Praca tymczasowa w Polsce 2024 [BADANIE]
REKLAMA
REKLAMA
- Praca tymczasowa - najważniejsze wyzwania
- Pracownicy tymczasowi w Polsce - kim są?
- Oferta pracy tymczasowej - na co zwracają uwagę pracownicy?
- Cyfryzacja dokumentów priorytetem pracodawców
- Pracownicy tymczasowi poszukiwani
Praca tymczasowa - najważniejsze wyzwania
Monitorowanie rynku pracy jest kluczowym narzędziem do skutecznego dostosowywania się do ciągłych zmian i doskonalenia procesów w firmach. – Badanie satysfakcji pracowników, a także klientów przeprowadzamy corocznie i jest głosem płynącym bezpośrednio z branży produkcyjnej oraz logistycznej, bowiem na rynku pracy tymczasowej wspieramy głównie te sektory gospodarki. W 2024 roku otrzymaliśmy ciekawe wyniki. Czas trwania rekrutacji, cyfryzacja formalności oraz kwalifikacje pracowników – to aspekty, na które należy zwrócić szczególną uwagę w najbliższej przyszłości – mówi Łukasz Koszczoł, Prezes Job Impulse.
REKLAMA
Pracownicy tymczasowi w Polsce - kim są?
Jak wynika z Badania satysfakcji pracowników tymczasowych Job Impulse, wśród respondentów nie dominują - jakby się mogło wydawać - studenci, a osoby w grupie wiekowej 25-34 lata (32 proc.), w drugiej kolejności 35-44 lata (25 proc). W czasie płynącej z różnych stron narracji o aktywizacji zawodowej osób 55+, również na tym rynku stanowią oni niewielki odsetek, odpowiadający niewiele ponad 4 proc. W gronie badanych 34 proc. z nich posiada obywatelstwo polskie, natomiast 59 proc. ukraińskie - warto przy tym zaznaczyć, że udział kobiet i mężczyzn był wyrównany (kolejno 50,48 proc. oraz 49,52 proc.). Od lat nie zmienia się to, że praca tymczasowa wiąże się z dużą rotacją wśród pracowników. Blisko 55 proc. z nich zajmuje stanowisko mniej niż rok a 30 proc. między 7 a 12 miesięcy, tylko 16 proc. pozostaje powyżej 12 miesięcy.
Analizując dane z 2024 roku oraz porównując je z danymi z 2023 roku, dotyczącymi preferencji przy wyborze oferty pracy, można wskazać kilka istotnych wniosków.
Oferta pracy tymczasowej - na co zwracają uwagę pracownicy?
Po pierwsze, w obu latach największym priorytetem dla respondentów jest wysokość stawki wynagrodzenia. W 2024 roku na ten czynnik zwraca uwagę 78 proc. ankietowanych, podczas gdy w 2023 roku odsetek ten wynosił aż 84 proc., co świadczy o jego stabilności i dominacji w podejmowaniu decyzji o podjęciu pracy. Po drugie, niezmiennie, lokalizacja miejsca pracy oraz szansa na stałe zatrudnienie nadal pozostają równie istotnymi czynnikami przy wyborze oferty - w 2024 roku lokalizacja została wskazana przez 62 proc. respondentów, natomiast szansa na stałe zatrudnienie przez 52 proc.
Warto również zauważyć, że w 2024 roku szybkość procesu rekrutacji zajmuje wyższe miejsce niż w 2023 roku. Obecnie na ten czynnik zwraca uwagę 39 proc. respondentów, podczas gdy w 2023 roku odsetek ten wyniósł 29 proc., co sugeruje rosnące znaczenie efektywności i szybkości procesu rekrutacyjnego dla pracowników.
Opinie znajomych o miejscu pracy oraz te w Internecie nadal są istotne, choć ich znaczenie zmniejszyło się w porównaniu z rokiem poprzednim. W 2024 roku uwagę na te czynniki zwraca odpowiednio 35 proc. i 19 proc. respondentów.
Cyfryzacja dokumentów priorytetem pracodawców
Jak wynika z Badania satysfakcji klientów Job Impulse, wśród najważniejszych potrzeb pracodawców pojawia się konieczność cyfryzacji oraz digitalizacji wszelkich procesów i dokumentów.
REKLAMA
- Wraz ze zmieniającym się krajobrazem biznesowym, priorytety klientów przesuwają się w kierunku efektywności, szybkości i łatwości dostępu do informacji. Cyfryzacja procesów w agencjach pracy umożliwia lepsze dopasowanie się do tych oczekiwań, co przekłada się na bardziej efektywną oraz elastyczną obsługę. Nasze cykliczne badania pozwalają rozwijać usługi zgodnie z potrzebami rynku - dzięki otwartości na zmiany, możemy cieszyć się wieloletnią współpracą z partnerami biznesowymi oraz docenianiem naszej kultury organizacyjnej, jak i jakości obsługi, która utrzymuje się na wysokim poziomie – dodaje Łukasz Koszczoł.
Idąc dalej, analizując preferencje przy wyborze agencji zatrudnienia do współpracy w latach 2023 i 2024, warto poruszyć jeszcze kilka istotnych kwestii.
W 2024 roku, niezmiennie, jakość obsługi klienta jest priorytetem dla 80 proc. badanych, choć w 2023 roku ten odsetek wynosił aż 88 proc. Kolejnym istotnym czynnikiem w 2024 roku jest doświadczenie w branży reprezentowanej przez klienta, co wskazało 53 proc. ankietowanych. W porównaniu z rokiem 2023, ten aspekt zyskał na znaczeniu, podnosząc się z trzeciego na drugie miejsce. Dobre opinie/referencje oraz cena nadal pozostają ważnymi czynnikami, choć ich znaczenie w 2024 roku nieco zmalało w porównaniu z rokiem poprzednim, wynosząc kolejno 41 proc. oraz 36 proc.
Pracownicy tymczasowi poszukiwani
- Jest coś jeszcze, o czym mówią pracodawcy. Zapotrzebowanie na wykwalifikowanych i zmotywowanych pracowników tymczasowych staje się coraz bardziej palącą kwestią dla firm. Wybór odpowiednich osób ma kluczowe znaczenie dla efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstw, zwłaszcza w sektorach produkcyjnym i logistycznym, gdzie pracownicy tymczasowi odgrywają kluczową rolę. Nie zapominajmy przy tym, że rynek boryka się z problemem braku rąk do pracy fizycznej oraz rotacji – agencje stoją zatem przed ogromnym wyzwaniem, musimy zapewniać nie tylko dużą ilość pracowników, ale jednocześnie stabilnych, a przy tym odpowiednio wykwalifikowanych – podkreśla Prezes Job Impulse.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat