Kategorie

Pracownik samorządowy

W myśl art. 171 k.p. ekwiwalent pieniężny przysługuje pracownikowi w przypadku niewykorzystania urlopu w całości lub w części z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Obowiązek jego wypłaty nie zależy od rodzaju umowy o pracę, czasu trwania zatrudnienia ani trybu czy przyczyny ustania stosunku pracy.
Rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych 17 maja 2018 r. zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw. Nowe przepisy przewidują obniżenie pensji osób zarządzających w samorządach.
Od 1 stycznia 2018 r. wynagrodzenie pracowników samorządowych wzrośnie i będzie wynosiło od 1700 zł - dla osób z I kategorii zaszeregowania do 3000 zł - w najwyższej XXII kategorii zaszeregowania.
Pracownicy samorządowi nie otrzymują dodatku za nadgodziny. Trybunał Konstytucyjny uznał, iż kwestionowany przepis w zakresie, w jakim dotyczy pracowników samorządowych zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy, jest zgodny z konstytucją.
Pracownik samorządowy oprócz wynagrodzenia zasadniczego, w zależności od okresu zatrudnienia, może liczyć na nagrodę jubileuszową. Jej wysokość jest ustalana procentowo w stosunku do otrzymywanego wynagrodzenia i wzrasta co pięć lat. Wypłata narody następuje niezwłocznie po nabyciu przez pracownika samorządowego prawa do tej nagrody.
Wychowawców w domach dziecka czekają zmiany od 2014 roku, dotyczące kluczowych dla nich zagadnień, takich jak między innymi zarobki, czas pracy oraz uprawnienia nauczycielskie.
Pracę w urzędzie może uzyskać osoba spełniająca warunki określone w ustawie o służbie cywilnej lub o pracownikach samorządowych oraz w ogłoszeniu o naborze. Zwykle przeprowadzana jest tylko rozmowa kwalifikacyjna, chociaż przepisy dopuszczają stosowanie testów wiedzy.
Nasza główna księgowa jest gminną radną. Kilka razy w miesiącu zwalnia się z części dnia pracy, aby wziąć udział w posiedzeniach komisji samorządowych, do których należy. Z tego powodu często nie ma jej w pracy, kiedy jest potrzebna. Czy możemy ograniczyć jej wyjścia związane z pracą radnej?
Jesteśmy placówką, do której mają zastosowanie przepisy ustawy o pracownikach samorządowych. Ze względu na szczególne potrzeby zobowiązaliśmy naszych pracowników do pracy w godzinach nadliczbowych. Pracownicy przepracowali w tygodniu 8 godzin nadliczbowych (każdego dnia świadczyli pracę 2 godziny dłużej). Część pracowników została także zobowiązana do pracy w sobotę (przez 8 godzin) i w niedzielę (przez 10 godzin). W jaki sposób powinniśmy zrekompensować pracownikom pracę w tych godzinach?
Znowelizowana ustawa o służbie cywilnej zawiera uregulowania umożliwiające zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych w służbie cywilnej, urzędach państwowych, jak również jednostkach samorządowych.
Dziewięć nowych stanowisk będą musiały utworzyć w przyszłym roku samorządy, by realizować nowe zadania, jakie nakłada na nie ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej - przewiduje projekt rozporządzenia rządu.
Osoby zarządzające m.in. spółkami Skarbu Państwa mają prawo do nagrody jubileuszowej. Świadczenie to może zostać im wypłacone nawet w sytuacji, gdy zakładowy i ponadzakładowy układ zbiorowy pracy lub regulamin wynagradzania nie określa uprawnień do jej otrzymania.Poznaj najnowsze zmiany w Prawie umów gospodarczych!
Zatrudniamy pracownika na stanowisku urzędniczym na pełny etat w zakładzie obsługi szkół. Ze względu na zmiany organizacyjne chcemy go przenieść do dwóch innych zakładów obsługi. W jednym pracowałby na 3/4 etatu, a w drugim na 1/4 etatu. Czy możemy tak zrobić?
Od 28 lipca 2011 r. pracownicy zatrudnieni w żłobkach i klubach dziecięcych są wynagradzani według wyodrębnionych stawek wynagrodzenia zasadniczego. Dotychczasowe wątpliwości związane z ustalaniem wysokości wynagrodzenia dla nowej grupy stanowisk powstałych w związku z wejściem w życie ustawy o opiece nad dziećmi do lat 3 zostały uregulowane w zmienionym rozporządzeniu w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
Prawie 59 tys. zł kary za swój błąd może zapłacić urzędnik organów centralnych czy naczelnych - ocenia firma doradcza Deloitte, która przeanalizowała obowiązującą od maja ustawę o odpowiedzialności majątkowej urzędników.
Przed 17 maja br. funkcjonariusz publiczny za nieumyślne, rażące naruszenie prawa odpowiadał do 3-krotności miesięcznego wynagrodzenia. Obecnie ta odpowiedzialność została zaostrzona i skutkuje zapłatą odszkodowania do 12-krotności miesięcznego wynagrodzenia.
Jak zakwalifikować osoby zatrudnione na stanowiskach wójta, zastępcy wójta oraz skarbnika w zakresie uprawnień pracowniczych? Czy te stanowiska zaliczamy do stanowisk urzędniczych?
Co do zasady, samorządowych urzędników należy zatrudniać w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru. Ale stanowiska urzędnicze mogą być też obsadzane m.in. przez przeniesienie na nie osób już pracujących w samorządzie.
Czy wszyscy pracownicy samorządowi są zobowiązani do odbycia służby przygotowawczej? Jeśli tak to, w którym momencie i czy istnieje możliwość zwolnienia z tej służby?
Na wynagrodzenie pracownika samorządowego oprócz wynagrodzenia zasadniczego składa się wiele dodatków o charakterze obowiązkowym lub nieobowiązkowym. Jednym z obligatoryjnych jest dodatek za wieloletnią pracę. Pracownik nie może się zrzec prawa do tego dodatku, a pracodawca nie może pozbawić pracownika do niego prawa.
Pracuję w szpitalu wojewódzkim i jednocześnie jestem członkiem gminnej komisji ochrony środowiska. Czasami jestem zapraszany na narady organizowane przez gminę. Mam pytanie: czy obowiązkiem pracodawcy jest zwolnienie mnie ze świadczenia pracy na czas takiej narady?
Ustawa o opiece nad dziećmi do lat 3 zmieniła formę organizacyjno-prawną żłobków. Tracą one status zakładów opieki zdrowotnej i stają się albo gminnymi jednostkami budżetowymi, albo prywatnymi podmiotami bez statusu zakładu opieki zdrowotnej. Ustawa uregulowała także status pracowników zatrudnionych w jednostce działającej jako zakład opieki zdrowotnej.
Od 17 maja obowiązuje ustawa o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa. Za błędną decyzję bądź zaniechanie rażąco naruszające prawo urzędnik poniesie karę finansową w wysokości nawet 12 jego pensji.
Pragmatyki służbowe, np. ustawy: o służbie cywilnej, o pracownikach samorządowych, o pracownikach urzędów państwowych, określają zasady pobierania nauki przez osoby zatrudnione. Jednak w sprawach nieujętych w tych przepisach odsyłają one do stosowania kodeksu pracy.
Przez 4 lata byłem zatrudniony na kontrakcie w USA. W Polsce mam 17-letni staż pracy. Od 1 stycznia 2011 r. pracuję w urzędzie gminy w B. Słyszałem, że okres pracy za granicą może być wliczony do uprawnień pracowniczych, np. dodatku stażowego itp. Czy to prawda?
W tym roku szkolnym na polecenie dyrektora nauczyciele naszej szkoły realizują z uczniami dodatkowo 2 godziny. W naszej ocenie godziny te zwiększają nasze pensum. Czy z tego tytułu nie należy nam się dodatkowe wynagrodzenie?
Nagrodę jubileuszową dla pracownika samorządowego oblicza się jak ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy. Należy kierować się przy tym zasadą, że zatrudniony powinien otrzymać nagrodę jubileuszową odzwierciedlającą wynagrodzenia, jakie by uzyskał w tym czasie za pracę. W podstawie wymiaru nagrody jubileuszowej należy zatem uwzględnić wszystkie przysługujące pracownikowi składniki wynagrodzenia, tj. wynagrodzenie zasadnicze, premię i dodatek stażowy.
Zatrudniamy pracownika na stanowisku urzędniczym na podstawie umowy na czas określony. Po zakończeniu tej umowy chcemy podpisać z nim nową umowę o pracę na czas nieokreślony. Czy pracownik ten powinien ponownie złożyć ślubowanie?
Nasza jednostka budżetowa ma zarejestrowaną działalność klubową. Prosimy o informację, jak trenerowi ustalić czas pracy w przypadku, gdy treningi przewidziane są dwa razy dziennie, tj. od godz. 5.45 do 9.30 i od 14.15 do 17.45 od poniedziałku do piątku?
Projekt nowelizacji Karty Nauczyciela wyklucza realizację dodatkowych „godzin karcianych” w formie zajęć opieki świetlicowej.
Jestem nauczycielką szkoły gminnej. Dyrektor poinformował mnie, że od początku następnego miesiąca będę pracowała w szkolnej filii oddalonej o 5 km od macierzystej szkoły, gdyż taka potrzeba wynika z organizacji placówki. Czy dyrektor naruszył przepisy?
10 maja br. Trybunał Konstytucyjny zajmie się wnioskiem prezydenta o zbadanie zgodności z konstytucją ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w administracji państwowej. Premier Donald Tusk zapowiedział, że po decyzji TK będzie chciał wrócić do wdrażania reformy w tej dziedzinie.
Do pracy w naszej firmie powrócił pracownik samorządowy, który przez 4 lata przebywał na urlopie bezpłatnym udzielonym na jego wniosek w związku z pełnieniem funkcji wójta. Czy okres urlopu bezpłatnego należy wliczyć temu pracownikowi do stażu pracy?
Pracujemy wraz z koleżankami w urzędzie gminnym na stanowiskach urzędniczych na podstawie kolejnej umowy o pracę. Czy jest szansa, aby nasze dalsze zatrudnienie w tym urzędzie odbyło się bez procedury naboru?
Wypłata tzw. trzynastki jest obowiązkiem pracodawców sfery budżetowej i samorządowej. Inni pracodawcy mogą to robić z własnej woli. Zasadą jest, że trzynasta pensja za dany rok powinna być wypłacona do końca pierwszego kwartału następnego roku. Jest to przychód pracownika, od którego należy rozliczyć podatek dochodowy według zasad obowiązujących w bieżącym roku, gdyż został uzyskany w 2011 r.
Pracodawcy sektora finansów publicznych muszą w najbliższym czasie ustalić uprawnienia pracowników do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, tzw. „trzynastki”. Najwięcej trudności powstaje podczas ustalania stażu wymaganego do nabycia prawa do tego świadczenia. Jednak wątpliwości pojawiają się również przy obliczaniu wysokości świadczenia. Poniżej przybliżamy zasady prawidłowego ustalania okresów zatrudnienia dla różnych przypadków oraz wyznaczania wysokości dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
Zatrudniamy w gimnazjum sprzątaczkę, która otrzymuje w stałych kwotach miesięcznych: wynagrodzenie zasadnicze 1400 zł, premię 140 zł i dodatek stażowy 280 zł. Pracownica nieprzerwanie choruje od lipca 2010 r. W czasie pobierania zasiłku chorobowego przysługuje jej tylko dodatek stażowy. Za kilka dni pracownica nabędzie prawo do nagrody jubileuszowej za 35 lat pracy. Jak obliczyć podstawę wymiaru przysługującej jej nagrody jubileuszowej – od sumy wynagrodzenia zasadniczego, dodatku stażowego i premii, czy tylko od dodatku stażowego?
Do końca stycznia 2011 r. organy prowadzące placówki oświaty powinny wypłacić nauczycielom wyrównania wynagrodzenia, jeśli z analizy wynika, że wydatki na wynagrodzenia w 2010 r. były niższe niż średnie wynagrodzenie gwarantowane przez Kartę Nauczyciela. Do 10 lutego 2010 r. organy prowadzące szkoły powinny natomiast przygotować sprawozdanie z analiz wyrównań wynagrodzeń i wypłaty tych wyrównań nauczycielom.
Od 31 grudnia 2010 r. likwidacji ulegają gospodarstwa pomocnicze i niektóre zakłady budżetowe. Jest to efekt wejścia w życie części ustawy - przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych. W przypadku pracowników likwidowanych jednostek wielu z nich zostanie bezrobotnymi, ponieważ ich stosunki pracy wygasają.
Przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność" Piotr Duda zaapelował do prezydenta Bronisława Komorowskiego, aby nie podpisywał ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i skierował ją do Trybunału Konstytucyjnego (TK).
Pracownikom mianowanym zatrudnionym w urzędach państwowych i samorządowych, którzy ukończą 65 lat (zarówno kobiety, jak i mężczyźni), można wypowiedzieć stosunek pracy. Dzisiaj, 21 grudnia, wchodzi w życie ustawa nowelizująca ustawy o pracownikach urzędów państwowych oraz ustawy o pracownikach samorządowych.
W czwartek, 16 grudnia, Sejm uchwalił ustawę o odpowiedzialności urzędniczej za rażące naruszenie prawa.
Pracodawcy RP już na etapie projektowania ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych wskazywali, że dokument nie zawiera żadnych przesłanek co do wyboru pracowników, z którymi stosunek pracy ma zostać rozwiązany.
Bezrobocie w październiku wyniosło 11,5 proc. wobec 11,5 proc. we wrześniu - poinformował Główny Urząd Statystyczny. Najwyższe bezrobocie utrzymywało się nadal w województwach: warmińsko-mazurskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim.
Z zatrudnieniem w administracji publicznej związany jest obowiązek ochrony interesu państwa i pośrednie uczestnictwo w wykonywaniu władzy publicznej. Dlatego w tym przypadku nie ma zastosowania unijna zasada swobody przepływu pracowników.
O 10 proc. ma być zmniejszone zatrudnienie w administracji publicznej do 2013 roku - zakłada projekt ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o KRUS, ZUS, NFZ.
Trzy czwarte samorządów źle przeprowadza nabór urzędników - ocenia Najwyższa Izba Kontroli (NIK). Jej zdaniem, większość samorządów celowo manipuluje procedurami konkursowymi i ich wynikami - tak, by stanowiska dostawali "sami swoi".
Pracownik przedstawił zaświadczenie z Państwowej Komisji Wyborczej o wyborze go na wójta gminy. Czy pracodawca ma obowiązek udzielić urlopu bezpłatnego pracownikowi, który został wybrany wójtem lub burmistrzem?
Pracuję w urzędzie gminnym na stanowisku urzędniczym na podstawie kolejnej umowy o pracę. Czy jest szansa, aby moje dalsze zatrudnienie w tym urzędzie odbyło się bez powtarzania całej procedury naboru?
Rząd zamierza zwolnić z pracy w przyszłym roku co dziesiątego urzędnika. Projekt ustawy o racjonalizacji zatrudnienia zakłada zwolnienia w ministerstwach, urzędach wojewódzkich, agencjach rządowych, ZUS, KRUS, NFZ, NFOŚ i PFRON, a nawet w urzędach skarbowych. Nie wyklucza też obniżki wynagrodzeń i skracania czasu pracy.