Rekrutacje. Co robią rekruterzy, a czego oczekują kandydaci?
REKLAMA
REKLAMA
Podstawową różnicę można już zaobserwować, analizując opinię pracodawców na temat poziomu spełnienia potrzeb aplikujących osób. Widać wyraźny tutaj rozdźwięk w zestawieniu ze zdaniem samych kandydatek i kandydatów. Aż 67% badanych przedstawicieli działów rekrutacji uważa, że na co dzień dba o doświadczenia aplikujących, podczas gdy tego samego zdania jest jedynie 44% specjalistów oraz 59% pracowników fizycznych.
REKLAMA
Candidate Experience w Polsce 2023/2024
- 67% badanych osób z działów rekrutacji uważa, że na co dzień dba o doświadczenia aplikujących.
- Jedynie 44% specjalistów oraz 59% pracowników fizycznych uważa podobnie.
- 61% specjalistów woli rekrutację, która obejmuje zdalne etapy lub jest całkowicie prowadzona online.
- Pracownicy fizyczni preferują rekrutację offline (55% badanych).
- Ponad 80% kandydatów oczekuje podania w ofercie pracy informacji o wynagrodzeniu.
- Jedynie 32% pracodawców podaje taką informację od razu.
- 15% rekruterów umieszcza informację o czasie trwania rekrutacji w ofercie.
- Ok. 70% kandydatów chciałoby od razu wiedzieć, ile potrwa rekrutacja na dane stanowisko.
Co ważne, w porównaniu z badaniem z roku 2021, nieco wzrósł odsetek kandydatów (wzrost o 3 pp. w przypadku specjalistów oraz o 5 pp.w przypadku pracowników fizycznych) deklarujących, że odczuwają dbałość o pozytywne doświadczenia w procesie rekrutacji ze strony pracodawców. Obserwujemy progres w tym obszarze, ale działy rekrutacji nadal mają pole do dalszej pracy z zakresu doświadczeń i kandydatów – komentuje Martyna Wasilewska, Marketing Expert w eRecruiter i redaktorka naczelna raportu.
Rekrutacja w jakiej formie
Rozdźwięk jest widoczny także przy pytaniu o formę rekrutacji. Wśród kandydatów panuje różnica zdań co do preferowanej metody. Specjaliści (61%) znacznie częściej niż pracownicy fizyczni (45%) wolą rekrutację, która obejmuje zdalne etapy lub jest całkowicie prowadzona online. Warto zaznaczyć, że aż 40% pracowników fizycznych preferuje tradycyjny proces rekrutacyjny, który odbywa się w całości stacjonarnie. Z drugiej strony, znacząca większość pracodawców (80%) deklaruje, że w ich firmach przynajmniej niektóre etapy rekrutacji są przeprowadzane zdalnie. Tylko co piąty pracodawca decyduje się na zachowanie tradycyjnej, całkowicie stacjonarnej formy procesu rekrutacji.
Zróżnicowane stanowiska kandydatów w kwestii wyboru optymalnej metody rekrutacji sugerują, że istotne jest stałe dostosowywanie się do ich oczekiwań. Elastyczne podejście do organizacji spotkań rekrutacyjnych może przynieść znaczące korzyści, takie jak zwiększenie szans na przyciągnięcie najbardziej wartościowych kandydatów – zauważa Martyna Wasilewska.
Rekrutacja – widełki płacowe podaje tylko jedna trzecia pracodawców
Kolejne pola, na których oczekiwania kandydatów nie współgrają z praktykami działów rekrutacji są widoczne w obszarze wymiany informacji. Przykładowo, jedynie 32% pracodawców podaje informację o wynagrodzeniu w ofercie pracy, a na tym etapie rekrutacji takiej informacji oczekuje aż ponad 80% kandydatów. Co więcej, zaledwie 15% rekruterów umieszcza informację o czasie trwania rekrutacji w ofercie, a wymaga tego od nich około 2/3 kandydatów.
W raporcie „Candidate Experience w Polsce 2023/2024” dokonano również analizy tego, od czego zdaniem kandydatów warto rozpocząć usprawnianie procesu rekrutacji. Co czwarty specjalista i pracownik fizyczny podkreśla, że najważniejszym aspektem do poprawy jest transparentne i szczere przedstawienie warunków pracy w firmie oraz na danym stanowisku, jeśli mieliby wybrać jedną istotną kwestię do zmiany. Z kolei, 29% specjalistów i 14% pracowników fizycznych wskazuje, że priorytetem jest lepsza komunikacja związana z informowaniem kandydatów o przyczynach, dla których nie zostali zakwalifikowani do pracy lub do kolejnego etapu procesu rekrutacyjnego.
Rekruterzy pracują pod ogromną presją. W obecnych warunkach rynku pracy, pozyskiwanie talentów i uzupełnianie wakatów są kluczowymi wyzwaniami dla wielu organizacji. Dlatego też, świadomość rozdźwięku pomiędzy działaniami rekrutacyjnymi a oczekiwaniami kandydatów jest niezbędna, żeby realizować cele postawione przez biznes oraz dla zapewnienia partnerskiego doświadczenia aplikującym – podsumowuje Katarzyna Trzaska, Marketing Manager w eRecruiter.
Badanie „Candidate Experience w Polsce” zostało przeprowadzone z inicjatywy eRecruiter – dostawcy najczęściej wybieranego systemu do rekrutacji – oraz Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji. Koalicja istnieje od kwietnia 2013 r. i liczy ponad 400 firm, które chcą promować dobre praktyki w rekrutacji. Partnerem merytorycznym badania jest Great Digital, agencja zajmująca się m.in. realizacją badań candidate i employee experience.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat