REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot kosztów dojazdu do i z miejsca pracy. Czy będą zmiany w 2025 r

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
Zwrot kosztów dojazdu do i z miejsca pracy, ale dla wybranej grupy na 2025 r. [projekt]
Zwrot kosztów dojazdu do i z miejsca pracy, ale dla wybranej grupy na 2025 r. [projekt]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wciąż nie weszło w życie rozporządzenie w sprawie zwrotu kosztów dojazdu do i z miejsca pełnienia służby. Być może stanie się to 2025 r., ponieważ aktualnie obowiązujące rozporządzenie jest z 2003 r., a przecież realia życia się znacznie zmieniły przez ten czas.

Zwrot kosztów dojazdu

Przepisy ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1136, 1834 i 1860) stanowią, że funkcjonariuszowi, który zajmuje lokal mieszkalny w miejscowości pobliskiej miejsca pełnienia służby, przysługuje zwrot kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby i z powrotem.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
Ważne
Miejscowość pobliska

Przez miejscowość pobliską rozumie się miejscowość, do której czas dojazdu koleją lub autobusami, przewidziany w rozkładzie jazdy, łącznie z przesiadkami nie przekracza w obie strony 2 godzin, licząc od stacji (przystanku) najbliższej miejsca pełnienia służby do stacji (przystanku) najbliższej miejsca zamieszkania, bez uwzględnienia czasu dojazdu do i od stacji (przystanku) w obrębie miejscowości, z której funkcjonariusz dojeżdża, oraz miejscowości, w której wykonuje obowiązki służbowe.

Zwrot kosztów nie przysługuje funkcjonariuszowi ABW w roku kalendarzowym, w którym właściwa Agencja wykupiła uprawnienia do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji zbiorowej. Tak więc, zwrot kosztów dojazdu nie przysługuje funkcjonariuszowi korzystającemu ze służbowego środka transportu.

Rozporządzenie jest z 2003 r. czy w 2025 r. wejdzie w życie nowe, planowane rozporządzenie?

Dotychczas obowiązujące rozporządzenie jest z 2003 r. Jest to rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 czerwca 2023 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu zwrotu funkcjonariuszowi Agencji Wywiadu kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby (Dz.U. 2003 Nr 110, poz. 1046). Przez ponad 21 lat realia życia społeczno-gospodarczego zmieniły się. Istnie więc pilna potrzeba legislacyjna tym bardziej, że dotychczasowe przepisy nie uwzględniły obecnych rozwiązań taryfowych w zakresie publicznego transportu zbiorowego, w szczególności funkcjonujących w dużych aglomeracjach miejskich. Jak podaje projektodawca ma miejsce nierówne traktowanie.

Przykład
Nierówne traktowanie funkcjonariuszy ABW mieszkających w Warszawie!

Problematyczne dla stosowania omawianego rozporządzenia stało się rozszerzenie zasięgu obowiązywania biletu miejskiego na różne miejscowości pobliskie oraz powstanie na przestrzeni lat różnego rodzaju ulg dających możliwość zakupu tańszego biletu mieszkańcom tych miejscowości. Jest to szczególnie widoczne na przykładzie aglomeracji warszawskiej, gdzie funkcjonariusze mieszkający w miejscowościach pobliskich korzystają z tego samego biletu, uprawniającego do poruszania się po terenie Warszawy, jak i miejscowości, w której mieszkają. W przypadku takich osób, zwrot kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby i z powrotem do miejsca zamieszkania, stanowi także refundację kosztów przejazdu w obrębie Warszawy, co skutkuje nierównym traktowaniem funkcjonariuszy zamieszkujących w Warszawie, którzy nie mają uprawnień do dofinansowania dojazdów. 

Zmiany w zwrocie kosztów dojazdu dla funkcjonariuszy - projekt rozporządzenia

Trzeba jednak pamiętać, że istnieją przepisy wykonawcze, które szczegółowo określają szczegółowe zasady i tryb zwrotu funkcjonariuszowi kosztów dojazdu uwzględniając sposób obliczania wysokości tych kosztów oraz przypadki, w których koszty te są zwracane. Właśnie nad takimi przepisami wykonawczymi trwają aktualnie prace. Projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad i trybu zwrotu kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby funkcjonariuszowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, wskazuje szczegółowe zasady w zakresie, tego że funkcjonariuszowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego zajmującemu lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny w miejscowości pobliskiej miejsca pełnienia służby przysługuje zwrot kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby i z powrotem, jeżeli w miejscowości, w której pełni służbę, on sam lub członkowie jego rodziny, czyli:

REKLAMA

1) małżonek;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) dzieci własne lub małżonka, przysposobione lub przyjęte na wychowanie w ramach rodziny zastępczej, pozostające na jego utrzymaniu do czasu ukończenia 18 roku życia, a w razie uczęszczania do szkoły lub odbywania studiów w szkole wyższej - do czasu ukończenia nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez nie 25 roku życia, chyba że przed osiągnięciem takiego wieku orzeczono o ich całkowitej niezdolności do pracy;

3) rodzice funkcjonariusza i jego małżonka będący na jego wyłącznym utrzymaniu lub jeżeli ze względu na wiek albo całkowitą lub częściową niezdolność do pracy albo inne okoliczności są niezdolni do wykonywania zatrudnienia; za rodziców uważa się również ojczyma i macochę oraz osoby przysposabiające), nie posiadają lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego.

W jakiej wysokości przysługuje zwrot kosztów dojazdu?

Zgodnie z projektem funkcjonariuszowi przysługuje zwrot kosztów dojazdu w formie ryczałtu wypłacanego miesięcznie. Ile wynosi taki ryczał? Wysokość ryczałtu odpowiada cenie miesięcznego odcinkowego biletu imiennego według taryfy normalnej na przejazd w drugiej klasie pociągu osobowego, zgodnie z tabelą opłat ogólnokrajowego przewoźnika kolejowego, za przejazd odpowiadający odległości od stacji (przystanku) najbliższej miejsca pełnienia służby do stacji (przystanku) najbliższej miejsca zamieszkania.

  • Nowe przepisy wprowadzają wobec wszystkich beneficjentów wypłatę zwrotu kosztów dojazdu w formie ryczałtu - niezależnie od tego, z jakiego środka transportu korzystają (kolej, autobus, własny samochód).
  • Ryczałt będzie ustalany na podstawie obiektywnego kryterium, jakim jest cena kolejowego, miesięcznego odcinkowego biletu imiennego za przejazd w klasie drugiej pociągu osobowego, od stacji (przystanku) najbliżej miejsca pełnienia służby do stacji (przystanku) najbliżej miejsca zamieszkania funkcjonariusza, zgodnie z tabelą opłat ogólnokrajowego przewoźnika kolejowego.

Zwrot kosztów dojazdu następuje na podstawie wniosku, sporządzonego przez funkcjonariusza w postaci elektronicznej. Funkcjonariusz ubiegający się o zwrot kosztów dojazdu kieruje do kierownika jednostki organizacyjnej Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, właściwej w sprawach ustalenia prawa do zwrotu kosztów dojazdu, raport w postaci elektronicznej.

Wysokość ryczałtu uzależniona od liczby dni obecności funkcjonariusza w miejscu pełnienia służby 

Proponuje się, aby wysokość wypłacanego ryczałtu uzależnić od liczby dni obecności funkcjonariusza w miejscu pełnienia służby. Oznaczać to będzie, że beneficjenci świadczenia otrzymają zwrot kosztów dojazdu tylko za dni faktycznych dojazdów do służby. Nieobecności w miejscu pełnienia służby będą odliczane (1/22 za każdy dzień nieobecności) od wysokości ustalonego ryczałtu.

Projektowane rozporządzenie przewiduje także całkowitą rezygnację z uwzględniania przy naliczaniu tego świadczenia ulg wprowadzonych przez ustawodawcę, czy też ulg przyznawanych przez gminy ich mieszkańcom, które uprawniają do zakupu biletów po korzystniejszej cenie, co skutkuje pomniejszeniem wypłacanego świadczenia należnego funkcjonariuszowi proporcjonalnie do wysokości posiadanej ulgi, nawet wówczas, gdy faktycznie nie korzysta on ze środków transportu zbiorowego i tym samym przysługującej mu ulgi.

Powyższe to tylko projekt, ostateczna wersja treści rozporządzenia nie jest jeszcze znana, podobnie jak dokładna data wejścia w życie, być może stanie się to jednak w 2025 r. Wielu funkcjonariuszy na to liczy. 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Inspektorzy pracy jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy

Planowana reforma Państwowej Inspekcji Pracy stanowi istotny punkt zwrotny dla polskiego rynku pracy, znacząco wpływając na sposób funkcjonowania współpracy B2B oraz umów zlecenia. Czy i jak zmieni się sytuacja setek tysięcy zatrudnionych i czy dojdzie do tego, że Inspektorzy pracy będą jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy?

Miesięczna premia 500 plus też od 1 stycznia 2026 r.: sprawdź czy Tobie się należy

Jak się okazało pod koniec 2025 r. przemyślane premie to nie tylko koszt, a inwestycja w ludzi, w tym w zadowolenie pracownika i satysfakcje pracodawcy. W erze rynku pracownika, gdzie brakuje rąk do pracy, taki bonus - jak premia 500 plus, miesięcznie do wynagrodzenia, motywuje pracowników. Pracodawcy: analizujcie ryzyka, konsultujcie z PIP, wprowadzajcie dodatkowe premie motywacyjne, a pracownicy: wnioskujcie o wdrożenie premii w 2026 r. jeśli jeszcze jej nie ma w Waszym miejscu pracy. Takie 500 plus razy 12 miesięcy da nawet rocznie - w 2026 r. dodatkowe 6000 zł. do wynagrodzenia.

Zmiany w Karcie Nauczyciela od 13.12.2025 r. Najnowszą ustawę komentuje NSZZ „Solidarność” Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania. Koniec z jednostronnością w sprawie dodatków czy godzin ponadwymiarowych - od teraz w mocy UZP

Redakcja Infor zgłosiła się do Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z prośbą o komentarz do najnowszych zmian wdrożonych w Karcie Nauczyciela. Zmiany wchodzą w życie 13 grudnia 2025 r. a same przepisy mają ogromny wpływ na sytuację prawną i zatrudnieniową nauczycieli. Poniżej prezentujemy odpowiedź, którą otrzymaliśmy bezpośrednio od NSZZ "Solidarność", z której wynika m.in., że wprowadzono nowy, znacznie silniejszy mechanizm kształtowania warunków pracy w oświacie, który w wielu miejscach może zastąpić lub ograniczyć znaczenie dotychczasowych regulaminów wynagradzania nauczycieli przyjętych przez JST lub ministerstwa. Czy w szkołach będzie więc rewolucja regulacji wewnętrznych (UZP) a nauczyciele będę mogli domagać się więcej?

Podwyżki dla pracowników od 2026 roku: duża sieć sklepów spożywczych podjęła decyzję. Nie tylko wynagrodzenie zasadnicze ale i konkretne benefity

Ponad 12 tys. pracowników Kaufland zatrudnionych na stanowisku sprzedawca/kasjer oraz pracownik porządkowy otrzyma od 1 stycznia 2026 roku wyższe wynagrodzenie. Od marca 2026 roku podwyżki otrzymają pracownicy na innych stanowiskach w marketach i logistyce.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. dla wszystkich na zleceniu czy JDG - 3 miesięczne okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o stażach? Problematyka wypowiedzenia umowy o pracę na granicy wejścia rygoru 3-miesięczngo terminu wypowiedzenia

W praktyce biznesowej firm bardzo często pojawia się problem ustalenia prawidłowego okresu wypowiedzenia w sytuacji, gdy pracownik „wchodzi” w 3-letni staż zatrudnienia już w trakcie biegu wypowiedzenia. Powoduje to liczne wątpliwości po stronie zarówno pracodawców, jak i pracowników. Co więcej, od 1 stycznia 2026 r. dla niektórych zaczną obowiązywać dłuższe okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o zaliczaniu okresów pracy na różnych podstawach do stażu pracy.

Ci rodzice mogą odzyskać utracone uprawnienia. Jest ważny krok Sejmowej Komisji w tej sprawie

W Sejmie zapadła ważna decyzja, która może odmienić sytuację wielu polskich rodzin. Komisja do Spraw Petycji podjęła działania dotyczące grupy rodziców, którzy przez lata czuli się pokrzywdzeni przez obowiązujące przepisy. Czy czekają nas istotne zmiany w prawie pracy? Ministerstwo Rodziny zostało wezwane do zajęcia stanowiska w tej sprawie.

Co za profity dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny w 2026 r.

Przywykliśmy myśleć o Karcie Dużej Rodziny (KDR) głównie jako o katalogu ulg – tańsze bilety, rabaty na zakupy, ulgi czy bezpłatne wejścia do parków narodowych. W praktyce KDR działa jednak szerzej: w wielu miejscach daje pierwszeństwo w dostępie do usług publicznych, również w 2026 r. istotnie wpływa na sytuację posiadaczy KDR na rynku pracy.

Czy ZUS „konfiskuje” oszczędności emerytalne Polaków? RPO interweniuje w sprawie emerytur i rent do MRPiPS

W piśmie skierowanym do Minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Marcin Wiącek pyta wprost, czy resort dostrzega potrzebę nowelizacji przepisów, które obecnie narażają seniorów i nie tylk na utratę oszczędności życia z powodu biurokratycznych terminów i niejasnych interpretacji. Jak to możliwe, że emerytury czy renty są tak zaniżane? Czy ZUS może dalej tak postępować? Odpowiedź MRPiPS może zadecydować o losach tysięcy przyszłych emerytów.

REKLAMA

Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA