REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rekrutacje. Co robią rekruterzy, a czego oczekują kandydaci?

Co robią rekruterzy, a czego oczekują kandydaci?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rynek pracownika to fakt w gospodarce niskiego bezrobocia. Rekruterzy muszą odpowiadać na oczekiwania kandydatek i kandydatów, aby wypełniać luki na różnych pozycjach i pozyskiwać nowe talenty do firm. Czy oznacza to, że działy rekrutacji oferują dokładnie to, czego chcą osoby szukające pracy? Raport eRecruiter „Candidate Experience w Polsce 2023/2024” pokazuje kilka wyraźnych różnic między tym, co robią firmy, a tym czego oczekuje rynek. 

Podstawową różnicę można już zaobserwować, analizując opinię pracodawców na temat poziomu spełnienia potrzeb aplikujących osób. Widać wyraźny tutaj rozdźwięk w zestawieniu ze zdaniem samych kandydatek i kandydatów. Aż 67% badanych przedstawicieli działów rekrutacji uważa, że na co dzień dba o doświadczenia aplikujących, podczas gdy tego samego zdania jest jedynie 44% specjalistów oraz 59% pracowników fizycznych.

REKLAMA

Autopromocja

Candidate Experience w Polsce 2023/2024

  • 67% badanych osób z działów rekrutacji uważa, że na co dzień dba o doświadczenia aplikujących.
  • Jedynie 44% specjalistów oraz 59% pracowników fizycznych uważa podobnie.
  • 61% specjalistów woli rekrutację, która obejmuje zdalne etapy lub jest całkowicie prowadzona online. 
  • Pracownicy fizyczni preferują rekrutację offline (55% badanych).
  • Ponad 80% kandydatów oczekuje podania w ofercie pracy informacji o wynagrodzeniu.
  • Jedynie 32% pracodawców podaje taką informację od razu. 
  • 15% rekruterów umieszcza informację o czasie trwania rekrutacji w ofercie.
  • Ok. 70% kandydatów chciałoby od razu wiedzieć, ile potrwa rekrutacja na dane stanowisko.

Co ważne, w porównaniu z badaniem z roku 2021, nieco wzrósł odsetek kandydatów (wzrost o 3 pp. w przypadku specjalistów oraz o 5 pp.w przypadku pracowników fizycznych) deklarujących, że odczuwają dbałość o pozytywne doświadczenia w procesie rekrutacji ze strony pracodawców. Obserwujemy progres w tym obszarze, ale działy rekrutacji nadal mają pole do dalszej pracy z zakresu doświadczeń i kandydatów  – komentuje Martyna Wasilewska, Marketing Expert w eRecruiter i redaktorka naczelna raportu. 

exp1

 

Kandydaci: Czy sposób prowadzenia rekrutacji wpływa na Twoją ocenę firmy jako pracodawcy? Wskaż jedną najbardziej pasującą odpowiedź. N = 934

Źródło zewnętrzne

Rekrutacja w jakiej formie

Rozdźwięk jest widoczny także przy pytaniu o formę rekrutacji. Wśród kandydatów panuje różnica zdań co do preferowanej metody. Specjaliści (61%) znacznie częściej niż pracownicy fizyczni (45%) wolą rekrutację, która obejmuje zdalne etapy lub jest całkowicie prowadzona online. Warto zaznaczyć, że aż 40% pracowników fizycznych preferuje tradycyjny proces rekrutacyjny, który odbywa się w całości stacjonarnie. Z drugiej strony, znacząca większość pracodawców (80%) deklaruje, że w ich firmach przynajmniej niektóre etapy rekrutacji są przeprowadzane zdalnie. Tylko co piąty pracodawca decyduje się na zachowanie tradycyjnej, całkowicie stacjonarnej formy procesu rekrutacji.

exp2

 

Kandydaci: W jakich rekrutacjach – prowadzonych zdalnie czy stacjonarnie – wolisz brać udział? Wskaż jedną najbardziej pasującą odpowiedź. N = 934 (specjaliści N = 535, pracownicy fizyczni N = 399)

Źródło zewnętrzne

Zróżnicowane stanowiska kandydatów w kwestii wyboru optymalnej metody rekrutacji sugerują, że istotne jest stałe dostosowywanie się do ich oczekiwań. Elastyczne podejście do organizacji spotkań rekrutacyjnych może przynieść znaczące korzyści, takie jak zwiększenie szans na przyciągnięcie najbardziej wartościowych kandydatów – zauważa Martyna Wasilewska. 

Rekrutacja – widełki płacowe podaje tylko jedna trzecia pracodawców

exp3

 

 

Źródło zewnętrzne

Kolejne pola, na których oczekiwania kandydatów nie współgrają z praktykami działów rekrutacji są widoczne w obszarze wymiany informacji. Przykładowo, jedynie 32% pracodawców podaje informację o wynagrodzeniu w ofercie pracy, a na tym etapie rekrutacji takiej informacji oczekuje aż ponad 80% kandydatów. Co więcej, zaledwie 15% rekruterów umieszcza informację o czasie trwania rekrutacji w ofercie, a wymaga tego od nich około 2/3 kandydatów.

W raporcie „Candidate Experience w Polsce 2023/2024” dokonano również analizy tego, od czego zdaniem kandydatów warto rozpocząć usprawnianie procesu rekrutacji. Co czwarty specjalista i pracownik fizyczny podkreśla, że najważniejszym aspektem do poprawy jest transparentne i szczere przedstawienie warunków pracy w firmie oraz na danym stanowisku, jeśli mieliby wybrać jedną istotną kwestię do zmiany. Z kolei, 29% specjalistów i 14% pracowników fizycznych wskazuje, że priorytetem jest lepsza komunikacja związana z informowaniem kandydatów o przyczynach, dla których nie zostali zakwalifikowani do pracy lub do kolejnego etapu procesu rekrutacyjnego.

Rekruterzy pracują pod ogromną presją. W obecnych warunkach rynku pracy, pozyskiwanie talentów i uzupełnianie wakatów są kluczowymi wyzwaniami dla wielu organizacji. Dlatego też, świadomość rozdźwięku pomiędzy działaniami rekrutacyjnymi a oczekiwaniami kandydatów jest niezbędna, żeby realizować cele postawione przez biznes oraz dla zapewnienia partnerskiego doświadczenia aplikującym  – podsumowuje Katarzyna Trzaska, Marketing Manager w eRecruiter. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badanie „Candidate Experience w Polsce” zostało przeprowadzone z inicjatywy eRecruiter – dostawcy najczęściej wybieranego systemu do rekrutacji – oraz Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji. Koalicja istnieje od kwietnia 2013 r. i liczy ponad 400 firm, które chcą promować dobre praktyki w rekrutacji. Partnerem merytorycznym badania jest Great Digital, agencja zajmująca się m.in. realizacją badań candidate i employee experience. 

Autopromocja
Oprac. Piotr T. Szymański

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA