REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowy na czas określony – nowe regulacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Łukasik
Ewa Łukasik

REKLAMA

22 sierpnia 2009 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące zawierania umów na czas określony. Odtąd pracodawca będzie mógł wielokrotnie zatrudniać pracowników na czas określony, ale na okres maksymalnie 24 miesięcy.

Ustawa z 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców jest częścią pakietu antykryzysowego rządu. Zawiera wiele regulacji, których celem jest przeciwdziałanie redukcji zatrudnienia w okresie spowolnienia gospodarczego. Jednym z rozwiązań wprowadzanych ustawą jest ograniczenie w zatrudnianiu pracowników na czas określony. Pracodawca będzie mógł zatrudniać pracowników na czas określony na okres maksymalnie 24 miesięcy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zawarcie trzeciej umowy na czas określony>>

W obecnym stanie prawnym zasady ograniczające terminowe zatrudnienie pracownika określone są w art. 251 Kodeksu pracy. Trzecia umowa o pracę zawarta na czas określony między tymi samymi stronami stosunku pracy przekształca się w umowę o pracę na czas nieokreślony, jeżeli przerwy między kolejnymi umowami o pracę nie przekraczają jednego miesiąca.

Ograniczenie to nie dotyczy umów zawartych na czas określony w celu:

REKLAMA

  • zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
  • wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym,
  • wykonywania zadań realizowanych cyklicznie.

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 22 sierpnia 2009 r. do ograniczenia zatrudnienia na czas określony będą miały zastosowanie przepisy ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców. Oznacza to, że w okresie obowiązywania ustawy, tj. od 22 sierpnia 2009 r. do 31 grudnia 2011 r., do umów o pracę zawartych na czas określony nie stosuje się art. 251 k.p.


Nowe zasady

Dotychczas ograniczenie zawierania umów na czas określony uzależnione było od liczby umów terminowych. Ustawa z 1 lipca 2009 r. zmienia te zasady. Okres zatrudnienia na podstawie umowy na czas określony, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie kolejnych umów na czas określony między tymi samymi stronami stosunku pracy nie może przekraczać 24 miesięcy (art. 13 ustawy). W konsekwencji strony mogą zawierać dowolną liczbę kolejnych umów na czas określony, lecz łączny okres zatrudnienia na podstawie tych umów nie może przekroczyć 24 miesięcy.

Należy podkreślić, że ograniczenie dotyczy zawierania umów między tymi samymi stronami stosunku pracy. Oznacza to, że pracownik nie może być zatrudniony na czas określony u tego samego pracodawcy dłużej niż 24 miesiące. Jeśli strony chcą kontynuować stosunek pracy po upływie tego okresu, powinny zawrzeć umowę na czas nieokreślony.

Ograniczenie to nie dotyczy natomiast zatrudnienia na czas określony u różnych pracodawców. W konsekwencji pracownikowi, który był zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas określony przez okres 24 miesięcy, a następnie rozpoczął pracę u nowego pracodawcy, 24-miesięczny okres zatrudnienia na czas określony liczy się od początku.

Maksymalny okres umowy na czas określony>>

Wyjątek stanowi sytuacja, gdy nowy pracodawca jest następcą prawnym swojego poprzednika, tj. w przypadku przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę (art. 231 k.p.). W takiej sytuacji do 24-miesięcznego okresu zatrudnienia na czas określony należy wliczyć zarówno okres zatrudnienia po przejściu zakładu pracy na innego pracodawcę, jak i okres zatrudnienia na czas określony przypadający przed przejściem.


Definicja kolejnej umowy

Za kolejną umowę o pracę na czas określony uważa się umowę zawartą przed upływem 3 miesięcy od rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniej. Wprawdzie przepisy ustawy nie regulują tej kwestii, ale należy przyjąć dotychczasową definicję umowy na czas określony. Nie wlicza się do nich umów zawartych w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, w celu wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym albo zadań realizowanych cyklicznie.

Przykład

Strony zawarły umowę na czas określony 1 września 2009 r. Umowa uległa rozwiązaniu 31 grudnia 2009 r. Bezpośrednio po rozwiązaniu umowy o pracę strony nie były zainteresowane kontynuacją stosunku pracy. Następnie 1 marca 2010 r. strony postanowiły nawiązać kolejny stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas określony (czyli przerwa między rozwiązaniem poprzedniej umowy na czas określony a nawiązaniem kolejnego stosunku pracy wyniesie 2 miesiące). W tej sytuacji kolejna umowa o pracę będzie mogła być zawarta na okres nie dłuższy niż 20 miesięcy, tj. do 31 października 2011 r. Oczywiście nie ma przeszkód, aby w tym okresie strony zawarły większą liczbę umów na czas określony, pod warunkiem że wraz z umową z 1 września 2009 r. łączny okres ich trwania nie przekroczy 24 miesięcy (chyba że przerwy między tymi umowami przekroczą 3 miesiące).

Ograniczenia w zatrudnianiu na czas określony

Zmiana przepisów w zakresie zatrudniania na czas określony dotyczy wszystkich przedsiębiorców w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, bez względu na sytuację ekonomiczną, w jakiej się znajdują.

Zasady zawierania umowy na okres próbny>>

Z dniem wejścia w życie ustawy z mocy prawa przepisy ograniczające zatrudnienie na czas określony będą miały zastosowanie do umów o pracę:

  • zawieranych po dniu wejścia w życie ustawy,
  • trwających w dniu wejścia w życie ustawy.

Jednak w przypadku gdy termin rozwiązania umowy o pracę na czas określony zawartej przed 22 sierpnia 2009 r. przypada po 31 grudnia 2011 r., umowa rozwiązuje się z upływem czasu, na który została zawarta.


Przykłady

Umowa o pracę na czas określony została zawarta 1 lipca 2009 r. Określono w niej termin rozwiązania na 30 czerwca 2012 r. W tej sytuacji mimo wprowadzenia przepisu ograniczającego długość zatrudnienia na czas określony do 24 miesięcy umowa o pracę rozwiąże się z upływem okresu, na jaki została zawarta, czyli 30 czerwca 2012 r. (art. 35 ust. 3 ustawy).

Zakaz dyskryminacji zatrudnionych na czas określony>>

***

Umowa o pracę na czas określony została zawarta 1 lipca 2009 r. W umowie określono termin rozwiązania umowy na 30 września 2010 r. (czyli okres zatrudnienia wyniesie 15 miesięcy). Była to druga umowa o pracę na czas określony. Jeżeli strony postanowią zawrzeć kolejną umowę od 1 października 2010 r., nie będzie miał zastosowania art. 251 k.p. Oznacza to, że strony będą mogły zawrzeć trzecią umowę na czas określony, przy czym umowa ta będzie mogła być zawarta maksymalnie na 9 miesięcy, czyli do 30 czerwca 2011 r. (art. 35 ust. 1–2 ustawy).

***

Umowa o pracę na czas określony została zawarta 1 lipca 2008 r. Termin rozwiązania umowy określono na 31 grudnia 2010 r. (czyli zgodnie z postanowieniami umowy miała ona trwać 30 miesięcy). W związku z tym, że do umowy tej mają zastosowanie przepisy ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu, umowa o pracę rozwiąże się z upływem 24 miesięcy, czyli 30 czerwca 2010 r. (art. 35 ustawy).

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej stoi jednak na stanowisku, że termin 24 miesięcy powinno liczyć się od dnia wejścia w życie ustawy, czyli od 22 sierpnia 2009 r.

Podstawa prawna:

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

W okresie ochronnym przed emeryturą pracodawca może wręczyć wypowiedzenie zmieniające

Zasadą wynikającą z prawa pracy jest ochrona pracownika w wieku przedemerytalnym przed wypowiedzeniem umowy o pracę. Pracodawca może jednak wręczyć mu wypowiedzenie zmieniające. Jeśli osoba zatrudniona nie zaakceptuje nowych warunków pracy, dochodzi wówczas do rozwiązania stosunku pracy. Kiedy dopuszcza się wypowiedzenie zmieniające w trakcie okresu ochronnego przed emeryturą?

REKLAMA

Reforma PIP: inspektor pracy sam wyda decyzję o przekształceniu umowy w umowę o pracę. Wykonalność będzie natychmiastowa

Reforma PIP przewiduje m.in. uprawnienie inspektora pracy do wydania decyzji o przekształceniu umowy cywilnej w umowę o pracę. Wykonalność takiej decyzji będzie natychmiastowa. Aktualnie inspektorzy PIP muszą kierować się w tej sprawie do sądu. Jakie jeszcze zmiany wprowadza Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw?

W końcu będzie ustawa o układach zbiorowych pracy. Rząd przyjął projekt

Projekt ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych został opracowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Rząd przyjął propozycję nowych przepisów. Czym są układy zbiorowe? Co wprowadza ustawa?

PIP zmieniła 3200 umów cywilnych na etaty. Po wejściu w życie nowych przepisów będzie ich dużo więcej

Będą nowe przepisy o PIP. Przewidują wyższe kary, więcej uprawnień inspektorów, kontrole zdalne. Najbardziej rewolucyjna zmian to możliwość wydawania przez inspektorów decyzji o przekształceniu umów cywilnoprawnych w etaty z natychmiastowym skutkiem – bez czekania na rozstrzygnięcie sądu.

3 miesiąc ciąży a umowa o pracę. Co mówią przepisy?

Jestem w 3 miesiącu ciąży. Z końcem września 2025 r. upływa termin, na jaki podpisałam umowę z moim pracodawcą. Czy pracodawca musi przedłużyć umowę? Jakie prawa mi przysługują?

REKLAMA

Jak można usprawiedliwić nieobecność w pracy?

Nieobecność w pracy należy usprawiedliwić. W przeciwnym razie nieusprawiedliwione nieobecności w pracy mogą skutkować nawet zwolnieniem dyscyplinarnym. Kiedy i w jaki sposób informuje się pracodawcę o nieobecności? Jak można usprawiedliwić nieobecność w pracy?

Co oznacza kod niepełnosprawności 03-L w 2025 roku?

Symbol przyczyny niepełnosprawności 03-L w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności oznacza zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu. Czy pracownicy z takim orzeczeniem mają prawo do wyższego dofinansowania z PFRON? Jakie zasiłki, świadczenia i ulgi można uzyskać w 2025 roku?

REKLAMA