Delegacja zagraniczna. Co musisz wiedzieć zanim wyjedziesz
REKLAMA
REKLAMA
- Delegacja zagraniczna – kiedy wymagane są informacje
- Delegacja zagraniczna – o czym poinformować pracownika
- Delegacja zagraniczna – informacja o zmianie warunków zatrudnienia
- Delegacja zagraniczna – informacje w jakiej formie
- Informacje nie tylko dla zatrudnionych na umowę o pracę
Delegacja zagraniczna to wyjazd pracownika do pracy lub w celu wykonania zadania służbowego zagranicę. Przepisy o szczególnych obowiązkach informacyjnych pracodawcy dotyczą jednak tylko takich wyjazdów, które spełniają warunki określone w tych przepisach.
REKLAMA
Delegacja zagraniczna – kiedy wymagane są informacje
Kodeks pracy nakłada na pracodawcę szczególne obowiązki informacyjne w przypadku wyjazdu pracownika:
- do pracy lub
- w celu wykonania zadania służbowego
poza granicami kraju. Przepisy o obowiązku informacyjnym pracodawcą dotyczą jednak wyłącznie takich wyjazdów, których okres przekracza cztery kolejne tygodnie.
Obowiązek ten dotyczy wyjazdów służbowych poza granice Rzeczypospolitej Polskiej – a więc także do krajów członkowskich Unii Europejskiej.
Delegacja zagraniczna – o czym poinformować pracownika
Przed wyjazdem pracownika za granicę pracodawca ma obowiązek przekazać pracownikowi informacje o:
- państwie lub państwach, w których praca lub zadanie służbowe poza granicami kraju mają być wykonywane;
- przewidywanym czasie trwania pracy lub zadania służbowego poza granicami kraju;
- walucie, w której będzie wypłacane pracownikowi wynagrodzenie w czasie wykonywania pracy lub zadania służbowego poza granicami kraju;
- świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych związanych z wykonywaniem pracy lub zadania służbowego poza granicami kraju, jeżeli takie świadczenia przewidują przepisy prawa pracy lub wynika to z umowy o pracę;
- zapewnieniu lub braku zapewnienia powrotu pracownika do kraju;
- warunkach powrotu pracownika do kraju – w przypadku zapewnienia takiego powrotu.
Poinformowanie pracownika o walucie w której będzie wypłacane pracownikowi wynagrodzenie w czasie wykonywania pracy lub zadania służbowego poza granicami kraju, może nastąpić przez wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy.
Delegacja zagraniczna – informacja o zmianie warunków zatrudnienia
W przypadku zmiany warunków zatrudnienia dotyczących wykonywania pracy lub zadania służbowego poza granicami kraju pracodawca ma obowiązek poinformować pracownika o zmianie tych warunków niezwłocznie, nie później jednak niż w dniu, w którym taka zmiana ma zastosowanie do pracownika. Przekazanie informacji może nastąpić w postaci papierowej lub elektronicznej.
Nie dotyczy to przypadku, w którym zmiana warunków zatrudnienia wynika ze zmiany przepisów prawa pracy, jeżeli przepisy te zostały wskazane w informacji przekazanej pracownikowi.
Delegacja zagraniczna – informacje w jakiej formie
Przekazanie pracownikowi wszelkich informacji o warunkach zatrudnienia dotyczących wykonywania pracy lub zadania służbowego poza granicami kraju może nastąpić w postaci papierowej lub elektronicznej.
Pracodawca może przekazać pracownikowi informacje w postaci elektronicznej, jeżeli będą dostępne dla pracownika z możliwością ich wydrukowania oraz przechowywania, a pracodawca zachowa dowód ich przekazania lub otrzymania przez pracownika.
Informacje nie tylko dla zatrudnionych na umowę o pracę
Zasady dotyczące informowania pracownika w przypadku jego wyjazdu do pracy lub w celu wykonania zadania służbowego poza granicami kraju stosuje się odpowiednio do stosunków pracy nawiązanych na innej podstawie niż umowa o pracę, czyli także na podstawie:
- powołania,
- wyboru,
- mianowania,
- spółdzielczej umowy o pracę.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat