REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracownik samorządowy, Stanowisko pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak ustalać staż uprawniający do „trzynastki” i jej wysokość

Pracodawcy sektora finansów publicznych muszą w najbliższym czasie ustalić uprawnienia pracowników do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, tzw. „trzynastki”. Najwięcej trudności powstaje podczas ustalania stażu wymaganego do nabycia prawa do tego świadczenia. Jednak wątpliwości pojawiają się również przy obliczaniu wysokości świadczenia. Poniżej przybliżamy zasady prawidłowego ustalania okresów zatrudnienia dla różnych przypadków oraz wyznaczania wysokości dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

W lutym bezrobocie wzrośnie

Według Janusza Witkowskiego, p.o. prezesa GUS, w lutym bezrobocie wzrośnie do 13,3-13,4 proc., a latem może spaść do 9 proc., co pozwoliłoby zakończyć rok na poziomie 9,9 proc. lub niżej.

Coraz mniej firm zatrudnia osoby niepełnosprawne

Określenie rodzaju i stanowiska pracy w umowie o pracę

Im bardziej szczegółowo pracodawca opisze w umowie o pracę rodzaj lub stanowisko pracownika, tym w przyszłości trudniej będzie je zmienić, nawet ze względu na potrzeby zakładu. Może to wymagać złożenia wypowiedzenia zmieniającego, zależnie od tego, jak bardzo zmiana odbiega od zapisów zawartych w umowie.

REKLAMA

Wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów ds. kadr

Z początkiem stycznia pracownicy działów zarządzania zasobami ludzkimi, w nomenklaturze angielskiej zwani też specjalistami ds. Human Resources (w skrócie HR), mogli wybierać wśród ponad 1 tys. ofert zatrudnienia opublikowanych na stronach największych internetowych serwisów rekrutacyjnych. Kadrowi i rekruterzy poszukiwani są przede wszystkim przez przedsiębiorców z takich branż jak produkcja, sprzedaż, budownictwo, finanse, bankowość, konsulting oraz IT.

Praca przy komputerze - problemy z oczami

Problemy z oczami występują u prawie 90 proc. osób, pracujących przy komputerze więcej niż trzy godziny dziennie. Najczęstszym skutkiem długiej pracy z komputerem jest zespół suchego oka.

Work-sharing i job-sharing – innowacja w zatrudnianiu

W literaturze prawa pracy postuluje się ustawowe uregulowanie instytucji work-sharingu i job-sharingu. Niewątpliwie regulacja taka byłaby pomocna, choć osiągnięcie celów ww. instytucji jest obecnie możliwe również na podstawie obowiązujących przepisów.

Jak ustalać wysokość nagrody jubileuszowej dla chorującego pracownika samorządowego

Zatrudniamy w gimnazjum sprzątaczkę, która otrzymuje w stałych kwotach miesięcznych: wynagrodzenie zasadnicze 1400 zł, premię 140 zł i dodatek stażowy 280 zł. Pracownica nieprzerwanie choruje od lipca 2010 r. W czasie pobierania zasiłku chorobowego przysługuje jej tylko dodatek stażowy. Za kilka dni pracownica nabędzie prawo do nagrody jubileuszowej za 35 lat pracy. Jak obliczyć podstawę wymiaru przysługującej jej nagrody jubileuszowej – od sumy wynagrodzenia zasadniczego, dodatku stażowego i premii, czy tylko od dodatku stażowego?

REKLAMA

Jednorazowe dodatki do wynagrodzenia dla nauczycieli

Do końca stycznia 2011 r. organy prowadzące placówki oświaty powinny wypłacić nauczycielom wyrównania wynagrodzenia, jeśli z analizy wynika, że wydatki na wynagrodzenia w 2010 r. były niższe niż średnie wynagrodzenie gwarantowane przez Kartę Nauczyciela. Do 10 lutego 2010 r. organy prowadzące szkoły powinny natomiast przygotować sprawozdanie z analiz wyrównań wynagrodzeń i wypłaty tych wyrównań nauczycielom.

Czy możliwe jest zatrudnienie na stanowisku kierowcy osoby posiadającej orzeczenie o lekkim stopniu niepełnosprawności

Chcemy zatrudnić na stanowisku kierowcy samochodu ciężarowego pracownika, który ma lekki stopień niepełnosprawności. Pracownik ma niewielką wadę słuchu. Czy możemy zatrudnić pracownika z wadą słuchu na stanowisku kierowcy?

Jakie obowiązki wobec pracowników ma pracodawca w czasie zimy

Czy przepisy ustawy o czasie pracy kierowców stosujemy do pracownika, który wykonuje pracę kierowcy, ale w umowie o pracę ma inne stanowisko

Czy pracodawca musi dokonać wypowiedzenia zmieniającego

Odmowa wycofania wypowiedzenia zmieniającego może pozbawić odszkodowania z pakietu socjalnego

Pracownik, który nie zgadza się na wycofanie przez firmę wypowiedzenia zmieniającego, traci prawo do odszkodowania z pakietu socjalnego – orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z 8 stycznia 2010 r.

Pracownicy likwidowanych gospodarstw pomocniczych i zakładów budżetowych

Apel do prezydenta ws. 10-proc. redukcji zatrudnienia w administracji

Jakie są obowiązki pracodawcy, gdy pracownicy narażeni są na hałas?

W trakcie kontroli zakładu produkcyjnego inspektor pracy stwierdził, że pracodawca nie wypełnia swoich obowiązków wynikających z istniejącego na stanowiskach pracy zagrożenia hałasem. Jakie obowiązki obciążają pracodawcę w tym zakresie?

Urzędnikom można wypowiedzieć stosunek pracy, gdy ukończą 65 lat

Jakie zagrożenia wypadkowe występują na stanowisku pracy przedstawiciela handlowego?

Sejm uchwalił ustawę o odpowiedzialności urzędniczej za rażące naruszenie prawa

W czwartek, 16 grudnia, Sejm uchwalił ustawę o odpowiedzialności urzędniczej za rażące naruszenie prawa.

Biurko na godziny. Coworking – idea wspólnej pracy freelancerów

Wolnych strzelców w naszym kraju przybywa. Wraz z nimi pojawiają się także ciekawe rozwiązania wspierające działalność freelancerów. Jednym z najnowszych jest idea wspólnej pracy w jednym miejscu, czyli biuro coworkingowe.

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia

ZUS zaprasza pracodawców oraz płatników składek na bezpłatne szkolenia. Szkolenia dotyczą tematyki błędów w dokumentach rozliczeniowych i płatniczych a także organizacji i metodyki szkolenia w zakresie bhp.

Na jakim stanowisku kierowniczym nie płaci się dodatków za godziny nadliczbowe

Osoby zajmujące stanowiska kierownicze muszą czasami zostawać w pracy dłużej niż inni. Pracodawca może im nawet zmniejszać prawo do dobowego czy tygodniowego odpoczynku i zarazem nie musi takiej pracy „po godzinach” dodatkowo wynagradzać. Powinien mieć jednak pewność, że osoba, wobec której stosuje tego rodzaju ograniczenia, faktycznie wykonuje zadania kierownika. W razie sporu przed sądem będzie to musiał udowodnić.

Racjonalizacja zatrudnienia w administracji publicznej - brak jasnych kryteriów zwolnień

Pracodawcy RP już na etapie projektowania ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych wskazywali, że dokument nie zawiera żadnych przesłanek co do wyboru pracowników, z którymi stosunek pracy ma zostać rozwiązany.

Bezrobocie w październiku wyniosło 11,5 proc.

Bezrobocie w październiku wyniosło 11,5 proc. wobec 11,5 proc. we wrześniu - poinformował Główny Urząd Statystyczny. Najwyższe bezrobocie utrzymywało się nadal w województwach: warmińsko-mazurskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim.

Jak prawidłowo powierzyć pracownikowi inną pracę

Co do zasady zmiana warunków pracy wymaga zawarcia wypowiedzenia zmieniającego lub porozumienia zmieniającego. Jednak prawo dopuszcza czasową zmianę warunków pracy z pominięciem tych procedur. Jednym z warunków jest, aby praca tymczasowa nie trwała dłużej niż 3 miesiące.

Zatrudnianie w administracji publicznej

Telepraca - nietypowe uzgodnienia z pracodawcą

Telepracownik oprócz postanowień związanych z zawarciem zwykłej umowy o pracę musi również uzgodnić z pracodawcą inne warunki pracy charakterystyczne dla telepracy, np. zasady korzystania ze sprzętu komputerowego.

Na jakie normy dotyczące oświetlenia stanowisk pracy należy powoływać się podczas pomiarów oświetlenia?

Pracodawca zakupił miernik do pomiaru natężenia oświetlenia na stanowiskach pracy. Zamierza we własnym zakresie przeprowadzić pomiary na stanowiskach pracy w biurze. Jakie powinien zastosować normy do oceny parametrów oświetlenia?

Nowa ustawa - zwolnienia w administracji publicznej

O 10 proc. ma być zmniejszone zatrudnienie w administracji publicznej do 2013 roku - zakłada projekt ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o KRUS, ZUS, NFZ.

W jaki sposób powinny być przeprowadzane pomiary hałasu?

Jak informować pracowników o wynikach pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia na stanowiskach pracy?

Inspektor pracy w trakcie kontroli zakładu produkcyjnego zwrócił uwagę, że na stanowiskach pracy nie wywieszono wyników badań dotyczących czynników szkodliwych. Czy rzeczywiście przy każdym stanowisku należy wywiesić wyniki badań? Czy wystarczy, że pracownicy otrzymają informacje o występujących czynnikach szkodliwych oraz o ich poziomie podczas szkolenia i w ocenie ryzyka zawodowego?

Samorządy źle przeprowadzają nabór urzędników

Trzy czwarte samorządów źle przeprowadza nabór urzędników - ocenia Najwyższa Izba Kontroli (NIK). Jej zdaniem, większość samorządów celowo manipuluje procedurami konkursowymi i ich wynikami - tak, by stanowiska dostawali "sami swoi".

Przyjazne warunki pracy

Urlop bezpłatny

Pracownik przedstawił zaświadczenie z Państwowej Komisji Wyborczej o wyborze go na wójta gminy. Czy pracodawca ma obowiązek udzielić urlopu bezpłatnego pracownikowi, który został wybrany wójtem lub burmistrzem?

Dyskryminacja w rekrutacji

Zakaz dyskryminacji obejmuje ochroną nie tylko pracowników w rozumieniu Kodeksu pracy, ale również kandydatów do pracy. Pracodawcy przeprowadzający procesy rekrutacyjne powinni szczególnie uważać na naruszenie zasady równych szans w zatrudnieniu.

Nabór na wolne stanowiska urzędnicze

Pracuję w urzędzie gminnym na stanowisku urzędniczym na podstawie kolejnej umowy o pracę. Czy jest szansa, aby moje dalsze zatrudnienie w tym urzędzie odbyło się bez powtarzania całej procedury naboru?

Czy przepisy dotyczące wymagań dla stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe dotyczą laptopów?

Pracodawca zatrudnia pracowników na stanowiskach biurowych w agencji reklamowej. Część pracowników wyposażono w komputery stacjonarne, natomiast pozostali pracują na laptopach. Wszyscy pracownicy wykonują pracę przez 8 godzin dziennie. Niektórzy pracownicy otrzymali laptopy, gdyż okazjonalnie wyjeżdżają na spotkania z klientami, średnio 1–2 razy w miesiącu na 2–3 godziny. Czy pracodawca powinien dostosować wszystkie stanowiska do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe? Czy tylko stanowiska wyposażone w komputery stacjonarne podlegają obowiązkom wynikającym z tego przepisu?

Bezwartościowe kwestionariusze osobowości

Kwestionariusze osobowości są popularną metodą selekcji kandydatów pod kątem zgodności osobowości z wymaganiami danego stanowiska. Jednak, jak pokazują ostatnie badania przeprowadzone w Amerykańskich Siłach Powietrznych, w niektórych przypadkach są one nieskuteczne.

Korzystanie przez pracowników ze służbowego sprzętu w celach prywatnych

Obowiązkiem pracownika jest świadczenie pracy w trakcie godzin pracy. Okazuje się, że pracownicy coraz częściej zamiast pracować korzystają ze służbowego sprzętu w celach prywatnych.

Praca przy komputerze - wymagania bhp

Po każdej godzinie pracy przy monitorze ekranowym pracownik ma prawo do 5-minutowej przerwy lub do chwilowej zmiany rodzaju pracy.

Racjonalizacja zatrudnienia w administracji

Rząd zamierza zwolnić z pracy w przyszłym roku co dziesiątego urzędnika. Projekt ustawy o racjonalizacji zatrudnienia zakłada zwolnienia w ministerstwach, urzędach wojewódzkich, agencjach rządowych, ZUS, KRUS, NFZ, NFOŚ i PFRON, a nawet w urzędach skarbowych. Nie wyklucza też obniżki wynagrodzeń i skracania czasu pracy.

Jakim przepisom podlegają kierowcy zatrudnieni w jednostce samorządowej

Jestem kierownikiem ośrodka pomocy społecznej. Zatrudniamy w naszej jednostce kilku kierowców. Czy w ich przypadku w zakresie czasu pracy ma zastosowanie ustawa o pracownikach samorządowych, Kodeks pracy czy ustawa o czasie pracy kierowców? Nie wiemy bowiem, na podstawie jakich przepisów rozliczać kierowcom pracę w godzinach nadliczbowych.

Szkolenia w zakresie BHP


Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, w tym ich przeszkolenie w zakresie bhp.

Długoterminowa zmiana stanowiska pracy

Chcemy zmienić pracownikowi stanowisko pracy w związku z koniecznością zastępstwa innego podwładnego. Zastępstwo będzie na pewno trwało dłużej niż 3 miesiące. Jak to zrobić?

Jak udokumentować ocenę zgodności maszyn i urządzeń z wymaganiami minimalnymi?

Pracodawca, przeglądając zakładową dokumentację pod kątem kontroli PIP, stwierdził, że nie ma dokumentów potwierdzających przeprowadzenie oceny zgodności użytkowanych maszyn. Ocenę maszyn przeprowadził w 2005 r. z pomocą firmy zewnętrznej. Jakie dokumenty powinien w związku z tym mieć, żeby udokumentować proces oceny i czy nadal musi je przechowywać?

W przedszkolu publicznym co najmniej 5 godzin bezpłatnych zajęć

Przedszkolem publicznym jest przedszkole, które zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez gminę, ale nie krótszym niż pięć godzin dziennie - zdecydowali  posłowie, nowelizując ustawę o systemie oświaty.

Jak zapewnić komfort pracy w biurze

Staramy się szczególnie dbać o pracowników i ich warunki pracy, dlatego też planujemy wymianę foteli obrotowych. Chcemy zminimalizować ilość dolegliwości zdrowotnych, takich jak na przykład bóle pleców, karku czy drętwienie nóg. Jak wybrać dobry fotel? Jakie powinien posiadać regulacje? I jak go dostosować do konkretnego pracownika?

Jak zmienić sposób zatrudnienia pracownika, który wygrał nabór na stanowisko urzędnicze

Pracownik samorządowy został zatrudniony na stanowisku pomocniczym na czas nieokreślony. Obecnie wygrał nabór na stanowisko urzędnicze w naszym urzędzie. Od 1. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym odbył się nabór, mamy zawrzeć z pracownikiem umowę na czas określony na 6 miesięcy. Czy nowo zawarta umowa przerywa bieg i jednocześnie unieważnia poprzednią umowę jako pracownika obsługi? Jak postąpić w przedstawionej sytuacji?

Czy pracownik na stanowisku administracyjno-biurowym z monitorem ekranowym musi przejść szkolenie stanowiskowe?

Pracownicy firmy rachunkowej zatrudnieni są na stanowiskach administracyjno-biurowych. Pracę wykonują głównie przy monitorach ekranowych, korzystają również z kserokopiarek, niszczarek do papieru oraz faksów. Pracodawca uważa, że instruktaż stanowiskowy z zakresu bhp nie jest obowiązkowy dla tych pracowników. Czy pracownik zatrudniony na stanowisku administracyjno-biurowym wyposażonym w monitor ekranowy musi przejść szkolenie stanowiskowe z zakresu bhp?

REKLAMA