REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Pytania o plany rodzinne wciąż padają podczas rozmów rekrutacyjnych. Częściej otrzymują je kobiety. Kandydaci do pracy zaczynają rezygnować z dalszego procesu rekrutacyjnego po tego typu rozmowach. Co można zrobić, aby zadbać o właściwe przeprowadzenie rekrutacji?
Okazuje się, że rekruterzy czytają tylko 25% nadesłanych CV. Od czego zależy czy zostanie przeczytane dane zgłoszenie kandydata do pracy? Ile czasu czeka się na odpowiedź w sprawie pracy po wysłaniu CV? W czym tkwi problem i jakie rozwiązania można zastosować tłumaczy ekspertka z zakresu rekrutacji Katarzyna Trzaska, Senior Marketing Manager w eRecruiter.
Kiedy przedsiębiorstwo powinno sięgnąć po zewnętrzne wsparcie rekrutacyjne? W świecie dynamicznie zmieniającego się rynku pracy, pytanie o sensowność outsourcingu rekrutacji często pojawia się na agendzie wewnętrznych działów HR. Czy faktycznie potrzebujemy zewnętrznej agencji, skoro mamy własny zespół HR? Odpowiedź, choć nieoczywista, często brzmi "tak" – i to z kilku konkretnych powodów.
Rekrutacje ruszają jesienią 2024 roku. Jakich pracowników poszukują pracodawcy? Okazuje się, że najbardziej poszukiwani są spawacze, monterzy, ślusarze, elektrycy i spedytorzy, elektromonterzy, specjaliści ds. automatyzacji procesów. Potrzeba również pracowników handlu i logistyki magazynowej.
REKLAMA
Polskich pracowników cechuje niska samoocena. Brak wiary we własne kompetencje i możliwości utrudnia drogę do kariery niemal co drugiemu zatrudnionemu. Co grosza – objawia się w psychice: zamiast cieszyć się z sukcesów, sami powątpiewamy w to czy są one zasłużone.
8 na 10 kandydatów woli wiedzieć o odrzuceniu CV niż pozostać bez odpowiedzi od pracodawcy. Taka informacja, mimo że negatywna, pozwala ruszyć dalej z procesem poszukiwania pracy. Jakie są wyniki badania w ramach kampanii "Nikt nie powinien być w zawieszeniu, kiedy wysyła CV i czeka na odpowiedź"?
Rekordowa rekrutacja dotyczy pracowników fizycznych! Do zatrudnienia dochodzi nawet w 2 dni. Pracownicy z fachem w ręku są wciąż na wagę złota. Pracodawcy borykają się z ich ciągłym brakiem. Jak wygląda rekrutacja pracowników fizycznych? Różni się znacznie od poszukiwania pracowników biurowych.
Zatrudnienie pracowników sezonowych to ratunek dla wielu pracodawców w sezonie letnim. Gdzie zatrudnia się najwięcej pracowników tymczasowych? Dlaczego rekrutację do pracy sezonowej należy zaplanować z wyprzedzeniem? Od czego zacząć i jak napisać ofertę pracy?
REKLAMA
Praca tymczasowa w Polsce w 2024 roku - na co zwracają uwagę pracownicy w ofercie pracy? Kim jest pracownik tymczasowy? Jakie są główne wyzwania pracodawców? Co się zmieniło od 2023 roku?
Mamy teraz czasy transformacji biznesowej. W zespołach pracowniczych w takich czasach lider musi być dojrzały i elastyczny, przekonują eksperci Page Executive w najnowszym Przeglądzie Wynagrodzeń i Trendów.
Barometr Zawodów 2024 wskazuje, że w Polsce jest 29 zawodów deficytowych, co oznacza, że jest więcej ofert pracy niż pracowników. Z brakami rąk do pracy boryka się m.in. branża produkcyjna. W jaki sposób pracodawcy szukają pracowników w Internecie, co zrobić by znaleźć dobrą ofertę?
Z jakimi problemami pracodawcy mierzą się w 2024 roku? Presja płacowa, brak pracowników fizycznych, utrudnienia przy zatrudnianiu osób 50+ oraz osób niepełnosprawnych, trudności z legalizacją pobytu cudzoziemców - to nie wszystko. Sprawdź, co aktualnie stanowi największą bolączkę pracodawców i jak można z nią walczyć.
List motywacyjny to dokument, w którym składająca go osoba wyjaśnia, z jakich powodów ubiega się np. o zatrudnienie. Chociaż złożenie listu motywacyjnego nie zawsze jest wymagane przez potencjalnego pracodawcę, to warto mu pokazać, że składającemu naprawdę zależy na podjęciu zatrudnienia.
Polscy informatycy i finansiści najchętniej zatrudniani przez firmy z USA, Wielkiej Brytanii czy Niemiec. Ale polskie firmy też rekrutują fachowców w USA choć najpopularniejszymi rynkami były dla nich argentyński, kanadyjski i brytyjski. Jak radzili sobie globalni pracodawcy w 2023 roku, w jakich krajach zatrudniano pracowników z zagranicy, kto był zatrudniany na jakie stanowiska i jak klimat gospodarczy wpłynął na zwolnienia i wynagrodzenia?
Jak wygląda rekrutacja do dużej firmy technologicznej w Polsce? Jakie podstawowe umiejętności są wymagane, a jakie będą niezbędne w najbliższej przyszłości? Jak ważne jest obecnie budowanie marki pracodawcy? Co jest największym wyzwaniem w rekrutacji w 2024 roku? Na te i inne pytania odpowiada Magdalena Trzeciak, Manager ds. Personalnych w Hewlett Packard Enterprise Polska.
Czym jest multigeneracja na rynku pracy? Czym jest ageizm? Jak pracodawcy i pracownicy radzą sobie z multigeneracją na etapie rekrutacji a jak w toku zatrudnienia? Poniżej szczegóły z raportu.
Aktualnie aż 40 proc. organizacji w Polsce boryka się z trudnościami związanymi z niedoborem personelu, co utrudnia efektywne prowadzenie działalności. Sześć na dziesięć (57 proc.) firm jest świadomych, jakich talentów będą potrzebowały w perspektywie długoterminowej. Co więcej, aż 69 proc. pracodawców zna umiejętności swoich pracowników. Mimo tej świadomości większość organizacji w Polsce (46 proc.) woli rekrutować talenty spoza firmy, zamiast inwestować w rozwijanie kompetencji swoich obecnych pracowników (20 proc.).
Zdolność do szybkiej adaptacji do nowych warunków pracy i rozwoju, sprawne podnoszenie kwalifikacji i nabywanie wiedzy – to zdaniem przebadanych przez Pracuj.pl osób ich największe zalety na rynku pracy. Co ciekawe, respondenci mieli większą skłonność do wskazywania swoich zalet niż wad w kontekście rynku pracy. Mimo to, jak pokazało badanie, wielu z nich ma trudności w negocjowaniu lepszych warunków zatrudnienia czy wyższego wynagrodzenia. Badanie „Nowe prawa rekrutacji” pozwoliło ujawnić, jak kandydaci radzą sobie z tymi wyzwaniami i jakie cechy podkreślają w CV, by zwiększyć szansę na zdobycie atrakcyjnej pracy.
Rynek pracownika to fakt w gospodarce niskiego bezrobocia. Rekruterzy muszą odpowiadać na oczekiwania kandydatek i kandydatów, aby wypełniać luki na różnych pozycjach i pozyskiwać nowe talenty do firm. Czy oznacza to, że działy rekrutacji oferują dokładnie to, czego chcą osoby szukające pracy? Raport eRecruiter „Candidate Experience w Polsce 2023/2024” pokazuje kilka wyraźnych różnic między tym, co robią firmy, a tym czego oczekuje rynek.
W czasach, w których żyjemy w szybkim tempie i korzystamy w coraz większym stopniu z automatyzacji, takie same oczekiwania mamy względem procesu poszukiwania pracy. Jak ujawniło badanie Pracuj.pl, aż 7 na 10 kandydatów chciałoby móc aplikować na kilka podobnych ogłoszeń o pracę za pomocą jednego kliknięcia, a sam proces powinien być możliwie prosty. Badani oczekują od pracodawców także transparentności – zarówno w zakresie przedstawienia warunków oferty jak i komunikowania kolejnych etapów rekrutacji. Najlepiej możliwie sprawnego – 31% respondentów uważa, że czas oczekiwania na odpowiedź od pracodawcy powyżej dwóch tygodni jest zbyt długi. Na co zatem powinny zwrócić uwagę firmy, projektując proces rekrutacji?
Dla 41 proc. pracodawców ważne jest poczucie odpowiedzialności i rzetelności kandydata do pracy. Natomiast 37 proc. wskazuje na umiejętność komunikacji, współpracy i pracy zespołowej.
Niemal 60% osób aplikujących na ogłoszenia o pracę chciałoby otrzymywać informację zwrotną o powodach odrzucenia CV. Według najnowszego badania eRecruiter tylko 24% pracodawców przekazuje na tym etapie informację zwrotną. W 2021 roku było to zaledwie 12%. Jak zmieniają się oczekiwania kandydatów, jak wpływają na procesy rekrutacyjne i na co powinni się przygotować pracodawcy w 2024?
Co czwarta firma w Polsce boryka się z niedoborem pracowników, który przekłada się na brak realizacji zadań. Ponad jedna trzecia organizacji postrzega pozyskiwanie nowych pracowników za wyzwanie, a przeszło dwie trzecie obawia się, że sytuacja na rynku pracy będzie w przyszłości tak samo ciężka, jeśli nie trudniejsza. Jednocześnie tylko jeden na trzech pracowników otrzymuje wystarczającą pomoc w rozwijaniu swoich umiejętności. Z kolei ponad jedna czwarta członków zespołów uważa, że menedżerowie blokują ich rozwój zawodowy.
Kryzys gospodarczy i redukcje, zwłaszcza w sektorze nowych technologii – zarówno w big tech, jak i zagranicznych start-upach – mają wpływ i niosą konsekwencje także na polskim rynku. Firmy działające w naszym kraju wstrzymują się z poszukiwaniami kandydatów i jednocześnie redukują liczebność działów rekrutacji. Z drugiej strony, organizacje, które procesy prowadzą, coraz częściej stawiają na większą efektywność i jakość kandydatów, a nie działania skoncentrowane na masowym pozyskaniu CV.
Firmy na całym świecie coraz częściej zwracają uwagę na konkretne umiejętności podczas zatrudniania. To świadczy o zmianie w sposobie rekrutacji. Wykształcenie traci na wartości, zwłaszcza gdy nie idzie w parze z praktycznymi kompetencjami. W tym świetle, rewolucja w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI) nabiera znaczenia.
Nie dość, że znacząco zwiększają się koszty pracy w Polsce, średnio o ponad 10% RdR, to firmy stają także przed wyzwaniem rosnących kosztów samej rekrutacji. Wydatki związane z pozyskaniem pracownika urosły średnio o 36% w ciągu ostatnich 2 lat i wynoszą obecnie około 5 tysięcy złotych. W przypadku nieudanej rekrutacji ogólne koszty mogą się nawet potroić i przekroczyć kwotę 15 tys. zł na pracownika.
Dwadzieścia siedem procent przedstawicieli pokolenia Z zmieniło pracę w ciągu ostatnich trzech miesięcy. W silver generation takiej zmiany dokonało tylko 2% respondentów. W ciągu ostatniego roku wśród najstarszej aktywnej zawodowo grupy wynik ten osiąga 7%, a wśród najmłodszej aż 62%. Jak wynika z badania Pracuj.pl, generacja Z pod kątem mobilności zawodowej znacznie przewyższa wszystkie pozostałe grupy wiekowe. Czy to oznacza, że na rynek wchodzą niepewni pracownicy?
Kursy dla pracowników administracji publicznej dają możliwość rozwoju osobistego i zawodowego. Właśnie trwa rekrutacja w ramach kolejnego projektu. Czym jest Young Leaders’ Program 2024-2026 i jakie umiejętności można nabyć?
Pracodawcy poszukujący na rynku talentów coraz częściej sięgają po narzędzia takie jak Test Talentów Gallupa, który już na etapie procesu rekrutacyjnego pozwala uniknąć ryzyka błędu rekrutacyjnego, czy też je zminimalizować. Na czym polega Test Talentów Gallupa?
List motywacyjny jest często określany jako dokument pomocniczy, dołączany do CV. I chociaż CV zawiera najważniejsze informacje o kandydacie, potwierdzając jego kwalifikacje i umiejętności, nie zawsze jest wystarczające. Czym jest list motywacyjny i na co zwrócić uwagę podczas jego tworzenia? Podpowiadamy.
Sztuczna inteligencja jest coraz bardziej obecna w różnych obszarach życia, w tym również w procesach rekrutacyjnych. Automatyzacja, analiza danych i algorytmy przetwarzania języka naturalnego zdają się obiecywać bardziej efektywny i obiektywny proces wyboru pracowników. Niemniej jednak, razem z tymi zaletami pojawiają się także wyzwania etyczne.
Rozmowa kwalifikacyjna to jeden z kluczowych momentów w procesie rekrutacji. Może stanowić decydujący czynnik w podjęciu decyzji o zatrudnieniu. W dzisiejszych czasach technologia odgrywa coraz większą rolę w przygotowaniach do rozmowy rekrutacyjnej, a jednym z narzędzi, które może znacząco pomóc osobie poszukującej pracy, jest ChatGPT.
Rozmowa o pracę to kluczowy moment w procesie rekrutacyjnym, w którym pracodawca stara się poznać kandydata nie tylko na podstawie jego umiejętności zawodowych, ale także sposobu komunikacji, zachowania i emocji. Współczesne podejście do rekrutacji coraz częściej kładzie nacisk na analizę języka ciała i wyrażanych emocji podczas rozmowy o pracę. Dlaczego jest to tak istotne i jakie elementy można wyczytać z reakcji niewerbalnych kandydata?
Sztuczna inteligencja odmienia rozmowy rekrutacyjne. Wraz z postępem technologicznym, sztuczna inteligencja oferuje narzędzia, które mogą znacząco wspomóc rozmowy z kandydatami.
Sztuczna inteligencja to nowoczesne narzędzie, które może znacząco wspomóc i ulepszyć proces rekrutacji, poprzez wykorzystanie zaawansowanych technologii przetwarzania danych i analizy. Tradycyjne metody rekrutacji, choć skuteczne, mogą być kosztowne i czasochłonne.
„Moja Praca” to nowoczesne narzędzie, które ułatwia osobom szukającym pracy znalezienie odpowiedniego zatrudnienia. Sercem aplikacji są symulatory rozmów kwalifikacyjnych, które dają możliwość odpowiedzi na najpopularniejsze pytania rekruterów i sprawdzenie wyników. Dlaczego warto ją zainstalować? Odpowiadamy.
Jak szacuje Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej bezrobocie spada, a w czerwcu 2023 r. jego poziom obniżył się do rekordowych 5 proc. Przez ponad 30 lat niższy wskaźnik odnotowaliśmy jedynie w 1990 r. To wynik, który może cieszyć. Jednak dla wielu pracodawców mała liczba osób, które można zaktywizować zawodowo to mniejsze możliwości załatania i tak zbyt dużych braków kadrowych oraz przeszkoda w rozwoju firmy, a przełożonych chętnych do zatrudniania ludzi będących na kuroniówce nie brakuje. Jak wynika z Raportu Grupy Progres „Rynek pracy 360”, prawie połowa firm (48 proc.) jest gotowa przyjąć do pracy i przyuczyć do zawodu osobę bezrobotną, również taką, która ma długą przerwę w zatrudnianiu.
Media społecznościowe to zjawisko, bez którego trudno wyobrazić sobie dzisiejszy świat. Firmy bardzo doceniają możliwość kontaktu z klientem i pracownikami poprzez SM. Chociaż coraz częściej używane są one jako narzędzie rekrutacji, polskie firmy nadal mają sporo do nadrobienia w stosunku do Stanów Zjednoczonych, gdzie 90% firm używa SM do rekrutacji pracowników. Czy to skuteczne narzędzie dotarcia do potencjalnych kandydatów? Tak, ważne jest jednak prowadzenie mediów społecznościowych w sposób angażujący i skupienie się na grupie docelowej.
Ponad 60% firm w Polsce prowadzi obecnie rekrutacje na zielone miejsca pracy. Takk wynika z najnowszych danych ManpowerGroup.
Raport Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia pokazuje, iż pracodawcy sektora nowych technologii chcą wzmacniać swoje zespoły. W jakich miastach i na jakie stanowiska można będzie można znaleźć najwięcej ofert?
Rekrutacja międzynarodowa wymaga odpowiednich przygotowań. Praca zdalna i globalny dostęp do specjalistów dają firmom wiele nowych możliwości. Budowanie różnorodnego zespołu niesie sobą również wiele wyzwań – logistycznych i prawnych. Warto skorzystać z wypracowanych, dobrych praktyk.
Niepewność związana z sytuacją makroekonomiczną wyraźnie wstrzymuje pracodawców przed planami nowych rekrutacji w II. połowie roku – wskazują wyniki najnowszej, 47. edycji badania „Plany Pracodawców” zrealizowanego przez Instytut Badawczy Randstad i Gfk Polonia. I choć gorsze nastroje firm przekładają się na wyhamowanie wzrostów zatrudnienia, to jednocześnie pracodawcy zapowiadają podwyżki, a ich powodem będzie nie tylko wzrost płacy minimalnej, ale i utrzymująca się presja płacowa.
Czy to koniec luki płacowej i dyskryminacji między kobietami a mężczyznami w zatrudnieniu? Dzięki nowym unijnym przepisom pracodawcy będą musieli podawać informacje, które ułatwią pracownikom porównywanie wysokości wynagrodzeń i umożliwią identyfikację różnic płacowych. Ponadto oferty pracy będą musiały być neutralne płciowo a same procesy mają być niedyskryminacyjne - nie można np. pytać kobiety czy zamierza mieć potomstwo.
Największe trudności w zrekrutowaniu pracowników o pożądanych umiejętnościach mają firmy z południowej i centralnej Polski – wynika z raportu ManpowerGroup. Aby poradzić sobie z niedoborem kandydatów o określonych kompetencjach, pracodawcy najczęściej inwestują w rozwój obecnych pracowników.
Samomotywacja, zdolności przywódcze, umiejętność podejmowania decyzji, praca zespołowa – w kształtowaniu tych przydatnych w życiu zawodowym cech mogą pomagać gry. Tak wynika z badań prowadzonych przez Randstad. W obliczu wyzwań pracodawców związanych z poszukiwaniem kandydatów o odpowiednich kwalifikacjach, gry stają się także miejscem, w którym można dotrzeć do osób o odpowiednich kompetencjach.
Unconscious bias to nieświadome uprzedzenia, jakie mamy wobec innych ludzi. Dotyczą one m.in.: wyglądu, płci, pochodzenia, ale także tak trywialnych rzeczy jak imię czy miejsce zamieszkania. Niestety mogą mieć także wpływ na działania biznesowe – na przykład na proces rekrutacji. Jak uniknąć sytuacji, w której nasze uprzedzenia skreślają z procesu rekrutacji wartościowego kandydata? Podpowiada Natalia Bogdan, headhunterka i właścicielka agencji pracy Jobhouse.
W 2022 r. pracodawcy najczęściej poszukiwali ekspertów IT, specjalistów ds. sprzedaży i pracowników fizycznych - wynika z danych Pracuj.pl. W ostatnich miesiącach aktywność rekrutacyjna firm stopniowo zmniejszała się; mimo to odnotowano rekordową liczbę ogłoszeń.
Rynek pracy w 2022 r. najbardziej łaskawy był dla ekspertów IT, specjalistów ds. sprzedaży i pracowników fizycznych - wynika z danych Pracuj.pl. W ostatnich miesiącach aktywność rekrutacyjna firm stopniowo zmniejszała się; mimo to odnotowano rekordową liczbę ogłoszeń.
REKLAMA