REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rodzicielstwo, Rozwój osobisty i zawodowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Urlop ojcowski 2014

Skorzystanie z prawa do urlopu ojcowskiego jest uwarunkowane wiekiem dziecka i złożeniem odpowiedniego wniosku do pracodawcy. Mogą z niego skorzystać zarówno ojcowie biologiczni jak i adopcyjni. Obecnie pracownikowi przysługuje urlop ojcowski w wymiarze 2 tygodni.

Rozliczanie zasiłku chorobowego w trakcie dodatkowego urlopu macierzyńskiego i rodzicielskiego łączonego z pracą na pół etatu

Możliwość łączenia pracy z korzystaniem z uprawnień rodzicielskich jest dużym ułatwieniem dla wszystkich aktywnych na rynku pracy rodziców. Pewne wątpliwości jednak może budzić sposób rozliczania choćby zasiłku chorobowego w trakcie dodatkowego urlopu macierzyńskiego i rodzicielskiego, łączonego z praca na pół etatu.

Zasiłek macierzyński za czas urlopu macierzyńskiego

Zasiłek macierzyński przysługuje za czas urlopu macierzyńskiego. Wysokość zasiłku wynosi 100% podstawy wymiaru bądź, w określonym w artykule przypadku, 80% podstawy wymiaru. Jakie są okresy pobierania zasiłku?

Uprawnienia rodzicielskie w 2014 r.

Uprawnienia rodzicielskie w 2014 r. będą przysługiwały na nowych zasadach wprowadzonych nowelizacją kodeksu pracy z 17 czerwca 2013 r., które dotyczą wydłużenia wymiaru urlopu macierzyńskiego do 52 tygodni oraz wprowadzenia nowego rodzaju urlopu rodzicielskiego.

REKLAMA

Zasiłek macierzyński za czas urlopu rodzicielskiego

Zasiłek macierzyński od dnia 17 czerwca 2013 r. przysługuje również za czas urlopu rodzicielskiego. Jaka jest wysokość zasiłku macierzyńskiego za urlop rodzicielski?

Urlop wychowawczy w 2014 r.

W 2014 r. urlop wychowawczy będzie obowiązywał na nowych zasadach. Z dniem 1 października 2013 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu pracy dotycząca urlopu wychowawczego. Jakie zmiany przewidują nowe przepisy na 2014 rok?

Zasiłek rodzinny w 2014 r.

W 2014 r. nastąpi kolejna zmiana w zasiłkach rodzinnych. Od listopada 2014 r. podwyższeniu ulegnie kryterium dochodowe, które uprawnia do przyznania zasiłku rodzinnego.

Rozmowa kwalifikacyjna – pytania gwarantujące sukces rekrutacji

Rozmowa kwalifikacyjna powinna obejmować pytania gwarantujące sukces rekrutacji. Jakie pytania należy zadawać kandydatom do pracy?

REKLAMA

Nowy urlop rodzicielski

Nowy urlop rodzicielski wszedł w życie 17 czerwca 2013 r. W myśl nowelizacji całkowity urlop rodzicielski będzie trwał do 52 tygodni przy urodzeniu jednego dziecka. Dodatkowo obydwoje rodzice będą mogli skorzystać z nowego płatnego rodzaju urlopu, czyli urlopu rodzicielskiego w wymiarze 26 tygodni.

Nowy urlop rodzicielski dla obojga rodziców

Nowy urlop rodzicielski dla obojga rodziców dnia 17 czerwca 2013 r. wprowadziła nowelizacja kodeksu pracy. Płatny urlop rodzicielski przyznano obojgu rodzicom w wymiarze 26 tygodni. Łączny wymiar urlopów dla rodziców po zmianach wynosi 52 tygodnie.

Dodatkowy urlop macierzyński - zmiany

Dodatkowy urlop macierzyński od 17 czerwca 2013 r. został wydłużony. Obecnie po zmianach jego wymiar wynosi 6 tygodni w przypadku urodzenia jednego dziecka przy jednym porodzie i 8 tygodni w przypadku urodzenia więcej niż jednego dziecka.

Urlop rodzicielski

Urlop rodzicielski to nowy rodzaj urlopu związanego z urodzeniem się dziecka. Wchodzi w życie 17 czerwca 2013 r. Będzie przysługiwał po wykorzystaniu dodatkowego urlopu macierzyńskiego w pełnym wymiarze. Jaki jest wymiar urlopu rodzicielskiego?

Roczny urlop macierzyński - zmiany w prawie pracy

Roczny urlop macierzyński obejmuje urlop macierzyński, dodatkowy urlop macierzyński oraz nowy urlop związany z rodzicielstwem - urlop rodzicielski. Procedowane zmiany w prawie pracy wprowadzają tzw. roczny urlop macierzyński. Weszły w życie 17 czerwca 2013 r.

Nowe obowiązki pracodawców w związku z wydłużeniem urlopów macierzyńskich od 17 czerwca 2013 r.

Dnia 17 czerwca 2013 r. weszły w życie zmiany dotyczące urlopu macierzyńskiego, a także wprowadzona została nowa instytucja – urlop rodzicielski, do skorzystania z której mają prawo zarówno matki, jak i ojcowie. Nowelizacja ta wprowadza też wiele nowych obowiązków dla pracodawców.

Zasiłek macierzyński za czas rocznego urlopu macierzyńskiego

Zasiłek macierzyński po wprowadzeniu zmian w Kodeksie pracy będzie przysługiwał m.in. za okres urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego oraz urlopu rodzicielskiego. Jaka będzie jego wysokość?

Urlop wychowawczy

Urlop wychowawczy przysługuje zatrudnionemu co najmniej 6 miesięcy w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem. Wymiar urlopu wychowawczego może wynosić nawet 36 miesięcy, jednak w każdym wypadku nie trwa dłużej niż do ukończenia 5 roku życia dziecka. Kodeks pracy uzależnia przyznanie urlopu od złożenia stosownego wniosku.

Technologia "w chmurze"

Trzy pytania do Marcina Stawowiaka, dyrektora ds. sprzedaży i współpracy partnerskiej na Europę Środkową rozwiązań SuccessFactors, SAP EMEA

Sztuka rozwoju - jak wspierać pracowników w karierze

Nie jest sztuką wyszkolić pracownika. Sztuką jest pozwolić mu się rozwijać i wspólnie cieszyć się długofalowymi zyskami – jego i organizacji. Nierozłączność rozwoju osobistego i zawodowego powoduje, że rozwój kariery to także kształtowanie się postaw, wartości, motywacji i zainteresowań, a nie tylko kompetencji zawodowych.

Biznesowy wymiar szkoleń

Znakiem dzisiejszych czasów stało się intensywne inwestowanie w rozwój kapitału ludzkiego, w dużej mierze wspierane przez ogromne środki unijne. Z perspektywy dwóch ostatnich dekad zauważa się też duży postęp zaawansowania stosowanych w firmach rozwiązań w tym obszarze, zwanych zwyczajowo polityką szkoleń. Jednak ten napawający optymizmem obraz zostaje mocno zaburzony, gdy na systemy zarządzania szkoleniami spogląda się przez pryzmat codziennej praktyki konsultingowej.

Do jakiego wieku dziecka przysługują pracownicy przerwy na karmienie

Zatrudniamy w naszym zakładzie pracy młodą matkę, która ma dwóch 3-letnich synów (bliźnięta). Pracownica w listopadzie br. wróciła do pracy po urlopie wychowawczym. Wystąpiła do nas o udzielanie przerw w pracy na karmienie. Czy te przerwy jej przysługują, jeżeli dzieci mają po 3 lata?

W jaki sposób wyrażać swoje uczucia, szanując prawa i uczucia innych

W firmie, z którą współpracuję, ostatnio wybuchł konflikt między asystentkami, gdyż jedna z nich odmówiła pomocy drugiej, gdy ta, dość nachalnie i bezpośrednio, zażądała pomocy przy wykonaniu zleconego jej zadania. Jak się okazało, sytuacja ta powtarzała się co jakiś czas. Jednak nikt nie potrafił pomóc dziewczynom, a i one nie wiedziały, jak problem rozwiązać. Co robić i jak, by umiejętnie odmówić i nikogo przy tym nie urazić? Jak reagować, co mówić, by wyznaczać i egzekwować swoje granice?

Efektywne, nie tylko efektowne

Rozwój organizacji powinien zaczynać się od kształtowania efektywności pracowników. W praktyce nie jest to już takie proste. Często wymaga całkowicie nowego sposobu podejścia do kwestii ZZL i poprawy wydajności. Czy np. rezygnacja z budowy systemu ocen może być działaniem uzasadnionym? Czy należy się obawiać programów typu talent management. Okazuje się, że czasem tak! Praktyka pokazuje, że życie jest znacznie bogatsze niż koncepcje teoretyczne.

Sztuka rozwoju

Każdy pracownik, niezależnie od wieku i doświadczenia, może wnieść do organizacji coś unikalnego, co pozwoli na jej rozwój i wzrost. Na przestrzeni rozwoju kariery każda osoba wymaga jednak innych zabiegów, aby mogła zwiększać swoją efektywność i zaangażowanie w organizację. Wiedza na temat etapu rozwoju kariery i oczekiwań pracownika wydaje się zatem kluczowa dla powodzenia zarządzania ludźmi w organizacji i wzrostu konkurencyjności na rynku.

Dlaczego pracownicy boją się oceny okresowej i jak ich do niej przekonać?

Chcemy wdrożyć w firmie ocenę okresową, jednak wiele działań, jakie podejmujemy w tym kierunku, spotyka się z niechęcią, oporem, negatywnymi opiniami czy atakami zarówno pracowników, jak i przełożonych. Czy tylko nasza organizacja boryka się z takimi problemami? Dlaczego tak wielu pracowników boi się oceny, która przecież ma służyć ich rozwojowi oraz poprawić dialog pomiędzy przełożonym a podwładnym? Jak przekonać sceptycznie nastawione czy niechętne osoby do zaangażowania się w proces oraz rzetelnego dokonania oceny i planowania działań rozwojowych?

Jak zdobyć lojalność pracownika?

Lojalny specjalista to skarb dla organizacji – jest zaangażowany w sprawy firmy i dużo bardziej efektywny. To osoba, której cele osobiste są ściśle związane z celami organizacji, z którą się identyfikuje. Jak zatem zatrzymać dobrego pracownika?

Jak przeprowadzać rozmowę oceniającą z różnymi typami osób?

W mojej firmie co roku realizowana jest ocena okresowa. Jestem menedżerem, więc przeprowadzam rozmowy oceniające z pracownikami. Wiele z nich jest trudnych ze względu na postawy, jakie przyjmują moi podwładni, często prezentujący negatywne podejście do firmy, idei oceny, metod rozwoju, a także moich kompetencji. Spotykam także osoby o bardzo wysokiej samoocenie, czasem nieadekwatnej do rzeczywistości. Część z nich skoncentrowana jest głównie na własnych celach zadaniowych i rozwojowych. Jak mam rozmawiać z poszczególnymi typami osób? Czy z każdym tak samo?

Outplacement menedżerski wspiera kontynuację kariery

W ramach pakietów oferowanych przez firmy rozstające się, nieraz z pewnym poczuciem winy, ze swoimi zasłużonymi kierownikami, coraz częściej, wzorem zachodnich korporacji, proponuje się program wspierający kontynuację kariery, popularnie zwany outplacementem.

Typologia karierowiczów

Kandydaci do pracy mający podobny profil kwalifikacji, kompetencji i predyspozycji mogą diametralnie różnić się postawą wobec własnego rozwoju zawodowego, a tym samym ich wartość dla organizacji może także być odmienna. Jakie kluczowe postawy wobec kariery można wyróżnić? Na co musi być przygotowana oraz na co może liczyć organizacja, zatrudniając osoby o określonych postawach wobec rozwoju zawodowego?

Czy menedżerowi potrzebny jest outplacement?

Każdego tygodnia w Polsce kilkunastu lub kilkudziesięciu menedżerów różnych szczebli traci pracę. Najczęściej nie spodziewają się tego, choć potem często używają słów „wiadomo było, że mnie to spotka”. Tak rozpoczyna się okres zmiany karierowej, bardzo często pierwszej w życiu czterdziestolatka lub pięćdziesięciolatka na kierowniczym stanowisku, zazwyczaj przychodzącej po wielu latach niczym niezakłócanej, pełnej sukcesów kariery.

Czy praca na urlopie macierzyńskim powoduje utratę zasiłku

Nasz zakład pracy jest płatnikiem zasiłków. Dostaliśmy informację, że pracownica, którą zatrudniamy na umowę o pracę, przebywająca obecnie na urlopie macierzyńskim, wykonuje pracę dla innej firmy na umowę zlecenia. Są to lekkie prace biurowe wykonywane głównie w domu. Czy może ona podjąć pracę pobierając zasiłek macierzyński? Czy w dalszym ciągu przysługuje jej ten zasiłek? Czy powinniśmy jej cofnąć udzielenie tego urlopu?

Jakie kompetencje powinien mieć pracownik strategiczny?

Organizacje potrzebują pracowników, którzy sprostają wyzwaniom XXI wieku. Drogą do sukcesu są osoby, które potrafią bardziej efektywnie wykorzystać obecne zasoby firmy, wybiegają myślami w przyszłość, widzą często to, czego inni nie widzą. Takich pracowników określa się często mianem pracowników strategicznych. Ich pomysły, wiedza, umiejętności i doświadczenie mogą decydować o sukcesie biznesowym.

W jaki sposób trafnie argumentować?

Za kilka dni czeka mnie kluczowa prezentacja przed zarządem. Muszę przekonać go, że inwestowanie w rozwój pracowników przyniesie organizacji korzyści. Wiem, że kluczem do sukcesu będzie trafna argumentacja. Jak powinnam się przygotować i jak skonstruować swoją wypowiedź, by odnieść sukces?

Jak zwiększyć wartość programów zarządzania talentami dla organizacji?

Programy zarządzania talentami często są kosztowne i czasochłonne. W ostatnim czasie znalazły się one pod baczniejszą obserwacją zarządów, co nie znaczy jednak, że ich popularność spadła. Jak powinien wyglądać program zarządzania talentami, aby przynosił organizacji optymalne korzyści i zwrot z inwestycji?

Zarządzanie międzypokoleniowe – studium przypadku

Ewolucja pokoleniowa trwa nieprzerwanie. Następujące po sobie generacje stawiają przed działami personalnymi nowe wyzwania i wpływają w znaczącym stopniu na efektywność firmy. Jak organizacja ma efektywnie zarządzać pracownikami pokoleń X, Y i Z, by godzić ich interesy?

Specjaliści chcą się dokształcać

Jak wynika z badania przeprowadzonego wśród użytkowników portalu Pracuj.pl aż 85% ankietowanych zamierza w tym roku dokształcać się. 40% skorzysta ze szkoleń biznesowych, prawie tyle samo osób - ze szkoleń zawodowych, a 6% badanych planuje podjąć studia MBA. Z myślą o tej grupie specjalistów ruszyła dziś kolejna edycja wydarzenia on-line - MBA Event.

Jak motywować i rozwijać pracowników, by osiągali wyniki w stale zmieniających się warunkach?

W jaki sposób firmy, które funkcjonują w dość niestabilnym otoczeniu rynkowym i dysponują okrojonymi budżetami, mają stworzyć zespół zapewniający stabilną pozycję firmie? Jak zmotywować zawodowców, by pracowali najlepiej, jak potrafią? Nie jest to łatwe zadanie, jeśli uwzględnimy wiele czynników, które raczej zniechęcają ich do pracy, niż do niej motywują: zmieniające się komunikaty co do priorytetów firmy, zmiany personalne na wszystkich poziomach organizacji, restrukturyzacje i niepewność jutra.

Jak pokonać wewnętrzne ograniczenia w rozwoju zawodowym?

Zapewne każdy z nas zna osoby, które są uważane za zdolne i utalentowane, lecz efekty ich pracy lub jakość współpracy z nimi z różnych przyczyn zawodzą. Takie osoby są jaskrawym przykładem tego, że sam potencjał tkwiący w szerokiej wiedzy i licznych umiejętnościach zawodowych nie czyni jeszcze z danej osoby produktywnego pracownika oraz zdyscyplinowanego i godnego zaufania członka zespołu. Dlaczego niektóre zdolne i utalentowane osoby nie spełniają pokładanych w nich nadziei oraz zawodzą oczekiwania przełożonych i współpracowników?

Doskonalenie kompetencji pracowników w ramach projektu unijnego – studium przypadku

Projekt „Kurs na rozwój – doskonalenie strategicznych kompetencji pracowników firmy Żagiel SA” został zrealizowany w okresie od marca 2009 r. do lipca 2010 r. i wart był około 2,5 mln złotych. Z projektu skorzystała grupa około 300 pracowników, obejmująca dyrektorów regionalnych, kadrę menedżerską oraz wyróżnionych specjalistów i trenerów wewnętrznych. Projekt opierał się na idei blended learning – tradycyjne szkolenia warsztatowe zostały wzmocnione przez platformę e-learningową.

Jakich błędów powinien się wystrzegać początkujący trener biznesu?

Zawód trenera jest bardzo popularny i ceniony. Wiele organizacji nie ma jednak rozbudowanych struktur trenerskich, systemów selekcji na to stanowisko ani własnych programów szkoleń skierowanych do trenerów. Z tego powodu szkoleniowcy często są wyłaniani spośród wyróżniających się pracowników sprzedaży i obsługi klienta, działów HR, menedżerów bądź też specjalistów merytorycznych z różnych obszarów biznesu. Pracownicy ci często, ze względu na brak przygotowania, zamiast pasjonującej i rozwojowej pracy, doświadczają stresu, konfliktów, podważania ich autorytetu.

Rozwój poprzez innowacje – opis praktyk

Innowacyjność odgrywa kluczową rolę we wszelkich sferach działalności firmy i nie ogranicza się tylko do produktów, usług czy rozwiązań technologicznych. Krytycznym zagadnieniem dla innowacyjnych organizacji są profesjonalne i nowatorskie rozwiązania w zakresie pozyskiwania i zarządzania ludźmi, będącymi zasobem spółki oraz jednym z głównych czynników decydujących o przewadze konkurencyjnej na rynku. W takich firmach jak JTI Polska czy Netia innowacyjność rozpatrywać można w kilku wymiarach.

Jak skutecznie szkolić pracowników dojrzałych wiekowo?

Dla młodych pokoleń oczywiste jest, że zawodu nie zdobywa się raz na całe życie, a zmiana zarówno miejsc, jak i stanowisk pracy wpisana jest w ich przyszłą karierę. Rozwój, uczenie się nie jest już procesem, który przypisuje się tylko do wieku młodzieńczego – trwa nieustająco przez całe życie. Angażowanie pracowników w proces własnego rozwoju i ciągłe pobudzanie ich motywacji do nauki jest działaniem kluczowym dla organizacji. Na co zwracać uwagę, realizując działania szkoleniowe w grupie pracowników 50+.

Kiedy pracownik może korzystać z przerwy w pracy

Pracownik, wykonujący pracę przez co najmniej 6 godzin, ma prawo do jednej 15-minutowej przerwy, za którą przysługuje wynagrodzenie. Przerwa ta musi być wykorzystana w całości, co oznacza, że nie może zostać podzielona np. na dwie lub trzy krótsze przerwy, które łącznie będą wynosiły 15 minut.

Ile dni urlopu przysługuje pracownicy po zakończeniu urlopu macierzyńskiego

Zatrudnienie pracownicy przebiegało następująco:20 czerwca 2010 r. – ukończenie studiów magisterskich,17 lipca 2010 r. – zawarcie umowy o pracę na pełny etat na okres 1 roku,16 października 2010 r. – zwolnienie lekarskie ze względu na zagrożoną ciążę,od 19 listopada 2010 r. do 13 stycznia 2011 r. – urlop macierzyński ze względu na poronienie,od 14 stycznia do 28 lutego 2011 r. – urlop bezpłatny na wniosek pracownicy,1 marca 2011 r. – zmniejszenie etatu do 1/4 na wniosek pracownicy,1 maja 2011 r. – zmiana zatrudnienia na pełny etat i na czas nieokreślony,1 czerwca 2011 r. – zwolnienie lekarskie ze względu na zagrożoną ciążę,od 24 października 2011 r. do 8 kwietnia 2012 r. – urlop macierzyński wraz z dodatkowym urlopem macierzyńskim.Pracownicy nie udzielono żadnego urlopu wypoczynkowego przez cały okres zatrudnienia. Jest to jej pierwsza praca. Ile urlopu wypoczynkowego będzie jej przysługiwać po zakończeniu dodatkowego urlopu macierzyńskiego?

Czy w razie zamknięcia żłobka pracownik otrzyma zasiłek opiekuńczy

Jedna z pracownic poprosiła o udzielenie jej dni wolnych od pracy z powodu konieczności sprawowania osobistej opieki nad dwuletnim synem. Rano została poinformowana telefonicznie przez dyrektorkę żłobka o jego zamknięciu z powodu dużych mrozów oraz problemów z dogrzaniem pomieszczeń żłobka. Czy mamy prawo przyznać jej zasiłek opiekuńczy i jakie dokumenty są wymagane?

Jak ubiegać się o świadczenia rodzinne po zmianach

Zmieniły się formularze wniosków i dokumentów potrzebnych do ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych. Zmiany polegają m.in. na wprowadzeniu klauzul o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń przez osoby ubiegające się o te świadczenia.

Jak zapewnić efektywność programów mentoringowych?

Firmy, które planują wdrożenie sformalizowanych programów mentoringowych, oczekują zapewnienia ich efektywności oraz optymalnego przebiegu. Często pojawiają się pytania dotyczące uczestników procesu. Jak zdefiniować rolę podopiecznego w procesie mentoringowym i co jest najważniejsze na poziomie postawy, kompetencji podopiecznego? Jak przygotować pracowników do pełnienia funkcji mentorów oraz jakie kompetencje powinni posiadać?

Zakres odpowiedzialności coacha i klienta w trakcie sesji coachingowej

Coaching jest nie tyle określoną metodologią działania, ile relacją. Jego skuteczność zależy bardziej od zdolności coacha do pracy „na relacji” niż od konkretnych umiejętności czy znajomości różnego typu narzędzi. Wiedza o narzędziach jest ważnym elementem coachingu, ale nie najważniejszym. W coachingu, szczególnie w coachingu koaktywnym, ogromną rolę odgrywa partnerstwo w relacji między coachem a coachee (klientem). Występują oni na równorzędnym poziomie, ale mają odmienne role.

Czy konkubent ma prawo do urlopu ojcowskiego

Czy konkubent może dostać urlop okolicznościowy w związku z urodzeniem mu się dziecka i czy należy mu się urlop ojcowski?

Skuteczność metod edutainment w szkoleniach kadr

Moda na szkolenia trwa, jednak zdewaluowały się już pewne standardowe metody pracy. Teraz liczy się albo wysoka specjalizacja usług, albo oryginalne metody. Dopasowywanie oferty szkoleniowej dla danej firmy poprzedzone bywa procesem identyfikowania jej potrzeb szkoleniowych. Jeśli oferta ta jest atrakcyjna, inspirująca dla uczestników i adekwatnie dobrana do potrzeb, inwestowanie w kadry ma sens, a szkolenie najprawdopodobniej przyniesie odpowiednią stopę zwrotu.

Jak przeprowadzić badanie kompetencji liderów – opis praktyk

Nierzadko dzieje się tak, że wbrew deklarowanej przez menedżerów akceptacji sensu i znaczenia badań kompetencji przywódczych przeprowadzenie takich analiz napotyka opór i sprzeciw. Obawa przed ujawnieniem słabszych stron, utrata autorytetu w zespole to zaledwie przykłady reakcji menedżerów na propozycję analizy kompetencji liderskich. U innych – proszę bardzo, ale u mnie – po co, przecież ja sobie dobrze radzę...

REKLAMA