REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić, gdy zespół składa donos na przełożonego?

Sylwia Królikowska-Evenhuis

REKLAMA

W naszej firmie każdy pracownik może podzielić się swoimi uwagami z prezesem firmy, wysyłając do niego maila ze specjalnego adresu mailowego. Ostatnio prezes poprosił mnie o rozmowę i pokazał maila, którego moi pracownicy wysłali, by poskarżyć się, jak bardzo źle ich traktuję. Nie ukrywam, że byłam bardzo zaskoczona, gdyż, po pierwsze, źle zinterpretowali moje zachowanie, a po drugie, nie mówili mi, że nie podoba im się to, jak zarządzam zespołem. Czy mam udawać, że o niczym nie wiem, czy jednak porozmawiać z zespołem?
Wyobrażam sobie, jak niekomfortowo czujesz się w tej sytuacji. Pewnie wolałabyś, aby pracownicy dali Ci szansę i powiedzieli wprost, co im się nie podoba, zamiast od razu iść z tym do prezesa. Najciekawsze w tej sytuacji jest to, że pewnie twoi pracownicy nie próbowali się wczuć w Twoją sytuację i pewnie nie zdają sobie sprawy, jak bardzo zabolało Cię ich zachowanie. Powinnaś zastanowić się spokojnie, na ile ich zarzuty są prawdziwe i uzasadnione, a przede wszystkim - czy naprawdę nie zauważyłaś żadnych sygnałów niezadowolenia ze strony swoich pracowników.

Przelana czara goryczy

REKLAMA

REKLAMA

Domyślam się, że starasz się być dobrym liderem i nie tylko realizować postawione Ci przez kierownictwo firmy cele biznesowe, ale także być wparciem dla swojego zespołu. Czasami jednak frustrację zespołu wywołują czynniki, które dla Ciebie jako dla lidera mogą nie być istotne: pracownicy po raz kolejny proszą o zatrudnienie dodatkowej osoby do pomocy, proszą o interwencję w sprawie wyjątkowo nieuprzejmego i niesprawiedliwego klienta, proszą o dodatkowe bonusy i premie. Ty jako lider wiesz, że pewnych próśb nie możecie spełnić (budżet, procedury itp.), więc czasami nawet nie próbujesz walczyć o zmiany. Pracownicy nie mają jednak dostępu do pewnych danych i jedyne, co widzą, to to, że nikt nic nie robi w związku z ich uwagami (czują się więc ignorowani). Pracownicy oczekują także, by lider regularnie doceniał ich starania i zauważał wszelkie przejawy inicjatywy i kreatywności. Jako lider możesz uważać, że pewne zachowania powinny być naturalne i nie ma sensu wyjątkowo ich doceniać za coś, co i tak należy do zakresu ich obowiązków. Zanim porozmawiasz ze swoimi pracownikami o mailu, którego wysłali do prezesa, zastanów się więc bardzo dokładnie, jak ta sama sytuacja wygląda z Twojego punktu widzenia, a jak mogła być odbierana przez pracowników. Donos, który pracownicy złożyli na Ciebie, najprawdopodobniej był wynikiem nagromadzonej frustracji. Twoje zadanie polega teraz na przemyśleniu przyczyn i okoliczności powstawania owej frustracji. Spróbuj spojrzeć na całą sytuację z ich punktu widzenia, spójrz krytycznie na niektóre swoje zachowania i dopiero wtedy poproś zespół o rozmowę.

Chwila prawdy

Jeśli liczebność Twojego zespołu i czas pozwalają na zorganizowanie spotkania, zarezerwuj salę, zaproś pracowników i zacznij od słów: „Poprosiłam was o spotkanie, ponieważ miałam rozmowę z prezesem w sprawie maila dotyczącego mojej osoby. Rozumiem, że robiłam coś, co sprawiło, że poczuliście się źle traktowani. Pogadajmy proszę otwarcie i powiedzcie mi, co się dzieje, bo nie ukrywam, że czuję się zaskoczona całą sytuacją”. Jeśli grupa milczy (każdy patrzy się w ziemię itp.), poproś o to, by dali Ci szansę „Słuchajcie, domyślam się, że coś jest nie tak. Dajcie mi proszę szansę. Jeśli mi nie powiecie, co konkretnie was wkurza, nie będę w stanie nic zmienić, a przecież nie o to nam chodzi”. Jeśli grupa zacznie się otwierać i pojawią się pierwsze zastrzeżenia, słuchaj ich uważnie, a nawet parafrazuj, np. „Czyli rozumiem, że nie podoba wam się, w jaki sposób deleguję zadania, czy tak?”. Podstawą jest ton głosu! Nie można tego powiedzieć w formie ataku, ironii czy też będąc obrażonym. Kiedy grupa „wylewa” swoje żale, słuchaj ich uważnie, nie przerywaj, rób notatki, parafrazuj i pokazuj, że doceniasz to, że otwarcie mówią o swoich frustracjach. Kiedy grupa skończy, spójrz na notatki, które zrobiłaś, i zastanów się, które z zastrzeżeń są słuszne, które częściowo słuszne, a które niesłuszne (możesz to zrobić już w trakcie analizy maila, który wysłali do prezesa). W przypadku zastrzeżeń słusznych przyznaj się do winy i obiecaj poprawę, np. „Powiedzieliście mi, że nie podoba wam się, że nie deleguję wam odpowiedzialnych zadań. Faktycznie, mam wrażenie, że sama wszystko zrobię najlepiej na świecie, co możecie odbierać jako brak mojego zaufania do was. Od tej pory będę dzieliła się z wami bardziej odpowiedzialnymi zadaniami i okazywała wam więcej zaufania”. W przypadku zastrzeżeń częściowo słusznych przyznaj się do tego aspektu, który faktycznie wymaga poprawy, nie pozwalaj jednak, by dokonywano generalizowania Twoich zachowań, np. „Powiedzieliście, że macie do mnie żal, że nigdy nie doceniam waszej pracy, nigdy was nie chwalę. Faktycznie, w zeszłym miesiącu nie chwaliłam was i nie pokazywałam, jak bardzo doceniam waszą pracę, zazwyczaj jednak dostajecie ode mnie pozytywny feedback i mówię wam, co mi się podoba. Rozumiem jednak, że chcielibyście, abym pozytywnego feedbacku udzielała wam częściej, dziękuję wam za tę informację, od teraz będę częściej was chwaliła i doceniała”.

REKLAMA

Nie tłumacz się

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najbardziej przykre są jednak zastrzeżenia niesłuszne. Wiem, że lider czuje się niesłusznie oskarżony, kiedy słyszy od swoje zespołu: „bo ty nam w ogóle nie pomagasz, bo my ciężko pracujemy, a ty tylko tracisz czas na tych głupich spotkaniach i piszesz bezsensowne maile!”. Jeżeli zespół krytykuje Cię w sposób niesłuszny, masz prawo obronić się, ale nie tłumacz się (Mark Twain powiedział nawet kiedyś „Nie tłumacz się. Przyjaciele tego nie potrzebują, wrogowie nie zrozumieją”.). W przypadku niesłusznych zastrzeżeń najlepiej odpowiedzieć: „Przykro mi, że tak postrzegacie moją pracę. Ja robię wszystko, co w mojej mocy, by pomóc Wam w bieżącej pracy, a udział w spotkaniach jest tego przejawem”. Nie tłumacz się, pokaż im jednak, jak ta sama sytuacja wygląda z Twojego punktu widzenia. Jako podsumowanie spotkania ustalcie także, jakie zachowania z Twojej strony ulegną zmianie, czego nie jesteś w stanie zmienić (bo na przykład ograniczają Cię procedury itp.), co jednak zamierzasz z tym zrobić i przedyskutujcie, jakie są Wasze oczekiwania względem dalszej współpracy. Bardzo ważne jest, abyś powiedziała zespołowi wprost, że ten donos sprawił, że poczułaś się niekomfortowo i na przyszłość prosisz ich, aby o swoim niezadowoleniu mówili Ci wprost i po prostu dawali Ci szansę na poprawę, zamiast od razu eskalować problem.

Pamiętaj, że pracujesz z ludźmi, którzy chcą czuć się w pracy komfortowo, rozwijać się i osiągać sukcesy. Donos, który napisali, był najprawdopodobniej przejawem nagromadzonej frustracji i być może tego, że nie zauważałaś bieżących trudności w zespole. Jeśli zaczniecie regularnie rozmawiać na ten temat i, co więcej, zaczniecie wspólnie poszukiwać odpowiedzi na pytanie „to co możemy zrobić w tej sytuacji?” podobne nieprzyjemne sytuacje nie powinny mieć miejsca w przyszłości.

Sylwia Królikowska-Evenhuis

Autorka jest psychologiem biznesu, trenerem, coachem i doradcą w firmie INVENTI Consulting.

Kontakt:

sylwia.krolikowska@inventi.com.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Dwa dni wolnego ponad ustawowy urlop? Tak! Kto otrzyma bonusowe 2 dni wolne w 2026 roku?

W 2026 roku, zgodnie z Kodeksem pracy, pracownicy zyskają dwa dodatkowe dni wolne, ponieważ dwa święta państwowe wypadną w sobotę. Otrzymanie tych rekompensat nastąpi jednak dopiero w drugiej połowie tego roku kalendarzowego.

Czy 1 sierpnia stanie się dniem wolnym od pracy? Sejmowa komisja zabiera głos

Powstanie Warszawskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski XX wieku. Choć od jego wybuchu minęło już ponad osiem dekad, pamięć o walczących i ofiarach nadal żyje, a coroczne obchody 1 sierpnia mają szczególny i uroczysty charakter. Teraz pojawiła się szansa, by ta data została uznana za dzień ustawowo wolny od pracy. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała w tej sprawie oficjalny dezyderat do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Usuną to święto z dni wolnych od pracy??? Do rządu trafił zaskakujący dezyderat

Dyskusja o dniach wolnych od pracy w Polsce zazwyczaj dotyczy dodawania nowych dat do kalendarza – dość wspomnieć niedawne debaty o wolnej Wigilii (z sukcesem) czy Wielkim Piątku. Tym razem jednak na biurko minister trafił dokument idący w zupełnie innym kierunku. Chodzi o "porządkowanie" prawa, które w teorii nie powinno nic zmienić w życiu przeciętnego Kowalskiego, ale w praktyce budzi szereg wątpliwości prawnych, od Kodeksu pracy po relacje z Kościołem Katolickim.

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz? Przepis znosi szczególną ochronę przed wypowiedzeniem w przypadku pracowników w wieku przedemerytalnym. Pracodawca może więc wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi nawet jeżeli brakuje dosłownie kilku lat czy nawet kilku miesięcy lub dni do emerytury.

REKLAMA

Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie (również w 2026 r.). Kto ma do niego prawo?

Zapewne wielu pracowników, tak jak ma to miejsce w poszczególnych pragmatykach pracowniczych (i specyficznie uregulowanych zawodach odrębnymi ustawami), chciałoby mieć 100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie. Kto ma zatem do niego prawo i w jakich okolicznościach może korzystać z dodatkowych urlopów?

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

REKLAMA

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA