Kategorie

Obowiązki pracodawcy, Działalność socjalna

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracodawcy spoza sektora budżetowego mogą zrezygnować zarówno z tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, jak i wypłaty pracownikom świadczenia urlopowego. Wzór informacji o rezygnacji z działalności socjalnej.
W 2020 r. zwiększy się odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Ile wyniesie odpis - podstawowy i dobrowolny - na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w 2020 roku?
W 2019 r. zwiększył się odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Ile wynoszą odpisy - podstawowy i dobrowolny - na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w 2019 roku?
Środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych administruje pracodawca i to on jest właścicielem tych środków. Ma to swoje konsekwencje w razie przejścia zakładu pracy w całości lub części na innego pracodawcę.
Świadczenie urlopowe przysługuje pracownikowi, który korzysta z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych. Czy przysługuje pracownikowi zatrudnionemu na zastępstwo?
Pracodawcy najpóźniej do końca stycznia muszą podjąć decyzję w sprawie niewypłacania świadczenia urlopowego lub nietworzenia funduszu świadczeń socjalnych. Dotyczy to pracodawców zatrudniających mniej niż 50 osób w przeliczeniu na pełne etaty.
Pierwsza rata odpisu na ZFŚS powinna zostać uiszczona do 31 maja. W 2015 r. ostatni termin wpłaty przypada na niedzielę, dlatego ulega przesunięciu do 1 czerwca. Jak prawidłowo przekazać pierwszą ratę odpisu na ZFŚS?
Pracodawcy, zatrudniający mniej niż 20 pracowników, decyzję w sprawie nieutworzenia funduszu i niewypłacania świadczenia urlopowego mogą podjąć i ogłosić jedynie do 31 stycznia danego roku. Decyzja taka jest wiążąca jedynie na dany rok kalendarzowy.
Przepisy nie wymagają, aby wkład finansowy poszczególnych pracodawców we wspólną działalność socjalną był identyczny. Dlatego często jest ona realizowana przez pracodawców o różnym potencjale finansowym.
Nasz były pracownik, który w 2011 r. rozwiązał stosunek pracy w związku z przejściem na emeryturę, wystąpił o dopłatę do wczasów dla niego oraz dziecka siostry, które przyjął na wychowanie. Przedstawił fakturę za wczasy o wartości 4700 zł, w której wyszczególniono koszt wypoczynku dziecka (w wieku 17 lat) w wysokości 1900 zł oraz byłego pracownika (emeryta) w wysokości 2800 zł. Tworzymy zfśs, a były pracownik nie korzystał jeszcze w tym roku ze świadczeń z funduszu. Czy ta osoba ma prawo do świadczeń z zfśs, a jeżeli tak, to w jakiej wysokości? Czy osiągnięty przez nią przychód podlega opodatkowaniu?
Przepisy ustawy o zfśs nie regulują zasad tworzenia i działania komisji socjalnych (nazywanych też służbą socjalną). Ich tworzenie, działanie i zakres uprawnień może wynikać jedynie z przepisów wewnątrzzakładowych i nie może naruszać postanowień ustawy.
Na gruncie ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych nie obowiązują regulacje, wskazujące na kategorie pracodawców wypłacających świadczenie urlopowe obowiązkowo. Świadczenie urlopowe ma zatem tylko i wyłącznie charakter uznaniowy. Tak więc pracodawcy, którzy według stanu na dzień 1 stycznia danego roku kalendarzowego zatrudniają mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, nie mają obowiązku tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych ani wypłacania świadczenia urlopowego.
Świadczenie urlopowe jest wypłacane raz w roku każdemu pracownikowi korzystającemu z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych. Świadczenie należy się z mocy prawa i nie jest uzależnione np. od stażu pracy.
Odpis podstawowy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych jest naliczany raz na cały rok. 31 maja 2012 r. mija termin na przekazanie pierwszej raty odpisu na wyodrębniony rachunek bankowy zfśs.
Do 31 maja 2012 r. pracodawca musi obliczyć i przekazać na specjalne konto pierwszą ratę odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Opóźnienie w jej przekazaniu naraża pracodawcę na karę grzywny w wysokości do 5000 zł.
Z funduszu świadczeń socjalnych nie można finansować wydatków, które nie mieszczą się w pojęciu działalności socjalnej. Takie wydatkowanie środków może skutkować nałożeniem grzywny w wysokości do 5000 zł.
Pracodawcy, planując wydatki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, popełniają wiele błędów, m.in. finansując z funduszu świadczenia, które nie mieszczą się w pojęciu działalności socjalnej. Takie wydatkowanie środków może skutkować nałożeniem grzywny w wysokości do 5000 zł.
Pracodawcy, którzy z okazji Dnia Kobiet przekażą pracownicom upominek, choćby symboliczny, powinni liczyć się z koniecznością jego opodatkowania i oskładkowania. Obowiązek ten zależy jednak od rodzaju podarunku oraz źródła jego finansowania.
Ulgowe świadczenia i usługi finansowane ze środków przeznaczonych na działalność socjalną przyznawane i wypłacane w sposób niezgodny z przepisami ustawy o zfśs, tj. bez uwzględniania sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej, nie mogą być wyłączone z podstawy wymiaru składek ZUS.
Rezygnujemy z dalszego tworzenia zfśs na rzecz funduszu socjalno-bytowego. Czy środki finansowe zgromadzone na koncie zfśs mogą zostać przekazane na fundusz socjalno-bytowy?
Do 2011 r. włącznie pracodawcy corocznie ustalali wysokość odpisu za zfśs na podstawie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ogłaszanego w lutym danego roku za rok poprzedni w obwieszczeniu Prezesa GUS. W 2012 r. podstawą do ustalenia wysokości odpisu na fundusz jest ta sama kwota, która obowiązywała w 2011 r., tj. 2917,14 zł, ale od 1 stycznia br. podstawa ta została określona wprost w ustawie o zfśs.
Przełom roku wiąże się m.in. z obowiązkiem sporządzenia przez pracodawców informacji lub deklaracji podatkowych dla pracowników. Jest to także czas, aby dokonać analizy przyszłych kosztów wynikających z określonego stanu zatrudnienia.
Jesteśmy pracodawcą prywatnym. W 2011 r. zaplanowaliśmy średniomiesięczne zatrudnienie na poziomie 25 etatów. 31 maja br. na rachunek zfśs dokonaliśmy wpłaty 100% naliczonych odpisów. Z jednym z pracowników etatowych zatrudnionym w normalnych warunkach 30 czerwca br. rozwiązaliśmy umowę o pracę. Ponadto jedna z naszych pracownic zatrudniona na 1/2 etatu korzystała w tym roku z urlopu macierzyńskiego, a potem z urlopu wychowawczego. Ze względu na spadające obroty spółki, 31 sierpnia rozwiązaliśmy umowy z pracownikami młodocianymi. Ponadto w trakcie roku zatrudniliśmy kilku zleceniobiorców. Do kiedy i w jaki sposób powinniśmy dokonać ostatecznej korekty środków przekazanych na fundusz?
Limit zwolnienia podatkowego wynoszący 380 zł na rok kalendarzowy dotyczy zarówno świadczeń wypłacanych z zfśs, jak i z funduszu związków zawodowych. W obu przypadkach obowiązuje ww. limit, niezależnie od liczby podmiotów, z których pracownik otrzymał dane świadczenia.
Pracodawcy nieobjęci ustawowym obowiązkiem tworzenia funduszu, tj. zatrudniający na dzień 1 stycznia mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, nie mają też obowiązku utworzenia odrębnego rachunku bankowego dla środków zfśs i nie muszą przekazywać na niego odpisów i zwiększeń.
Podstawę naliczania odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych stanowi przeciętna planowana w danym roku kalendarzowym liczba osób zatrudnionych w zakładzie pracy, skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby osób zatrudnionych w zakładzie.
Do 30 września pracodawcy tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (zfśs) powinni przekazać drugą ratę odpisu na fundusz.
Tworzymy w zakładzie pracy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Średnioroczny stan zatrudnienia wyliczony przed pierwszą ratą odpisu na fundusz wynosił 73 osoby (etaty), jednak z różnych przyczyn zmalał do 50 osób (etatów) i nie planujemy w tym roku jego zwiększenia. Biorąc pod uwagę daty zwolnień, średnioroczny stan zatrudnienia będzie wynosił 56 pracowników (etatów), jeśli nie nastąpią dalsze zmiany. Czy dokonując drugiej wpłaty możemy zredukować kwotę odpisu na zfśs, czy musimy poczekać z korektą do końca roku?
Jednym ze świadczeń wypłacanych przez pracodawcę w ramach dofinansowania do wypoczynku są tzw. „wczasy pod gruszą”. Pracownik, który je otrzymał, nie musi przedstawiać pracodawcy dokumentów potwierdzających wysokość wydatków poniesionych na wypoczynek.
Jedna z naszych pracownic wróciła do pracy po urlopie macierzyńskim 20 lutego 2011 r., a od 14 czerwca br. przebywa na urlopie wychowawczym. Urlop – na wniosek pracownicy – został jej przyznany do 10 lipca 2012 r. Jak liczyć okres, przez który jesteśmy zwolnieni z opłacania za nią składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych? Czy zwolnione z tych składek będą również przychody, które ta pracownica będzie osiągać z tytułu umowy zlecenia zawartej na 3 miesiące i wykonywanej dla nas podczas urlopu wychowawczego?
Jeden z naszych pracowników jest u nas zatrudniony na podstawie dwóch umów o pracę na 1/2 etatu. Ostatnio zwrócił się do nas o dofinansowanie do wypoczynku z zfśs z każdej z tych umów. Czy pracownik ma prawo do świadczeń w podwójnej wysokości?
Nasza firma zatrudnia 16 osób i nie tworzy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Wypłacamy pracownikom świadczenia urlopowe. Czy ich kwota podlega oskładkowaniu?
Świadczenie urlopowe wypłacają pracodawcy spoza sfery budżetowej, którzy zrezygnowali z tworzenia zakładowego funduszu socjalnego oraz zatrudniali na dzień 1 stycznia danego roku kalendarzowego mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty.
Pracownik chce wykorzystać urlop od 22 października i skorzystać ze świadczenia urlopowego. W trakcie urlopu wypada 1 listopada, czyli dzień wolny od pracy, czy w takim przypadku to święto przerywa ciąg urlopu czy nie? Czy pracodawca zawsze musi wypłacać świadczenie urlopowe? I ile osób musi być zatrudnionych, aby pracodawca miał obowiązek wypłacania tego świadczenia? Bardzo proszę o odpowiedź, bo w każdym inspektoracie, w różnych miastach odpowiedź brzmiała inaczej.
Zatrudnianie pracowników jest jednym ze środków wykorzystywanych do osiągnięcia celów działalności pracodawcy. Co do zasady pracownicy są słabszą stroną stosunku pracy, dlatego też nie może ich obciążać ryzyko pracodawcy.
Jestem zatrudniona w dwóch zakładach pracy. Czy w moim przypadku kwotą wolną od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika – w związku z finansowaniem działalności socjalnej – rzeczowych świadczeń w łącznej kwocie 380 zł. Czy też kwota tych zwolnień dotyczy poszczególnych zakładów pracy?
Pracodawcy tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych często przeznaczają część jego środków pieniężnych na sfinansowanie działalności kulturalno-oświatowej oraz sportowo-rekreacyjnej pracowników. Muszą jednak pamiętać, aby prawidłowo rozliczyć takie świadczenia.
Dzisiaj, 31 maja, mija termin przekazania przekazania pierwszej raty środków na rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (zfśs). Pierwsza rata musi wynieść co najmniej 75 proc. równowartości odpisu podstawowego. Należy ją przekazać na wyodrębniony rachunek bankowy zfśs.
Z okazji Dnia Dziecka planujemy przyznać dzieciom pracowników bilety do kina i parku rozrywki. Będą to świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (zfśs). Czy te świadczenia powinny być przyznane z uwzględnieniem kryteriów socjalnych? Jak należy rozliczyć te świadczenia, jeżeli część pracowników w związku z przyznaniem biletów przekroczy limit 380 zł?
Do 31 maja pracodawcy tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (zfśs) powinni przekazać pierwszą ratę środków na rachunek funduszu. Rata musi wynieść co najmniej 75 proc. równowartości odpisu podstawowego.
Jestem właścicielem spółki z o.o. Przeciętne zatrudnienie w spółce w 2011 r. wyniosło 24 pracowników, więc w rezultacie mam obowiązek przekazania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Jak określić i ująć w księgach rachunkowych kwotę pierwszej raty na ZFŚS, jeśli naliczony odpis w 2011 r. wyniósł 23 550 zł.
Prowadzę w zakładzie pracy księgowość. Jeden z pracowników przeszedł na rentę. Z funduszu socjalnego zakupiliśmy paczki dla dzieci pracowników. Dziecko tego pracownika również otrzymało paczkę o wartości 200 zł. Czy wartość tej paczki jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych?
1 stycznia 2011 r. zatrudniałem 18 pracowników w pełnym wymiarze czasu pracy, a od 1 lutego 2011 r. dodatkowo zatrudniłem jeszcze 5 osób również w pełnym wymiarze czasu pracy. Czy w tej sytuacji jestem zobowiązany do utworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych?
Ustawodawca, liberalizując wymagania dotyczące żłobków, a także wprowadzając nowe formy opieki nad dziećmi, umożliwił pracodawcom dokonywanie nowych odpisów na fundusz i zwolnił z podatku tych, którzy utworzą przyzakładowy żłobek.
Pracownik zwrócił się do pracodawcy o dofinansowanie do wypoczynku z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na siebie i na dziecko. Spełnił kryterium dochodowe i przyznano mu te świadczenia. Jednocześnie realizowany jest też tytuł wykonawczy zajęcia wynagrodzenia za pracę i innych wierzytelności. Czy w tej sytuacji otrzymane przez niego świadczenia będą podlegały egzekucji komorniczej?
W tym roku świadczenie urlopowe wynosi 1093,93 zł. Przysługuje ono każdemu nauczycielowi, pod warunkiem jednak, że pozostaje on w danym roku szkolnym w stosunku pracy. Jeśli nauczyciel nie był zatrudniony przez cały rok, wówczas należne świadczenie ustala się proporcjonalnie do przepracowanego przez niego czasu pracy.
Dzisiaj, 4 kwietnia, wchodzi w życie nowelizacja ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (zfśs). Ustawodawca umożliwił pracodawcom dokonywanie nowego zwiększenia odpisu na fundusz.
Nowelizacja ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych wprowadziła możliwość dokonywania większego odpisu na ten fundusz. Pracodawcy będą mogli z tego skorzystać, jeśli sfinansują np. przyzakładowe przedszkole dla dzieci pracowników.
W związku z nowelizacją ustawy o zfśs od jej wejścia w życie będzie istniała możliwość dokonywania nowego odpisu na ten fundusz, związanego z założeniem przez pracodawcę np. żłobka dla dzieci pracowników.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w obwieszczeniu z 18 lutego br. podał wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej pozwalającego na ustalenie odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w 2011 r. oraz świadczenia urlopowego.