REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stołówka i pomieszczenia socjalne w miejscu pracy

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Stołówka i pomieszczenia socjalne w miejscu pracy
Stołówka i pomieszczenia socjalne w miejscu pracy
Shutterstock

REKLAMA

Stołówka i pomieszczenia socjalne w miejscu pracy - wielu pracowników zastanawia się czy w biurze musi być pomieszczenie, w którym pracownicy mogą spożywać posiłki, korzystać z przerw w pracy oraz się relaksować i co pracodawca musi zagwarantować w tym zakresie.
rozwiń >

Czy w miejscu pracy musi być jadalnia?

To czy w biurze musi być jadalnia zależy od liczby pracowników jaką zatrudnia pracodawca. Z przepisów wynika, że pracodawca zatrudniający powyżej dwudziestu pracowników na jednej zmianie powinien zapewnić pracownikom pomieszczenie do spożywania posiłków, tzw. jadalnię. 

Ważne

Jeżeli w zakładzie pracy wykonywane są prace wyłącznie o charakterze biurowym pracodawca nie obowiązku zapewniania jadalni.

Jadalnia a praca w szkodliwych warunkach

Obowiązek zapewnienia jadalni dotyczy również pracodawców zatrudniających dwudziestu i mniej pracowników, jeżeli:

  • narażeni są na kontakt ze szkodliwymi środkami chemicznymi;
  • narażeni są na kontakt ze szkodliwymi środkami promieniotwórczymi;
  • narażeni są na kontakt z materiałami biologicznie zakaźnymi;
  • zatrudnieni są przy pracach szczególnie brudzących.

Czy w jadalni można palić papierosy?

Nie, nie można. Wręcz w jadalni pracodawca powinien umieścić w widocznych miejscach napisy lub znaki informujące o zakazie palenia tytoniu.

Jakie są typy jadalni w pracy?

Generalnie powierzchnia jadalni nie powinna być mniejsza niż 8 m2. W miejscu pracy występują następujące typy jadalni:

Autopromocja

Kodeks pracy 2023. Praktyczny komentarz z przykładami + wzory dokumentów online

Kup książkę:

Kodeks pracy 2023. Praktyczny komentarz z przykładami + wzory dokumentów online
  1. jadalnia przeznaczona do spożywania posiłków własnych (w tych pomieszczeniach powinno przypadać co najmniej 1,1 m2 powierzchni na każdego z pracowników jednocześnie spożywających posiłek);
  2. jadalnia przeznaczona do spożywania posiłków własnych i wydawania napojów;
  3. jadalnia z zapleczem - przeznaczona do spożywania posiłków profilaktycznych.

Co powinno znajdować się w jadalni?

Dla każdego pracownika spożywającego posiłek w jadalni należy zapewnić indywidualne miejsce siedzące przy stole. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jadalnia powinna być wyposażona w umywalki w ilości nie mniejszej niż jedna umywalka na dwadzieścia miejsc siedzących w jadalni, lecz nie mniej niż jedna umywalka. Przy każdej umywalce powinny znajdować się ręczniki jednorazowe lub powinna być zainstalowana suszarka do rąk.

W jadalni powinny być zainstalowane urządzenia do podgrzewania przez pracownika posiłku własnego oraz zlewozmywaki dwukomorowe w ilości jeden zlewozmywak na dwadzieścia miejsc w jadalni, ale nie mniej niż jeden zlewozmywak.

W niektórych jadalniach powinny znajdować się indywidualne zamykane szafki przeznaczone do przechowywania w higienicznych warunkach własnego posiłku pracownika.

Przykład
Jemy nad klawiaturą i dokumentami w pośpiechu

Analizy pokazują, że większości pracowników zdarzało się, że jedli kiedyś posiłek nad klawiaturą, w pośpiechu, wśród papierów, przy dzwoniącym telefonie. Nie jest to komfortowa sytuacja ani dla jedzącego, ani dla jego współpracowników w pokoju. Jest to niehigieniczne i niezdrowe. W skrajnych przypadkach, jedząc przy biurku możemy spowodować zniszczenie dokumentów służbowych czy zalanie sprzętu. Dlatego możliwość zjedzenia posiłku w stołówce pracowniczej albo w pomieszczeniu socjalnym jest ważna, zarówno z punktu widzenia pracownika, jak i pracodawcy.

Pomieszczenie socjalne w miejscu pracy

Wyposażenie  pomieszczenia socjalnego zależy od możliwości pracodawcy i potrzeb pracowników. Standardowym wyposażeniem takiego aneksu kuchennego są np.:

  • zlew,
  • lodówka,
  • czajnik elektryczny,
  • kuchenka mikrofalowa,
  • miejsce do przechowania drobnych artykułów spożywczych (np. herbaty, napojów, przypraw), artykułów kuchennych (np. talerzy, sztućców) oraz higienicznych (np. myjek, środków czyszczących).

Stołówka w miejscu pracy

Zorganizowanie stołówki pracowniczej nie jest łatwe. Jak podają urzędy, w których udało się je zorganizować warto rozważyć:

  • abonamenty dla pracowników, które umożliwiają zakup tańszych posiłków, a ajentowi zapewniają pewność sprzedaży,
  • umożliwienie pracownikom spożywania w stołówce obiadów, które przynoszą z domu,
  • przygotowanie różnych zestawów dań, w tym dań wegetariańskich, tańszych zestawów dnia,
  • umożliwienie spożycia posiłku klientom urzędu.

Pomieszczenia do wypoczynku w miejscu pracy

Nie przy każdym typie pracy obligatoryjne jest zorganizowanie pomieszczenia do wypoczynku. Pracodawca zapewnia łatwo dostępne pomieszczenia przeznaczone do wypoczynku pracowników, jeżeli wymaga tego ich bezpieczeństwo i zdrowie, w szczególności gdy:

  • wykonywana praca wymaga stosowania indywidualnych środków ochrony układu oddechowego;
  • prace okresowe, w szczególności montażowe, konserwacyjne i remontowe, są wykonywane przez pracowników w pomieszczeniach ciasnych lub niskich;
  • praca wykonywana jest w pomieszczeniach, w których temperatura spowodowana procesami technologicznymi jest stale wyższa niż 30 stopni C.

Powierzchnia pomieszczenia nie może być mniejsza niż 8 m2.

Co powinny zawierać pomieszczenia do wypoczynku?

Pomieszczenia przeznaczone do wypoczynku powinny być wyposażone w stoły oraz krzesła z oparciami spełniające wymagania ergonomii. Liczba miejsc siedzących powinna być nie mniejsza niż jedno miejsce na pięciu pracowników korzystających z pomieszczenia, zatrudnionych na najliczniejszej zmianie. Odległość od najdalszego stanowiska pracy do pomieszczenia przeznaczonego do wypoczynku nie powinna przekraczać 75 m.

Pracownikom należy stworzyć możliwość umycia ciała, szczególnie w ciepłej porze roku - poprzez umieszczenie w pobliżu pomieszczeń pracy natrysków ręcznych na giętkich przewodach, z doprowadzeniem zimnej i ciepłej wody.

Łóżko w pracy 

W zakładzie pracy zatrudniającym na jedną zmianę więcej niż dwadzieścia kobiet w jednym budynku należy urządzić pomieszczenie z miejscami do wypoczynku w pozycji leżącej dla kobiet w ciąży i karmiących matek, przyjmując co najmniej jedno miejsce na każdych trzysta kobiet zatrudnionych na jednej zmianie, lecz nie mniej niż jedno miejsce.

Autopromocja

Bieżące aktualności o zmianach przepisów

Czy biuro rachunkowe ma nowe obowiązki w związku z wprowadzeniem KSeF? Zmiany w podatkach dochodowych na 2024 r. i innych zmianach w VAT 2024 oraz prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. I wiele innych bieżących tematów ...

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Centralna Informacja Emerytalna - już od 5 października 2023

    Co to jest Centralna Informacja Emerytalna? Okazuje się, że niebawem będzie można szybko sprawdzić jaką w przyszłości otrzyma się emeryturę i ile zgromadziło się oszczędności w ZUS, KRUS, OFE, PPK czy IKZE. Nowe przepisy to prawdziwa rewolucja dla ubezpieczeń społecznych!

    Jak pokolenie Z buduje swoje kariery. Badanie Pracuj.pl

    Dwadzieścia siedem procent przedstawicieli pokolenia Z zmieniło pracę w ciągu ostatnich trzech miesięcy. W silver generation takiej zmiany dokonało tylko 2% respondentów. W ciągu ostatniego roku wśród najstarszej aktywnej zawodowo grupy wynik ten osiąga 7%, a wśród najmłodszej aż 62%. Jak wynika z badania Pracuj.pl, generacja Z pod kątem mobilności zawodowej znacznie przewyższa wszystkie pozostałe grupy wiekowe. Czy to oznacza, że na rynek wchodzą niepewni pracownicy? 

    Branżowe centra umiejętności będą dokształcać młodocianych. Rząd przygotowuje nowe rozporządzenie

    Branżowe centra umiejętności (BCU) to nowa kategoria placówek systemu oświaty. Podstawą prawną ich tworzenia jest nowelizacja Prawa oświatowego. W celu wdrożenia BCU rząd przystąpił do prac nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania. Informacja na ten temat została zamieszczona w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

    BHP - wszystko co trzeba wiedzieć na ten temat

    Każdy przedsiębiorca powinien mieć na uwadze, że przestrzeganie przepisów BHP jest obowiązkowe, a te kwestie mogą zostać skontrolowane przez Państwową Inspekcję Pracy. Co jeszcze warto wiedzieć na ten temat? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej. 

    REKLAMA

    Do 30 września był czas, żeby wykorzystać zaległe urlopy. Pracownicy lubią chomikować dni wolne

    Dlaczego urlopy powinny być wykorzystywane na bieżąco? Zbyt duża kumulacja dni wolnych może spowodować, że pracownik będzie musiał wykorzystać go w momencie, gdy będzie on pracodawcy bardzo potrzebny. 

    Praca zdalna szansą dla osób z niepełnosprawnościami

    Upowszechnienie pracy zdalnej i hybrydowej może ułatwić zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami, zwłaszcza na stanowiskach biurowych czy specjalistycznych, niewymagających fizycznej obecności w biurze - przekonują eksperci w raporcie „Uwarunkowania i korzyści zatrudniania osób z niepełnosprawnościami” przygotowanym przez Lewiatana.

    PPK. Deklarację o rezygnacji można „odwołać”

    Powrót do oszczędzania w PPK, po złożeniu deklaracji o rezygnacji, następuje poprzez złożenie wniosku o dokonywanie wpłat do PPK. Pracownik może go złożyć w każdej chwili i jest on skuteczny od momentu przekazania go pracodawcy.

    Praca cudzoziemców. Co zrobić po zarejestrowaniu oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi

    Oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi legalizuje zatrudnienie cudzoziemców z pięciu krajów: Armenii, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy. Po jego zarejestrowaniu pracodawca ma obowiązek informacyjny. Jaki? Ponadto, opisujemy kiedy nie jest wymagany wpis nowego oświadczenia do ewidencji. 

    REKLAMA

    Kurs dla pracowników administracji publicznej

    Kursy dla pracowników administracji publicznej dają możliwość rozwoju osobistego i zawodowego. Właśnie trwa rekrutacja w ramach kolejnego projektu. Czym jest Young Leaders’ Program 2024-2026 i jakie umiejętności można nabyć? 

    Wzrost zatrudnienia w fotowoltaice słonecznej

    Pomimo kryzysów gospodarczych, inflacji, wojny i globalnych problemów współczesnego świata - da się zauważyć dynamiczny rozwój sektora zielonej energii. Raport MOP oraz organizacji IRENA pokazuje, że liczba miejsc pracy w sektorze energii odnawialnej prawie podwoiła się w ciągu ostatniej dekady, do 13,7 mln w 2022 r.

    REKLAMA