Urzędnikom można wypowiedzieć stosunek pracy, gdy ukończą 65 lat
REKLAMA
Dotychczas pracodawca mógł wypowiedzieć stosunek pracy mianowanemu urzędnikowi państwowemu w przypadku nabycia przez niego prawa do emerytury na podstawie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Z kolei mianowanemu urzędnikowi samorządowemu można było złożyć wypowiedzenie z zachowaniem 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia wówczas, gdy nabył prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy.
REKLAMA
Sejm uchwalił ustawę o odpowiedzialności urzędniczej za rażące naruszenie prawa >>
Oznaczało to, że w przypadku kobiet wypowiedzenie to można było złożyć po osiągnięciu przez pracownicę 60 lat, a w przypadku mężczyzn po ukończeniu przez pracownika 65 lat i nabyciu prawa do emerytury lub renty. Zatem pracodawca mógł wypowiedzieć stosunek pracy pracownikowi–kobiecie 5 lat wcześniej niż pracownikowi–mężczyźnie. Takie rozwiązanie w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 5 grudnia 2000 r. zostało uznane za niezgodne z konstytucją.
Kary dla urzędów za bezczynność >>
Nowelizacja dostosowała przepisy do wyroku TK. Obecnie, bez względu na płeć pracownika, pracodawca może wypowiedzieć stosunek pracy pracownikom mianowanym, którzy są urzędnikami państwowymi lub samorządowymi, po ukończeniu 65 lat, jeżeli okres zatrudnienia umożliwia im uzyskanie prawa do emerytury, a w przypadku pracowników samorządowych również do renty z tytułu niezdolności do pracy.
Racjonalizacja zatrudnienia w administracji >>
Ponadto przed nowelizacją pracodawca mógł zwolnić pracownika, jeżeli nabył on prawo do emerytury lub renty. Obecnie wystarczy, że pracownik osiągnie 65 lat i okres zatrudnienia umożliwia mu uzyskanie prawa do emerytury lub nabycie prawa do renty, żeby można go było zwolnić.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat