REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Partner w biznesie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Halina Guryn
Halina Guryn

REKLAMA

Analiza przeprowadzonego po raz trzeci badania „European HR Barometer. HR Trends and Perspectives 2008-2010”* pokazała różnice między podejściem działów ds. HR i zarządu do kluczowych zadań, które powinny być realizowane przez specjalistów zarządzania kadrami. Dla przedstawicieli kierownictwa firm priorytetem była realizacja procesów i osiąganie wymiernych wyników, natomiast dla haerowców - wdrażanie procedur i systemów w organizacji.

W analizie wzięły udział 53 działające w Europie przedsiębiorstwa z różnych sektorów gospodarki, takie jak np. Adecco, Chantelle, Ferro, Fiat Financial Services, Finansbank, Iberia, Levi Strauss & Co., Mediobanca, Parmalat, Publicis Groupe, Raiffeisen International, Toyota. 81 proc. badanych firm to spółki giełdowe nastawione na dynamiczny wzrost przychodów, wartości inwestycji i poziomu zatrudnienia. W 2007 roku zatrudniały one łącznie 2,2 mln pracowników (50 proc. w krajach Unii Europejskiej) i osiągnęły przychód na poziomie 708 mld euro. Respondentami badania były osoby na następujących stanowiskach:

REKLAMA

Autopromocja

• członek zarządu odpowiedzialny za zarządzanie HR (17 proc.),

• wiceprezes odpowiedzialny za zarządzanie HR (28 proc.),

• dyrektor regionalny ds. HR (19 proc.),

• menedżer regionalny ds. HR (6 proc.),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• dyrektor zarządzający (4 proc.),

• specjalista ds. HR (28 proc.).

Cel badania

Badanie miało sprawdzić, czy istnieje i w jakim stopniu powiązanie między deklarowaną polityką personalną a praktycznymi działaniami w zakresie zarządzania ludźmi w firmach o dużej dynamice wzrostu i wysokim poziomie zatrudnienia, oraz ocenić obecny stan partnerstwa biznesowego działów personalnych. Eksperci pod kierunkiem Leonardo Sforzy, dyrektora ds. badań i analiz w krajach Unii Europejskiej w firmie Hewitt Associates, na podstawie odpowiedzi udzielonych przez uczestników badania wskazali:

• kierunki działania i priorytety funkcji HR,

• metody realizacji funkcji personalnych i stosowane mierniki,

• oczekiwania i potrzeby oraz planowane zmiany w zakresie funkcji personalnych,

• koncepcje i praktyki w zakresie HRM w krajach Unii Europejskiej.

Różne priorytety

Kadrze zarządzającej spółek zadano m.in. pytanie, jak w rozwiązywaniu problemów i wykorzystywaniu szans na realizację kluczowych wyzwań stojących przed firmami w najbliższych latach może pomóc działalność haerowców. Badano zarówno oczekiwania ze strony zarządów w stosunku do specjalistów HR, jak i wskazywane przez nich funkcje i zadania w zakresie zarządzania kadrami, które sami uznawali za najistotniejsze. Wyniki analizy pokazały, że istnieje tu znaczna rozbieżność. Zdaniem konsultantów z Hewitt Associates różnica w opiniach wynika m.in. z różnych modeli działania obu stron: zarządzający nastawieni są na realizację procesów i osiąganie wymiernych wyników, natomiast działy personalne funkcjonują głównie poprzez systemy i narzędzia.

Opinia zarządzających

Jako procesy HRM o największym pozytywnym wpływie na realizację celów biznesowych przedstawiciele kierownictwa firm wskazywali zarządzanie talentami, budowanie efektywnej organizacji, zarządzanie wynikami i rozwój przywództwa.

Jednak poziom realizacji tych procesów przez działy HR został przez przedstawicieli zarządów i kadry menedżerskiej uznany za niezadowalający, np. aż 67 proc. respondentów odpowiedzialnych za operacyjno-biznesowe funkcjonowanie firm oceniło zarządzanie talentami najniżej. Na liście obszarów działania działów personalnych, w których z perspektywy biznesu najwięcej jest do zrobienia w kwestii polityki personalnej, znalazły się m.in. zmiany w kulturze organizacyjnej (20 proc.), poprawa wydajności i wzrost zysku (20 proc.), pozyskiwanie talentów (20 proc.), rozwój i zarządzanie nowymi kompetencjami (15 proc.), redukcja kosztów (13 proc.), wspieranie innowacyjności (11 proc.).

Opinia personalnych

Przedstawiciele działów ds. HR sprawę kluczowych funkcji w zakresie zarządzania kadrami oceniali zupełnie inaczej. Na liście wskazywanych priorytetów działu personalnego znalazły się takie kwestie, jak:

• poprawa metod zarządzania ryzykiem z uwzględnieniem pracowników i ich potrzeb (52 proc.),

• wdrożenie zintegrowanych systemów informatycznych HRM (37 proc.),

• wzrost poziomu zaangażowania i satysfakcji pracowników (33 proc.),

• podniesienie poziomu bezpieczeństwa i higieny pracy (20 proc.).

Widać więc wyraźnie różnice w zestawieniu priorytetowych funkcji HRM, na jakich zamierzają koncentrować się zarządy firm oraz działy HR w najbliższym czasie. Na pierwszym miejscu wśród kluczowych zadań - w opinii kierownictwa znajduje się zarządzanie utalentowanymi pracownikami, na drugim - budowanie efektywnej organizacji. Natomiast zdaniem specjalistów z działów personalnych dwa najważniejsze zadania powinny być skoncentrowane na wprowadzeniu procedur zarządzania ryzykiem w sprawach pracowniczych oraz wdrożeniu systemów informatycznych wspomagających HRM.

Potrzeby biznesowe

Zdaniem Leonardo Sforzy menedżerowie i specjaliści ds. HR powinni na nowo przemyśleć model zarządzania ludźmi w firmie i bardziej skoncentrować się na tym, co jest kluczowe dla sukcesu przedsiębiorstwa - przede wszystkim na osiąganiu biznesowych wyników. Powinni więc nieustannie dbać o podwyższanie poziomu kompetencji zawodowych pracowników. Autorzy badania podpowiadają również, że warto ciągle zwracać uwagę na to, czy stosowane mierniki rezultatów są odpowiednie do bieżącej sytuacji i potrzeb biznesowych firmy.

Joanna Chylewska

konsultant zarządzający w Hewitt Associates

REKLAMA

Mimo że osoby odpowiedzialne za zarządzanie ludźmi w firmie w coraz większym stopniu rozumieją specyfikę i zasady funkcjonowania biznesu, nadal sprawiają wrażenie, jakby żyły w „świecie równoległym”. Prowadzone przez nich działania, co prawda, nazywane są strategicznymi, jednak nadal nie mają bezpośredniego powiązania z celami biznesowymi i nie są - w większości przypadków - oceniane i rozliczane z tej perspektywy. Podczas gdy dyrektorzy personalni uważają się za partnerów biznesowych dla zarządów (a czasami nawet sami w nich zasiadają), ich klienci wewnętrzni mają na ten temat odmienną opinię. Nie oznacza to jednak, że w przypadku każdej badanej firmy dział HR funkcjonuje w oderwaniu od rzeczywistych wyzwań biznesu.

Przykładowo, jeżeli jednym z celów firmy jest pozyskanie nowego rynku na południu Polski, dział personalny powinien przygotować to przedsięwzięcie od strony kadrowej - zapewnić konkretną liczbę pracowników, którzy spełniają warunki określonego profilu, są przeszkoleni i gotowi do realizacji swoich działań, mają określone wynagrodzenie i odpowiednio przygotowane miejsce pracy. Biznesu nie interesuje, jakie narzędzia i systemy umożliwiają haerowcom realizację takiego celu.

Osiągnięcia działu HR powinny być promowane wewnątrz organizacji. Jednym ze sposobów jest prowadzenie cyklicznych badań potrzeb i zadowolenia działów biznesowych ze wsparcia ze strony personalnych, a następnie informowanie o realizowanych działaniach w kontekście odpowiedzi na te konkretne potrzeby, a także komunikowanie korzyści, jakie biznesowi te działania przynoszą. Taka inicjatywa zwiększy nie tylko świadomość biznesową działów ds. HR, ale także pomoże przedstawicielom biznesu lepiej zrozumieć wpływ działań w obszarze HRM na osiągnięcie ich zawodowego sukcesu.

PRZYPIS

* Badanie zostało przeprowadzone przez European Economic and Social Commitee - Emloyers' Group i firmę Hewitt Associates jesienią 2007 roku

Halina Guryn

Autorka specjalizuje się w tematyce zarządzania przedsiębiorstwem i zarządzania kadrami; współpracuje z licznymi mediami prasowymi, elektronicznymi oraz wydawnictwami książkowymi; od 1999 roku jest związana z miesięcznikiem „Personel i Zarządzanie”

Kontakt:

halinaguryn@op.pl

 

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawne wymogi automatyzacji. Co może zrobić AI, a co nadal wymaga pracy człowieka? AI Act od 2026 roku - co nowe przepisy zmienią w biznesie?

Wraz z dynamicznym rozwojem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji pojawia się pytanie o granice ich stosowania w kontekście odpowiedzialności prawnej. Choć Polska nie posiada jeszcze kompleksowej regulacji dotyczącej AI, to już dziś na gruncie obowiązujących przepisów prawa cywilnego, prawa pracy, RODO czy kodeksu cywilnego można ocenić, co wolno, a czego nie wolno automatyzować. Uwagę przedsiębiorców i prawników coraz bardziej przyciąga także unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act), które wejdzie w życie w 2026 roku i wprowadzi kategoryzację systemów AI, nakładając ścisłe wymogi na te uznane za wysokiego ryzyka.

Wypadki przy pracy 2024 [GUS]

Wypadki przy pracy w 2024 roku - jakie są statystyki GUS? Okazuje się, że liczba wypadków ogółem spada, ale rośnie liczba wypadków ciężkich i śmiertelnych. Jakie jest wskaźnik wypadkowości?

Rekrutacja smart. Jak wykorzystać AI, by zatrudniać lepiej, szybciej i bardziej fair?

Rekrutacja smart to nowoczesne podejście do zatrudniania oparte na danych, analityce i sztucznej inteligencji, zamiast na deklaracjach z CV czy subiektywnych ocenach. Technologia umożliwia obiektywną i powtarzalną ocenę dopasowania do roli, wspierając bardziej sprawiedliwe i efektywne decyzje rekrutacyjne. Warto zatem odejść od bezkrytycznej wiary w CV czy testów osobowości i stworzyć kandydatom warunki do pokazania, co naprawdę potrafią. To nie futurystyczna wizja, ale konieczność w obliczu przeciążenia informacyjnego i rosnących wyzwań na rynku pracy.

Problemy z zasiłkami przedsiębiorców. ZUS odmawia wypłaty. Rzecznik MŚP interweniuje

Do końca 2021 roku brak opłaty składki chorobowej w terminie albo opłacenie jej w niepełnej wysokości skutkowało automatyczną utratą ubezpieczenia chorobowego przez przedsiębiorcę. Obecnie przepisy zostały zmienione i nie dochodzi do tego, jeśli niedopłata wynosi do 1% minimalnego wynagrodzenia. Aktualnie, mimo zmiany przepisów, ZUS odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, gdy przedsiębiorcy nie podlegali ubezpieczeniu chorobowemu w okresie przed 2022 r. Rzecznik MŚP interweniuje.

REKLAMA

Pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy: wyjaśnienia, konsultacje, wyniki analiz, przedstawiciel MŚP w zespole

Rusza pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy. Rzecznik MŚP prosi o wyjaśnienia w tej sprawie. Apeluje również o gruntowne konsultacje i wyniki analiz dotyczące skróconego tygodnia pracy. Postuluje o włączenie przedstawiciela Rzecznika MŚP do zespołu ds. skróconego czasu pracy.

Zmiany w zawodzie psychologa 2025: jest projekt ustawy

Będą duże zmiany w zawodzie psychologa. Jest projekt ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie psychologów. Aktualne przepisy są niezgodne z prawem. Co się zmieni?

ZUS: renta wdowia 2025. Komu się należy i jaka jest wysokość świadczenia? [WNIOSEK]

Seniorzy wciąż pytają komu w 2025 r. należy się renta wdowia. ZUS tłumaczy, ile wynosi świadczenie, jakie są warunki i jak złożyć wniosek. Czy można dorabiać do renty wdowiej?

Do 31 maja 2025 r. odpis na ZFŚS. Ile wynosi?

Pierwszą ratę odpisu na ZFŚS należy przekazać do końca maja 2025 roku (31 maja – sobota). Ile wynosi odpis na ZFŚS w 2025 roku? Kiedy trzeba wpłacić drugą ratę?

REKLAMA

Pracujący, bezrobotni i bierni zawodowo. GUS opublikował wyniki wstępne BAEL w I kwartale 2025 r.

Główny Urząd Statystyczny opublikował wyniki wstępne Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL) w I kwartale 2025 r. Wyniki te odnoszą się do ludności przebywającej lub zamierzającej przebywać na terenie kraju przez co najmniej 12 miesięcy, zamieszkałej w gospodarstwach domowych.

Work-life balance wciąż wyzwaniem polskich mam

Im starsze dziecko, tym większe zaangażowanie kobiet w nieodpłatną pracę opiekuńczą. Chociaż rośnie udział ojców, to nadal jest on niewielki, zwłaszcza w opiece nad starszymi dziećmi. Takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Fundację Share the Care.

REKLAMA