pracownikom działów personalnych przez respondentów zajmujących w firmach stanowiska menedżerskie (od prezesów, dyrektorów po kierowników liniowych). Obraz ten wyraźnie pokazuje istniejącą nadal alienację działów HR od osób zajmujących się bezpośrednio zarządzaniem ludźmi i wynikami pracy. Tworzenie doskonałych narzędzi zarządzania ludźmi czy programów szkoleniowo-motywacyjnych musi zawsze być wynikiem wspólnej pracy haerowców oraz osób zarządzających firmą na różnych poziomach. Pozyskanie do współpracy kadry menedżerskiej oraz podniesienie jej wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania ludźmi wydaje się pierwszym krokiem na drodze integracji działów personalnych z głównym obszarem działalności firmy.

Marta Oracz

dyrektor pionu zarządzania kapitałem ludzkim w Fortis Bank Polska

Czasy administratorów minęły

Czasy, w których HR pełnił funkcje administracyjne, dawno już minęły. Dzisiejszy dział personalny odpowiada za rozwój pracowników, przygotowuje specjalne programy dla tych najzdolniejszych, zajmuje się tzw. polityką balansu. W jego gestii jest również przygotowanie pakietów socjalnych czy też zarządzanie programami retencyjnymi. W ramach departamentów HR tworzone są wyspecjalizowane służby, które bardziej aktywnie niż kiedyś zajmują się poszukiwaniem nowych pracowników. Haerowcy są dzisiaj ważnym wsparciem dla biznesu; to im wyznacza się zadanie pozyskania pracowników o wysokich zdolnościach interpersonalnych i, tak cenionych dzisiaj, tzw. umiejętnościach miękkich. Współpracują z agencjami doradztwa personalnego, biorą udział w różnego rodzaju eventach, które budują wizerunek firmy - pracodawcy, a tym samym mają zachęcić do aplikowania do ich firmy. Spotykają się ze studentami, chociażby np. w ramach targów pracy, opracowują specjalne programy dla absolwentów. W większych firmach działy personalne wspierają promocję kultury korporacyjnej. Nasz jest na przykład zaangażowany w wydawanie pisma dla młodych matek, które są na urlopach macierzyńskich lub wychowawczych; zależy nam na tym, aby koleżanki nie traciły kontaktu z pracą, a przez to nie miały problemu z powrotem do Fortisu.

Z moich obserwacji wynika, że w ramach HRM pojawia się coraz więcej specjalizacji; funkcje administracyjne z kolei pełnione są przez oddzielne jednostki lub coraz częściej outsourceowane.

Maciej Makuszewski

Autor pracuje w agencji Euro RSCG Sensors, gdzie zajmuje się głównie komunikacją wewnętrzną i rekrutacyjną.

Kontakt:

maciej.makuszewski@eurorscg.pl

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Czy 1 sierpnia stanie się dniem wolnym od pracy? Sejmowa komisja zabiera głos

Powstanie Warszawskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski XX wieku. Choć od jego wybuchu minęło już ponad osiem dekad, pamięć o walczących i ofiarach nadal żyje, a coroczne obchody 1 sierpnia mają szczególny i uroczysty charakter. Teraz pojawiła się szansa, by ta data została uznana za dzień ustawowo wolny od pracy. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała w tej sprawie oficjalny dezyderat do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Usuną to święto z dni wolnych od pracy??? Do rządu trafił zaskakujący dezyderat

Dyskusja o dniach wolnych od pracy w Polsce zazwyczaj dotyczy dodawania nowych dat do kalendarza – dość wspomnieć niedawne debaty o wolnej Wigilii (z sukcesem) czy Wielkim Piątku. Tym razem jednak na biurko minister trafił dokument idący w zupełnie innym kierunku. Chodzi o "porządkowanie" prawa, które w teorii nie powinno nic zmienić w życiu przeciętnego Kowalskiego, ale w praktyce budzi szereg wątpliwości prawnych, od Kodeksu pracy po relacje z Kościołem Katolickim.

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz? Przepis znosi szczególną ochronę przed wypowiedzeniem w przypadku pracowników w wieku przedemerytalnym. Pracodawca może więc wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi nawet jeżeli brakuje dosłownie kilku lat czy nawet kilku miesięcy lub dni do emerytury.

Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

REKLAMA

100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie (również w 2026 r.). Kto ma do niego prawo?

Zapewne wielu pracowników, tak jak ma to miejsce w poszczególnych pragmatykach pracowniczych (i specyficznie uregulowanych zawodach odrębnymi ustawami), chciałoby mieć 100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie. Kto ma zatem do niego prawo i w jakich okolicznościach może korzystać z dodatkowych urlopów?

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. Przedsiębiorcy boją się o swoje firmy

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. - wzrośnie aż o 37%. Mali przedsiębiorcy boją się o swoje firmy. Koszty prowadzenia działalności rosną, aż nie opłaca się prowadzić własnego biznesu. Ludzie myślą o powrocie na etat.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA