Stołówka i pomieszczenia socjalne w miejscu pracy
REKLAMA
REKLAMA
- Czy w miejscu pracy musi być jadalnia?
- Jadalnia a praca w szkodliwych warunkach
- Czy w jadalni można palić papierosy?
- Jakie są typy jadalni w pracy?
- Co powinno znajdować się w jadalni?
- Pomieszczenie socjalne w miejscu pracy
- Stołówka w miejscu pracy
- Pomieszczenia do wypoczynku w miejscu pracy
- Co powinny zawierać pomieszczenia do wypoczynku?
- Łóżko w pracy
Czy w miejscu pracy musi być jadalnia?
To czy w biurze musi być jadalnia zależy od liczby pracowników jaką zatrudnia pracodawca. Z przepisów wynika, że pracodawca zatrudniający powyżej dwudziestu pracowników na jednej zmianie powinien zapewnić pracownikom pomieszczenie do spożywania posiłków, tzw. jadalnię.
REKLAMA
Jeżeli w zakładzie pracy wykonywane są prace wyłącznie o charakterze biurowym pracodawca nie obowiązku zapewniania jadalni.
Jadalnia a praca w szkodliwych warunkach
Obowiązek zapewnienia jadalni dotyczy również pracodawców zatrudniających dwudziestu i mniej pracowników, jeżeli:
- narażeni są na kontakt ze szkodliwymi środkami chemicznymi;
- narażeni są na kontakt ze szkodliwymi środkami promieniotwórczymi;
- narażeni są na kontakt z materiałami biologicznie zakaźnymi;
- zatrudnieni są przy pracach szczególnie brudzących.
Czy w jadalni można palić papierosy?
Nie, nie można. Wręcz w jadalni pracodawca powinien umieścić w widocznych miejscach napisy lub znaki informujące o zakazie palenia tytoniu.
Jakie są typy jadalni w pracy?
Generalnie powierzchnia jadalni nie powinna być mniejsza niż 8 m2. W miejscu pracy występują następujące typy jadalni:
- jadalnia przeznaczona do spożywania posiłków własnych (w tych pomieszczeniach powinno przypadać co najmniej 1,1 m2 powierzchni na każdego z pracowników jednocześnie spożywających posiłek);
- jadalnia przeznaczona do spożywania posiłków własnych i wydawania napojów;
- jadalnia z zapleczem - przeznaczona do spożywania posiłków profilaktycznych.
Co powinno znajdować się w jadalni?
Dla każdego pracownika spożywającego posiłek w jadalni należy zapewnić indywidualne miejsce siedzące przy stole.
Jadalnia powinna być wyposażona w umywalki w ilości nie mniejszej niż jedna umywalka na dwadzieścia miejsc siedzących w jadalni, lecz nie mniej niż jedna umywalka. Przy każdej umywalce powinny znajdować się ręczniki jednorazowe lub powinna być zainstalowana suszarka do rąk.
W jadalni powinny być zainstalowane urządzenia do podgrzewania przez pracownika posiłku własnego oraz zlewozmywaki dwukomorowe w ilości jeden zlewozmywak na dwadzieścia miejsc w jadalni, ale nie mniej niż jeden zlewozmywak.
W niektórych jadalniach powinny znajdować się indywidualne zamykane szafki przeznaczone do przechowywania w higienicznych warunkach własnego posiłku pracownika.
Analizy pokazują, że większości pracowników zdarzało się, że jedli kiedyś posiłek nad klawiaturą, w pośpiechu, wśród papierów, przy dzwoniącym telefonie. Nie jest to komfortowa sytuacja ani dla jedzącego, ani dla jego współpracowników w pokoju. Jest to niehigieniczne i niezdrowe. W skrajnych przypadkach, jedząc przy biurku możemy spowodować zniszczenie dokumentów służbowych czy zalanie sprzętu. Dlatego możliwość zjedzenia posiłku w stołówce pracowniczej albo w pomieszczeniu socjalnym jest ważna, zarówno z punktu widzenia pracownika, jak i pracodawcy.
Pomieszczenie socjalne w miejscu pracy
Wyposażenie pomieszczenia socjalnego zależy od możliwości pracodawcy i potrzeb pracowników. Standardowym wyposażeniem takiego aneksu kuchennego są np.:
- zlew,
- lodówka,
- czajnik elektryczny,
- kuchenka mikrofalowa,
- miejsce do przechowania drobnych artykułów spożywczych (np. herbaty, napojów, przypraw), artykułów kuchennych (np. talerzy, sztućców) oraz higienicznych (np. myjek, środków czyszczących).
Stołówka w miejscu pracy
Zorganizowanie stołówki pracowniczej nie jest łatwe. Jak podają urzędy, w których udało się je zorganizować warto rozważyć:
- abonamenty dla pracowników, które umożliwiają zakup tańszych posiłków, a ajentowi zapewniają pewność sprzedaży,
- umożliwienie pracownikom spożywania w stołówce obiadów, które przynoszą z domu,
- przygotowanie różnych zestawów dań, w tym dań wegetariańskich, tańszych zestawów dnia,
- umożliwienie spożycia posiłku klientom urzędu.
Pomieszczenia do wypoczynku w miejscu pracy
Nie przy każdym typie pracy obligatoryjne jest zorganizowanie pomieszczenia do wypoczynku. Pracodawca zapewnia łatwo dostępne pomieszczenia przeznaczone do wypoczynku pracowników, jeżeli wymaga tego ich bezpieczeństwo i zdrowie, w szczególności gdy:
- wykonywana praca wymaga stosowania indywidualnych środków ochrony układu oddechowego;
- prace okresowe, w szczególności montażowe, konserwacyjne i remontowe, są wykonywane przez pracowników w pomieszczeniach ciasnych lub niskich;
- praca wykonywana jest w pomieszczeniach, w których temperatura spowodowana procesami technologicznymi jest stale wyższa niż 30 stopni C.
Powierzchnia pomieszczenia nie może być mniejsza niż 8 m2.
Co powinny zawierać pomieszczenia do wypoczynku?
Pomieszczenia przeznaczone do wypoczynku powinny być wyposażone w stoły oraz krzesła z oparciami spełniające wymagania ergonomii. Liczba miejsc siedzących powinna być nie mniejsza niż jedno miejsce na pięciu pracowników korzystających z pomieszczenia, zatrudnionych na najliczniejszej zmianie. Odległość od najdalszego stanowiska pracy do pomieszczenia przeznaczonego do wypoczynku nie powinna przekraczać 75 m.
Pracownikom należy stworzyć możliwość umycia ciała, szczególnie w ciepłej porze roku - poprzez umieszczenie w pobliżu pomieszczeń pracy natrysków ręcznych na giętkich przewodach, z doprowadzeniem zimnej i ciepłej wody.
Łóżko w pracy
W zakładzie pracy zatrudniającym na jedną zmianę więcej niż dwadzieścia kobiet w jednym budynku należy urządzić pomieszczenie z miejscami do wypoczynku w pozycji leżącej dla kobiet w ciąży i karmiących matek, przyjmując co najmniej jedno miejsce na każdych trzysta kobiet zatrudnionych na jednej zmianie, lecz nie mniej niż jedno miejsce.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat