REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownik sezonowy przed szczytem sezonu. W tym roku rekordowa 1/3 firm zatrudni dorywczo w wakacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Żydek
Mateusz Żydek
Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
praca sezonowa zatrudnianie pracowników sezonowych tymczasowych tymczasowa sezon rekrutacja
Praca sezonowa - jak zatrudniać pracowników sezonowych?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudnienie pracowników sezonowych to ratunek dla wielu pracodawców w sezonie letnim. Gdzie zatrudnia się najwięcej pracowników tymczasowych? Dlaczego rekrutację do pracy sezonowej należy zaplanować z wyprzedzeniem? Od czego zacząć i jak napisać ofertę pracy?

rozwiń >

Zatrudnienie pracowników sezonowych jako ratunek dla pracodawców

Dla przedsiębiorstw, które doświadczają znacznych wahań zapotrzebowania na pracowników, szczyt sezonu jest kluczowym okresem – sprzedaż w tym czasie może przesądzić o ich całorocznym wyniku. W sezonie wakacyjnym taka sytuacja dotyczy chociażby niektórych specjalizacji sektora spożywczego, w tym producentów wód mineralnych i napojów, browarów czy wytwórców lodów, ale także całej branży budowlanej, turystycznej czy transportowej. W dodatku w lecie nasila się zjawisko, które w pozostałych okresach nie jest tak wyraźne - liczba zatrudnionych, którzy chcą i mają prawo skorzystać z urlopu, może czasem utrudniać skompletowanie załogi. W tej kwestii lista sektorów, których dotykają wahania w zapotrzebowaniu na pracowników, staje się jeszcze dłuższa i obejmuje m.in. handel, zespoły obsługi klienta, logistykę czy część firm usługowych.

REKLAMA

Autopromocja

Z drugiej strony pracodawcy doskonale wiedzą, że to zapotrzebowanie jest ograniczone czasowo, a środkami w budżetach HR na zatrudnienie na stałe pracowników, którzy będą potrzebni wyłącznie przez 2-3 miesiące w roku, firmy po prostu mogą nie dysponować. Stąd wiele sektorów, które mierzą się ze zmiennym zapotrzebowaniem na pracowników, decyduje się na zatrudnienie tymczasowe.

Pracodawcy konkurują o pracowników tymczasowych

Pracodawcy, którzy mają w tym zakresie doświadczenie, przygotowania do sezonu rozpoczynają z wyprzedzeniem, bo konkurencja o pracowników tymczasowych, szczególnie latem, jest duża, a dostępność kandydatów w wielu regionach ograniczona, podobnie jak w przypadku pracowników zatrudnianych na stałe. Potwierdzają to wyniki badania Plany Pracodawców od Randstad. Znacząco wzrosła w tym roku liczba firm, które zamierzają zatrudnić pracowników sezonowych - z 24 proc. w 2023 roku do 34 proc. obecnie. Przedsiębiorstwa najczęściej zamierzają rekrutować stażystów i praktykantów (18 proc), ale 12 proc. pracodawców planuje pozyskać pracowników tymczasowych właśnie ze względu na sezonowość działalności, a kolejne 12 proc. - z powodu sezonu urlopowego. Wyraźnie częściej poszukiwanie dodatkowych pracowników na okres letni deklarują duże firmy, zatrudniające powyżej 250 osób (46 proc.). 19 proc. przedsiębiorstw z tej grupy uruchomi rekrutacje tymczasowe z powodu sezonu urlopowego, a 14 proc. - z powodu zwiększonego sezonowego zapotrzebowania na produkty lub usługi.

Zatrudnienie sezonowe - usługi dla biznesu, handel oraz finanse i ubezpieczenia

W nachodzącym sezonie zatrudnienie tymczasowe najczęściej deklarują firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu (60 proc.), tzw. shared services, które realizują zadania związane z obsługą finansową, informatyczną czy wsparcia sprzedaży dla innych przedsiębiorstw. Nawet 1/3 firm z tego sektora będzie tworzyć szanse zatrudnienia dla stażystów i praktykantów. Duży odsetek firm (32 proc.) deklaruje też większe zapotrzebowanie na pracowników z powodu sezonowego wzrostu liczby klientów. Wynika on m.in, z tego, firmy specjalistyczne w okresie letnim chętniej posiłkują się wsparciem sektora shared services ze względu na urlopy członków swojego zespołu.

Wyraźnie większe zapotrzebowanie na pracowników sezonowych zgłasza też branż handlowa, tłumacząc to urlopami swoich pracowników, oraz sektor finansowy i ubezpieczeniowy, który przede wszystkim poszukuje w tym okresie stażystów i praktykantów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatrudnienie sezonowe z wyprzedzeniem

Pracodawcy, którzy mają już doświadczenie z zatrudnieniem sezonowym, wiedzą, że planowanie pracy tymczasowej we własnym zakresie jest procesem, który wymaga czasu, zaangażowania i przede wszystkim działania z wyprzedzeniem. Skuteczne prognozowanie zatrudnienia w szczycie sezonu zaczyna się od analizy danych. Firmy sięgają wówczas po wszystkie istotne informacje z poprzednich lat, w tym dane dotyczące sprzedaży produktów i usług, poziomów wydajności i zapasów, zestawiając je ze stosowanym wówczas harmonogramem pracy oraz liczebnością załogi. Jednocześnie na tej bazie szacują, na podstawie danych rynkowych, w tym makroekonomicznych, poziomy sprzedaży w sezonie, jakich mogą się spodziewać lub jakie chcą osiągnąć. Pomocne będą też plany urlopowe zgłaszane w kadrach, najlepiej za pomocą specjalnych aplikacji lub systemów zgłoszeniowych, które ułatwiają analitykę danych. Pozwoli to ocenić dostępność stałego personelu w okresie wakacyjnym. Jeśli firma nie ma ustandaryzowanej polityki dotyczącej zgłaszania urlopów, np. planowania dłuższych obecności z wyprzedzeniem, i specjalnych narzędzi, które to ułatwiają, warto rozważyć ich wprowadzenie, jeśli nie w tym sezonie, to w kolejnym.

Zatrudnienie sezonowe - od czego zacząć?

REKLAMA

Eksperci radzą, by - analizując zatrudnienie w sezonie w poprzednich latach - uwzględnić rejestry dotyczące nadgodzin, czy przeciętną liczbę dni zwolnienia chorobowego pracowników, ale także reklamacje związane z opóźnieniami w dostarczaniu produktów i usług. Wzrost w którejkolwiek z tych kategorii może wskazywać na potrzebę zatrudnienia większej liczby pracowników sezonowych. Przepracowanie zespołu, wynikające na przykład z nadgodzin, może prowadzić do wyższego poziomu stresu, zwiększonej liczby problemów technicznych oraz konfliktów między pracownikami. Większa liczba pracowników sezonowych pomaga zarządzać indywidualnym nakładem pracy i redukować stres związany z nadmiernym obciążeniem, obniżyć liczbę zwolnień lekarskich czy reklamacji związanych z niedotrzymywaniem terminów realizacji zamówień.

Warto pamiętać, że nie każde kompetencje uda się pozyskać, decydując się na zatrudnienie sezonowe. Będzie miało ono uzasadnienie dla stanowisk podstawowych w produkcji czy logistyce, pracowników bezpośredniej obsługi klienta w handlu czy niektórych usługach, w tym w turystyce i gastronomii. Jednak już szczególnie w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu nie wszystkie obszary da się wzmocnić pracownikami sezonowymi.

Dobrze jest zatem zweryfikować, czy wśród stałej załogi mamy odpowiednie zasoby kompetencyjne, w tym także kompetencje zarządcze. Szefów zespołów, kierowników czy brygadzistów raczej nie będziemy mogli zrekrutować sezonowo, bo w gronie kandydatów niewielka liczba osób będzie posiadała umiejętności kierowania zespołem, a ponadto to właśnie na osobach na takich stanowiskach powinniśmy polegać w kwestii wdrażania pracowników tymczasowych. Muszą one zatem posiadać pogłębioną wiedzę o działalności firmy i procesach w niej funkcjonujących.

Rekrutacja pracowników tymczasowych

Działania rekrutacyjne w przypadku pracowników tymczasowych, prowadzi się tak samo, jak w każdym innym procesie poszukiwania kandydatów. Wykorzystuje się przy tym publikowanie ofert w serwisach ogłoszeniowych, a także płatne działania w mediach społecznościowych i bezpłatną aktywność rekruterów w grupach na Facebooku. W zależności od lokalizacji, skuteczne mogą okazać się też tradycyjne działania, w tym plakaty, ulotki czy obecność na targach pracy i spotkaniach organizowanych m.in. przez powiatowe urzędy pracy.

Oferta pracy dla pracowników tymczasowych

W samym budowaniu oferty dla pracowników tymczasowych warto uwzględniać elementy, które będą ich szczególnie przyciągać do danego miejsca pracy. Podstawowym będzie atrakcyjne wynagrodzenie, które warto ustalać na bazie analizy ofert konkurentów - nie tylko innych firm z branży, ale także pracodawców z innych sektorów, którzy w sezonie mogą poszukiwać osób o podobnych kompetencjach. Część przedsiębiorców stosuje też systemy premiowe, które mogą wpływać na efektywność i zaangażowanie pracowników, w tym premie wynikowe czy dodatki za brak absencji. Oferując pracownikom benefity, warto je dostosować do ich potrzeb. Nie zawsze w przypadku osób zatrudnionych tymczasowo najważniejszymi świadczeniami będą te najpowszechniejsze w firmach, czyli prywatna opieka medyczna czy karta sportowa. Znacznie większe znaczenie mogą być na przykład darmowe posiłki, karty lunchowe czy bezpłatny dowóz od miejsca pracy, a w przypadku relokacji także dodatki do zakwaterowania.

Zatrudniania tymczasowe - wyzwania dla pracodawców

Zatrudnienie sezonowe, choć przynosi wiele korzyści, a firmy, które mierzą się ze zmiennością w poziomie zamówień, mogą wręcz nie mieć alternatywy, wiąże się też z kilkoma wyzwaniami. Pracownicy tymczasowi mogą wykazywać mniejsze zaangażowanie i lojalność w porównaniu z osobami zatrudnionymi na stałe. Ograniczony czas na szkolenie i wdrażanie nowych pracowników może prowadzić do niższej efektywności, a wyższa rotacja pracowników sezonowych może powodować nieoczekiwane trudności z realizacją zamówień.

Skuteczne wdrożenie pracowników tymczasowych a ich zaangażowanie

REKLAMA

Dlatego, gdy pracodawcy mają za sobą proces planowania i rekrutacji pracowników, przychodzi czas na planowanie ich szkoleń i wdrażania do pracy. W lepszej sytuacji są firmy, które już mają opracowane programy szkoleniowe dla poszczególnych stanowisk, bo mogą one wymagać jedynie drobnych zmian, które uwzględniają specyfikę tymczasowego zatrudnienia. Aby też zwiększyć korzyści, warto rozważyć, czy części z działań szkoleniowych i formalności związanych z rozpoczęciem zatrudnienia nie można zrealizować online. Tak jak proces rekrutacyjny pracowników niemal na każde stanowisko można przeprowadzić zdalnie, co zresztą jest dziś preferowane przez kandydatów, tak samo wdrożenie, szkolenia podstawowe czy szkolenia BHP mogą odbywać się online. Podobnie zresztą jak wypełnianie kwestionariuszy potrzebnych do sporządzenia umowy czy rozpoczęcia świadczenia pracy.

Czas, który zaoszczędzimy dzięki wdrożeniu online, można wykorzystać na praktyczne wdrożenie, które może pomóc w zwiększeniu efektywności pracowników. Najbardziej skuteczne programy szkoleniowe priorytetowo traktują kluczowe umiejętności, których potrzebują pracownicy, aby pracować bezpiecznie. Dlatego warto przejrzeć raporty dotyczące incydentów z poprzednich lat, sprawdzić, jakie sytuacje mogły wpływać na zakłócenia w realizacji zadań i to na nich skupić swoją uwagę, dostosowując treści szkoleniowe i przeciwdziałając najpowszechniejszym przyczynom przestojów.

Efektywne zarządzanie zatrudnieniem sezonowym

Efektywne zarządzanie zatrudnieniem sezonowym to niewątpliwie proces wymagający planowania i przemyślanej strategii, ale od jego powodzenia w wielu firmach, które mierzą się ze zmiennością popytu, może być kluczowy dla osiągnięcia wyników biznesowych. Dlatego tak ważne jest zrozumienie potrzeb pracowników, skuteczne prognozowanie zatrudnienia, ale także zgodność z przepisami w zakresie pracy tymczasowej. Część firm, szczególnie na lokalnym rynku pracy charakteryzującym się dużą konkurencyjności i niską dostępnością kandydatów, sięga też po pomoc wyspecjalizowanych partnerów HR. Większość zadań związanych z takich zatrudnieniem, w tym rekrutacja, tworzenie harmonogramów, wdrażanie i rozliczanie pracowników, realizowana jest bowiem przez takiego partnera. Dodatkową wartością są także narzędzie stosowane przez wyspecjalizowane firmy, takie jak mobilne aplikacje, które umożliwiają zatrudnionym sezonowo deklarować swoją dostępność na bieżąco, a koordynatorom pracowników tymczasowych skutecznie budować grafik pracy załogi i reagować z dnia na dzień na braki w kadrach i zwiększony poziom zamówień.

oprac. Emilia Panufnik
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

REKLAMA

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

REKLAMA

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

REKLAMA