reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Działaj jak właściciel

Działaj jak właściciel

Kształtowanie współodpowiedzialności i współdecydowania u pracowników jest trudne. Nie zawsze bowiem udaje się w sposób praktyczny i zrozumiały przekazać informacje o wartościach wynikających ze strategicznych celów organizacji wszystkim grupom pracowników. W przypadku DPD Polska na początku te pojęcia okazały się zbyt abstrakcyjne, niedostępne dla ogółu. Jak zatem firma poradziła sobie w tej sytuacji?

W DPD Polska najliczniejszą, a z perspektywy odpowiedzialności najważniejszą grupę stanowią kurierzy – ok. 2,5 tys. osób. Prowadzą oni własną działalność gospodarczą, czyli funkcjonują na innych zasadach niż pracownicy etatowi. Nie są tak bardzo zależni od firmy, ale to oni bezpośrednio i najsilniej wpływają na jej wizerunek oraz poprawne funkcjonowanie. Ukształtowanie współodpowiedzialności i dopuszczenie do udziału w podejmowaniu decyzji tej i innych grup pracowników to dwa warunki, decydujące dziś o sukcesie tej firmy.

Kontekst zmian

DPD Polska funkcjonuje na naszym rynku od 1991 roku. Świadczy usługi logistyczne, spedycyjne i celne w zakresie miejskim, krajowym i międzynarodowym. Posiada 50 oddziałów w całej Polsce, w których zatrudnia ponad 4 tys. pracowników i współpracowników.

Firma rozwija się w szybkim tempie, czego negatywnym skutkiem jest zaburzenie ciągłego szkolenia grup pracowników i ich wrastania w kulturę organizacji.

Stanowiska kierownicze charakteryzuje niska, 2-proc. rotacja (w skali całej firmy rotacja wynosi 10 proc.). Jednak największą jej bolączką jest sytuacja na stanowiskach wykonawczych, szczególnie wśród magazynierów obserwuje się najwyższą rotację oraz absencję.

Roczny wzrost zatrudnienia wynosi ok. 20 proc., a 85 proc. wakatów jest obsadzona dzięki promocjom wewnętrznym. W efekcie pracownicy nie są wystarczająco przygotowani do obejmowania nowych funkcji, a wielu z nich, doświadczonych i dobrze wyszkolonych opuszcza firmę. Dodatkowo taki stan rzeczy negatywnie wpływa na odpowiedzialne traktowanie własnych obowiązków, sprzyja ignorowaniu kultury organizacji, jest czynnikiem wewnętrznej dezintegracji. Dlatego za priorytet uznano zwiększenie możliwości rozwoju pracowników i wdrażanie odpowiedzialności jako głównej zasady funkcjonowania firmy. Odpowiedzią na te potrzeby stał się projekt rozwoju kompetencji „Akademia menedżera”, realizowany w DPD Polska od marca 2006 roku.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Autor:

Źródło:

INFOR
Tarcza antykryzysowa – pomoc dla pracodawców poszkodowanych w wyniku pandemii koronawirusa (PDF)29.00 zł
reklama

Narzędzia kadrowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS A PRAWO PRACY

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Wszystko co musisz wiedzieć o PPK

reklama

Eksperci portalu infor.pl

KANCELARIA PRAWNA radca prawny Adam Sobota

Ekspert z zakresu prawa cywilnego i gospodarczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama