REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Partner w biznesie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Halina Guryn
Halina Guryn

REKLAMA

Analiza przeprowadzonego po raz trzeci badania „European HR Barometer. HR Trends and Perspectives 2008-2010”* pokazała różnice między podejściem działów ds. HR i zarządu do kluczowych zadań, które powinny być realizowane przez specjalistów zarządzania kadrami. Dla przedstawicieli kierownictwa firm priorytetem była realizacja procesów i osiąganie wymiernych wyników, natomiast dla haerowców - wdrażanie procedur i systemów w organizacji.

W analizie wzięły udział 53 działające w Europie przedsiębiorstwa z różnych sektorów gospodarki, takie jak np. Adecco, Chantelle, Ferro, Fiat Financial Services, Finansbank, Iberia, Levi Strauss & Co., Mediobanca, Parmalat, Publicis Groupe, Raiffeisen International, Toyota. 81 proc. badanych firm to spółki giełdowe nastawione na dynamiczny wzrost przychodów, wartości inwestycji i poziomu zatrudnienia. W 2007 roku zatrudniały one łącznie 2,2 mln pracowników (50 proc. w krajach Unii Europejskiej) i osiągnęły przychód na poziomie 708 mld euro. Respondentami badania były osoby na następujących stanowiskach:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

• członek zarządu odpowiedzialny za zarządzanie HR (17 proc.),

• wiceprezes odpowiedzialny za zarządzanie HR (28 proc.),

• dyrektor regionalny ds. HR (19 proc.),

REKLAMA

• menedżer regionalny ds. HR (6 proc.),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• dyrektor zarządzający (4 proc.),

• specjalista ds. HR (28 proc.).

Cel badania

Badanie miało sprawdzić, czy istnieje i w jakim stopniu powiązanie między deklarowaną polityką personalną a praktycznymi działaniami w zakresie zarządzania ludźmi w firmach o dużej dynamice wzrostu i wysokim poziomie zatrudnienia, oraz ocenić obecny stan partnerstwa biznesowego działów personalnych. Eksperci pod kierunkiem Leonardo Sforzy, dyrektora ds. badań i analiz w krajach Unii Europejskiej w firmie Hewitt Associates, na podstawie odpowiedzi udzielonych przez uczestników badania wskazali:

• kierunki działania i priorytety funkcji HR,

• metody realizacji funkcji personalnych i stosowane mierniki,

• oczekiwania i potrzeby oraz planowane zmiany w zakresie funkcji personalnych,

• koncepcje i praktyki w zakresie HRM w krajach Unii Europejskiej.

Różne priorytety

Kadrze zarządzającej spółek zadano m.in. pytanie, jak w rozwiązywaniu problemów i wykorzystywaniu szans na realizację kluczowych wyzwań stojących przed firmami w najbliższych latach może pomóc działalność haerowców. Badano zarówno oczekiwania ze strony zarządów w stosunku do specjalistów HR, jak i wskazywane przez nich funkcje i zadania w zakresie zarządzania kadrami, które sami uznawali za najistotniejsze. Wyniki analizy pokazały, że istnieje tu znaczna rozbieżność. Zdaniem konsultantów z Hewitt Associates różnica w opiniach wynika m.in. z różnych modeli działania obu stron: zarządzający nastawieni są na realizację procesów i osiąganie wymiernych wyników, natomiast działy personalne funkcjonują głównie poprzez systemy i narzędzia.

Opinia zarządzających

Jako procesy HRM o największym pozytywnym wpływie na realizację celów biznesowych przedstawiciele kierownictwa firm wskazywali zarządzanie talentami, budowanie efektywnej organizacji, zarządzanie wynikami i rozwój przywództwa.

Jednak poziom realizacji tych procesów przez działy HR został przez przedstawicieli zarządów i kadry menedżerskiej uznany za niezadowalający, np. aż 67 proc. respondentów odpowiedzialnych za operacyjno-biznesowe funkcjonowanie firm oceniło zarządzanie talentami najniżej. Na liście obszarów działania działów personalnych, w których z perspektywy biznesu najwięcej jest do zrobienia w kwestii polityki personalnej, znalazły się m.in. zmiany w kulturze organizacyjnej (20 proc.), poprawa wydajności i wzrost zysku (20 proc.), pozyskiwanie talentów (20 proc.), rozwój i zarządzanie nowymi kompetencjami (15 proc.), redukcja kosztów (13 proc.), wspieranie innowacyjności (11 proc.).

Opinia personalnych

Przedstawiciele działów ds. HR sprawę kluczowych funkcji w zakresie zarządzania kadrami oceniali zupełnie inaczej. Na liście wskazywanych priorytetów działu personalnego znalazły się takie kwestie, jak:

• poprawa metod zarządzania ryzykiem z uwzględnieniem pracowników i ich potrzeb (52 proc.),

• wdrożenie zintegrowanych systemów informatycznych HRM (37 proc.),

• wzrost poziomu zaangażowania i satysfakcji pracowników (33 proc.),

• podniesienie poziomu bezpieczeństwa i higieny pracy (20 proc.).

Widać więc wyraźnie różnice w zestawieniu priorytetowych funkcji HRM, na jakich zamierzają koncentrować się zarządy firm oraz działy HR w najbliższym czasie. Na pierwszym miejscu wśród kluczowych zadań - w opinii kierownictwa znajduje się zarządzanie utalentowanymi pracownikami, na drugim - budowanie efektywnej organizacji. Natomiast zdaniem specjalistów z działów personalnych dwa najważniejsze zadania powinny być skoncentrowane na wprowadzeniu procedur zarządzania ryzykiem w sprawach pracowniczych oraz wdrożeniu systemów informatycznych wspomagających HRM.

Potrzeby biznesowe

Zdaniem Leonardo Sforzy menedżerowie i specjaliści ds. HR powinni na nowo przemyśleć model zarządzania ludźmi w firmie i bardziej skoncentrować się na tym, co jest kluczowe dla sukcesu przedsiębiorstwa - przede wszystkim na osiąganiu biznesowych wyników. Powinni więc nieustannie dbać o podwyższanie poziomu kompetencji zawodowych pracowników. Autorzy badania podpowiadają również, że warto ciągle zwracać uwagę na to, czy stosowane mierniki rezultatów są odpowiednie do bieżącej sytuacji i potrzeb biznesowych firmy.

Joanna Chylewska

konsultant zarządzający w Hewitt Associates

Mimo że osoby odpowiedzialne za zarządzanie ludźmi w firmie w coraz większym stopniu rozumieją specyfikę i zasady funkcjonowania biznesu, nadal sprawiają wrażenie, jakby żyły w „świecie równoległym”. Prowadzone przez nich działania, co prawda, nazywane są strategicznymi, jednak nadal nie mają bezpośredniego powiązania z celami biznesowymi i nie są - w większości przypadków - oceniane i rozliczane z tej perspektywy. Podczas gdy dyrektorzy personalni uważają się za partnerów biznesowych dla zarządów (a czasami nawet sami w nich zasiadają), ich klienci wewnętrzni mają na ten temat odmienną opinię. Nie oznacza to jednak, że w przypadku każdej badanej firmy dział HR funkcjonuje w oderwaniu od rzeczywistych wyzwań biznesu.

Przykładowo, jeżeli jednym z celów firmy jest pozyskanie nowego rynku na południu Polski, dział personalny powinien przygotować to przedsięwzięcie od strony kadrowej - zapewnić konkretną liczbę pracowników, którzy spełniają warunki określonego profilu, są przeszkoleni i gotowi do realizacji swoich działań, mają określone wynagrodzenie i odpowiednio przygotowane miejsce pracy. Biznesu nie interesuje, jakie narzędzia i systemy umożliwiają haerowcom realizację takiego celu.

Osiągnięcia działu HR powinny być promowane wewnątrz organizacji. Jednym ze sposobów jest prowadzenie cyklicznych badań potrzeb i zadowolenia działów biznesowych ze wsparcia ze strony personalnych, a następnie informowanie o realizowanych działaniach w kontekście odpowiedzi na te konkretne potrzeby, a także komunikowanie korzyści, jakie biznesowi te działania przynoszą. Taka inicjatywa zwiększy nie tylko świadomość biznesową działów ds. HR, ale także pomoże przedstawicielom biznesu lepiej zrozumieć wpływ działań w obszarze HRM na osiągnięcie ich zawodowego sukcesu.

PRZYPIS

* Badanie zostało przeprowadzone przez European Economic and Social Commitee - Emloyers' Group i firmę Hewitt Associates jesienią 2007 roku

Halina Guryn

Autorka specjalizuje się w tematyce zarządzania przedsiębiorstwem i zarządzania kadrami; współpracuje z licznymi mediami prasowymi, elektronicznymi oraz wydawnictwami książkowymi; od 1999 roku jest związana z miesięcznikiem „Personel i Zarządzanie”

Kontakt:

halinaguryn@op.pl

 

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nastroje na rynku pracy 2025: widoczna różnica między dyrektorem a stażystą. Osoby w wieku 25-34 lat najbardziej zestresowane i wypalone

Nastroje na rynku pracy w 2025 roku ukazuje Indeks Nastrojów Zawodowych przygotowany przez Pracuj.pl w ramach kampanii "Znajdź swoich ludzi". Widoczna jest różnica między dyrektorem a stażystą, m.in. w zadowoleniu z pracy i zachowywaniu balansu między życiem prywatnym i zawodowym. Natomiast osoby w wieku 25-34 lat są najbardziej zestresowane i wypalone.

Stawka godzinowa za pracę w nocy w październiku 2025 r. W tym miesiącu należy się najmniej

W tym miesiącu należy się najmniej za pracę w nocy. Stawka godzinowa w październiku 2025 r. jest najniższa, ponieważ mamy największą liczbę godzin pracy w roku. Ile wynosi stawka za godzinę pracy w nocy?

Obywatele Ukrainy po 30 września 2025 r. Przedłużony legalny pobyt w Polsce do 4 marca 2026 r. Prezydent podpisał nową ustawę

Nowe przepisy o obywatelach Ukrainy w Polsce weszły w życie. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę. Do kiedy jest przedłużony legalny pobyt Ukraińców? Jakie zmiany wprowadziła ostatnia nowelizacja przepisów?

Stała rekrutacja zamiast gaszenia pożarów – RPO zmienia rynek pracy

Rosnące braki kadrowe i coraz większa konkurencja o pracowników sprawiają, że przedsiębiorstwa sięgają po nowe narzędzia, które pozwalają skutecznie zarządzać rekrutacją. Jednym z najdynamiczniej rozwijających się trendów w Polsce, jak i na rynkach międzynarodowych, jest stała rekrutacja (Recruitment Process Outsourcing, RPO).

REKLAMA

Czy inspektor pracy wyda decyzję administracyjną ustalającą stosunek pracy? [ANALIZA EKSPERTA]

W ostatnim czasie pojawiły się propozycje legislacyjne, które mają na celu wzmocnienie roli Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) poprzez nadanie jej uprawnień do stwierdzania istnienia stosunku pracy w sytuacji, gdy zawarto umowę cywilnoprawną. Projekt ustawy, który umożliwia inspektorom PIP wydanie decyzji administracyjnej, która jest natychmiast wykonalna, ma na celu poprawę sytuacji osób wykonujących pracę zarobkową i efektywniejsze egzekwowanie przepisów prawa pracy. Jednakże, wprowadzanie takich uprawnień budzi poważne wątpliwości co do zgodności z konstytucyjnymi zasadami prawa, w tym z zasadą demokratycznego państwa prawnego, które gwarantuje równość stron w postępowaniach administracyjnych. Poniżej szczegółowa analiza eksperta w zakresie przedmiotowej propozycji.

Żądania zwrotu pieniędzy za wypłacone świadczenia pielęgnacyjne. Co dalej z sytuacją osób z niepełnosprawnościami?

Resort pracy podkreśla: po wyroku TK z 21 października 2014 r. przy przyznawaniu prawa do świadczeń pielęgnacyjnych opiekunom dorosłych osób z niepełnosprawnością właściwe organy miały i mają bezwzględny obowiązek przestrzegania art. 17 ust. 1b u.ś.r. i zawartego w nim kryterium wieku powstania niepełnosprawności. Stanowiska te pozostają w opozycji do wielokrotnie wyrażanego w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego poglądu, że nie jest dopuszczalne oparcie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego na tej części art. 17 ust. 1b u.ś.r., która została uznana przez TK za niezgodną z art. 32 ust. 1 Konstytucji RP. Co dalej z sytuacją OzN?

Październik 2025: godziny pracy, dni wolne

Październik w 2025 r. - godziny pracy i dni wolne od pracy czyli jaki jest wymiar czasu pracy. Czy kalendarz października przewiduje święto w innym dniu niż niedziela?

Jakie kierunek studiów wybrać, żeby dobrze zarabiać?

Jakie kierunki studiów gwarantują dobry start na rynku pracy? Jakie studia wybrać, żeby dobrze zarabiać już na początku kariery zawodowej? Oto kilka pomysłów najbardziej opłacalnych wyborów.

REKLAMA

Nowe benefity: coraz więcej pracodawców dopłaca do dojazdów do pracy. 137 zł to przeciętny koszt dojazdu Polaka do pracy

Nowe benefity pracownicze w postaci dopłat do dojazdów do pracy są coraz częściej oferowane przez pracodawców. Średnio przeciętny Polak wydaje 137 zł na dojazd do pracy. Okazuje się, że benefity mobilnościowe to jedne z najbardziej atrakcyjnych dodatków dla pracowników. Zachęcają do powrotów do biur z pracy zdalnej i budują lojalność zatrudnionych.

Korzystanie przez kandydatów do pracy ze sztucznej inteligencji podczas udziału w rekrutacji - jak oceniają to rekruterzy?

Okazuje się, że aż 36 proc. rekruterów miało do czynienia z kandydatami używającymi sztucznej inteligencji podczas procesu zatrudniania. Teraz polski portal No Fluff Jobs wprowadza unikalne na rynku narzędzie AI, które usprawnia pracę zespołów rekrutacji.

REKLAMA