REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Regulamin pracy, Wewnątrzzakładowe prawo pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zmiana terminu wypłaty wynagrodzenia

W związku ze zmianą systemu wynagradzania na prowizyjny i trudnością w ustaleniu wysokości wynagrodzeń w miesiącu, za który przysługują, podjęliśmy decyzję o przesunięciu terminu wypłat wynagrodzeń z ostatniego dnia miesiąca na 10. dzień następnego miesiąca. Pracownicy zostali poinformowani o zmianie 16 stycznia br. Czy to oznacza, że wynagrodzenia za styczeń możemy wypłacić w pełnej wysokości 10. lutego?

Czy można wprowadzić zakaz korzystania z urlopów wypoczynkowych w niektórych miesiącach

W regulaminie pracy ustaliliśmy, że pracownicy nie mogą korzystać z urlopów wypoczynkowych w grudniu danego roku, poza przypadkami udzielenia urlopu wypoczynkowego bezpośrednio po urlopach rodzicielskich (macierzyńskim, ojcowskim itp.) na wniosek pracownika. Co roku w tym miesiącu mamy bowiem duże spiętrzenie prac w firmie. Czy taki zapis w regulaminie pracy jest dopuszczalny? Pracownicy uważają takie postanowienie za niezgodne z prawem.

Jak poinformować pracownika niepełnosprawnego o zmianie norm czasu pracy

Od 1 stycznia 2012 r. zmieniły się normy czasu pracy dla pracowników niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym i znacznym. W naszym zakładzie zatrudniamy kilku pracowników niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym. Nie wystąpili oni o wydanie skierowania na badania lekarskie stwierdzające, że nadal powinni pracować w obniżonych normach czasu pracy. Zatem ich normy czasu pracy od 1 stycznia 2012 r. wynoszą 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo. Czy w związku z tym powinniśmy im zmienić umowy o pracę czy tylko podać informację o zmianie warunków zatrudnienia?

Czy pracownikom należy zmienić umowy o pracę, jeśli następuje zmiana nazwy firmy

Nasza firma, która jest spółką z o.o., od 1 stycznia 2012 r. zmieniła nazwę. Czy w związku z tym powinniśmy zmienić pracownikom umowy o pracę, czy możemy w inny sposób poinformować ich o zmianie nazwy firmy?

Czy dopuszczalna jest zmiana trybu odwołania od kary porządkowej

W naszej firmie pracuje 60 osób. Nie ma związków zawodowych. Rozważamy inicjatywę załogi, której przedstawiciele zaproponowali, aby pracownik przy odwołaniu się od kary porządkowej mógł być oceniany przez zespół, w skład którego wchodziliby: kierownik kadr, bezpośredni przełożony i osoba wskazana przez pracownika. Ocena tego zespołu byłaby przekazywana dyrektorowi przed podjęciem decyzji o ukaraniu pracownika karą porządkową. Czy możemy w ten sposób zmienić tryb odwołania od kary porządkowej, wprowadzając stosowne zapisy do regulaminu pracy?

Finansowanie prezentów świątecznych z funduszu socjalnego

Przygotowując prezenty świąteczne z zfśs, pracodawca musi pamiętać o przyznawaniu ich według kryterium socjalnego. Z punktu widzenia podatkowego ważna jest też wysokość kwoty przeznaczonej na pomoc rzeczową na jednego pracownika w roku podatkowym.

Czy można wypłacać wynagrodzenie częściej niż raz w miesiącu

Kodeks pracy przewiduje wypłatę wynagrodzenia minimum raz w miesiącu. Nie wyklucza to możliwości wypłacania wynagrodzeń pracowniczych z większą częstotliwością, np. co tydzień. W tej sytuacji rozliczenia z ZUS należy przeprowadzić w terminach ustalonych do rozliczania składek, a nie w odstępach tygodniowych.

Jakie zapisy nie mogą znaleźć się w regulaminie wynagradzania

Tworząc regulamin wynagradzania, należy pamiętać nie tylko o wymogach formalnych, ale także o tym, aby w jego treści nie pojawiły się zapisy dyskryminujące pracowników pod kątem ustalania ich wynagrodzenia.

Kiedy i w jaki sposób wprowadzić regulamin wynagradzania

Pracodawca, który zatrudnia ponad 20 pracowników, jest zobowiązany wprowadzić regulamin wynagradzania. Nie ma jednak żadnych przeszkód, aby taki dokument stworzył również pracodawca zatrudniający mniejszą liczbę pracowników.

Ustalenie procedury uzyskania zgody na podnoszenie kwalifikacji przez pracownika

Czy możemy wprowadzić do regulaminu pracy obowiązek uzyskania pisemnej zgody pracodawcy na podnoszenie kwalifikacji? Uzyskanie takiej zgody dawałoby pracownikowi prawo do zwolnień od pracy i urlopów szkoleniowych.

Kontrola trzeźwości pracowników

Biometryczne sposoby ewidencji czasu pracy

Potwierdzenie przybycia do pracy np. przez dotknięcie czytnika kartą zbliżeniową jest powszechnie uznawane za dopuszczalne. Natomiast stosowanie w tym samym celu skanowania linii papilarnych palca budzi wątpliwości głównie z powodu braku uregulowań prawnych w tym zakresie.

Jak określić zasady współpracy związku zawodowego i pracodawcy

W praktyce coraz popularniejsze staje się zawieranie porozumień, które są uszczegółowieniem przepisów ustawy związkowej. Takie porozumienie powinno jasno określać zasady współpracy pracodawcy i związku zawodowego.

Jak utworzyć fundusz szkoleniowy dla pracowników

Aby ułatwić pracodawcom podnoszenie kwalifikacji zawodowych swoich pracowników, ustawodawca wprowadził w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy możliwość tworzenia przez pracodawców zakładowego funduszu szkoleniowego.

Elementy konieczne w treści regulaminów pracy i wynagradzania

Regulamin pracy powinien określać zasady świadczenia pracy, w szczególności stosowane w zakładzie pracy systemy i rozkłady czasu pracy oraz sposoby potwierdzania przez pracowników czasu przybycia do pracy i czasu jej wykonywania.

Czy zakaz palenia dotyczy również e-papierosów

W naszym zakładzie nie ma palarni i obowiązuje zakaz palenia tytoniu. Jeden z pracowników w czasie przerw w pracy pali e-papierosy na terenie firmy. Czy łamie wprowadzony u nas zakaz palenia?

Dodatkowe zapisy w regulaminie pracy

W regulaminie pracy pracodawca musi zawrzeć postanowienia wymagane przez kodeks pracy. Z własnej woli może jednak uregulować w nim także inne zagadnienia. Warunkiem jest jednak, aby dotyczyły one organizacji i porządku w procesie pracy oraz związanych z tym praw i obowiązków stron stosunku pracy.

Jakie zmiany niesie dla pracodawców „ustawa żłobkowa”

Pracodawca, który zorganizuje działanie żłobka lub klubu dziecięcego, będzie mógł zwiększyć odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych i jego część wliczyć w koszty uzyskania przychodów. Przepisy dotyczące prowadzenia żłobków i klubów dziecięcych wejdą w życie 4 kwietnia 2011 r. 

Jak ustalać staż uprawniający do „trzynastki” i jej wysokość

Pracodawcy sektora finansów publicznych muszą w najbliższym czasie ustalić uprawnienia pracowników do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, tzw. „trzynastki”. Najwięcej trudności powstaje podczas ustalania stażu wymaganego do nabycia prawa do tego świadczenia. Jednak wątpliwości pojawiają się również przy obliczaniu wysokości świadczenia. Poniżej przybliżamy zasady prawidłowego ustalania okresów zatrudnienia dla różnych przypadków oraz wyznaczania wysokości dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

Od kiedy obowiązuje regulamin pracy

Regulamin pracy wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy. 

Kto może korzystać z funduszu świadczeń socjalnych

Pracodawca, ustalając krąg uprawnionych do świadczeń z funduszu socjalnego, często odwołuje się do definicji zawartych w innych ustawach, np. Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym oraz ustawie o pomocy społecznej.

Sposób ustalenia wysokości „trzynastej" pensji

Dodatkowe wynagrodzenie roczne tzw. trzynastka nie ma charakteru powszechnego. Jest to świadczenie ze stosunku pracy, które przysługuje wyłącznie tym grupom pracowników, którym zostało przyznane na mocy przepisów prawa lub aktów wewnątrzzakładowych.

Kontrola osobista pracowników po zakończeniu pracy

Prowadzę prywatny gabinet lekarski, w którym zatrudniam 12 osób. Podejrzewałem, że kilku pracowników wynosi z gabinetu różne materiały medyczne (np. strzykawki, bandaże) oraz lekarstwa. Ustanowiłem więc regulamin pracy, w którym jest zawarte postanowienie o możliwości przeprowadzenia przeze mnie co jakiś czas kontroli pracowników po zakończeniu przez nich pracy. Zostały wskazane osoby, które mogą w moim imieniu przeprowadzać taką kontrolę, oraz jest wprowadzona zasada, że kontrolę przeprowadzają zawsze osoby tej samej płci co kontrolowany. Jednak mimo to 2 pracownice zarzuciły mi, że taka regulacja narusza ich dobra osobiste. Czy w regulaminie pracy mogłem wprowadzić możliwość takiej kontroli pracowników i czy mam prawo ją przeprowadzać?

Karta obiegowa

Od kilku miesięcy prowadzę małą firmę i zatrudniam czterech pracowników. Jeden z pracowników złożył wypowiedzenie. Słyszałem, że w takich wypadkach muszę wydać mu kartę obiegową. Jednak nie mogę nigdzie znaleźć wzoru takiej obiegówki. Co powinna zawierać i czy jest obowiązkowa?

Odsetki od nieterminowej wypłaty wynagrodzenia

Pracodawca ma obowiązek wypłaty odsetek od nieterminowej wypłaty wynagrodzenia, jeżeli pracownik wystąpi z takim żądaniem lub kwestia ta jest uregulowana np. w umowie o pracę.

Dodatkowe składniki wynagrodzenia – zasady przyznawania i wypłaty

Pracodawcy mają możliwość swobodnego kształtowania systemów wynagradzania przyznając pracownikom obok obligatoryjnych elementów płacy również dobrowolne składniki wynagrodzenia. W większości mają one działanie motywacyjne. Warunkiem poprawnego funkcjonowania fakultatywnych składników płacowych w firmie jest precyzyjne określenie celu, w jakim zostały wprowadzone, a w niektórych przypadkach również przesłanek, jakie pracownik powinien spełnić, aby je otrzymać.

Przerwa „obiadowa" dla pracowników

Potrzeba załatwienia ważnej sprawy osobistej nie zawsze musi być powodem zwolnienia się w tym celu pracownika z pracy. Pracodawca dysponuje przerwą „obiadową”, która może ułatwić codzienne życie i pracę podwładnym oraz ich przełożonym.

Przekazanie odzieży roboczej na własność pracowników

W załączniku do zakładowego regulaminu pracy określiliśmy okresy użytkowania poszczególnych elementów odzieży i obuwia roboczego, w które wyposażani są nasi pracownicy. Przykładowo, magazynier otrzymuje fartuch ochronny na 12 miesięcy i rękawice ochronne na 6 miesięcy. Po upływie tych okresów pracownikom wydawane są nowe elementy ubioru. Co powinniśmy robić z dotychczas używaną odzieżą? Stopień jej zużycia bywa różny. Niektórzy pracownicy pytają, czy mogą zatrzymać na własność jakieś elementy ubioru, jeśli wciąż nadają się one do użytku. Czy możemy się na to zgodzić?

Korekta odpisów na zfśs

Korekta odpisów na fundusz socjalny ma na celu dostosowanie kwot przekazanych na fundusz do rzeczywistego stanu zatrudnienia, a zatem do liczby pracowników faktycznie uprawnionych do świadczeń z zfśs.

Komu przysługuje prawo do nagrody jubileuszowej

Prawo do nagrody jubileuszowej może wynikać z przepisów prawa pracy albo z przepisów wewnątrzzakładowych. Pracodawca, chcąc przyznać pracownikom taką gratyfikację, musi umieścić odpowiednie zapisy np. w regulaminie wynagradzania.

Jakie są skutki zaniechania konsultacji związkowej przy zwolnieniach grupowych

Naruszenie obowiązku konsultacji związkowej zwolnień grupowych powoduje wadliwość wypowiedzeń umów o pracę z tego tytułu. W efekcie pracodawca może być zobowiązany co najmniej do zapłaty odszkodowań za niezgodne z prawem rozwiązanie umów o pracę (wyrok Sądu Najwyższego z 25 czerwca 2010 r., II PK 32/10).

Roczny limit godzin nadliczbowych

Tylko w prawie polskim godzinami nadliczbowymi nie są godziny pracy wykonywanej przez pracownika niepełnoetatowego ponad obowiązujący go wymiar czasu pracy, ale nieprzekraczające norm wskazanych w Kodeksie pracy.

O czym pracodawca musi informować pracowników

Na pracodawcy ciąży wiele różnego typu obowiązków informacyjnych wobec pracowników. Ich cechą wspólną jest to, że uchybienia popełnione przez pracodawcę przy ich wykonaniu mogą spowodować negatywne konsekwencje nie tylko dla pracownika, ale i dla pracodawcy z odpowiedzialnością odszkodowawczą włącznie.

Jak przygotować plan urlopów

Plany urlopów są sporządzane w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania zakładu pracy przez cały rok. Plan urlopów powinien uwzględniać wszystkie rodzaje urlopów wypoczynkowych, a więc: bieżący, zaległy i uzupełniający (urlop wypoczynkowy w wyższym wymiarze, do którego pracownik nabędzie prawo w trakcie trwania roku kalendarzowego).

Zmiana regulaminu pracy po powstaniu organizacji związkowej

W naszej placówce powstał związek zawodowy. Domaga się on zlikwidowania dotychczasowego regulaminu pracy i utworzenia nowego, powołując się na konieczność uzgadniania regulaminu z organizacją związkową. Czy musimy uwzględnić żądanie nowego związku?

Jakie są różnice między premią a nagrodą

Pracodawcy, aby dowartościować oraz zachęcić swych pracowników do wydajniejszego wypełniania przypisanych im obowiązków, często przewidują w prowadzonej przez siebie polityce płacowej dodatkowe świadczenia pieniężne w postaci premii lub nagrody. W praktyce niejednokrotnie pojawiają się problemy z rozróżnieniem pojęciowym między premią a nagrodą, a co za tym idzie wątpliwości co do uznaniowej bądź roszczeniowej natury tych świadczeń.

Prawidłowa treść stosunku pracy w zakresie czasu pracy

Jeśli pracodawca nie ma obowiązku tworzenia regulaminu pracy lub nie tworzy układu zbiorowego pracy, może określić rozkład czasu pracy w obwieszczeniu skierowanym do pracowników.

Kontrola osobista pracowników w zakładzie pracy

Pracodawcy często wprowadzają w zakładzie pracy różnego rodzaju zabezpieczenia w celu ochrony swojego mienia. Czasami jednak najlepszą ochronę może stanowić kontrola osobista pracownika w celu jego przeszukania.

Obowiązki pracodawcy wynikające z zatrudnienia 20. pracownika

Przepisy prawa nakładają na pracodawców pewne obowiązki wynikające z zatrudniania 20 i więcej pracowników. Istotne jest to, aby liczba pracowników w przeliczeniu na pełne etaty była równa 20.

Czy bez konsultacji ze związkami zawodowymi można zmienić postanowienie regulaminu pracy

Trzy tygodnie temu wprowadziliśmy regulamin pracy bez akceptacji związków zawodowych, ponieważ nie porozumiały się one między sobą co do niektórych jego zapisów. Teraz chcemy poprawić zapis w sprawie rozkładów czasu pracy. Czy możemy bez pytania związków dokonać tej zmiany?

Czy trzeba zmienić regulamin pracy po utworzeniu w firmie zakładowej organizacji związkowej

W naszej firmie powstał związek zawodowy. Domaga się on zlikwidowania starego regulaminu pracy i utworzenia nowego, powołując się na konieczność uzgadniania regulaminu z organizacją związkową. Czy musimy uwzględnić żądanie nowego związku?

Jak udowodnić nietrzeźwość pracownika lub pracodawcy

Do udokumentowania nietrzeźwości bądź odurzenia pracownika lub pracodawcy nie zawsze potrzebne jest badanie krwi czy wydychanego powietrza przez użycie probierza trzeźwości. Wystarczające mogą okazać się zeznania świadków.

Badanie trzeźwości

Prowadzę firmę transportową. Czy w obowiązującym pracowników regulaminie pracy mogę zobligować ich do poddania się badaniu alkomatem przed przystąpieniem do pracy?

Kiedy przestaje obowiązywać regulamin pracy

Wprowadziliśmy regulamin pracy w okresie, gdy zatrudnialiśmy 35 pracowników. Jego treść została uzgodniona z międzyzakładową organizacją związkową. Obecnie zatrudniamy tylko 15 pracowników na pełny etat i 4 na pół etatu. Czy w dalszym ciągu obowiązuje nas regulamin pracy?

Zawarcie zakładowego układu zbiorowego pracy

Zakładowy układ zbiorowy pracy, potocznie zwany układem zakładowym, uregulowany jest w dziale 11 Kodeksu pracy.

Czy po uzyskaniu przez pracownika niepełnosprawnego umiarkowanego stopnia niepełnosprawności trzeba zmienić rozkład czasu pracy obowiązujący w zakładzie

Zatrudniamy pracownika niepełnosprawnego. We wrześniu br. dostarczył do działu kadr orzeczenie lekarza orzecznika ZUS kwalifikujące go do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. Wcześniej był niepełnosprawny w stopniu lekkim. Wiemy, że musimy mu zmniejszyć czas pracy do 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo. Czy musimy również zmieniać rozkład czasu pracy podany w regulaminie pracy, gdzie jest określone, że pracownicy pracują od poniedziałku do piątku w godz. od 8.00 do 16.00? Jeśli tak, to jaki zapis należy zawrzeć w regulaminie pracy? Pracownik będzie pracował w godz. od 8.00 do 15.00.

Czy po uzyskaniu przez pracownika niepełnosprawnego umiarkowanego stopnia niepełnosprawności trzeba zmienić rozkład czasu pracy obowiązujący w zakładzie

Zatrudniamy pracownika niepełnosprawnego. We wrześniu br. dostarczył do działu kadr orzeczenie lekarza orzecznika ZUS kwalifikujące go do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. Wcześniej był niepełnosprawny w stopniu lekkim. Wiemy, że musimy mu zmniejszyć czas pracy do 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo. Czy musimy również zmieniać rozkład czasu pracy podany w regulaminie pracy, gdzie jest określone, że pracownicy pracują od poniedziałku do piątku w godz. od 8.00 do 16.00? Jeśli tak, to jaki zapis należy zawrzeć w regulaminie pracy? Pracownik będzie pracował w godz. od 8.00 do 15.00.

Czasowa zmiana warunków wynagradzania

Zmiana warunków wynagrodzenia może zostać dokonana w drodze porozumienia pracodawcy z pracownikami. Warunkiem zawarcia takiego porozumienia jest zła sytuacja finansowa pracodawcy.

Alkohol w zakładzie pracy

Zatrudniani przeze mnie pracownicy często robią zakupy w sąsiednim sklepie. Oprócz artykułów spożywczych czasami kupują piwo i wino. Zabroniłem pracownikom wnosić alkohol na teren zakładu. Proszę o informację, czy mam do tego prawo? Czy jest jakiś przepis, na podstawie którego mogę wprowadzić taki zakaz?

Regulamin pracy

Pracodawca ma obowiązek wprowadzić w zakładzie pracy regulamin pracy, jeżeli zatrudnia co najmniej 20 pracowników, a w zakresie organizacji i porządku pracy nie obowiązują postanowienia układu zbiorowego pracy.

REKLAMA