REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Analiza przeprowadzonego po raz trzeci badania „European HR Barometer. HR Trends and Perspectives 2008-2010”* pokazała różnice między podejściem działów ds. HR i zarządu do kluczowych zadań, które powinny być realizowane przez specjalistów zarządzania kadrami. Dla przedstawicieli kierownictwa firm priorytetem była realizacja procesów i osiąganie wymiernych wyników, natomiast dla haerowców - wdrażanie procedur i systemów w organizacji.

W analizie wzięły udział 53 działające w Europie przedsiębiorstwa z różnych sektorów gospodarki, takie jak np. Adecco, Chantelle, Ferro, Fiat Financial Services, Finansbank, Iberia, Levi Strauss & Co., Mediobanca, Parmalat, Publicis Groupe, Raiffeisen International, Toyota. 81 proc. badanych firm to spółki giełdowe nastawione na dynamiczny wzrost przychodów, wartości inwestycji i poziomu zatrudnienia. W 2007 roku zatrudniały one łącznie 2,2 mln pracowników (50 proc. w krajach Unii Europejskiej) i osiągnęły przychód na poziomie 708 mld euro. Respondentami badania były osoby na następujących stanowiskach:

REKLAMA

Autopromocja

• członek zarządu odpowiedzialny za zarządzanie HR (17 proc.),

• wiceprezes odpowiedzialny za zarządzanie HR (28 proc.),

• dyrektor regionalny ds. HR (19 proc.),

• menedżer regionalny ds. HR (6 proc.),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• dyrektor zarządzający (4 proc.),

• specjalista ds. HR (28 proc.).

Cel badania

Badanie miało sprawdzić, czy istnieje i w jakim stopniu powiązanie między deklarowaną polityką personalną a praktycznymi działaniami w zakresie zarządzania ludźmi w firmach o dużej dynamice wzrostu i wysokim poziomie zatrudnienia, oraz ocenić obecny stan partnerstwa biznesowego działów personalnych. Eksperci pod kierunkiem Leonardo Sforzy, dyrektora ds. badań i analiz w krajach Unii Europejskiej w firmie Hewitt Associates, na podstawie odpowiedzi udzielonych przez uczestników badania wskazali:

• kierunki działania i priorytety funkcji HR,

• metody realizacji funkcji personalnych i stosowane mierniki,

• oczekiwania i potrzeby oraz planowane zmiany w zakresie funkcji personalnych,

• koncepcje i praktyki w zakresie HRM w krajach Unii Europejskiej.

Różne priorytety

Kadrze zarządzającej spółek zadano m.in. pytanie, jak w rozwiązywaniu problemów i wykorzystywaniu szans na realizację kluczowych wyzwań stojących przed firmami w najbliższych latach może pomóc działalność haerowców. Badano zarówno oczekiwania ze strony zarządów w stosunku do specjalistów HR, jak i wskazywane przez nich funkcje i zadania w zakresie zarządzania kadrami, które sami uznawali za najistotniejsze. Wyniki analizy pokazały, że istnieje tu znaczna rozbieżność. Zdaniem konsultantów z Hewitt Associates różnica w opiniach wynika m.in. z różnych modeli działania obu stron: zarządzający nastawieni są na realizację procesów i osiąganie wymiernych wyników, natomiast działy personalne funkcjonują głównie poprzez systemy i narzędzia.

Opinia zarządzających

Jako procesy HRM o największym pozytywnym wpływie na realizację celów biznesowych przedstawiciele kierownictwa firm wskazywali zarządzanie talentami, budowanie efektywnej organizacji, zarządzanie wynikami i rozwój przywództwa.

Jednak poziom realizacji tych procesów przez działy HR został przez przedstawicieli zarządów i kadry menedżerskiej uznany za niezadowalający, np. aż 67 proc. respondentów odpowiedzialnych za operacyjno-biznesowe funkcjonowanie firm oceniło zarządzanie talentami najniżej. Na liście obszarów działania działów personalnych, w których z perspektywy biznesu najwięcej jest do zrobienia w kwestii polityki personalnej, znalazły się m.in. zmiany w kulturze organizacyjnej (20 proc.), poprawa wydajności i wzrost zysku (20 proc.), pozyskiwanie talentów (20 proc.), rozwój i zarządzanie nowymi kompetencjami (15 proc.), redukcja kosztów (13 proc.), wspieranie innowacyjności (11 proc.).

Opinia personalnych

Przedstawiciele działów ds. HR sprawę kluczowych funkcji w zakresie zarządzania kadrami oceniali zupełnie inaczej. Na liście wskazywanych priorytetów działu personalnego znalazły się takie kwestie, jak:

• poprawa metod zarządzania ryzykiem z uwzględnieniem pracowników i ich potrzeb (52 proc.),

• wdrożenie zintegrowanych systemów informatycznych HRM (37 proc.),

• wzrost poziomu zaangażowania i satysfakcji pracowników (33 proc.),

• podniesienie poziomu bezpieczeństwa i higieny pracy (20 proc.).

Widać więc wyraźnie różnice w zestawieniu priorytetowych funkcji HRM, na jakich zamierzają koncentrować się zarządy firm oraz działy HR w najbliższym czasie. Na pierwszym miejscu wśród kluczowych zadań - w opinii kierownictwa znajduje się zarządzanie utalentowanymi pracownikami, na drugim - budowanie efektywnej organizacji. Natomiast zdaniem specjalistów z działów personalnych dwa najważniejsze zadania powinny być skoncentrowane na wprowadzeniu procedur zarządzania ryzykiem w sprawach pracowniczych oraz wdrożeniu systemów informatycznych wspomagających HRM.

Potrzeby biznesowe

Zdaniem Leonardo Sforzy menedżerowie i specjaliści ds. HR powinni na nowo przemyśleć model zarządzania ludźmi w firmie i bardziej skoncentrować się na tym, co jest kluczowe dla sukcesu przedsiębiorstwa - przede wszystkim na osiąganiu biznesowych wyników. Powinni więc nieustannie dbać o podwyższanie poziomu kompetencji zawodowych pracowników. Autorzy badania podpowiadają również, że warto ciągle zwracać uwagę na to, czy stosowane mierniki rezultatów są odpowiednie do bieżącej sytuacji i potrzeb biznesowych firmy.

Joanna Chylewska

konsultant zarządzający w Hewitt Associates

Mimo że osoby odpowiedzialne za zarządzanie ludźmi w firmie w coraz większym stopniu rozumieją specyfikę i zasady funkcjonowania biznesu, nadal sprawiają wrażenie, jakby żyły w „świecie równoległym”. Prowadzone przez nich działania, co prawda, nazywane są strategicznymi, jednak nadal nie mają bezpośredniego powiązania z celami biznesowymi i nie są - w większości przypadków - oceniane i rozliczane z tej perspektywy. Podczas gdy dyrektorzy personalni uważają się za partnerów biznesowych dla zarządów (a czasami nawet sami w nich zasiadają), ich klienci wewnętrzni mają na ten temat odmienną opinię. Nie oznacza to jednak, że w przypadku każdej badanej firmy dział HR funkcjonuje w oderwaniu od rzeczywistych wyzwań biznesu.

Przykładowo, jeżeli jednym z celów firmy jest pozyskanie nowego rynku na południu Polski, dział personalny powinien przygotować to przedsięwzięcie od strony kadrowej - zapewnić konkretną liczbę pracowników, którzy spełniają warunki określonego profilu, są przeszkoleni i gotowi do realizacji swoich działań, mają określone wynagrodzenie i odpowiednio przygotowane miejsce pracy. Biznesu nie interesuje, jakie narzędzia i systemy umożliwiają haerowcom realizację takiego celu.

Osiągnięcia działu HR powinny być promowane wewnątrz organizacji. Jednym ze sposobów jest prowadzenie cyklicznych badań potrzeb i zadowolenia działów biznesowych ze wsparcia ze strony personalnych, a następnie informowanie o realizowanych działaniach w kontekście odpowiedzi na te konkretne potrzeby, a także komunikowanie korzyści, jakie biznesowi te działania przynoszą. Taka inicjatywa zwiększy nie tylko świadomość biznesową działów ds. HR, ale także pomoże przedstawicielom biznesu lepiej zrozumieć wpływ działań w obszarze HRM na osiągnięcie ich zawodowego sukcesu.

PRZYPIS

* Badanie zostało przeprowadzone przez European Economic and Social Commitee - Emloyers' Group i firmę Hewitt Associates jesienią 2007 roku

Halina Guryn

Autorka specjalizuje się w tematyce zarządzania przedsiębiorstwem i zarządzania kadrami; współpracuje z licznymi mediami prasowymi, elektronicznymi oraz wydawnictwami książkowymi; od 1999 roku jest związana z miesięcznikiem „Personel i Zarządzanie”

Kontakt:

halinaguryn@op.pl

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po 10 latach masz 31 dni 100% płatnego urlopu; po 15 latach – 35 dni; po 20 latach – 39 dni. Czy w 2025 r. będzie dla każdego dodatkowy urlop?

Aktualnie pracownikom przy 10 letnim stażu pracy przysługuje 26 dni urlopu. Jednak czy w KP nie powinny nastąpić zmiany w zakresie urlopu, jak proponuje wielu, np. po 10 latach masz 31 dni urlopu; po 15 latach – 35 dni; po 20 latach – 39 dni. Można zaczerpnąć ten pomysł z innych polskich ustaw. W niektórych zawodach pracownicy mają prawo do takich dodatkowych urlopów, które są uzależnione od stażu pracy, wieku czy pracy w szczególnych warunkach.

Po 10 latach masz 31 dni 100% płatnego urlopu; po 15 latach – 35 dni; po 20 latach – 39 dni. Czy w 2025 r. będzie dla każdego dodatkowy urlop?

Aktualnie pracownikom przy 10 letnim stażu pracy przysługuje 26 dni urlopu. Jednak czy w KP nie powinny nastąpić zmiany w zakresie urlopu, jak proponuje wielu, np. po 10 latach masz 31 dni urlopu; po 15 latach – 35 dni; po 20 latach – 39 dni. Można zaczerpnąć ten pomysł z innych polskich ustaw. W niektórych zawodach pracownicy mają prawo do takich dodatkowych urlopów, które są uzależnione od stażu pracy, wieku czy pracy w szczególnych warunkach.

Średnia krajowa 2025 [NETTO] Ile przeciętnie zarabiamy na rękę?

Ile wynosi przeciętne prognozowane wynagrodzenie w 2025 roku? W 2024 roku prognozowana średnia krajowa wynosiła 7824 zł brutto. Podwyżka średniej krajowej oznacza wyższe składki ZUS za pracowników delegowanych i przedsiębiorców. Ile prognozowana średnia krajowa 2025 wynosi netto?

Infolinia dotycząca renty wdowiej. Przed złożeniem wniosku warto zadzwonić pod numer +48 225 926 640

+48 225 926 640 – pod tym numerem Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego uruchomiła infolinię dotyczącą renty wdowiej. Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-14.00.

REKLAMA

Jaka emerytura po 10, 15, 20, 25, 30, 40 latach pracy? [Kalkulator emerytalny ZUS]

Jaka emerytura będzie należała się po 10, 15, 20, 25, 30 czy 40 latach pracy? Prognozowaną wysokość emerytury można wyliczyć przy pomocy Kalkulatora emerytalnego ZUS. Można wybrać wersję uproszczoną lub zaawansowaną. Oto przykładowe wyliczenia wysokości emerytury.

Czterodniowy tydzień pracy: Od kiedy w Polsce? Jak jest w innych krajach?

Rząd pracuje nad nowelizacją Kodeksu pracy i skróceniem tygodnia pracy. Choć eksperci i pracodawcy są w tej kwestii podzieleni, to przykłady z innych rynków, m.in. Islandii, Wielkiej Brytanii i Portugalii, pokazują, że taki model ma wiele korzyści, zarówno po stronie pracowników, jak i firm.

Mały ZUS plus 2025 - do kiedy zgłosić?

Mały ZUS plus 2025 - do kiedy można dokonać zgłoszenia? Kto może skorzystać z preferencji? Jaki jest limit przychodów? Jak dokonać zgłoszenia i jakie obowiązki należy spełnić do 20 lutego 2025 roku?

Poczta Polska informuje: mogą być kontrole wykonywania obowiązku rejestracji odbiorników RTV i opłaty abonamentu w 2025 r.

Poczta Polska S.A. informuje, że jest uprawniona do wykonywania kontroli obowiązku rejestracji odbiorników RTV oraz obowiązku uiszczania opłaty abonamentowej. Mogą posypać się wysokie kary, bo nawet 30-krotność obowiązującej opłaty.

REKLAMA

Sztuczna inteligencja ma więcej zwolenników wśród pracodawców niż pracowników. Jakie są oczekiwania wobec AI ze strony jednych i drugich

Sztuczna inteligencja w firmie. Pracodawcy liczą, że nowa technologia pozwoli zaoszczędzić na kosztach, pracownicy oczekują, że da im więcej wolnego czasu i wesprze work-life balance. Dlatego najbardziej wspierają jej wdrożenia pracownicy z pokolenia z oraz Millenialsi.

Główny Inspektor Pracy może przez jeden dzień dla Ciebie pracować. GIP informuje: mogę pracować fizycznie, przy komputerze, przy obsłudze maszyn i urządzeń

Główny Inspektor Pracy żadnej pracy się nie boi i może przez jeden dzień dla Ciebie pracować. GIP informuje: mogę pracować fizycznie, przy komputerze, przy obsłudze maszyn i urządzeń. Oczywiście może też przeszkolić w kwestiach prawno-pracowniczych czy pomóc przy dokumentacji. Jak to możliwiwe?

REKLAMA