REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, Przywództwo

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wydawanie poleceń

Każdy menedżer na co dzień wydaje wiele poleceń swoim podwładnym. Dlatego tak ważne jest, by robić to umiejętnie i skutecznie. Wydając polecenia, menedżer dzieli pracę, a przez to działa szybciej i skuteczniej. Kiedy stara się zrobić wszystko sam – jest nieefektywny.

Jak opanować najtrudniejszy styl przemawiania lidera

Spośród czterech podstawowych stylów porozumiewania się liderów styl luzaka zdaje się sprawiać najwięcej trudności. Czy wynika to ze strachu, niepewności, a może niezrozumienia zagadnienia? Co należy wiedzieć, by styl luzaka skutecznie wykorzystywać w kontaktach z podwładnymi, kolegami, klientami i przełożonymi?

Składki na ubezpieczenia społeczne w 2010 roku

ZUS poinformował o kwotach składek na ubezpieczenia społeczne oraz najniższej podstawie podstawie ich wymiaru w 2010 roku.

Elektroniczne postępowanie upominawcze

Od 1 stycznia 2010 r. obowiązują nowe przepisy w procedurze cywilnej dotyczące elektronicznego postępowania upominawczego, które mają na celu ułatwienie dochodzenia roszczeń pieniężnych.

REKLAMA

Kształtowanie nowej misji firmy wskutek kryzysu gospodarczego – opis praktyki

Misja firmy precyzyjnie wyraża dalekosiężne zamierzenia i aspiracje przedsiębiorstwa. Określa także generalny kierunek działania firmy oraz ułatwia kierownictwu i pracownikom uchwycenie zasadniczych elementów tworzących przewagę konkurencyjną na rynku w długim okresie. Ważne jest zatem, aby wszyscy pracownicy rozumieli i akceptowali wartości promowane w organizacji.

Czy odczuwają Państwo różnicę w zarządzaniu pracownikami pokolenia X i Y?

Przekazanie zadań firmy

Polskie przedsiębiorstwa coraz chętniej korzystają z outsourcingu, zlecając część istotnych zadań firmom zewnętrznym. W efekcie zmniejsza się liczba zatrudnionych w wewnętrznych działach firm, a coraz więcej specjalistów przechodzi do pracy wewnątrz struktur usługodawców outsourcingowych. Decyzja o przekazaniu wewnętrznych sił przedsiębiorstwa partnerowi zewnętrznemu łączy się z wieloma wyzwaniami dla firmy macierzystej.

Czy z rzemieślnika można zrobić pasjonata?

Czy pracownikom mogą przydać się szkolenia z zakresu kreatywności opierające się na niekonwencjonalnych metodach, jeśli w żaden sposób nie nawiązują do ich życia zawodowego? Rozpatrzmy warsztat twórczego myślenia i działania, na którym kompletni amatorzy kreują teatr improwizacji, a laicy w sferze muzyki tworzą utwory muzyczne. Jaki może mieć on wpływ na uruchomienie ich twórczego potencjału np. w branży finansowej?

REKLAMA

Reakcje pracowników na zmiany w firmie

Mimo że ekonomiści wieszczą szybki powrót koniunktury, to odbudowa nadszarpniętych relacji pracowniczych może potrwać znacznie dłużej. Negatywne skutki kryzysu odczuwają właśnie pracownicy – redukcja zatrudnienia, obniżki płac, pogorszenie atmosfery pracy. Jak można przekuć obawy podwładnych w zrozumienie dla zmian wprowadzanych w firmie? Kluczem jest przemyślana strategia, dalekowzroczne działanie i jasno określone cele. Angażując pracowników w proces restrukturyzacji, firma może wyjść z trudnej sytuacji wzmocniona, z bardziej efektywną kulturą organizacyjną.

W jaki sposób liderzy radzą sobie w czasie złej koniunktury

Liderzy to też ludzie. Podobnie jak ich zespoły, nie pozostają obojętni na to, co dzieje się na kryzysowym rynku. Czasem ulegają panice, spada im motywacja, bywają też zmęczeni kolejnymi wieściami z rynkowego frontu. Jakie są ich najtrudniejsze wyzwania? Jak dają sobie radę w tych niełatwych czasach?

Przedawnienie prawa do wypłaty świadczeń wypadkowych przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy tracą prawo do świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego w przypadku nieterminowego opłacania składek na ubezpieczenia. Uprawnienie to przedawnia się, jeżeli zadłużenie nie zostanie uregulowane w ciągu 6 miesięcy.

Czy opłaca się być św. Mikołajem?

Takie pytanie często zadają sobie osoby, na których biurko trafiają prośby o wsparcie od organizacji charytatywnych. Angażując się w działalność dobroczynną, firma oprócz satysfakcji i kształtowania swojego pozytywnego wizerunku może również odnieść konkretne korzyści finansowe.

Czy wykorzystując pozamaterialne czynniki motywacji, można zdobyć lojalność pracowników?

Z powodu pogorszenia się koniunktury gospodarczej kierownictwo firmy wstrzymało wzrost płac i premii. Jednocześnie firma jest w trakcie zmiany siedziby i wyposażenia. Proces ten jest już na bardzo zaawansowanym etapie i obecnie wycofanie się z dokończenia inwestycji byłoby ekonomicznie nieuzasadnione. Powoduje to jednak dezorientację i oburzenie pracowników. Jak można zmotywować pracowników przy braku możliwości finansowych?

Dialog społeczny czyli relacje z interesariuszami w trudnych czasach

Globalny kryzys gospodarczy odcisnął swoje piętno nie tylko na wynikach i kondycji firm, lecz także na ich relacjach z otoczeniem firmy. Dzisiaj, kiedy organizacje walczą o przetrwanie, zmuszone są do działań restrukturyzacyjnych, które niejednokrotnie oznaczają zaprzestanie lub znaczne ograniczenie zaangażowania w relacje z niektórymi interesariuszami. Jak w takiej sytuacji pozostać społecznie odpowiedzialnym? Jak budować relacje z interesariuszami w trudnych czasach?

Jak udzielać informacji zwrotnej, aby kreować pożądane zachowania podwładnych?

Kieruję 15-osobowym zespołem. Ostatnio spotykam się z negatywną reakcją pracowników na informacje zwrotne, jakich im udzielam. Podwładni nie zgadzają się z moją oceną sytuacji, wypierają się danych zachowań, albo szukają usprawiedliwień typu: „mamy kryzys na rynku”, „polityka organizacji nas ogranicza”, „konkurencja oferuje lepsze warunki” itp. i nie widzą powodu, aby skorygować zachowania. Jak udzielać informacji zwrotnej, aby zmotywować pracowników do zmiany zachowań?

Zakład pracy chronionej a prawo zamówień publicznych

Czy zakład pracy chronionej korzystający ze środków publicznych w postaci dofinansowań do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych oraz zwolnień podatkowych powinien stosować przepisy ustawy – Prawo zamówień publicznych w zakresie dokonywania wydatków z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, który tworzony jest właśnie z tych zwolnień?

Kim są kreatywni pracownicy i jak nimi zarządzać

Rok 2009 został ogłoszony przez Komisję Europejską Rokiem Kreatywności i Innowacyjności. Oznacza to, że Komisja Europejska przywiązuje wielką wagę do promowania kreatywności w społeczeństwie, co z kolei ma prowadzić do powstawania innowacji.

Jak opracować strategię pracy zespołu?

Kilka miesięcy temu rozpocząłem pracę jako menedżer w dużej firmie produkcyjnej, w której zarządzam zespołem osób odpowiedzialnych za logistykę. W naszej pracy – jak nigdzie indziej – ważne jest zgranie zespołu i wypracowanie skutecznego modelu współpracy. Mam jednak wrażenie, że wśród członków mojego zespołu każdy ma inne wyobrażenie o tym, jak nasza współpraca powinna wyglądać. Chciałbym to zmienić, zaczynając od analizy obecnej sytuacji. Czy istnieją jakieś badania, na podstawie których mógłbym opracować strategię pracy mojego zespołu?

Dlaczego oraz w jaki sposób warto dbać o poziom satysfakcji pracowników?

Za kluczowy cel swojej pracy jako menedżera działu personalnego uważam zapewnienie firmie odpowiednio wykwalifikowanej i umotywowanej kadry. Zakładam, że produktywność wykwalifikowanego personelu zależy w dużej mierze od jego morale, czyli poczucia satysfakcji z pracy. Zdaję sobie ponadto sprawę z tego, że chcąc zatrzymać w firmie najbardziej wartościowych pracowników, powinienem większą uwagę przyłożyć do utrzymania wysokiego morale wśród załogi. W związku z powyższym mam pytanie, w jaki sposób warto zadbać o wysoki poziom satysfakcji pracowników?

Jak ja wyglądam, czyli o wizerunku osobistym menedżera

W dzisiejszych czasach nie wystarczy być kompetentnym menedżerem. To, w jaki sposób radzimy sobie w sytuacjach zawodowych, we współpracy z innymi ludźmi, w końcu czy osiągniemy upragniony sukces, zależy również od wizerunku osobistego. Każdy z nas, czy tego chce, czy nie, codziennie pracuje na swój wizerunek w otoczeniu. Jednak czy zawsze jest to świadomie kreowanie własnego image’u?

Co robić, aby zyskać reputację pozytywnego lidera?

Na jednym ze szkoleń usłyszałem, że dzięki pochwałom wobec współpracowników menedżer może zyskać znacznie więcej niż za pomocą krytyki, nawet jeśli jest ona konstruktywna. Ponadto dowiedziałem się o idei „pozytywnego przywództwa”, które polega na stwarzaniu współpracownikom warunków, aby mogli dać z siebie to, co w nich najlepsze. Choć idea wydała mi się obiecująca, mam wiele związanych z nią wątpliwości. Czy menedżer powinien chwalić podwładnych, nawet jeśli oni na to nie zasługują? Czy rzeczywiście należy zrezygnować z wszelkiej, nawet konstruktywnej, krytyki?

Jakie zadania można delegować?

Jestem menedżerem 17-osobowej grupy handlowców. Zwolnienia, jakie miały miejsce w naszej firmie, spowodowały, że przekazano pod moją opiekę dodatkową dziesięcioosobową grupę handlową. Jak mam poradzić sobie z dodatkowymi obowiązkami? Jakie zadania mogę delegować? Na co zwrócić uwagę podczas delegowania?

W jaki sposób lepiej słuchać?

Jestem menedżerem, który większą część czasu zawodowego poświęca na spotkania, rozmowy i narady. Nie ukrywam, że mam problem ze słuchaniem innych, gdy nie zgadzam się z tezami zawartymi w wypowiedziach. Ogólnie mówię dużo, łapię się często na tym, że przerywam innym lub nie daję dojść do głosu. Po czasie, kiedy analizuję sytuację, dochodzę do wniosku, że tak naprawdę nie wiem, co druga strona chciała mi powiedzieć. Muszę przyznać, że utrudnia mi to skuteczną komunikację. Co mam zrobić, żeby lepiej słuchać?

Tylko właściciel albo pracujący na zlecenie może handlować 1 listopada

1 listopada, czyli w Dniu Wszystkich Świętych pracować mogą jedynie właściciele sklepów, albo osoby zatrudnione u nich na umowę zlecenie. Do handlu nie można zmusić osób, które są zatrudnione w sklepie na podstawie umowy o pracę - wynika z kodeksu pracy.

MBTI – kreatywne zastosowanie różnorodności w tworzeniu wspólnego środowiska pracy

Jak twórczo zarządzać różnorodnym środowiskiem organizacyjnym, które oprócz multikulturowości zawiera w sobie bogactwo doświadczeń, odmienność charakterów czasem ze sobą iskrzących, innym razem się wspierających? To pytanie stawiają sobie coraz częściej polscy menedżerowie. Pomocne okazuje się powstałe w latach 40. XX wieku narzędzie MBTI.

Orzeł czy reszka czyli o podejmowaniu decyzji biznesowych

Decyzje w firmie to system naczyń połączonych, który w znacznym stopniu wpływa na efektywność organizacji i jej elastyczność w dostosowywaniu się do realiów rynkowych. Dlatego warto przyjrzeć się, jak ów system zwykle działa w organizacjach, a jak mógłby działać, jak najefektywniej spełniał swoje zadanie.

Jakim ubezpieczeniom podlega osoba wykonująca jednocześnie pracę nakładczą i działalność gospodarczą

Nasze biuro rachunkowe rozlicza składki m.in. za wspólnika spółki cywilnej, który od 6 lat prowadzi działalność gospodarczą. Wspólnik chce podjąć pracę na podstawie umowy o pracę nakładczą. Oczywiście wynagrodzenie z tej umowy będzie zależało od rezultatów pracy, ale zgodnie z umową ma zapewnioną taką ilość pracy, która zapewni mu wynagrodzenie w wysokości przynajmniej minimalnego wynagrodzenia (czyli w tym roku co najmniej 1276 zł). Czy za tę osobę mogłyby być opłacane składki z tytułu pracy nakładczej? Składki byłyby wówczas prawdopodobnie niższe i część z nich finansowałby nakładca.

Pieniądze z urzędu pracy dla kobiet zakładających firmy

Kobiety z okolic Warszawy, które po urodzeniu dziecka chcą wrócić na rynek pracy i założyć własną firmę, będą mogły otrzymać 40 tys. zł pomocy finansowej z urzędu pracy - poinformowała rzeczniczka Wojewódzkiego Urzędu pracy w Warszawie Wiesława Lipińska.

Kultura nieufności czyli jak budować zaufanie i przetrwać jego kryzys

Czy zaufanie stanowi wartość nie tylko w codziennym życiu, nauce, ale również biznesie? Odpowiedź na to pytanie determinuje dalsze istnienie i rozwój bądź upadek współczesnych przedsiębiorstw, rozmaitych organizacji, jak również całych społeczeństw. Zaufanie urasta do rangi słynnej kwestii szekspirowskiego Hamleta.

Korzyści z samozatrudnienia

Samozatrudnienie to praca na własny rachunek, która może przynieść wiele korzyści.

Czym jest samozatrudnienie?

Samozatrudnienie, czyli praca na własny rachunek pozwala zaoszczędzić na podatkach oraz na obowiązkowych składkach na ubezpieczenia społeczne.

Radny pracownikiem firmy

Stosunek pracy, w którym pozostaje radny, jest objęty ochroną, dzięki której pracodawca nie może dowolnie zmieniać radnemu warunków zatrudnienia. Pracodawca musi również przywrócić radnego do pracy bez względu na przyczynę wygaśnięcia mandatu.

ZUS umorzy składki za okres prowadzenia działalności w czasie pobierania zasiłku macierzyńskiego

Od stycznia do kwietnia 2002 r. przebywałam na urlopie macierzyńskim w swoim zakładzie pracy. W tym czasie prowadziłam działalność gospodarczą. Ponieważ składki na ubezpieczenia społeczne opłacał za mnie pracodawca, z prowadzonej w tym okresie działalności gospodarczej opłacałam tylko składkę zdrowotną również za czas, w którym przebywałam na urlopie macierzyńskim u mojego pracodawcy. Na początku tego roku ZUS wezwał mnie do opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne wraz z odsetkami za zwłokę z działalności gospodarczej za okres, kiedy pobierałam zasiłek macierzyński. W piśmie wskazano, że składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe rozliczone przez pracodawcę od zasiłku są nienależne, ponieważ w tym czasie nie podlegałam ubezpieczeniom z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego, ale z działalności gospodarczej. Do tej pory nie uregulowałam tego zadłużenia. Jakie konsekwencje mogą spotkać mnie ze strony ZUS? Czy mogę starać się o jego umorzenie?

Obowiązek zawiadomienia o rozpoczęciu działalności gospodarczej (art.209)

Pracodawca ma obowiązek dbać o przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Jednym z elementów tego obowiązku jest zawiadamianie inspektora pracy o rozpoczęci działalności gospodarczej.

Kiedy następuje utrata prawa do zasiłku chorobowego

Utratę prawa do zasiłku powoduje podjęcie faktycznej działalności zarobkowej. Sam fakt rejestracji firmy lub objęcia udziałów w spółce w czasie zwolnienia lekarskiego nie przesądza o utracie prawa do zasiłku (wyrok Sądu Najwyższego z 9 czerwca 2009 r., II UK 403/08).

Zarządzanie szefem czyli budowanie relacji z przełożonym

Komunikacja z dołu do góry od dawna jest przedmiotem troski przywódców w dużych i średnich organizacjach. Informacja od pracowników, liderów zespołów czy kierowników jest bardzo dobrym źródłem szybkiego identyfikowania rynkowych szans i zagrożeń. Ponadto umożliwia wykorzystanie rezerw i zasobów znajdujących się wewnątrz firmy.

Pozarolnicza działalność w trakcie urlopu macierzyńskiego i wychowawczego

Od 1 września br. przedsiębiorcy spełniający jednocześnie warunki do objęcia ich obowiązkowo ubezpieczeniami z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego będą podlegać obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu pobierania tego zasiłku.

Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej

Sąd może orzec wobec określonej osoby zakaz prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek, jeżeli osoba ta nie złożyła w terminie 2 tygodni od dnia powstania podstawy do ogłoszenia upadłości wniosku o jej ogłoszenie.

Preferencyjne składki na ubezpieczenia społeczne

Osoba rozpoczynająca prowadzenie działalności gospodarczej zostaje zgłoszona w ZUS jako płatnik składek po złożeniu wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Jeżeli nie ma innych tytułów do ubezpieczeń z powodu prowadzenia działalności gospodarczej, podlega ubezpieczeniom obowiązkowo.

Zawieszenie działalności gospodarczej

Zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej skutkuje ustaniem obowiązku ubezpieczeń społecznych i co za tym idzie brakiem opłacania składek na te ubezpieczenia od dnia, w którym faktycznie rozpoczyna się zawieszenie prowadzenia działalności.

Z oceanu do akwarium czyli menedżer korporacyjny w małej firmie

Spopularyzowane przez media od pół roku pojęcie „kryzys” w wielu firmach – zwłaszcza korporacjach – skutkuje cięciem kosztów marketingowych, socjalnych i osobowych. Okazuje się, że mniej lub bardziej enigmatyczne słowo „kryzys” może być sprytnym parawanem, za którym kryje się nie tylko ekonomia, ale zwłaszcza zwalnianie osób najbardziej niewygodnych w firmach, a także kosztotwórczych, czyli menedżerów.

Nierentowna działalność a składki na ubezpieczenia społeczne

Istotne znaczenie dla podlegania obowiązkowym ubezpieczeniom społecznych ma fakt wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę, a nie uzyskiwanie z tego powodu określonych dochodów.

Budowanie różnorodności w organizacji

Priorytetem szefa budującego zespół jest dążenie do personalnego zabezpieczenia wszystkich potrzeb kompetencyjnych, kluczowych dla funkcjonowania zespołu. Czy powinien zatem rekrutować ludzi, dobierając na zasadzie podobieństwa do już zatrudnionych w zespole, czy starać się budować zespół z osób jak najbardziej różniących się między sobą?

Odpowiedzialność daje kontrolę

Dla przywódcy czas kryzysu jest czasem próby. Każdy potrafi dobrze wykonać swoje zadania w sprzyjających okolicznościach, ale dopiero w obliczu nieoczekiwanych trudności pokazujemy swoją prawdziwą naturę – mówił Brian Tracy podczas konferencji „Crunch Time”, która odbyła się w Warszawie.

Wynagrodzenie wspólnika w spółce

Za prowadzenie spraw spółki wspólnik spółki osobowej nie otrzymuje wynagrodzenia. Spółka może jednak zawrzeć umowę o pracę ze swoim wspólnikiem, chyba że przedmiotem umowy jest prowadzenie spraw spółki lub jej reprezentacja.

Czy ZUS może żądać korekty dokumentów rozliczeniowych za okres, za który zostały umorzone składki

Rok temu otrzymałam z ZUS decyzję o umorzeniu składek z tytułu prowadzonej przeze mnie działalności za okres od kwietnia 1999 r. do maja 2000 r. W lipcu br. otrzymałam pismo z ZUS wzywające mnie do złożenia dokumentów rozliczeniowych korygujących za ten okres. Czy mam taki obowiązek, skoro składki za ten okres zostały umorzone? Jak powinnam dokonać korekty – czy wykazywać składki, jakie powinnam za tamten okres zapłacić, czy wykazywać, że są to kwoty zerowe? W jaki sposób podpisać dokumenty korygujące, jeśli już nie prowadzę tej działalności i nie posiadam pieczątek firmy?

Jak kształtować wizerunek firmy

Niedawno założyłem firmę logistyczną. Wiem, jak ważny we współczesnym świecie jest wizerunek firmy. Zasada „Jak cię widzą, tak cię piszą” obowiązuje nadal. Chciałbym, aby wizerunek zewnętrzny mojej firmy był elegancki i prosty. Jakie zasady obowiązują przy wyborze papieru firmowego i wizytówek? Jaki powinien być układ informacji na tych drukach? Mam problem z doborem kolorystyki. Zamierzam także wprowadzić jednolity układ korespondencji e-mailowej.

Czy prowadząc firmę podlega się ubezpieczeniom społecznym?

Zgodnie z przepisami ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych to pracownicy przede wszystkim podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym. Co jednak z osobami samozatrudnionymi, to jest takimi, które prowadzą indywidualną działalność gospodarczą.

Refundacja składek dla osób niepełnosprawnych

O refundację składek z PFRON mogą ubiegać się osoby niepełnosprawne prowadzące działalność gospodarczą oraz rolnicy z niepełnosprawnością lub zobowiązani do opłacenia składek za domowników z orzeczoną niepełnosprawnością.

Emerytura i renta w Polsce i USA

Obywatele polscy zamieszkali w Polsce lub w USA, którzy ubiegają się o prawo do amerykańskich świadczeń emerytalno-rentowych, muszą być traktowani przez amerykańską instytucję ubezpieczeniową tak samo jak obywatele tego kraju.

REKLAMA