REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można zwolnić dyscyplinarnie pracownicę z powodu samowolnego opuszczenia pracy

Maria Staniszewska

REKLAMA

Pracownica przepracowała 4 godziny i z powodu złego samopoczucia, uniemożliwiającego jej dalszą pracę, poszła do lekarza. Swoje stanowisko przekazała koleżance prosząc ją o doraźne zastępstwo i przekazując prowadzone danego dnia sprawy. O wyjściu nie poinformowała przełożonego, którego nie było w pokoju. Czy w takiej sytuacji możemy pracownicę zwolnić dyscyplinarne za opuszczenie miejsca pracy bez zgody przełożonego?

Możliwość zwolnienia dyscyplinarnego pracownicy jest uzależniona od tego, czy ze swojej winy nie poinformowała przełożonego o wyjściu z pracy. Jeżeli pracownica nie zawiniła, ponieważ np. przełożony wyjechał z firmy na ważne spotkanie i faktycznie nie miała się komu usprawiedliwić, nie powinna zostać zwolniona dyscyplinarnie.

REKLAMA

REKLAMA

UZASADNIENIE

Nie każde naruszenie obowiązków pracowniczych będzie stanowiło podstawę do dyscyplinarnego rozwiązania umowy o pracę.

Dyscyplinarnie można pracownika zwolnić za takie naruszenie, które:

REKLAMA

  • jest ciężkie (pracownik poważnie narusza obowiązki pracownicze),
  • dotyczy podstawowych obowiązków wobec pracodawcy,
  • jest przez pracownika zawinione.

Oceniając zachowanie pracownika pod kątem możliwości wręczenia mu dyscyplinarnego zwolnienia pracodawca powinien wziąć pod uwagę okoliczności sytuacji będącej podstawą do takiego rozwiązania umowy oraz inne okoliczności, np. zachowanie pracownika, jego stan zdrowia, fakt, czy wcześniej popełniał podobne naruszenia itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opuszczenie stanowiska pracy bez usprawiedliwienia należy zakwalifikować jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków względem pracodawcy. Jednak nie mniej ważny jest powód takiego zachowania oraz fakt, czy Państwa pracownica miała realną możliwość poinformowania przełożonego o opuszczeniu stanowiska pracy. Znaczenie ma także sposób zabezpieczenia przez pracownicę swojego stanowiska pracy.

WAŻNE!

Opuszczenie stanowiska pracy bez usprawiedliwienia jest powodem uzasadniającym zwolnienie dyscyplinarne pracownika z pracy.

W tej sytuacji najważniejszą rzeczą jest powód, dla którego pracownica nie poinformowała przełożonego o opuszczeniu stanowiska. Inaczej bowiem należy zakwalifikować zachowanie pracownicy w przypadku, gdy jej przełożony lub osoba wyznaczona do jego zastępowania była obecna w zakładzie pracy, a mimo to pracownica wyszła z pracy nie informując tej osoby o opuszczeniu stanowiska pracy. Inaczej zaś jest w przypadku, gdy w określonym czasie nie było w zakładzie pracy nikogo z kadry kierowniczej, komu pracownica mogłaby się usprawiedliwić, albo wprawdzie taka osoba była na terenie zakładu pracy, lecz była niedostępna dla pracowników.

PRZYKŁAD

Jeden z pracowników otrzymał telefon ze szkoły, że rozchorowało się jego dziecko. W związku z tym musiał zwolnić się z pracy, aby iść z dzieckiem do lekarza. Chciał poinformować o tym swojego kierownika, ale okazało się, że kierownik wraz z dyrektorem i prezesem prowadzą ważną konferencję i nie można im przeszkadzać. W firmie nie ma żadnej innej osoby należącej do kadry kierowniczej, u której pracownik mógłby się zwolnić. Pracownik wyszedł z pracy zostawiając informację o powodzie swojego wyjścia sekretarce przełożonego, a po zakończeniu konferencji zatelefonował do kierownika, aby osobiście wyjaśnić mu sytuację. W takim przypadku zachowanie pracownika nie kwalifikuje się do zwolnienia dyscyplinarnego.

Z pytania nie wynika, dlaczego pracownica opuściła stanowisko pracy nie informując wcześniej przełożonego o potrzebie wyjścia z pracy. Jeżeli nie poinformowała go dlatego, że go w pracy nie było lub był na terenie firmy, lecz był dla pracowników niedostępny, np. prowadził ważne rozmowy handlowe, negocjował ważny kontrakt, uczestniczył w konferencji itp., wówczas nie ma podstaw do zwolnienia pracownicy dyscyplinarnie. Jeżeli jednak pracownica nie poinformowała przełożonego o wyjściu z pracy z innych nieuzasadnionych powodów, np. spieszyła się na autobus, to wówczas pracodawca może ją zwolnić dyscyplinarnie.

W przedstawionej sytuacji na korzyść pracownicy przemawia fakt, że z powodu złego, uniemożliwiającego wykonywanie obowiązków samopoczucia udała się do lekarza. Ponadto zabezpieczyła swoje stanowisko pracy, przekazując je koleżance i prosząc ją o doraźne zastępstwo. Przed wręczeniem zwolnienia dyscyplinarnego warto wysłuchać wyjaśnień pracownicy. Może się bowiem okazać, że nie będzie podstawy do rozwiązania umowy bez wypowiedzenia.

Podstawa prawna:

  • art. 52 § 1 pkt 1, § 2 Kodeksu pracy.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

REKLAMA

Era zdalnych rent, zasiłków, świadczeń: orzeczenia komisji bez wychodzenia z domu, uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

To istna rewolucja w orzecznictwie: uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa a w konsekwencji przyznanie świadczenia. Dotychczas wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (renty, zasiłku i innych) wiązało się z obecnością pacjenta u lekarza-orzecznika, często nawet wielokrotną. Podobne procedury obowiązywały na poziomie odwoławczym, gdy wnioskodawca musiał stawiać się przed komisją lekarską. Teraz będzie to już możliwe bez udziału pacjenta. Większość spraw zostanie rozstrzygnięta „zaocznie”, co oznacza mniej stresujących i kosztownych wizyt u orzecznika i przed komisją lekarską - czytamy w komunikacie KRUS.

Ogromny problem polskich seniorów i Polski: system opieki długoterminowej, starzenie się społeczeństwa i wiele innych. Co dalej?

Ogromny problem polskich seniorów: system opieki długoterminowej. Co dalej? Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała swój najnowszy, cykliczny raport „Health at a glance”, który stanowi kompleksową analizę systemów ochrony zdrowia w krajach członkowskich. W tegorocznej edycji dokumentu szczególny nacisk położono na kwestie związane ze zdrowiem osób starszych oraz kondycją systemów opieki długoterminowej. Niestety, dane dotyczące Polski pokazują że Polska nie tylko odstaje od średniej dla krajów rozwiniętych, ale w kluczowych obszarach znajduje się na szarym końcu stawki.

Nowelizacja ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Polska dostosowuje przepisy do unijnych zasad, Prezydent podpisuje

W polskim porządku prawnym pojawił się nowy, choć wąski, ale znaczący element dotyczący zawodu pielęgniarki. Ustawa z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej wprowadza szczegółowe rozwiązania w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, które kształciły się w Rumunii. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezydenta RP, celem nowelizacji jest zapewnienie spójności przepisów krajowych z prawem Unii Europejskiej, w szczególności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/505.

Coraz bliżej reforma orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zmienią się m.in. kontrole zwolnień lekarskich, wydawanie orzeczeń i zasady utraty zasiłku

Kluby koalicji rządzącej poparły w środę podczas drugiego czytania w Sejmie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. PiS wstrzyma się od głosu, a Konfederacja nie zagłosuje przeciw. Zgłoszono również poprawki i wniosek o niezwłoczne przystąpienie do trzeciego czytania.

REKLAMA

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku!

Już od września 2025 r. są znane kwoty wynagrodzenia minimalnego miesięcznego oraz minimalnej stawki godzinowej. Jest sposób aby zarabiać więcej będąc na minimalnej płacy – nawet o jedną dodatkową minimalną pensję w roku! Konkretnie mowa o 5.379,20 zł więcej w skali roku.

Do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy. Sprawdź 5 obowiązków pracodawcy w tym czasie

Od 1 listopada 2025 r. do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy ustalany na potrzeby przepisów BHP. Sprawdź 5 obowiązków, jakie muszą spełniać pracodawcy w tym czasie. Czy dotyczą wszystkich pracowników?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA