REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić, gdy zespół składa donos na przełożonego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sylwia Królikowska-Evenhuis

REKLAMA

W naszej firmie każdy pracownik może podzielić się swoimi uwagami z prezesem firmy, wysyłając do niego maila ze specjalnego adresu mailowego. Ostatnio prezes poprosił mnie o rozmowę i pokazał maila, którego moi pracownicy wysłali, by poskarżyć się, jak bardzo źle ich traktuję. Nie ukrywam, że byłam bardzo zaskoczona, gdyż, po pierwsze, źle zinterpretowali moje zachowanie, a po drugie, nie mówili mi, że nie podoba im się to, jak zarządzam zespołem. Czy mam udawać, że o niczym nie wiem, czy jednak porozmawiać z zespołem?
Wyobrażam sobie, jak niekomfortowo czujesz się w tej sytuacji. Pewnie wolałabyś, aby pracownicy dali Ci szansę i powiedzieli wprost, co im się nie podoba, zamiast od razu iść z tym do prezesa. Najciekawsze w tej sytuacji jest to, że pewnie twoi pracownicy nie próbowali się wczuć w Twoją sytuację i pewnie nie zdają sobie sprawy, jak bardzo zabolało Cię ich zachowanie. Powinnaś zastanowić się spokojnie, na ile ich zarzuty są prawdziwe i uzasadnione, a przede wszystkim - czy naprawdę nie zauważyłaś żadnych sygnałów niezadowolenia ze strony swoich pracowników.

Przelana czara goryczy

REKLAMA

Autopromocja

Domyślam się, że starasz się być dobrym liderem i nie tylko realizować postawione Ci przez kierownictwo firmy cele biznesowe, ale także być wparciem dla swojego zespołu. Czasami jednak frustrację zespołu wywołują czynniki, które dla Ciebie jako dla lidera mogą nie być istotne: pracownicy po raz kolejny proszą o zatrudnienie dodatkowej osoby do pomocy, proszą o interwencję w sprawie wyjątkowo nieuprzejmego i niesprawiedliwego klienta, proszą o dodatkowe bonusy i premie. Ty jako lider wiesz, że pewnych próśb nie możecie spełnić (budżet, procedury itp.), więc czasami nawet nie próbujesz walczyć o zmiany. Pracownicy nie mają jednak dostępu do pewnych danych i jedyne, co widzą, to to, że nikt nic nie robi w związku z ich uwagami (czują się więc ignorowani). Pracownicy oczekują także, by lider regularnie doceniał ich starania i zauważał wszelkie przejawy inicjatywy i kreatywności. Jako lider możesz uważać, że pewne zachowania powinny być naturalne i nie ma sensu wyjątkowo ich doceniać za coś, co i tak należy do zakresu ich obowiązków. Zanim porozmawiasz ze swoimi pracownikami o mailu, którego wysłali do prezesa, zastanów się więc bardzo dokładnie, jak ta sama sytuacja wygląda z Twojego punktu widzenia, a jak mogła być odbierana przez pracowników. Donos, który pracownicy złożyli na Ciebie, najprawdopodobniej był wynikiem nagromadzonej frustracji. Twoje zadanie polega teraz na przemyśleniu przyczyn i okoliczności powstawania owej frustracji. Spróbuj spojrzeć na całą sytuację z ich punktu widzenia, spójrz krytycznie na niektóre swoje zachowania i dopiero wtedy poproś zespół o rozmowę.

Chwila prawdy

Jeśli liczebność Twojego zespołu i czas pozwalają na zorganizowanie spotkania, zarezerwuj salę, zaproś pracowników i zacznij od słów: „Poprosiłam was o spotkanie, ponieważ miałam rozmowę z prezesem w sprawie maila dotyczącego mojej osoby. Rozumiem, że robiłam coś, co sprawiło, że poczuliście się źle traktowani. Pogadajmy proszę otwarcie i powiedzcie mi, co się dzieje, bo nie ukrywam, że czuję się zaskoczona całą sytuacją”. Jeśli grupa milczy (każdy patrzy się w ziemię itp.), poproś o to, by dali Ci szansę „Słuchajcie, domyślam się, że coś jest nie tak. Dajcie mi proszę szansę. Jeśli mi nie powiecie, co konkretnie was wkurza, nie będę w stanie nic zmienić, a przecież nie o to nam chodzi”. Jeśli grupa zacznie się otwierać i pojawią się pierwsze zastrzeżenia, słuchaj ich uważnie, a nawet parafrazuj, np. „Czyli rozumiem, że nie podoba wam się, w jaki sposób deleguję zadania, czy tak?”. Podstawą jest ton głosu! Nie można tego powiedzieć w formie ataku, ironii czy też będąc obrażonym. Kiedy grupa „wylewa” swoje żale, słuchaj ich uważnie, nie przerywaj, rób notatki, parafrazuj i pokazuj, że doceniasz to, że otwarcie mówią o swoich frustracjach. Kiedy grupa skończy, spójrz na notatki, które zrobiłaś, i zastanów się, które z zastrzeżeń są słuszne, które częściowo słuszne, a które niesłuszne (możesz to zrobić już w trakcie analizy maila, który wysłali do prezesa). W przypadku zastrzeżeń słusznych przyznaj się do winy i obiecaj poprawę, np. „Powiedzieliście mi, że nie podoba wam się, że nie deleguję wam odpowiedzialnych zadań. Faktycznie, mam wrażenie, że sama wszystko zrobię najlepiej na świecie, co możecie odbierać jako brak mojego zaufania do was. Od tej pory będę dzieliła się z wami bardziej odpowiedzialnymi zadaniami i okazywała wam więcej zaufania”. W przypadku zastrzeżeń częściowo słusznych przyznaj się do tego aspektu, który faktycznie wymaga poprawy, nie pozwalaj jednak, by dokonywano generalizowania Twoich zachowań, np. „Powiedzieliście, że macie do mnie żal, że nigdy nie doceniam waszej pracy, nigdy was nie chwalę. Faktycznie, w zeszłym miesiącu nie chwaliłam was i nie pokazywałam, jak bardzo doceniam waszą pracę, zazwyczaj jednak dostajecie ode mnie pozytywny feedback i mówię wam, co mi się podoba. Rozumiem jednak, że chcielibyście, abym pozytywnego feedbacku udzielała wam częściej, dziękuję wam za tę informację, od teraz będę częściej was chwaliła i doceniała”.

Nie tłumacz się

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Najbardziej przykre są jednak zastrzeżenia niesłuszne. Wiem, że lider czuje się niesłusznie oskarżony, kiedy słyszy od swoje zespołu: „bo ty nam w ogóle nie pomagasz, bo my ciężko pracujemy, a ty tylko tracisz czas na tych głupich spotkaniach i piszesz bezsensowne maile!”. Jeżeli zespół krytykuje Cię w sposób niesłuszny, masz prawo obronić się, ale nie tłumacz się (Mark Twain powiedział nawet kiedyś „Nie tłumacz się. Przyjaciele tego nie potrzebują, wrogowie nie zrozumieją”.). W przypadku niesłusznych zastrzeżeń najlepiej odpowiedzieć: „Przykro mi, że tak postrzegacie moją pracę. Ja robię wszystko, co w mojej mocy, by pomóc Wam w bieżącej pracy, a udział w spotkaniach jest tego przejawem”. Nie tłumacz się, pokaż im jednak, jak ta sama sytuacja wygląda z Twojego punktu widzenia. Jako podsumowanie spotkania ustalcie także, jakie zachowania z Twojej strony ulegną zmianie, czego nie jesteś w stanie zmienić (bo na przykład ograniczają Cię procedury itp.), co jednak zamierzasz z tym zrobić i przedyskutujcie, jakie są Wasze oczekiwania względem dalszej współpracy. Bardzo ważne jest, abyś powiedziała zespołowi wprost, że ten donos sprawił, że poczułaś się niekomfortowo i na przyszłość prosisz ich, aby o swoim niezadowoleniu mówili Ci wprost i po prostu dawali Ci szansę na poprawę, zamiast od razu eskalować problem.

Pamiętaj, że pracujesz z ludźmi, którzy chcą czuć się w pracy komfortowo, rozwijać się i osiągać sukcesy. Donos, który napisali, był najprawdopodobniej przejawem nagromadzonej frustracji i być może tego, że nie zauważałaś bieżących trudności w zespole. Jeśli zaczniecie regularnie rozmawiać na ten temat i, co więcej, zaczniecie wspólnie poszukiwać odpowiedzi na pytanie „to co możemy zrobić w tej sytuacji?” podobne nieprzyjemne sytuacje nie powinny mieć miejsca w przyszłości.

Sylwia Królikowska-Evenhuis

Autorka jest psychologiem biznesu, trenerem, coachem i doradcą w firmie INVENTI Consulting.

Kontakt:

sylwia.krolikowska@inventi.com.pl

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe urlopy jednak nie dla wszystkich lecz dla wybranych, czyli dla kogo dodatkowe świadczenia. Nie będzie rewolucji w kodeksie pracy

Czas pracy skrócony do 35 godzin w tygodniu, a urlopy wydłużone z 20 dni i 26 dni do dni 35 – i to dla wszystkich. Takie niedawno były zapowiedzi odnośnie dwóch wielkich reform w kodeksie pracy. Rewolucje odwołane, o dłuższych urlopach należy zapomnieć. A krótszy tydzień pracy?

Zmiany w przepisach BHP od 2026 czy 2027 roku? Temperatury progowe i czasowe wstrzymanie pracy

Będą zmiany w przepisach BHP. Dotyczą pracy w wysokich temperaturach. Wprowadza się temperatury progowe, po przekroczeniu których pracodawca ma obowiązek wprowadzenia działań ograniczających obciążenie cieplne, np. krótszy czas pracy, przerwy w pracy czy praca zdalna. Przy najwyższych temperaturach praca zostanie czasowo wstrzymana.

Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja?

Praca w wysokich temperaturach jest szczególnie uciążliwa, a nawet może zagrażać zdrowiu i życiu pracowników. Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja? Poznaj aktualnie obowiązujące przepisy BHP.

Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

REKLAMA

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

REKLAMA

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszystkich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

REKLAMA