REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy w zakładzie pracy można wprowadzić bezpłatną godzinną przerwę mimo sprzeciwu pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jadwiga Krukowska

REKLAMA

Chcemy wprowadzić w firmie godzinną niepłatną przerwę dla wszystkich pracowników. Będzie ona obowiązywać w różnych godzinach, w zależności od grupy pracowniczej. Dodatkową przerwę chcemy zapisać w regulaminie pracy. Większość pracowników nie zgadza się na wprowadzenie dodatkowej przerwy, argumentując, że zostaną im pogorszone warunki pracy. Czy mimo braku zgody większości pracowników wprowadzenie takiej przerwy będzie możliwe? W naszym zakładzie nie działają związki zawodowe.

Mimo sprzeciwu pracowników mają Państwo możliwość wprowadzenia w regulaminie pracy jednej przerwy w pracy niewliczanej do czasu pracy, trwającej maksymalnie 60 minut. Jeżeli pracownik nie chce korzystać z takiej przerwy, może złożyć do Państwa wniosek w tej sprawie. Od decyzji pracodawcy będzie zależało uwzględnienie bądź nieuwzględnienie tego wniosku.

REKLAMA

UZASADNIENIE

REKLAMA

W związku z tym, że nie działa u Państwa zakładowa organizacja związkowa, regulamin pracy ustala samodzielnie pracodawca. W takim przypadku wprowadzenie dodatkowej przerwy w regulaminie pracy zależy wyłącznie od Państwa. Nie ma więc przeszkód, aby wprowadzić jedną przerwę niewliczaną do czasu pracy w wymiarze nieprzekraczającym 60 minut. W tym przypadku trudno mówić o pogorszeniu warunków pracy pracowników.

Co prawda, przerwy tej nie wlicza się do czasu pracy i nie płaci się za nią wynagrodzenia, jednak pracownik ma możliwość spożycia posiłku lub załatwienia osobistych spraw, które często nie mogą być załatwione w godzinach pracy. W praktyce zdarzają się często wyjścia z pracy w celu załatwienia różnych spraw osobistych. Powoduje to zazwyczaj konieczność odpracowywania w późniejszym terminie wyjść w celach prywatnych. Jeżeli w zakładzie będzie obowiązywać dodatkowa przerwa, wówczas pracownicy nie będą musieli często korzystać ze zwolnień od pracy na załatwienie spraw osobistych.

Pracodawca może zgodzić się na wniosek pracownika o wyłączenie go z korzystania z dodatkowej przerwy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

Pracodawca wprowadził w regulaminie pracy dodatkową godzinną przerwę niewliczaną do czasu pracy. Po jej wprowadzeniu praca w zakładzie odbywa się w godz. od 8.00 do 17.00. Po wprowadzeniu przerwy jeden z pracowników z uwagi na późniejszą godzinę zakończenia pracy nie będzie miał możliwości powrotu do swojego miejsca zamieszkania. Pracownik wraca do domu pociągiem, przy czym ostatni odjazd ma o godz. 16.30. W takiej sytuacji pracodawca może wyrazić zgodę, aby pracownik nie był objęty dodatkową przerwą i pracował tak jak dotychczas w godz. od 8.00 do 16.00.

Pracodawca może określić w regulaminie pracy warunki, które pracownik musi spełnić, aby mógł ubiegać się o wyłączenie go z prawa do dodatkowej przerwy.

W przypadku braku regulaminu pracy wprowadzenie dodatkowej przerwy należy uzgadniać indywidualnie z każdym pracownikiem i zawrzeć odpowiednie postanowienia w umowie o pracę.

Należy zwrócić uwagę, że przerwa ta może wynosić maksymalnie 60 minut i nie można jej dzielić na kilka krótszych przerw. Jest ona bezpłatna i niewliczana do czasu pracy. Dodatkowa przerwa może być wykorzystywana razem lub oddzielnie z obowiązkową i płatną 15-minutową przerwą, w zależności od tego, jak Państwo uregulują tę kwestię w regulaminie pracy.

WAŻNE!

Dodatkowa przerwa przeznaczona na spożycie posiłku lub załatwienie spraw osobistych nie może być dłuższa niż 60 minut.

Przerwa przeznaczona na spożycie posiłku lub załatwienie spraw osobistych może być krótsza niż 60 minut, np. 45-minutowa, 30-minutowa, lecz w żadnym przypadku nie może być dłuższa. Przerwa dłuższa niż 60 minut spowodowałaby konieczność wliczania do czasu pracy i zapłaty wynagrodzenia za czas wykraczający poza 60 minut. Wprowadzenie takiej przerwy nie jest uzależnione od wymiaru czasu pracy danego pracownika.

Podstawa prawna

  • art. 141 Kodeksu pracy.
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

REKLAMA

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądlądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszytskich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

REKLAMA

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

REKLAMA