Nowe obowiązki pracodawców od 2026 r. Temperatura w miejscu pracy [Rozporządzenie]

REKLAMA
REKLAMA
- Nowe obowiązki pracodawców od 2025 r. - temperatura w miejscu pracy
- Maksymalna temperatura w pracy dla młodocianych
- Temperatura w pracy wyższa niż 28 stopni
- Maksymalna temperatura w miejscu pracy pod znakiem zapytania
- Maksymalna temperatura w pracy - nowe przepisy od 2026 r.
- Nowe obowiązki pracodawcy od 2026 r. - maksymalna temperatura w pracy
Nowe obowiązki pracodawców od 2025 r. - temperatura w miejscu pracy
Maksymalne temperatury w miejscu pracy to temat, który od lat rozgrzewa atmosferę w środowisku BHP. Podczas gdy doskonale znamy minimalną możliwą temperaturę, przyszła pora również na maksymalną. Nad rozporządzeniem, którego celem jest uregulowanie przepisów w zakresie temperatur i zwiększenie bezpieczeństwa pracowników, pracuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
REKLAMA
Chociaż obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie bezpiecznych i odpowiednich warunków zatrudnienia, dotychczas nie było precyzyjnych informacji na temat pracy w wysokich temperaturach. Kodeks pracy uwzględniał jedynie dozwoloną minimalną temperaturę w miejscu pracy, która wynosiła 14 stopni, a przy pracach lekkich i w biurze – 18 stopni.
Maksymalna temperatura w pracy dla młodocianych
– Przepisy określają obecnie maksymalną temperaturę pracy dla osób młodocianych. Nie mogą one wykonywać pracy w pomieszczeniach, w których temperatura powietrza przekracza 30 stopni i wilgotność względna powietrza przekracza 65%. Wyjątkowo traktowane są również kobiety w ciąży i karmiące piersią – podkreśla Marta Tomaszewska, specjalistka ds. BHP w CWS Workwear.
Temperatura w pracy wyższa niż 28 stopni
Pracodawców obowiązuje również rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów. Na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28 stopni Celsjusza, pracodawca zobowiązany jest zapewnić napoje dla pracowników.
Polecamy: BHP w firmie. Obowiązki pracodawców
Maksymalna temperatura w miejscu pracy pod znakiem zapytania
– Pod znakiem zapytania była dotychczas maksymalna temperatura w miejscu pracy. Pracodawcy mogli radzić sobie na własną rękę, wprowadzając częstsze przerwy, pracę zmianową czy kupując klimatyzatory i rolety do okien. Jednocześnie brak ściśle określonych przepisów budził wiele wątpliwości i zarówno pracodawcy, jak i pracownicy oczekiwali zmian w tym obszarze. Tym bardziej, że praca w wysokich temperaturach może okazać się niebezpieczna dla zdrowia, a nawet życia pracownika – tłumaczy Ewa Gawrysiak, ekspertka Koalicji Bezpieczni w Pracy, Regional Manager CEE w TenCate Protective Fabrics.
Maksymalna temperatura w pracy - nowe przepisy od 2026 r.
Pierwszy projekt rozporządzenia resort pracy opublikował pod koniec 2024 roku. Od tego czasu dokument został zaktualizowany m.in. o usunięcie zaproponowanego wcześniej mierzenia tempa metabolizmu, które miało pomóc określać maksymalną temperaturę w miejscu pracy.
Przedstawione w lutym 2025 r. nowe przepisy określają maksymalną temperaturę dla pracy w pomieszczeniu na 35 stopni Celsjusza oraz 32 stopnie na otwartej przestrzeni. W obu przypadkach nie dotyczy to sytuacji, w której względy technologiczne w danym miejscu nie pozwalają na obniżenie temperatury.
W aktualizacji podstawą do określenia temperatury będzie wartość wydatku energetycznego pracownika dla wykonywanej przez niego pracy. Będzie to odpowiednio 1500 kcal dla mężczyzn i 1000 kcal dla kobiet. Takie rozwiązanie jest już praktykowane w innych przepisach BHP. Ustalono także nowy termin obowiązywania ustawy – od 1 stycznia 2026 roku.
Nowe obowiązki pracodawcy od 2026 r. - maksymalna temperatura w pracy
REKLAMA
Wszelkie podejmowane działania pracodawca będzie konsultować z przedstawicielami pracowników (na przykład z komisją BHP) oraz uwzględniać opinię lekarza odpowiedzialnego za profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami. Poprzedni zapis mówił o konsultacji ze związkami zawodowymi.
– Biorąc pod uwagę art. 23711a Kodeksu Pracy, z którego wynika, że pracodawca ma obowiązek konsultować z pracownikami lub ich przedstawicielami wszystkie działania BHP, obecny zapis wydaje się bardziej adekwatny. Pracodawca, który powołał Komisję BHP i tak minimum raz na kwartał organizuje spotkania i omawia wszystkie tematy związane z bezpieczeństwem. To tym samym odpowiednie miejsce, aby zaadresować i przedyskutować kwestie maksymalnych temperatur w firmie. Cykliczność spotkań Komisji BHP pozwoli również na monitorowanie, czy przyjęte rozwiązania są wystarczające. W przypadku poprzedniego rozporządzenia, w którym przewidywano konsultacje ze związkami zawodowymi, mogłoby to być znacznie utrudnione, ponieważ u jednego pracodawcy może funkcjonować kilka organizacji związkowych – twierdzi Anna Sikorska, ekspertka Koalicji Bezpieczni w Pracy oraz Dyrektor HR w PW Krystian.
Rozporządzenie zakłada także wsparcie dla pracodawców w procesie wdrażania zmian. W załączniku, które będzie dołączone do projektu, znajdzie się przykładowy wykaz rozwiązań technicznych i organizacyjnych.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA