REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownik sezonowy przed szczytem sezonu. W tym roku rekordowa 1/3 firm zatrudni dorywczo w wakacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Żydek
Mateusz Żydek
Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
praca sezonowa zatrudnianie pracowników sezonowych tymczasowych tymczasowa sezon rekrutacja
Praca sezonowa - jak zatrudniać pracowników sezonowych?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudnienie pracowników sezonowych to ratunek dla wielu pracodawców w sezonie letnim. Gdzie zatrudnia się najwięcej pracowników tymczasowych? Dlaczego rekrutację do pracy sezonowej należy zaplanować z wyprzedzeniem? Od czego zacząć i jak napisać ofertę pracy?

rozwiń >

Zatrudnienie pracowników sezonowych jako ratunek dla pracodawców

REKLAMA

Dla przedsiębiorstw, które doświadczają znacznych wahań zapotrzebowania na pracowników, szczyt sezonu jest kluczowym okresem – sprzedaż w tym czasie może przesądzić o ich całorocznym wyniku. W sezonie wakacyjnym taka sytuacja dotyczy chociażby niektórych specjalizacji sektora spożywczego, w tym producentów wód mineralnych i napojów, browarów czy wytwórców lodów, ale także całej branży budowlanej, turystycznej czy transportowej. W dodatku w lecie nasila się zjawisko, które w pozostałych okresach nie jest tak wyraźne - liczba zatrudnionych, którzy chcą i mają prawo skorzystać z urlopu, może czasem utrudniać skompletowanie załogi. W tej kwestii lista sektorów, których dotykają wahania w zapotrzebowaniu na pracowników, staje się jeszcze dłuższa i obejmuje m.in. handel, zespoły obsługi klienta, logistykę czy część firm usługowych.

REKLAMA

Z drugiej strony pracodawcy doskonale wiedzą, że to zapotrzebowanie jest ograniczone czasowo, a środkami w budżetach HR na zatrudnienie na stałe pracowników, którzy będą potrzebni wyłącznie przez 2-3 miesiące w roku, firmy po prostu mogą nie dysponować. Stąd wiele sektorów, które mierzą się ze zmiennym zapotrzebowaniem na pracowników, decyduje się na zatrudnienie tymczasowe.

Pracodawcy konkurują o pracowników tymczasowych

Pracodawcy, którzy mają w tym zakresie doświadczenie, przygotowania do sezonu rozpoczynają z wyprzedzeniem, bo konkurencja o pracowników tymczasowych, szczególnie latem, jest duża, a dostępność kandydatów w wielu regionach ograniczona, podobnie jak w przypadku pracowników zatrudnianych na stałe. Potwierdzają to wyniki badania Plany Pracodawców od Randstad. Znacząco wzrosła w tym roku liczba firm, które zamierzają zatrudnić pracowników sezonowych - z 24 proc. w 2023 roku do 34 proc. obecnie. Przedsiębiorstwa najczęściej zamierzają rekrutować stażystów i praktykantów (18 proc), ale 12 proc. pracodawców planuje pozyskać pracowników tymczasowych właśnie ze względu na sezonowość działalności, a kolejne 12 proc. - z powodu sezonu urlopowego. Wyraźnie częściej poszukiwanie dodatkowych pracowników na okres letni deklarują duże firmy, zatrudniające powyżej 250 osób (46 proc.). 19 proc. przedsiębiorstw z tej grupy uruchomi rekrutacje tymczasowe z powodu sezonu urlopowego, a 14 proc. - z powodu zwiększonego sezonowego zapotrzebowania na produkty lub usługi.

Zatrudnienie sezonowe - usługi dla biznesu, handel oraz finanse i ubezpieczenia

REKLAMA

W nachodzącym sezonie zatrudnienie tymczasowe najczęściej deklarują firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu (60 proc.), tzw. shared services, które realizują zadania związane z obsługą finansową, informatyczną czy wsparcia sprzedaży dla innych przedsiębiorstw. Nawet 1/3 firm z tego sektora będzie tworzyć szanse zatrudnienia dla stażystów i praktykantów. Duży odsetek firm (32 proc.) deklaruje też większe zapotrzebowanie na pracowników z powodu sezonowego wzrostu liczby klientów. Wynika on m.in, z tego, firmy specjalistyczne w okresie letnim chętniej posiłkują się wsparciem sektora shared services ze względu na urlopy członków swojego zespołu.

Wyraźnie większe zapotrzebowanie na pracowników sezonowych zgłasza też branż handlowa, tłumacząc to urlopami swoich pracowników, oraz sektor finansowy i ubezpieczeniowy, który przede wszystkim poszukuje w tym okresie stażystów i praktykantów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatrudnienie sezonowe z wyprzedzeniem

Pracodawcy, którzy mają już doświadczenie z zatrudnieniem sezonowym, wiedzą, że planowanie pracy tymczasowej we własnym zakresie jest procesem, który wymaga czasu, zaangażowania i przede wszystkim działania z wyprzedzeniem. Skuteczne prognozowanie zatrudnienia w szczycie sezonu zaczyna się od analizy danych. Firmy sięgają wówczas po wszystkie istotne informacje z poprzednich lat, w tym dane dotyczące sprzedaży produktów i usług, poziomów wydajności i zapasów, zestawiając je ze stosowanym wówczas harmonogramem pracy oraz liczebnością załogi. Jednocześnie na tej bazie szacują, na podstawie danych rynkowych, w tym makroekonomicznych, poziomy sprzedaży w sezonie, jakich mogą się spodziewać lub jakie chcą osiągnąć. Pomocne będą też plany urlopowe zgłaszane w kadrach, najlepiej za pomocą specjalnych aplikacji lub systemów zgłoszeniowych, które ułatwiają analitykę danych. Pozwoli to ocenić dostępność stałego personelu w okresie wakacyjnym. Jeśli firma nie ma ustandaryzowanej polityki dotyczącej zgłaszania urlopów, np. planowania dłuższych obecności z wyprzedzeniem, i specjalnych narzędzi, które to ułatwiają, warto rozważyć ich wprowadzenie, jeśli nie w tym sezonie, to w kolejnym.

Zatrudnienie sezonowe - od czego zacząć?

Eksperci radzą, by - analizując zatrudnienie w sezonie w poprzednich latach - uwzględnić rejestry dotyczące nadgodzin, czy przeciętną liczbę dni zwolnienia chorobowego pracowników, ale także reklamacje związane z opóźnieniami w dostarczaniu produktów i usług. Wzrost w którejkolwiek z tych kategorii może wskazywać na potrzebę zatrudnienia większej liczby pracowników sezonowych. Przepracowanie zespołu, wynikające na przykład z nadgodzin, może prowadzić do wyższego poziomu stresu, zwiększonej liczby problemów technicznych oraz konfliktów między pracownikami. Większa liczba pracowników sezonowych pomaga zarządzać indywidualnym nakładem pracy i redukować stres związany z nadmiernym obciążeniem, obniżyć liczbę zwolnień lekarskich czy reklamacji związanych z niedotrzymywaniem terminów realizacji zamówień.

Warto pamiętać, że nie każde kompetencje uda się pozyskać, decydując się na zatrudnienie sezonowe. Będzie miało ono uzasadnienie dla stanowisk podstawowych w produkcji czy logistyce, pracowników bezpośredniej obsługi klienta w handlu czy niektórych usługach, w tym w turystyce i gastronomii. Jednak już szczególnie w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu nie wszystkie obszary da się wzmocnić pracownikami sezonowymi.

Dobrze jest zatem zweryfikować, czy wśród stałej załogi mamy odpowiednie zasoby kompetencyjne, w tym także kompetencje zarządcze. Szefów zespołów, kierowników czy brygadzistów raczej nie będziemy mogli zrekrutować sezonowo, bo w gronie kandydatów niewielka liczba osób będzie posiadała umiejętności kierowania zespołem, a ponadto to właśnie na osobach na takich stanowiskach powinniśmy polegać w kwestii wdrażania pracowników tymczasowych. Muszą one zatem posiadać pogłębioną wiedzę o działalności firmy i procesach w niej funkcjonujących.

Rekrutacja pracowników tymczasowych

Działania rekrutacyjne w przypadku pracowników tymczasowych, prowadzi się tak samo, jak w każdym innym procesie poszukiwania kandydatów. Wykorzystuje się przy tym publikowanie ofert w serwisach ogłoszeniowych, a także płatne działania w mediach społecznościowych i bezpłatną aktywność rekruterów w grupach na Facebooku. W zależności od lokalizacji, skuteczne mogą okazać się też tradycyjne działania, w tym plakaty, ulotki czy obecność na targach pracy i spotkaniach organizowanych m.in. przez powiatowe urzędy pracy.

Oferta pracy dla pracowników tymczasowych

W samym budowaniu oferty dla pracowników tymczasowych warto uwzględniać elementy, które będą ich szczególnie przyciągać do danego miejsca pracy. Podstawowym będzie atrakcyjne wynagrodzenie, które warto ustalać na bazie analizy ofert konkurentów - nie tylko innych firm z branży, ale także pracodawców z innych sektorów, którzy w sezonie mogą poszukiwać osób o podobnych kompetencjach. Część przedsiębiorców stosuje też systemy premiowe, które mogą wpływać na efektywność i zaangażowanie pracowników, w tym premie wynikowe czy dodatki za brak absencji. Oferując pracownikom benefity, warto je dostosować do ich potrzeb. Nie zawsze w przypadku osób zatrudnionych tymczasowo najważniejszymi świadczeniami będą te najpowszechniejsze w firmach, czyli prywatna opieka medyczna czy karta sportowa. Znacznie większe znaczenie mogą być na przykład darmowe posiłki, karty lunchowe czy bezpłatny dowóz od miejsca pracy, a w przypadku relokacji także dodatki do zakwaterowania.

Zatrudniania tymczasowe - wyzwania dla pracodawców

Zatrudnienie sezonowe, choć przynosi wiele korzyści, a firmy, które mierzą się ze zmiennością w poziomie zamówień, mogą wręcz nie mieć alternatywy, wiąże się też z kilkoma wyzwaniami. Pracownicy tymczasowi mogą wykazywać mniejsze zaangażowanie i lojalność w porównaniu z osobami zatrudnionymi na stałe. Ograniczony czas na szkolenie i wdrażanie nowych pracowników może prowadzić do niższej efektywności, a wyższa rotacja pracowników sezonowych może powodować nieoczekiwane trudności z realizacją zamówień.

Skuteczne wdrożenie pracowników tymczasowych a ich zaangażowanie

Dlatego, gdy pracodawcy mają za sobą proces planowania i rekrutacji pracowników, przychodzi czas na planowanie ich szkoleń i wdrażania do pracy. W lepszej sytuacji są firmy, które już mają opracowane programy szkoleniowe dla poszczególnych stanowisk, bo mogą one wymagać jedynie drobnych zmian, które uwzględniają specyfikę tymczasowego zatrudnienia. Aby też zwiększyć korzyści, warto rozważyć, czy części z działań szkoleniowych i formalności związanych z rozpoczęciem zatrudnienia nie można zrealizować online. Tak jak proces rekrutacyjny pracowników niemal na każde stanowisko można przeprowadzić zdalnie, co zresztą jest dziś preferowane przez kandydatów, tak samo wdrożenie, szkolenia podstawowe czy szkolenia BHP mogą odbywać się online. Podobnie zresztą jak wypełnianie kwestionariuszy potrzebnych do sporządzenia umowy czy rozpoczęcia świadczenia pracy.

Czas, który zaoszczędzimy dzięki wdrożeniu online, można wykorzystać na praktyczne wdrożenie, które może pomóc w zwiększeniu efektywności pracowników. Najbardziej skuteczne programy szkoleniowe priorytetowo traktują kluczowe umiejętności, których potrzebują pracownicy, aby pracować bezpiecznie. Dlatego warto przejrzeć raporty dotyczące incydentów z poprzednich lat, sprawdzić, jakie sytuacje mogły wpływać na zakłócenia w realizacji zadań i to na nich skupić swoją uwagę, dostosowując treści szkoleniowe i przeciwdziałając najpowszechniejszym przyczynom przestojów.

Efektywne zarządzanie zatrudnieniem sezonowym

Efektywne zarządzanie zatrudnieniem sezonowym to niewątpliwie proces wymagający planowania i przemyślanej strategii, ale od jego powodzenia w wielu firmach, które mierzą się ze zmiennością popytu, może być kluczowy dla osiągnięcia wyników biznesowych. Dlatego tak ważne jest zrozumienie potrzeb pracowników, skuteczne prognozowanie zatrudnienia, ale także zgodność z przepisami w zakresie pracy tymczasowej. Część firm, szczególnie na lokalnym rynku pracy charakteryzującym się dużą konkurencyjności i niską dostępnością kandydatów, sięga też po pomoc wyspecjalizowanych partnerów HR. Większość zadań związanych z takich zatrudnieniem, w tym rekrutacja, tworzenie harmonogramów, wdrażanie i rozliczanie pracowników, realizowana jest bowiem przez takiego partnera. Dodatkową wartością są także narzędzie stosowane przez wyspecjalizowane firmy, takie jak mobilne aplikacje, które umożliwiają zatrudnionym sezonowo deklarować swoją dostępność na bieżąco, a koordynatorom pracowników tymczasowych skutecznie budować grafik pracy załogi i reagować z dnia na dzień na braki w kadrach i zwiększony poziom zamówień.

oprac. Emilia Panufnik
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Microlearning dla pracowników: przyszłość efektywnych szkoleń i nauki czy krótkotrwała moda?

Microlearning przestaje być ciekawostką w edukacji, a staje się realną pomocą w rozwoju pracowników – szczególnie tam, gdzie liczy się czas, efektywność i elastyczność operacyjna. Według danych International Journal of Advanced Research in Science, Communication and Technology (IJARSCT) aż 85% pracowników uznaje krótkie formy nauki za bardziej angażujące, a 75% deklaruje lepsze zapamiętywanie przekazywanych w ten sposób informacji.

NIK: orzekanie i ustalanie poziomu wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami – więcej trudności niż realnej pomocy. Gdzie i dlaczego?

NIK: Orzekanie i ustalanie poziomu wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami – więcej trudności niż realnej pomocy. Gdzie i dlaczego? Jak pokazuje kontrola przeprowadzona przez Delegaturę Najwyższej Izby Kontroli w jednym z dużych miast w Polsce - system jest pełen luk, niedociągnięć i proceduralnych pułapek, które zamiast wspierać, często zniechęcają i utrudniają życie najbardziej potrzebującym. Systemy działania komisji orzeczniczych są wręcz momentami niezgodne z prawem i niesprawiedliwe.

Dodatkowe 6589,67 zł miesięcznie dla najstarszych Polaków z ZUS

Dodatkowe 6589,67 zł miesięcznie dla najstarszych Polaków z ZUS. Należy się każdemu seniorowi, nawet temu, który nie pobiera żadnego świadczenia z ZUS. Taka osoba musi jednak złożyć wniosek. Ile lat trzeba ukończyć, aby móc je otrzymać?

Rekordowy dług w ZUS wynosi prawie 819 mln złotych. Pogarsza się sytuacja finansowa płatników

Rekordowy dług w ZUS w 2025 roku wynosi prawie 819 mln złotych. Dlaczego zadłużenie w ZUS jest tak wysokie? Zdaniem ekspertów dane wskazują m.in. na pogarszającą się sytuację finansową płatników.

REKLAMA

Jedni z milionami, drudzy z groszami. Rekordzista jest zadłużony w ZUS na blisko 819 mln złotych [DANE]

Na koniec czerwca 2025 roku 625 755 aktywnych płatników miało zadłużenie powyżej 0,01 zł względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). To o 0,6% więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie kwota zadłużenia na wszystkie fundusze na aktywnych kontach płatników wyniosła 21,069 mld zł. To o 7,6% więcej niż rok wcześniej. Tak więc: jedni z milionami, drudzy z groszami. Okazuje się, że rekordzista jest zadłużony w ZUS na blisko 819 mln złotych.

Od 1 września 2025 r. spada wynagrodzenie pracowników młodocianych. Znamy nowe stawki

Od września 2025 r. zmienią się minimalne stawki dla pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego. Obniżka wynika z niższego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w II kwartale 2025 r. Sprawdź, ile wyniesie płaca w poszczególnych latach nauki zawodu i przyuczenia do wykonywania określonej pracy.

MRPiPS wyjaśnia nowe przepisy o zatrudnianiu cudzoziemców [Odpowiedź na pytania Rzecznika MŚP]

W lipcu 2025 r. Rzecznik MŚP skierowała do ministerstwa szereg pytań i wątpliwości dotyczących nowych przepisów o zatrudnianiu cudzoziemców. Oto obszerne wyjaśnienia MRPiPS.

Praca: 10 potknięć, które zamykają drzwi już na starcie

Praca: 10 potknięć, które zamykają drzwi już na starcie - dlaczego to takie ważne? Bo to odpowiedź na niepokojące obserwacje – w wielu branżach coraz częściej zanika kultura rozmów kwalifikacyjnych. Proste zasady dobrego wychowania ustępują pośpiechowi, brakowi przygotowania i nieprofesjonalnym zachowaniom. Czego zatem unikać? Przygotowaliśmy zestawienie najczęściej spotykanych potknięć, które potrafią przekreślić szanse kandydata już na starcie.

REKLAMA

Nowe przepisy dotyczące benefitów pozapłacowych od 2026 r. Jawność wynagrodzeń je obejmie

Nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń, które wchodzą w życie z początkiem 2026 roku, obejmują również benefity pozapłacowe. Co to w praktyce oznacza?

Od czerwca 2025 r. miały być ułatwienia dla pracowników na rynku pracy a jest chaos

W dniu 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP. Wprowadzone zmiany miały zrewolucjonizować procedury związane z uzyskiwaniem zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu pracy obcokrajowcom. W teorii nowe regulacje miały uprościć i przyspieszyć procesy. W praktyce – wiele firm, urzędów i cudzoziemców wpadło w wir organizacyjnego chaosu.

REKLAMA