Termin wydania świadectwa pracy. Podstawowy obowiązek pracodawcy
REKLAMA
REKLAMA
- Termin wydania świadectwa pracy
- Jak ustalić termin wydania świadectwa pracy
- Co grozi w razie niewydania świadectwa pracy w terminie
Termin wydania świadectwa pracy
Wydanie świadectwa pracy powinno nastąpić w dniu, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy. Ten termin obowiązuje, jeśli pracodawca w ciągu 7 dni od ustania zatrudnienia nie planuje nawiązania z tym samym pracownikiem kolejnego stosunku pracy.
REKLAMA
Pracodawca wydaje pracownikowi świadectwo pracy w dniu, w którym umowa o pracę rozwiązała się lub wygasła.
W razie, gdy strony w ciągu 7 dni od zakończenia poprzedniej umowy o pracę zawrą kolejną umowę, pracodawca wydaje świadectwo pracy na wniosek pracownika w ciągu 7 dni od złożenia przez pracownika takiego wniosku.
Jeżeli pracodawca z przyczyn obiektywnych nie mógł wydać świadectwa pracy – np. z powodu choroby pracownika - w ostatnim dniu zatrudnienia, ma obowiązek w ciągu 7 dni od tego dnia doręczyć świadectwo pracy pracownikowi lub osobie upoważnionej przez pracownika. Może tego dokonać osobiście, za pośrednictwem poczty lub np. przesyłką kurierską.
Jak ustalić termin wydania świadectwa pracy
Kodeks pracy nie podaje sposobu, w jaki należy obliczyć 7-dniowy termin na wydanie świadectwa pracy. Z tego powodu należy stosować przepisy Kodeksu cywilnego.
Tak więc, przy ustalaniu terminu oznaczonego w dniach nie uwzględnia się dnia ustania zatrudnienia (lub dnia, w którym pracownik złożył wniosek o wydanie świadectwa pracy) - termin liczy się od dnia następnego. Obliczając termin należy uwzględnić kolejne dni kalendarzowe (w tym dni ustawowo wolne od pracy).
Jeżeli jednak ostatni dzień 7-dniowego terminu na wydanie świadectwa pracy przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy (w niedzielę albo święto państwowe lub kościelne określone w ustawie o dniach wolnych od pracy), wówczas termin upływa najbliższego dnia roboczego.
Umowa o pracę rozwiązała się w sobotę, 3 sierpnia 2024 r. Pracodawca sporządził świadectwo pracy, jednak ze względu na dzień wolny nie wydał go pracownikowi. Pracodawca może wydać świadectwo pracy w poniedziałek, 5 sierpnia 2024 r.
Co grozi w razie niewydania świadectwa pracy w terminie
W razie niewydania przez pracodawcę świadectwa pracy, pracownikowi przysługuje prawo wystąpienia do sądu pracy z żądaniem zobowiązania pracodawcy do wydania tego dokumentu. Z żądaniem tym pracownik może wystąpić w każdym czasie przed upływem terminu przedawnienia.
Pracownikowi przysługuje też roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie świadectwa pracy. Odszkodowanie to przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni.
W razie nieterminowego wydania świadectwa pracy pracownik ma prawo do odszkodowania.
Pracodawca, który nie wydaje pracownikowi w terminie świadectwa pracy, podlega karze grzywny od 1000 zł do 30000 zł.
Podstawa prawna:
- art. 971, art. 99, art. 282 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm.)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat