REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot kosztów dojazdu do i z miejsca pracy. Czy będą zmiany w 2025 r

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
Zwrot kosztów dojazdu do i z miejsca pracy, ale dla wybranej grupy na 2025 r. [projekt]
Zwrot kosztów dojazdu do i z miejsca pracy, ale dla wybranej grupy na 2025 r. [projekt]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wciąż nie weszło w życie rozporządzenie w sprawie zwrotu kosztów dojazdu do i z miejsca pełnienia służby. Być może stanie się to 2025 r., ponieważ aktualnie obowiązujące rozporządzenie jest z 2003 r., a przecież realia życia się znacznie zmieniły przez ten czas.

Zwrot kosztów dojazdu

Przepisy ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1136, 1834 i 1860) stanowią, że funkcjonariuszowi, który zajmuje lokal mieszkalny w miejscowości pobliskiej miejsca pełnienia służby, przysługuje zwrot kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby i z powrotem.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne
Miejscowość pobliska

Przez miejscowość pobliską rozumie się miejscowość, do której czas dojazdu koleją lub autobusami, przewidziany w rozkładzie jazdy, łącznie z przesiadkami nie przekracza w obie strony 2 godzin, licząc od stacji (przystanku) najbliższej miejsca pełnienia służby do stacji (przystanku) najbliższej miejsca zamieszkania, bez uwzględnienia czasu dojazdu do i od stacji (przystanku) w obrębie miejscowości, z której funkcjonariusz dojeżdża, oraz miejscowości, w której wykonuje obowiązki służbowe.

Zwrot kosztów nie przysługuje funkcjonariuszowi ABW w roku kalendarzowym, w którym właściwa Agencja wykupiła uprawnienia do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji zbiorowej. Tak więc, zwrot kosztów dojazdu nie przysługuje funkcjonariuszowi korzystającemu ze służbowego środka transportu.

Rozporządzenie jest z 2003 r. czy w 2025 r. wejdzie w życie nowe, planowane rozporządzenie?

Dotychczas obowiązujące rozporządzenie jest z 2003 r. Jest to rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 czerwca 2023 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu zwrotu funkcjonariuszowi Agencji Wywiadu kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby (Dz.U. 2003 Nr 110, poz. 1046). Przez ponad 21 lat realia życia społeczno-gospodarczego zmieniły się. Istnie więc pilna potrzeba legislacyjna tym bardziej, że dotychczasowe przepisy nie uwzględniły obecnych rozwiązań taryfowych w zakresie publicznego transportu zbiorowego, w szczególności funkcjonujących w dużych aglomeracjach miejskich. Jak podaje projektodawca ma miejsce nierówne traktowanie.

Przykład
Nierówne traktowanie funkcjonariuszy ABW mieszkających w Warszawie!

Problematyczne dla stosowania omawianego rozporządzenia stało się rozszerzenie zasięgu obowiązywania biletu miejskiego na różne miejscowości pobliskie oraz powstanie na przestrzeni lat różnego rodzaju ulg dających możliwość zakupu tańszego biletu mieszkańcom tych miejscowości. Jest to szczególnie widoczne na przykładzie aglomeracji warszawskiej, gdzie funkcjonariusze mieszkający w miejscowościach pobliskich korzystają z tego samego biletu, uprawniającego do poruszania się po terenie Warszawy, jak i miejscowości, w której mieszkają. W przypadku takich osób, zwrot kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby i z powrotem do miejsca zamieszkania, stanowi także refundację kosztów przejazdu w obrębie Warszawy, co skutkuje nierównym traktowaniem funkcjonariuszy zamieszkujących w Warszawie, którzy nie mają uprawnień do dofinansowania dojazdów. 

Zmiany w zwrocie kosztów dojazdu dla funkcjonariuszy - projekt rozporządzenia

Trzeba jednak pamiętać, że istnieją przepisy wykonawcze, które szczegółowo określają szczegółowe zasady i tryb zwrotu funkcjonariuszowi kosztów dojazdu uwzględniając sposób obliczania wysokości tych kosztów oraz przypadki, w których koszty te są zwracane. Właśnie nad takimi przepisami wykonawczymi trwają aktualnie prace. Projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad i trybu zwrotu kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby funkcjonariuszowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, wskazuje szczegółowe zasady w zakresie, tego że funkcjonariuszowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego zajmującemu lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny w miejscowości pobliskiej miejsca pełnienia służby przysługuje zwrot kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby i z powrotem, jeżeli w miejscowości, w której pełni służbę, on sam lub członkowie jego rodziny, czyli:

REKLAMA

1) małżonek;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) dzieci własne lub małżonka, przysposobione lub przyjęte na wychowanie w ramach rodziny zastępczej, pozostające na jego utrzymaniu do czasu ukończenia 18 roku życia, a w razie uczęszczania do szkoły lub odbywania studiów w szkole wyższej - do czasu ukończenia nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez nie 25 roku życia, chyba że przed osiągnięciem takiego wieku orzeczono o ich całkowitej niezdolności do pracy;

3) rodzice funkcjonariusza i jego małżonka będący na jego wyłącznym utrzymaniu lub jeżeli ze względu na wiek albo całkowitą lub częściową niezdolność do pracy albo inne okoliczności są niezdolni do wykonywania zatrudnienia; za rodziców uważa się również ojczyma i macochę oraz osoby przysposabiające), nie posiadają lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego.

W jakiej wysokości przysługuje zwrot kosztów dojazdu?

Zgodnie z projektem funkcjonariuszowi przysługuje zwrot kosztów dojazdu w formie ryczałtu wypłacanego miesięcznie. Ile wynosi taki ryczał? Wysokość ryczałtu odpowiada cenie miesięcznego odcinkowego biletu imiennego według taryfy normalnej na przejazd w drugiej klasie pociągu osobowego, zgodnie z tabelą opłat ogólnokrajowego przewoźnika kolejowego, za przejazd odpowiadający odległości od stacji (przystanku) najbliższej miejsca pełnienia służby do stacji (przystanku) najbliższej miejsca zamieszkania.

  • Nowe przepisy wprowadzają wobec wszystkich beneficjentów wypłatę zwrotu kosztów dojazdu w formie ryczałtu - niezależnie od tego, z jakiego środka transportu korzystają (kolej, autobus, własny samochód).
  • Ryczałt będzie ustalany na podstawie obiektywnego kryterium, jakim jest cena kolejowego, miesięcznego odcinkowego biletu imiennego za przejazd w klasie drugiej pociągu osobowego, od stacji (przystanku) najbliżej miejsca pełnienia służby do stacji (przystanku) najbliżej miejsca zamieszkania funkcjonariusza, zgodnie z tabelą opłat ogólnokrajowego przewoźnika kolejowego.

Zwrot kosztów dojazdu następuje na podstawie wniosku, sporządzonego przez funkcjonariusza w postaci elektronicznej. Funkcjonariusz ubiegający się o zwrot kosztów dojazdu kieruje do kierownika jednostki organizacyjnej Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, właściwej w sprawach ustalenia prawa do zwrotu kosztów dojazdu, raport w postaci elektronicznej.

Wysokość ryczałtu uzależniona od liczby dni obecności funkcjonariusza w miejscu pełnienia służby 

Proponuje się, aby wysokość wypłacanego ryczałtu uzależnić od liczby dni obecności funkcjonariusza w miejscu pełnienia służby. Oznaczać to będzie, że beneficjenci świadczenia otrzymają zwrot kosztów dojazdu tylko za dni faktycznych dojazdów do służby. Nieobecności w miejscu pełnienia służby będą odliczane (1/22 za każdy dzień nieobecności) od wysokości ustalonego ryczałtu.

Projektowane rozporządzenie przewiduje także całkowitą rezygnację z uwzględniania przy naliczaniu tego świadczenia ulg wprowadzonych przez ustawodawcę, czy też ulg przyznawanych przez gminy ich mieszkańcom, które uprawniają do zakupu biletów po korzystniejszej cenie, co skutkuje pomniejszeniem wypłacanego świadczenia należnego funkcjonariuszowi proporcjonalnie do wysokości posiadanej ulgi, nawet wówczas, gdy faktycznie nie korzysta on ze środków transportu zbiorowego i tym samym przysługującej mu ulgi.

Powyższe to tylko projekt, ostateczna wersja treści rozporządzenia nie jest jeszcze znana, podobnie jak dokładna data wejścia w życie, być może stanie się to jednak w 2025 r. Wielu funkcjonariuszy na to liczy. 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

800 plus dla seniorów to dług wychowawczy? Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o dodatek trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci?

Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o wsteczne 800 plus trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci? Poniżej opisujemy historię Pani Anny, która widzi, że młodsze rodziny otrzymują 800 zł miesięcznie na każde dziecko – bez żadnych progów dochodowych. „Czy nasze wysiłki nie liczyły się?” pyta Pani Anna, podczas spotkania Stowarzyszenia Emerytów: „Czy my wychowaliśmy dzieci za darmo dla państwa? Dzisiaj ich podatki finansują budżet – a my otrzymujemy emeryturę, która się nie wystarcza na życie.”. Co dalej z 800 plus dla seniorów?

REKLAMA

Nawet 50 tysięcy kary i do 6 tysięcy mandatu za pracownika – o tym nie wiedzą pracodawcy

Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Wraz z wdrożeniem unijnej Pay Transparency Directive, europejskie firmy stają przed dużym wyzwaniem. W Polsce problem nierówności płacowych wciąż jest znaczący, według „Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2024” nieskorygowana luka płacowa wyniosła 13%, a w 2025 r. średnia różnica między wynagrodzeniem kobiet, a mężczyzn wynosiła 7,8%. Co zatem dalej? Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

REKLAMA

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA