Zatrudniamy pracownicę, która w 2008 r. urodziła dziecko i do końca grudnia była na urlopie macierzyńskim i urlopie wypoczynkowym. Od 1 stycznia do 31 sierpnia 2009 r. była na urlopie wychowawczym. W ciągu ostatnich 12 miesięcy otrzymała wynagrodzenie tylko za wrzesień 2009 r., a teraz otrzyma za 2 dni października 2009 r. Do pracy wróciła 1 września 2009 r., przepracowała cały wrzesień, a od 5 października przyniosła zwolnienie lekarskie (z kodem „B”). Jak tej pracownicy wyliczyć podstawę wymiaru wynagrodzenia i zasiłku? Pracownica od 1 października otrzymała dużą podwyżkę wynagrodzenia. Do 30 września wynagrodzenie wynosiło 2500 zł, a od października 3500 zł. Czy za 3 i 4 października pracownicy przysługuje wynagrodzenie za pracę, mimo że była to sobota i niedziela?
Pracownik, którego od 1 września 2009 r. zatrudniliśmy na czas określony, przez 3 lata (do 31 sierpnia 2009 r.) pracował w innej firmie. Do 27 sierpnia br. był na urlopie wypoczynkowym w poprzedniej firmie, który spędził w Hiszpanii. Po podpisaniu z nim umowy o pracę i rozpoczęciu pracy 4 września okazało się, że zachorował na świńską grypę. Jest w domu, ale do 18 września 2009 r. ma zwolnienie lekarskie. Czy pracownik ma prawo do wynagrodzenia chorobowego od 4 września? Ze świadectwa pracy wynika, że w tym roku nie był jeszcze na zwolnieniu lekarskim.
Zatrudniamy 28 osób, dlatego sami wypłacamy zasiłki z ubezpieczenia społecznego. Zauważyliśmy w firmie wzrost zwolnień lekarskich, szczególnie w okresie wakacyjnym. Są to zwolnienia, za które przysługuje wynagrodzenie chorobowe, jak również zasiłek chorobowy. Czy możemy przeprowadzać kontrole zwolnień lekarskich pracowników? Jeżeli tak, to jak powinna wyglądać kontrola i na co mamy zwrócić uwagę podczas jej przeprowadzania? Czy po kontroli jest wymagana opinia ZUS?
Pracownik zawiadomił nas rano, że chce skorzystać w tym dniu z urlopu na żądanie. Ponieważ około południa wystąpiła w zakładzie awaria, nakazaliśmy pracownikowi natychmiastowe stawienie się do pracy. Pracownik jednak nie wykonał tego polecenia, stwierdzając, że nie musi stawiać się w pracy, ponieważ ma urlop na żądanie. Czy pracownik miał rację, a jeśli nie, to czy możemy rozwiązać z nim umowę o pracę?