REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można zwolnić dyscyplinarnie pracownicę z powodu samowolnego opuszczenia pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maria Staniszewska

REKLAMA

Pracownica przepracowała 4 godziny i z powodu złego samopoczucia, uniemożliwiającego jej dalszą pracę, poszła do lekarza. Swoje stanowisko przekazała koleżance prosząc ją o doraźne zastępstwo i przekazując prowadzone danego dnia sprawy. O wyjściu nie poinformowała przełożonego, którego nie było w pokoju. Czy w takiej sytuacji możemy pracownicę zwolnić dyscyplinarne za opuszczenie miejsca pracy bez zgody przełożonego?

Możliwość zwolnienia dyscyplinarnego pracownicy jest uzależniona od tego, czy ze swojej winy nie poinformowała przełożonego o wyjściu z pracy. Jeżeli pracownica nie zawiniła, ponieważ np. przełożony wyjechał z firmy na ważne spotkanie i faktycznie nie miała się komu usprawiedliwić, nie powinna zostać zwolniona dyscyplinarnie.

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

Nie każde naruszenie obowiązków pracowniczych będzie stanowiło podstawę do dyscyplinarnego rozwiązania umowy o pracę.

Dyscyplinarnie można pracownika zwolnić za takie naruszenie, które:

  • jest ciężkie (pracownik poważnie narusza obowiązki pracownicze),
  • dotyczy podstawowych obowiązków wobec pracodawcy,
  • jest przez pracownika zawinione.

REKLAMA

Oceniając zachowanie pracownika pod kątem możliwości wręczenia mu dyscyplinarnego zwolnienia pracodawca powinien wziąć pod uwagę okoliczności sytuacji będącej podstawą do takiego rozwiązania umowy oraz inne okoliczności, np. zachowanie pracownika, jego stan zdrowia, fakt, czy wcześniej popełniał podobne naruszenia itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opuszczenie stanowiska pracy bez usprawiedliwienia należy zakwalifikować jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków względem pracodawcy. Jednak nie mniej ważny jest powód takiego zachowania oraz fakt, czy Państwa pracownica miała realną możliwość poinformowania przełożonego o opuszczeniu stanowiska pracy. Znaczenie ma także sposób zabezpieczenia przez pracownicę swojego stanowiska pracy.

WAŻNE!

Opuszczenie stanowiska pracy bez usprawiedliwienia jest powodem uzasadniającym zwolnienie dyscyplinarne pracownika z pracy.

W tej sytuacji najważniejszą rzeczą jest powód, dla którego pracownica nie poinformowała przełożonego o opuszczeniu stanowiska. Inaczej bowiem należy zakwalifikować zachowanie pracownicy w przypadku, gdy jej przełożony lub osoba wyznaczona do jego zastępowania była obecna w zakładzie pracy, a mimo to pracownica wyszła z pracy nie informując tej osoby o opuszczeniu stanowiska pracy. Inaczej zaś jest w przypadku, gdy w określonym czasie nie było w zakładzie pracy nikogo z kadry kierowniczej, komu pracownica mogłaby się usprawiedliwić, albo wprawdzie taka osoba była na terenie zakładu pracy, lecz była niedostępna dla pracowników.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Jeden z pracowników otrzymał telefon ze szkoły, że rozchorowało się jego dziecko. W związku z tym musiał zwolnić się z pracy, aby iść z dzieckiem do lekarza. Chciał poinformować o tym swojego kierownika, ale okazało się, że kierownik wraz z dyrektorem i prezesem prowadzą ważną konferencję i nie można im przeszkadzać. W firmie nie ma żadnej innej osoby należącej do kadry kierowniczej, u której pracownik mógłby się zwolnić. Pracownik wyszedł z pracy zostawiając informację o powodzie swojego wyjścia sekretarce przełożonego, a po zakończeniu konferencji zatelefonował do kierownika, aby osobiście wyjaśnić mu sytuację. W takim przypadku zachowanie pracownika nie kwalifikuje się do zwolnienia dyscyplinarnego.

Z pytania nie wynika, dlaczego pracownica opuściła stanowisko pracy nie informując wcześniej przełożonego o potrzebie wyjścia z pracy. Jeżeli nie poinformowała go dlatego, że go w pracy nie było lub był na terenie firmy, lecz był dla pracowników niedostępny, np. prowadził ważne rozmowy handlowe, negocjował ważny kontrakt, uczestniczył w konferencji itp., wówczas nie ma podstaw do zwolnienia pracownicy dyscyplinarnie. Jeżeli jednak pracownica nie poinformowała przełożonego o wyjściu z pracy z innych nieuzasadnionych powodów, np. spieszyła się na autobus, to wówczas pracodawca może ją zwolnić dyscyplinarnie.

W przedstawionej sytuacji na korzyść pracownicy przemawia fakt, że z powodu złego, uniemożliwiającego wykonywanie obowiązków samopoczucia udała się do lekarza. Ponadto zabezpieczyła swoje stanowisko pracy, przekazując je koleżance i prosząc ją o doraźne zastępstwo. Przed wręczeniem zwolnienia dyscyplinarnego warto wysłuchać wyjaśnień pracownicy. Może się bowiem okazać, że nie będzie podstawy do rozwiązania umowy bez wypowiedzenia.

Podstawa prawna:

  • art. 52 § 1 pkt 1, § 2 Kodeksu pracy.
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

REKLAMA

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

REKLAMA

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

REKLAMA