REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Motywowanie, Pracownik zarządzający

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Budowanie różnorodności w organizacji

Priorytetem szefa budującego zespół jest dążenie do personalnego zabezpieczenia wszystkich potrzeb kompetencyjnych, kluczowych dla funkcjonowania zespołu. Czy powinien zatem rekrutować ludzi, dobierając na zasadzie podobieństwa do już zatrudnionych w zespole, czy starać się budować zespół z osób jak najbardziej różniących się między sobą?

Odpowiedzialność daje kontrolę

Dla przywódcy czas kryzysu jest czasem próby. Każdy potrafi dobrze wykonać swoje zadania w sprzyjających okolicznościach, ale dopiero w obliczu nieoczekiwanych trudności pokazujemy swoją prawdziwą naturę – mówił Brian Tracy podczas konferencji „Crunch Time”, która odbyła się w Warszawie.

Przegląd rynku wynagrodzeń według Raportów Płacowych Advisory Group TEST Human Resources

Rok 2009 rozpoczął się widmem kryzysu ekonomicznego. Mimo że upadki międzynarodowych firm o wieloletniej tradycji napawają niepokojem, a wzrost deficytu budżetowego nadal postępuje, to polski rynek dobrze rokuje na przyszłość. Powody do optymizmu dodatkowo podsyca awans Polski na siódmą pozycję wśród gospodarek Unii Europejskiej.

Od przyjaźni do ocen okresowych

Są jeszcze miejsca, gdzie ludzie w pracy kierują się wartościami – to jeden z wniosków płynących z konferencji Kuźnia Kadr. Tegoroczna edycja konferencji odbyła się w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie i toczyła się pod hasłem „Systemy płac i motywacja pracowników średnich przedsiębiorstw”. Spotkanie zgromadziło bardzo szerokie grono uczestników – począwszy od przedstawicieli mikroprzedsiębiorstw, poprzez pracowników firm państwowych, aż do przedstawicieli działów HR międzynarodowych koncernów.

Prawne i podatkowe aspekty kontraktów menedżerskich

Dokonana z dniem 1 stycznia 2009 r. zmiana stawek i skali podatkowej podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez wprowadzenie dwóch stawek podatkowych, 18 proc. i 32 proc., skłoniła wielu menedżerów do kalkulacji, czy nadal opłacalne jest opodatkowanie dochodów uzyskiwanych z kontraktów menedżerskich na dotychczasowych zasadach.

Kochana personalna czyli jak dbać o wizerunek działu HR

Działy HR w polskich firmach nie cieszą się dobrą opinią wśród pozostałych pracowników. Jak pokazują badania, w świadomości wciąż tkwi stereotyp personalnych, którzy wykonują nudną pracę administracyjną. Przyczyną takiego postrzegania działu HR jest często brak dbałości o codzienny wizerunek działu kadr i właściwą komunikację z pozostałymi działami. Tymczasem to, jak pracownicy przedsiębiorstwa postrzegają personalnych, jest ważnym elementem wewnętrznego wizerunku firmy.

Wspomaganie efektywności

Inne decyzje podejmują zarządy firm w czasie prosperity, a inne w czasie spowolnienia gospodarczego. Niezależnie jednak od koniunktury muszą dbać o kosztową efektywność, sprawną komunikację czy innowacyjność tego, co oferują rynkowi. Podstawą skuteczności realizacji tych celów jest zaangażowanie pracowników. Jak je zwiększyć bez szkodliwego w ostatecznym rozrachunku „przykręcania śruby”?

(Nie)widoczne podstawy powodzenia

Kultura organizacyjna zawiera wartości, jakimi kierują się członkowie organizacji. Niektórzy menedżerowie upatrują w kulturze firmy potencjalne, ukryte źródła jej sukcesu, inni całkowicie ją ignorują jako coś ubocznego, nieistotnego lub wręcz nieistniejącego. Czy jest więc sens zajmowania się nią? Jeśli tak, to kiedy ją badać? Czy istnieją wartości, które warunkują sukces firmy?

Udoskonalanie dobrego

Czy programy poprawy produktywności, jak np. japoński Program 5S, tworzenie środowisk innowacyjnych to tylko moda, bezrefleksyjny sposób naśladowania zagranicznych wzorów zarządzania, czy jednak przynoszą firmom korzyści? Przykład Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych świadczy o sensowności wdrażania podobnych programów.

Jak pomóc pracownikom radzić sobie z sytuacją kryzysową w firmie

Obecna sytuacja na rynku, dynamiczne zmiany w przedsiębiorstwach (redukcja kosztów, zwalnianie pracowników), sprawiają, że wielu pracodawców zapomina o tym, iż w każdej firmie najważniejszy jest człowiek. Organizacja jest tworem żywym. Angażuje nowych ludzi na miejsce tych, którzy z niej odchodzą, zmienia stosunki ze swoim otoczeniem. Zmiana jest nieuchronną cechą otoczenia każdej organizacji. Aby organizacja mogła przetrwać, musi się wciąż rozwijać.

Odpowiedzialność kierowników

Kodeks pracy, wśród podmiotów odpowiedzialnych w danym zakładzie pracy za stan bezpieczeństwa i higieny pracy, wprowadza dodatkową – obok pracodawcy – kategorię osób mogących ponosić taką odpowiedzialność. Są to osoby kierujące pracownikami.

Co to znaczy mieć coachingowe podejście?

Coaching jest obecnie bardzo popularną metodą wspierania rozwoju menedżerów. Często wspomina się także o tym, że menedżer powinien być coachem wobec swoich podwładnych. Interesuje mnie istota podejścia coachingowego. Na czym ono polega? W jakich postawach się przejawia? Jak może być wykorzystane w praktyce?

Jak osiągać więcej za mniej

W maju po raz 26. odbyła się w Walencji międzynarodowa konferencja klientów firmy doradczej Hay Group. Motywem przewodnim spotkania była próba znalezienia odpowiedzi, w jaki sposób przy rosnącej inflacji i spowolnieniu gospodarczym przedsiębiorcy mają utrzymać rentowność i przewagę nad konkurencją.

Badania kompetencji menedżerskich

Menedżerowie, a szczególnie liderzy, muszą odznaczać się szczególnymi umiejętnościami, wśród których ważne miejsce zajmują umiejętności społeczne. O tym, że badania i rozwój kompetencji menedżerskich są kluczowe dla sukcesu organizacji, nie trzeba przekonywać nikogo. Jak najskuteczniej je badać?

W jaki sposób motywować pracowników

Specyfika organizacji firm typu shared service, a także charakter pracy w nich, sprawiają, że konieczne staje się takie motywowanie pracowników, by zechcieli związać się z firmą na dłużej. Jednak zanim zostanie postawione pytanie, jak motywować, trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, kogo i do czego. Jakie więc możliwości mają zarządy takich organizacji, by efektywnie budować więzi z najlepszymi pracownikami?

Dlaczego pracodawcy zwalniają

W czasach kryzysu najbardziej przewidywalnym ruchem ze strony pracodawców są redukcje zatrudnienia. Menedżerowie na słowo „kryzys” reagują jak psy Pawłowa na dźwięk dzwonka. Pierwsza myśl, jaka pojawia się w ich głowach, to zwolnienie części załogi. Jest to najlepszy sposób na pokazanie akcjonariuszom, jacy są skuteczni w obniżaniu kosztów działalności przedsiębiorstwa, którym zarządzają.

Zjawisko anomii pracowniczej w firmie

Grupa ludzi wystawiana na pokusę demoralizuje się znacznie łatwiej niż jednostka. Tak właśnie rodzi się podkultura pracowniczych usprawiedliwień i anomia pracownicza. Członkowie takiej podkultury pracowniczej w sytuacjach dotyczących ich osobiście bądź wspólnie doświadczanych, sięgają po moralnie naganne korzyści.

Sposoby motywowania pozapłacowego

Wynagrodzenia są złożoną kategorią nie tylko ekonomiczną, lecz także psychologiczną i społeczno-polityczną. Dlatego, kształtując systemy wynagrodzeń w organizacjach, należy pamiętać o czterech podstawowych funkcjach płac: społecznej, dochodowej, kosztowej i motywacyjnej. Są one niezwykle ważne oraz ściśle ze sobą sprzężone i żadnej z nich nie można ignorować.

Jak zatrzymać pracowników w firmie, aby nie odeszli do konkurencji

Kryzys to wbrew pozorom dobry moment na zmianę pracy - tak twierdzi coraz więcej dobrych pracowników, także tych, postrzeganych przez swoich szefów jako prawdziwe gwiazdy, o których zacięcie walczyli przy redukcjach etatów. To właśnie oni mieli stanowić trzon kryzysowych zespołów. Tymczasem odchodzą rozczarowani zwolnieniami kolegów, brakiem perspektyw rozwoju i zwiększonym obciążeniem pracą. Co zatem robić, aby konkurencja nie kupiła ich za pół darmo?

Działaj jak właściciel

Kształtowanie współodpowiedzialności i współdecydowania u pracowników jest trudne. Nie zawsze bowiem udaje się w sposób praktyczny i zrozumiały przekazać informacje o wartościach wynikających ze strategicznych celów organizacji wszystkim grupom pracowników. W przypadku DPD Polska na początku te pojęcia okazały się zbyt abstrakcyjne, niedostępne dla ogółu. Jak zatem firma poradziła sobie w tej sytuacji?

Zmierzone wartości czyli co motywuje młodych pracowników

Wielu autorów zainteresowanych problematyką funkcjonowania człowieka w pracy podkreśla, że takie pojęcia, jak motywy i wartości są sobie bardzo bliskie. Zakłada się, że pełnią one podobne funkcje, organizując i sterując zachowaniem ludzi. Co istotne, wartości są łatwo dostępne w bezpośrednim pomiarze, podczas gdy pomiar motywów jest właściwie niemożliwy. Dlatego też sądzi się, że często jesteśmy zmuszeni wnioskować o motywach pośrednio, właśnie z pomiaru wartości. Czego dzięki takiemu podejściu dowiadujemy się o motywach młodych i przyszłych pracowników?

W jaki sposób komunikować się z pracownikami

Dążenie do stworzenia harmonijnych relacji w grupie i realizacji wspólnych celów to zadanie, jakiego podejmują się wszyscy menedżerowie. Każdy z nich chce stworzyć zgraną grupę, dla której członków dążenie do osiągnięcia sukcesu, maksymalizacja zysków firmy i szeroko pojęte jej dobro będzie wartością nadrzędną. Komu udaje się stworzyć zgraną i wydajną grupę? W jaki sposób należy komunikować się z pracownikami, by czuli się potrzebni organizacji i identyfikowali się z nią?

Jak usprawnić pracę zespołową?

Kieruję niewielkim zespołem. Zależy mi na tym, aby praca w zespole była efektywna. Jak dotąd, udaje mi się zapobiegać konfliktom, więc zespół pracuje w dobrej atmosferze. Uważam jednak, że brakuje nam „ducha zespołu”, czyli tego, co niektórzy nazywają synergią. Mam wrażenie, że jako zespół nie pracujemy tak efektywnie, jak moglibyśmy. Co mogę zrobić, aby zwiększyć efektywność pracy mojego zespołu?

W jaki sposób motywować pracowników w organizacji typu shared service

Zdobywanie doświadczenia i system szkoleń są istotnym czynnikiem zachęcającym kandydatów do podjęcia pracy w SSC. Jednakże sposób organizacji pracy w takich organizacjach nie sprzyja szybkiemu awansowi i możliwości samorealizacji zawodowej, na których młodym ludziom szczególnie zależy, i jest przyczyną wysokiej fluktuacji personelu. Co można zrobić, by tych osób było jak najmniej, a wysoki odsetek odejść nie zagrażał prowadzeniu działalności biznesowej? Jak zachęcić ich do pozostania w firmie?

Procesowe podejście do innowacji

Wpływ innowacji powstałych wewnątrz przedsiębiorstwa jest nieoceniony, a potencjał tkwiący w głowach pracowników jest przeogromny. Jedynym problemem pozostaje stworzenie warunków do jego realizacji i opracowanie modelu postępowania.

Zatrudnianie menedżera

Menedżera można zatrudniać na podstawie umowy o pracę albo umowy cywilnoprawnej - kontraktu menedżerskiego. Wybór zależy od woli stron. W przypadku kontraktu należy pamiętać o elementach odróżniających go od umowy o pracę, np. związanych z wynagrodzeniem.

Zatrudnianie kadry menedżerskiej w godzinach nadliczbowych

Zatrudnienie na stanowisku kierowniczym często wymaga wykonywania pracy ponad ustawowe normy czasu pracy. Pracodawcy korzystają z możliwości, jakie daje kodeks pracy, i zobowiązują kadrę zarządzającą do świadczenia pracy w godzinach nadliczbowych bez wynagrodzenia, argumentując, że jest to potrzebne do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania zakładu pracy. Czy menedżerowie powinni pracować nadliczbowo bez limitów i bez prawa do dodatkowego wynagrodzenia?

Jak zmotywować pracowników w czasach dekoniunktury?

Zła sytuacja gospodarcza kraju wpływa na pogarszanie się nastrojów ludzi i powoduje zmniejszenie motywacji do wytężonego wysiłku. A taka motywacja jest teraz szczególnie potrzebna pracownikom wielu przedsiębiorstw. W związku z cięciem kosztów i redukcją zatrudnienia dużo osób traci pracę, a od pozostałych oczekuje się, że przejmą obowiązki wcześniej realizowane przez innych. Jak zatem motywować zatrudnionych do wzmożonej pracy i zapobiec migracjom kadr?

Kto powinien podpisywać delegacje członków zarządu w spółce z o.o.

W spółce z o.o. mamy dwuosobowy zarząd. Każdy z członków zarządu jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę podpisanej przez przewodniczącego rady nadzorczej. Według umowy spółki, przy zawieraniu umów o pracę z zarządem spółkę reprezentuje rada nadzorcza (umowy podpisuje w jej imieniu przewodniczący rady nadzorczej). Do wykonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy oraz reprezentacji spółki upoważniony jest każdy z członków zarządu. Czy w takiej sytuacji delegacje służbowe członków zarządu powinny być także podpisywane przez radę nadzorczą?

Formalne wymogi funkcjonowania firmowego przedszkola

Aby firmowe przedszkole rozpoczęło działalność, musi spełnić kilka formalnych warunków, bez których jego funkcjonowanie nie jest możliwe.

Jak zadbać o wysokie morale wśród podwładnych?

Wysokie morale wśród pracowników pozwala im pozostać wysoce umotywowanymi i produktywnymi pomimo obaw o stabilność zatrudnienia. Wydaje mi się, że tym, co może ułatwić utrzymanie wysokiego morale wśród załogi, jest sprawne przywództwo. Na co menedżer powinien zwrócić uwagę, aby wspierać załogę, zwłaszcza w trudnych czasach kryzysu?

Co zrobić, by zespół odzyskał dawne zaangażowanie?

Kieruję zespołem handlowców w firmie z branży finansowej. Ostatnio obserwuję spadek motywacji doradców związany z niższymi wynikami sprzedaży. Doradcy narzekają na niższe wynagrodzenia i trudną sytuację na rynku. Nie podejmują działań, które mogłyby to zmienić. Jak ich zmotywować?

Jak przygotować menedżerów do radzenia sobie w trudnych sytuacjach w zarządzaniu zmianą?

Jestem dyrektorem personalnym w międzynarodowym przedsiębiorstwie. Obecnie jesteśmy w trakcie poważnych zmian organizacyjnych. Stoją przed nami nowe cele i wyzwania związane z jednej strony z restrukturyzacją, a z drugiej z kryzysem gospodarczym. Jako szef HR jestem odpowiedzialna za przeprowadzenie zmian w obszarze zasobów ludzkich. Jak najefektywniej wesprzeć kadrę menedżerską i na co zwrócić szczególną uwagę w tym procesie?

Coaching - nagroda czy kara?

Jestem dyrektorem sprzedaży w dużej firmie produkcyjnej. Nasz dział personalny zaproponował kadrze menedżerskiej udział w szkoleniu z coachingu, abyśmy mogli wykorzystać to narzędzie w pracy z podwładnymi. Pomysł wydał mi się bardzo interesujący, jednak kiedy próbowałem zastosować coaching w praktyce, spotkałem się z oporem pracowników. Zarzucili mi, że nie ufam ich umiejętnościom i że wprowadzam kolejne narzędzie oceny. Moją intencją był rozwój moich pracowników i ich kompetencji sprzedażowych. Dostałem od nich informację zwrotną, że stresuje ich moja obecność podczas rozmów z klientami, a każde proponowane przeze mnie rozwiązanie negują stwierdzeniem, że „już próbowali i to nie działa”. Mam bardzo dobre relacje z zespołem i nie chcę ich stracić. Wierzę jednak, że coaching może im pomóc. Jak poradzić sobie z ich oporem?

Czy wspólnik spółki z o.o., zatrudniony w tej spółce, podlega ubezpieczeniom pracowniczym

Wspólnik dwuosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, który w charakterze pracownika osobiście zarządza zakładem pracy w imieniu takiego pracodawcy, jest obowiązkowo objęty ubezpieczeniami społecznymi z tytułu zawartej umowy o pracę, a zawarcie takiej umowy nie może być traktowane jako obejście prawa (wyrok Sądu Najwyższego z 16 grudnia 2008 r., I UK 162/08).

Bony narzędziem wpływającym na poprawę satysfakcji pracowników

Posiłek w luksusowej restauracji, zagraniczna wycieczka czy wyjazd weekendowy to obecnie najpopularniejsze metody motywowania pracownika. Dzisiaj już żaden pracodawca nie podważa konieczności przeznaczania na ten cel środków.

Czy odpowiedzialność za długi wobec ZUS jest uzależniona od ważności uchwały powołującej zarząd osoby prawnej

Nieważność uchwały powołującej zarząd osoby prawnej powoduje pozbawienie osób zarządzających ich funkcji. Takie osoby nie mogą osobiście odpowiadać całym majątkiem za długi z tytułu zaległości w składkach ZUS (wyrok Sądu Najwyższego z 6 stycznia 2009 r., I UK 123/08).

Czy prezesowi zarządu spółki przysługuje dodatek za pracę w nocy

Prezes zarządu naszej spółki, ze względu na potrzeby firmy, w lutym 2009 r. pracował średnio do godziny 2.00 w nocy. W regulaminie jest zapis, że pora nocna przypada między godz. 22.00 a 6.00. W lutym 2009 r. prezes wystąpił o wypłatę dodatku do wynagrodzenia za pracę w godzinach nocnych, ale odmówiliśmy. Według nas osoba zarządzająca zakładem pracy nie ma prawa do takiego dodatku, a wysokie wynagrodzenie prezesa rekompensuje także ewentualną pracę w nadgodzinach. Czy mamy rację?

Edukacja w cenie - ile kosztują studia podyplomowe

Na podyplomową edukację z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi trzeba wydać od 3 tys. do 8 tys. zł. Wysokość czesnego zależy od renomy uczelni i województwa, w którym szkoła się znajduje.

Motywacja czy frustracja – oblicza kafeterii

System kafateryjny jest coraz bardziej popularną formą motywowania. Pozawala on dostosować sposób nagradzania pracownika do jego indywidualnych potrzeb, celów i priorytetów życiowych.

Jak menedżer może coachować swoich podwładnych

Obecnie wiele mówi się o coachingu. O tym, że pomaga menedżerom doskonalić siebie oraz że sam menedżer powinien być coachem dla swych podwładnych. Czy to dobry pomysł, aby menedżer coachował swoich podwładnych? W jaki sposób miałby to robić? Czy istnieją metody, które są zalecane menedżerom w roli coacha?

Praca w nadgodzinach

Czy pracownikowi, będącemu kierownikiem działu w supermarkecie, zatrudnianemu w niedzielę lub w święto, jeśli nie są jego dniami pracy zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy, przysługuje dodatek do wynagrodzenia albo dzień wolny? Czy pracownika takiego można potraktować jak pracownika zarządzającego w imieniu pracodawcy zakładem pracy i nie przyznać mu dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych?

Czy zrezygnować z pozycji lidera, gdy traci się motywację?

Ostatnio odczuwam spadek motywacji, coraz mniej rzeczy cieszy mnie w mojej pracy, nie mam już tyle siły co dawniej, by radzić sobie z codziennymi problemami. Zaczęłam się zastanawiać, czy nie powinnam zatem zrezygnować z pozycji lidera mojego zespołu?

Zmiany na rynku bonów pracowniczych

Bony stały się nieodłącznym elementem życia gospodarczego firm. Jednak dziś udział klasycznych bonów towarowych jest znacznie mniejszy niż jeszcze kilka lat temu. Emitenci bonów stale dopasowują swoją ofertę do zmieniającej się sytuacji gospodarczej, społecznej i do ewoluujących potrzeb firm i pracowników, dostarczając coraz więcej nowych, skrojonych na miarę, produktów.

Miękkie zarządzanie twarde korzyści

Od kilku lat systemy wspomagające zarządzanie kapitałem ludzkim, zwane systemami HCM, cieszą się zainteresowaniem, jakie do niedawna skupiało się na oprogramowaniu obsługującym inne obszary przedsiębiorstwa. Ta popularność jest naturalną konsekwencją zmian na rynku pracy. Oczywiście informatyka dostarcza tylko narzędzia, ale - jak w świecie sportu - technologia odgrywa coraz częściej kluczową rolę. System HCM stał się elementem przewagi konkurencyjnej. Oprócz standardowych zadań, takich jak wsparcie procesów kadrowo-płacowych realizowanych przez dział HR, ma służyć motywowaniu i utrzymaniu pracowników.

Czy pracownikowi można wymierzyć karę porządkową za niską liczbę pozyskanych klientów

Jeden z pracowników działu marketingu w wyznaczonym przez przełożonego okresie pozyskał dla naszej firmy o połowę mniej klientów niż inni pracownicy zatrudnieni na takich samych warunkach. Wykazał przy tym duży brak inicjatywy w pozyskiwaniu klientów. Czy możemy wobec niego zastosować karę upomnienia?

Odpowiedzialność członków zarządu spółki z o.o.

Bezskuteczna egzekucja przeciwko spółce z o.o. nie jest jednoznaczna z pozbawieniem możliwości dochodzenia swoich roszczeń. Za zobowiązania spółki odpowiadają wówczas solidarnie z nią członkowie zarządu.

Działania na rzecz równości kobiet i mężczyzn (cz. 1)

Komisja Europejska przygotowała plan, którego celem jest określenie działań Wspólnoty dla zrównania szans kobiet i mężczyzn na lata 2006-2010. Ma on fundamentalne znaczenie także dla kobiet pracujących w Polsce.

Godziny nadliczbowe kadry zarządzającej zakładem pracy

Osoby zarządzające zakładem pracy nie mają prawa do wynagrodzenia wraz z dodatkiem za pracę w nadgodzinach.

Motywowanie zdrowiem

Opieka medyczna jest skutecznym sposobem na poprawę satysfakcji pracowników.

REKLAMA