Od niedawna zatrudniamy w ramach umowy zlecenia kobietę uprawnioną do renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy. Jest ona też zatrudniona w innej firmie na podstawie umowy o pracę (na 1/8 etatu) z wynagrodzeniem w wysokości 400 zł. Od przychodu z umowy zlecenia nie opłacamy za nią składek na ubezpieczenia społeczne z uwagi na brak takiego obowiązku. Czy w związku z tym przychód ten będzie wpływał na zawieszenie lub zmniejszenie przyznanej tej kobiecie renty? Jeśli tak, to ile możemy jej wypłacać wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia, aby mogła ona pobierać rentę w pełnej wysokości i jakie mamy obowiązki związane z uzyskiwaniem przychodu przez rencistkę? Czy ZUS poprawnie zwaloryzował jej świadczenie od 1 marca 2012 r., skoro otrzymała tylko nieco ponad 53 zł podwyżki, a nie 71 zł, jak było zapowiadane. Czy waloryzacja renty była prawidłowa?
    
                            
    
        
        
    
    
        Wynagrodzenie w przypadku umów cywilnoprawnych jest jedynie elementem 
dwustronnej czynności prawnej, zobowiązaniem jednej ze stron kontraktu 
do zapłaty określonej sumy, za wykonanie określonych prac, lub 
przedmiotów (dzieł). Wynagrodzenie to, w przeciwieństwie do 
wynagrodzenia za pracę, nie ma funkcji gwarancyjnej, nie spełnia też 
wymogów „socjalnych”. Zleceniodawcy lub zamawiającego nie obciążają 
bowiem tak szczegółowe zasady wypłaty wynagrodzenia, jak w przypadku 
umowy o pracę. Nie znaczy to jednak, że prawo cywilne w tym zakresie nie
 określa pewnych zasadniczych reguł, które powinny być respektowane pod 
rygorem odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązania.
    
                            
    
        
        
    
    
        Jedną z najpopularniejszych form określania wynagrodzenia za pracę jest 
stałe wynagrodzenie zasadnicze. Jego wysokość jest ustalona w treści 
umowy o pracę. Taka forma wynagradzania może przysługiwać za wykonaną 
czynność, jednostkę pracy bądź przepracowany czas. Wynagrodzenie 
zasadnicze jest samodzielnym składnikiem pensji, który może stanowić jej
 jedyny element. Ponadto stanowi ono w każdym przypadku podstawę do 
wyliczania wysokości innych świadczeń przysługujących pracownikowi, 
takich jak: wynagrodzenie urlopowe, ekwiwalent za urlop, świadczenia 
chorobowe itp.