REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rekrutacja i zatrudnianie pracowników coraz droższe. Rozwiązaniem jest sztuczna inteligencja

Jak skutecznie obniżyć koszty rekrutacji pracowników z wykorzystaniem voicebotów i AI.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nie dość, że znacząco zwiększają się koszty pracy w Polsce, średnio o ponad 10% RdR, to firmy stają także przed wyzwaniem rosnących kosztów samej rekrutacji. Wydatki związane z pozyskaniem pracownika urosły średnio o 36% w ciągu ostatnich 2 lat i wynoszą obecnie około 5 tysięcy złotych. W przypadku nieudanej rekrutacji ogólne koszty mogą się nawet potroić i przekroczyć kwotę 15 tys. zł na pracownika.

Ostatnie lata nie należą do najłatwiejszych dla przedsiębiorców. Rosnące koszty związane z prowadzeniem biznesu zaczynają coraz bardziej dławić rozwój poszczególnych firm, jak i całej gospodarki. Jednymi z głównych kosztów przedsiębiorstw są pracownicy. A koszty ich zatrudnienia dynamicznie rosną. W Polsce zwiększyły się o 10,8% RdR w I kw. 2023 r., wobec wzrostu o 10,2% kwartał wcześniej. Dodatkowo, firmy stają także przed wyzwaniem rosnących kosztów samej rekrutacji. Średnie wydatki to blisko 5 tys. zł i wzrosły ostatnio o ponad 1/3, a w przypadku nieudanej rekrutacji są trzy razy wyższe. Na szczęście dzięki automatyzacji i sztucznej inteligencji proces ten można nawet 4-krotnie przyspieszyć, dzięki czemu firmy mogą zaoszczędzić dziesiątki tysięcy złotych. Dowiedz się jak skutecznie obniżyć koszty rekrutacji pracowników z wykorzystaniem voicebotów i AI.

REKLAMA

Autopromocja

Jak ciąć koszty zatrudnienia

Firmy świadome tego, ile naprawdę kosztuje rekrutacja pracownika i dążące do optymalizacji tego procesu chętnie sięgają po nowoczesne narzędzia IT. Problemy z wysokimi kosztami w rekrutacji wynikają m.in. z braku skutecznych narzędzi do wstępnej kwalifikacji kandydatów, co może prowadzić do wydłużenia czasu przeglądania, selekcji i weryfikacji aplikacji, a także niesatysfakcjonujących wyników. Obciążeni żmudnymi, powtarzalnymi zadaniami rekruterzy nie mogą poświęcić wystarczająco dużo czasu i uwagi na to, co najważniejsze – budowanie zaangażowania kandydatów czy właściwą ocenę ich dopasowania do stanowiska i kultury organizacji. Dzięki inteligentnym rozwiązaniom IT wiele zadań można zautomatyzować, uwalniając firmę od dotychczasowych błędów wynikających z nieuwagi przeciążonych pracą rekruterów. 

Takim rozwiązaniem jest HR-Voicebot, który dzięki zaawansowanym algorytmom i możliwościom rozpoznawania głosu może wstępnie kwalifikować kandydatów, udzielać informacji zwrotnej i aktualizować system HRM. Automatyzując ten proces, bot może zaoszczędzić ponad setki, a czasami i tysiące godzin pracy, co skutkuje skróceniem cyklu rekrutacji średnio o 5 razy, a zdarzają się przypadki, że nawet 8 razy. To z kolei prowadzi do obniżenia kosztów rekrutacji pracowników poprzez redukcję kosztów związanych z konsultantami i innymi pracownikami. – mówi Bartosz Malinowski, Head of VOicebot Department w APIFONICA.com.

Jak działa AI-Voicebot dla HR

Voicebot HR Apifonica jest w stanie przeprowadzać wstępne rozmowy kwalifikacyjne w dogodnym dla kandydatów terminie, odpowiadać na najczęściej zadawane pytania, wprowadzać dane do HRM oraz rekomendować rekruterowi najlepszych kandydatów. Dzięki automatyzacji tych kroków, rekruter kontaktuje się już tylko z najlepiej dopasowanymi osobami i może poświęcić im więcej czasu. Automatyzacja nie tylko uwalnia specjalistów HR od najbardziej czasochłonnych etapów rekrutacji, eliminując koszty nieudanej rekrutacji, ale także poprawia doświadczenie kandydata, zapewniając płynniejszy i bardziej wydajny proces.

Aż 67% rekruterów twierdzi, że zaplanowanie pojedynczej rozmowy kwalifikacyjnej zajmuje od 30 minut do 2 godzin, wynika z raportu Yello Interview Scheduling Survey. Wykorzystanie AI w procesie rekrutacji może przynieść ogromne korzyści. Przykładowo, u jednego z klientów APIFONICA zautomatyzowano blisko 200 umówionych spotkań w miesiącu, dzięki czemu blisko 2/3 (61%) kandydatów umówiło się automatycznie. Zatem ROI dla takiego działania wynosi od 250% do 1250%, w zależności od ilości czasu, którą przyjmiemy, potrzebną do przeprowadzenia jednej rozmowy rekrutacyjnej. Takie liczby świadczą o potencjale voicebotów w usprawnianiu procesów rekrutacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co sądzą o tym kandydaci do pracy

REKLAMA

Niektóre firmy obawiają się, że wykorzystanie voicebota w procesie rekrutacji, gdyż uważają że może być to niekomfortowe dla kandydatów. Doświadczenia klientów APIFONICA pokazują jednak, że wielu z nich pozytywnie reaguje na tę nowoczesną formę komunikacji. Uzyskanie szybkiej odpowiedzi od rekrutującej firmy, w dodatku otrzymanie jej poprzez kanał głosowy, który jest przez wielu preferowany, jest bardziej satysfakcjonujące dla kandydatów. Dodatkowo, daje im przekonanie, że pracodawca jest innowacyjny i dba o efektywność procesu rekrutacyjnego. Kandydaci doceniają również wygodę korzystania z voicebota, zwłaszcza jeśli mogą aplikować na stanowisko w dowolnym miejscu i czasie. Doświadczenia firm korzystających z voicebotów potwierdzają, że nie tylko obniżają one koszty rekrutacji nowego pracownika, ale także generują pozytywne reakcje i przyczyniają się do jeszcze lepszego doświadczenia rekrutacyjnego dla obu stron.

Dla sieci centrów medycznych Enel-Med., firma APIFONICA.com przygotowała wirtualnego asystenta, który przeprowadzał rozmowy z każdym kandydatem. – Naszym celem było przyspieszenie procesu rekrutacji i zapewnienie kandydatom wirtualnego asystenta, który przynosi komfort poprzez natychmiastową odpowiedź na aplikację. Voicebot przeprowadza rozmowy telefoniczne z kandydatami i przekazuje im podstawowe informacje o stanowisku bez angażowania rekruterów. – mówi Paulina Zdunek, Kierownik ds. Rekrutacji w Enel-Med. – Kandydat czuje się zaopiekowany, a my zbieramy dane potrzebne do podejmowania dalszych decyzji. Naszym zdaniem to nieoceniona korzyść w rekrutacji. – dodaje Paulina Zdunek z Enel-Med. Apifonica voicebot pomógł wstępnie zakwalifikować 3660 aplikacji i 4–krotnie przyspieszyć etap selekcji.

Ile można zaoszczędzić dzięki voicebotowi HR

Innym przykładem wykorzystania AI-Voicebotów w rekrutacji jest firma Wakacje.pl, serwis zajmujący się sprzedażą ofert wakacyjnych i organizacji podróży. Firma zdecydowała się na wdrożenie voicebota w swoim procesie rekrutacyjnym w celu wstępnej selekcji kandydatów na stanowiska sprzedażowe. Kandydaci mogą aplikować za pośrednictwem voicebota, który przeprowadzał z nimi krótką rozmowę kwalifikacyjną. Pozwala to firmie na weryfikację umiejętności i doświadczenia kandydatów w sposób zautomatyzowany (w tym automatyczne aktualizacje systemu HRM po zakończonych rozmowach), bez angażowania zasobów ludzkich na wczesnym etapie procesu rekrutacji.

Rezultaty wdrożenia HR Voicebot były imponujące. Firma zaoszczędziła około 1,5 miesiąca pracy swoich pracowników z działu rekrutacji. Ponadto, możliwość aplikowania za pośrednictwem voicebota zwiększyła konwersję kandydatów, pozwalając na przetworzenie aż 1800 aplikacji, przy czym 80% kandydatów przeszło do dalszego etapu rozmowy kwalifikacyjnej. – mówi Bartosz Malinowski z APIFONICA.com. – Inny z naszych klientów, firma kurierska, obliczyła, że przetworzenie 625 CV za pośrednictwem naszego Voicebota pozwoliło im zaoszczędzić 145 godzin pracy i ponad 7 tysięcy złotych w ciągu pierwszego miesiąca współpracy. – dodaje Malinowski z APIFONICA.

Przykłady firm już korzystających ze wsparcia AI i voicebotów w procesie rekrutacji potwierdzają, że zapewniają one oszczędność czasu, zasobów i pieniędzy. Automatyzacja procesu wstępnej kwalifikacji, skrócenie cyklu zatrudniania i zwiększenie konwersji kandydatów to tylko niektóre z możliwości, jakie daje wykorzystanie nowoczesnych technologii w rekrutacji. W efekcie firmy mogą obniżyć koszty i zwiększyć efektywność rekrutacji pracowników, a także zapewnić lepsze doświadczenia kandydatom i większą satysfakcję z pracy samym rekruterom.

Rozwiązania Apifonica.com pomagają firmom zautomatyzować komunikację w działach HR, sprzedaży i obsługi klienta. Rozwiązania te można dostosować do każdej skali działalności i specyfiki firmy: od podstawowej automatyzacji powiadomień głosowych i tekstowych po kompleksowe rozwiązania w pełni zintegrowane z systemem IT, wyposażone w voicebota napędzanego przez sztuczną inteligencję, inteligentne raportowanie i automatyzację przepływu pracy. 

Autopromocja
Oprac. Piotr T. Szymański

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA