REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stołówka i pomieszczenia socjalne w miejscu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
Stołówka i pomieszczenia socjalne w miejscu pracy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Stołówka i pomieszczenia socjalne w miejscu pracy - wielu pracowników zastanawia się czy w biurze musi być pomieszczenie, w którym pracownicy mogą spożywać posiłki, korzystać z przerw w pracy oraz się relaksować i co pracodawca musi zagwarantować w tym zakresie.

rozwiń >

Czy w miejscu pracy musi być jadalnia?

To czy w biurze musi być jadalnia zależy od liczby pracowników jaką zatrudnia pracodawca. Z przepisów wynika, że pracodawca zatrudniający powyżej dwudziestu pracowników na jednej zmianie powinien zapewnić pracownikom pomieszczenie do spożywania posiłków, tzw. jadalnię. 

REKLAMA

Autopromocja
Ważne

Jeżeli w zakładzie pracy wykonywane są prace wyłącznie o charakterze biurowym pracodawca nie obowiązku zapewniania jadalni.

Jadalnia a praca w szkodliwych warunkach

Obowiązek zapewnienia jadalni dotyczy również pracodawców zatrudniających dwudziestu i mniej pracowników, jeżeli:

  • narażeni są na kontakt ze szkodliwymi środkami chemicznymi;
  • narażeni są na kontakt ze szkodliwymi środkami promieniotwórczymi;
  • narażeni są na kontakt z materiałami biologicznie zakaźnymi;
  • zatrudnieni są przy pracach szczególnie brudzących.

Czy w jadalni można palić papierosy?

Nie, nie można. Wręcz w jadalni pracodawca powinien umieścić w widocznych miejscach napisy lub znaki informujące o zakazie palenia tytoniu.

Jakie są typy jadalni w pracy?

Generalnie powierzchnia jadalni nie powinna być mniejsza niż 8 m2. W miejscu pracy występują następujące typy jadalni:

  1. jadalnia przeznaczona do spożywania posiłków własnych (w tych pomieszczeniach powinno przypadać co najmniej 1,1 m2 powierzchni na każdego z pracowników jednocześnie spożywających posiłek);
  2. jadalnia przeznaczona do spożywania posiłków własnych i wydawania napojów;
  3. jadalnia z zapleczem - przeznaczona do spożywania posiłków profilaktycznych.

Co powinno znajdować się w jadalni?

Dla każdego pracownika spożywającego posiłek w jadalni należy zapewnić indywidualne miejsce siedzące przy stole. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jadalnia powinna być wyposażona w umywalki w ilości nie mniejszej niż jedna umywalka na dwadzieścia miejsc siedzących w jadalni, lecz nie mniej niż jedna umywalka. Przy każdej umywalce powinny znajdować się ręczniki jednorazowe lub powinna być zainstalowana suszarka do rąk.

W jadalni powinny być zainstalowane urządzenia do podgrzewania przez pracownika posiłku własnego oraz zlewozmywaki dwukomorowe w ilości jeden zlewozmywak na dwadzieścia miejsc w jadalni, ale nie mniej niż jeden zlewozmywak.

W niektórych jadalniach powinny znajdować się indywidualne zamykane szafki przeznaczone do przechowywania w higienicznych warunkach własnego posiłku pracownika.

Przykład
Jemy nad klawiaturą i dokumentami w pośpiechu

Analizy pokazują, że większości pracowników zdarzało się, że jedli kiedyś posiłek nad klawiaturą, w pośpiechu, wśród papierów, przy dzwoniącym telefonie. Nie jest to komfortowa sytuacja ani dla jedzącego, ani dla jego współpracowników w pokoju. Jest to niehigieniczne i niezdrowe. W skrajnych przypadkach, jedząc przy biurku możemy spowodować zniszczenie dokumentów służbowych czy zalanie sprzętu. Dlatego możliwość zjedzenia posiłku w stołówce pracowniczej albo w pomieszczeniu socjalnym jest ważna, zarówno z punktu widzenia pracownika, jak i pracodawcy.

Pomieszczenie socjalne w miejscu pracy

Wyposażenie  pomieszczenia socjalnego zależy od możliwości pracodawcy i potrzeb pracowników. Standardowym wyposażeniem takiego aneksu kuchennego są np.:

  • zlew,
  • lodówka,
  • czajnik elektryczny,
  • kuchenka mikrofalowa,
  • miejsce do przechowania drobnych artykułów spożywczych (np. herbaty, napojów, przypraw), artykułów kuchennych (np. talerzy, sztućców) oraz higienicznych (np. myjek, środków czyszczących).

Stołówka w miejscu pracy

Zorganizowanie stołówki pracowniczej nie jest łatwe. Jak podają urzędy, w których udało się je zorganizować warto rozważyć:

  • abonamenty dla pracowników, które umożliwiają zakup tańszych posiłków, a ajentowi zapewniają pewność sprzedaży,
  • umożliwienie pracownikom spożywania w stołówce obiadów, które przynoszą z domu,
  • przygotowanie różnych zestawów dań, w tym dań wegetariańskich, tańszych zestawów dnia,
  • umożliwienie spożycia posiłku klientom urzędu.

Pomieszczenia do wypoczynku w miejscu pracy

Nie przy każdym typie pracy obligatoryjne jest zorganizowanie pomieszczenia do wypoczynku. Pracodawca zapewnia łatwo dostępne pomieszczenia przeznaczone do wypoczynku pracowników, jeżeli wymaga tego ich bezpieczeństwo i zdrowie, w szczególności gdy:

  • wykonywana praca wymaga stosowania indywidualnych środków ochrony układu oddechowego;
  • prace okresowe, w szczególności montażowe, konserwacyjne i remontowe, są wykonywane przez pracowników w pomieszczeniach ciasnych lub niskich;
  • praca wykonywana jest w pomieszczeniach, w których temperatura spowodowana procesami technologicznymi jest stale wyższa niż 30 stopni C.

Powierzchnia pomieszczenia nie może być mniejsza niż 8 m2.

Co powinny zawierać pomieszczenia do wypoczynku?

Pomieszczenia przeznaczone do wypoczynku powinny być wyposażone w stoły oraz krzesła z oparciami spełniające wymagania ergonomii. Liczba miejsc siedzących powinna być nie mniejsza niż jedno miejsce na pięciu pracowników korzystających z pomieszczenia, zatrudnionych na najliczniejszej zmianie. Odległość od najdalszego stanowiska pracy do pomieszczenia przeznaczonego do wypoczynku nie powinna przekraczać 75 m.

Pracownikom należy stworzyć możliwość umycia ciała, szczególnie w ciepłej porze roku - poprzez umieszczenie w pobliżu pomieszczeń pracy natrysków ręcznych na giętkich przewodach, z doprowadzeniem zimnej i ciepłej wody.

Łóżko w pracy 

W zakładzie pracy zatrudniającym na jedną zmianę więcej niż dwadzieścia kobiet w jednym budynku należy urządzić pomieszczenie z miejscami do wypoczynku w pozycji leżącej dla kobiet w ciąży i karmiących matek, przyjmując co najmniej jedno miejsce na każdych trzysta kobiet zatrudnionych na jednej zmianie, lecz nie mniej niż jedno miejsce.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyższe wynagrodzenia w budżetówce od 2026 r. Pracodawcy chcą większej podwyżki dla pracowników

Płaca minimalna w 2026 r. wzrośnie o 3%, ale w budżetówce podwyżka powinna być wyższa. Pracodawcy chcą wyższych wynagrodzeń w sferze budżetowej, aby jakość usług publicznych również rosła.

Nie będzie w tym roku niższego dodatku za pracę w nocy niż w lipcu

W lipcu 2025 r. mamy najniższy dodatek za pracę w nocy. Taka sama kwota będzie obowiązywała w październiku. To miesiące z największą liczbą godzin pracy. Ile wynosi dodatek nocny w tym miesiącu?

Opieka nad małym dzieckiem podczas pracy zdalnej. Co z kontrolą pracodawcy?

Jak pracodawca może skontrolować pracę zdalną pracownika, który w czasie godzin pracy sprawuje bezpośrednią opiekę nad małoletnim dzieckiem (do 4. roku życia), szczególnie gdy dziecko nie ma zapewnionej w tym czasie opieki przez inną osobę (np. nianię, innego członka rodziny, żłobek, przedszkole)?

PPK: od jakiej kwoty nalicza się wpłaty? Czy wczasy pod gruszą, świadczenia urlopowe, nagroda jubileuszowa i zasiłki liczą się do podstawy wymiaru wpłat?

Od jakiej kwoty liczy się wpłaty na PPK? Nie od każdego świadczenia na rzecz uczestnika PPK należy naliczać wpłaty do PPK. To, czy dane świadczenie stanowi podstawę wpłat do PPK, zależy od tego, czy jest ono podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Co z wczasami pod gruszą, świadczeniem urlopowym, nagrodą jubileuszową, zasiłkami i urlopem wychowawczym?

REKLAMA

Odmowa renty wdowiej: 7 powodów odmowy renty wdowiej przez ZUS

Otrzymałaś odmowę przyznania renty wdowiej przez ZUS? Sprawdź, jakie są najczęstsze powody niepozwalające na wypłatę nowego świadczenia. Jeśli nie zgadzasz się z rozstrzygnięciem Zakładu, możesz odwołać się do sądu.

Czy jesteśmy gotowi na skrócony tydzień pracy? Jak go sobie wyobrażamy?

Jak sobie wyobrażamy skrócony tydzień pracy? Mniej godzin, ale pięć dni w tygodniu? Więcej godzin i dodatkowy dzień wolny? Ale kiedy, w poniedziałek czy piątek, a może środę? Badacze z Uniwersytetu SWPS przyjrzeli się wyobrażeniom.

Renta wdowia - kiedy pierwsze wypłaty? Terminy wypłat ZUS w lipcu i sierpniu

Renta wdowia pozwala na łączenie dwóch świadczeń renty rodzinnej po zmarłym małżonku i świadczenia emerytalno-rentowego. Lipiec to termin pierwszych wypłat renty wdowiej. Kiedy dokładnie ZUS wypłaci świadczenie w lipcu i sierpniu 2025 r.?

Podwyżek w samorządzie ciąg dalszy. Z wyrównaniem od 1 lipca 2025 r. nowe maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego [projekt]

Podwyżek w samorządzie ciąg dalszy. Wielce prawdopodobne, że tak. Bo ma dojść do dostosowania poziomu maksymalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego do zmienionej kwoty bazowej, wynikającej z ustawy budżetowej na rok 2025. Zatem z wyrównaniem od 1 lipca 2025 r. mają obowiązywać nowe maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego w samorządzie.

REKLAMA

PIP: 350 tysięcy bezpłatnych porad rocznie dla pracodawców. Inspekcja pracy nie tylko kontroluje, ale i pomaga

Działalność PIP to nie tylko kontrole, ale i bezpłatne porady prawne dla pracodawców. Inspekcja pracy wydaje 350 tysięcy porad rocznie, które skierowane są wprost do osób zatrudniających pracowników. Warto korzystać z pomocy PIP.

Gdzie chcą pracować Polacy? Ranking 2025: wymarzonym miejscem pracy branża motoryzacyjna. Bije na głowę IT

Gdzie w 2025 roku chcą pracować Polacy? Oto ranking branż. Okazuje się, że wymarzonym miejscem pracy jest branża motoryzacyjna. Bije na głowę IT. Czym kierują się pracownicy przy wyborze branży, w której podejmują pracę?

REKLAMA