Kategorie

Pracodawca, Podatki

Podróż służbowa, zwana także powszechnie delegacją, związana jest z rożnymi świadczeniami i dietami, które przysługują pracownikowi. Pomimo uregulowania wielu kwestii w Kodeksie pracy oraz rozporządzeniach ministerstwa, w praktyce właściwa interpretacja przepisów dotyczących podróży służbowej bywa kłopotliwa. Wiele wątpliwości w tym zakresie rozstrzyga orzecznictwo sądów.
Nagrodą jest dodatkowe, zwykle jednorazowe, wynagrodzenie pieniężne, wypłacane pracownikom za specjalne zasługi, z okazji świąt, jubileuszu firmy itp. Czy wartość nagrody pracownika podlega opodatkowaniu i oskładkowaniu?
Pracodawca może dofinansować pracownikom bilety na przejazd środkami lokomocji, do teatru, kina. Czy bilety dla pracowników są opodatkowane podatkiem dochodowym i podlegają oskładkowaniu?
Pracodawcy, którzy nie pobierali zaliczek na podatek od wykupionych dla pracowników pakietów medycznych i nie posiadali korzystnej dla siebie indywidualnej interpretacji, powinni rozważyć dokonanie korekty podatku. Jest to konsekwencja uchwały Izby Finansowej Naczelnego Sądu Administracyjnego, która uznała te świadczenia za opodatkowany przychód pracowników.
Pakiety medyczne wykupione przez pracodawcę stanowią dla pracowników, uprawnionych do ich wykorzystania, przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia podlegający opodatkowaniu. Taką uchwałę podjął 24 października 2011 r. pełny skład Izby Finansowej NSA (sygn. II FPS 7/10).
Od 4 lipca br. zatrudniliśmy pracownika, a 20 lipca ucierpiał on w wypadku przy pracy, zakwalifikowanym w ten sposób przez zespół powypadkowy. Pracownik był w trakcie okresu wyczekiwania na świadczenie chorobowe, ale bez wyczekiwania otrzymał zasiłek z ubezpieczenia wypadkowego za 15 dni zwolnienia lekarskiego (od 20 lipca do 3 sierpnia). Niedawno jeden ze świadków incydentu, też pracownik, ujawnił, że poszkodowany przed wypadkiem brał podejrzane środki, prawdopodobnie odurzające. Pracownik poszkodowany w wypadku, po ponownym przesłuchaniu, przyznał się, że takie środki zażywa. Jak należy w tej sytuacji postąpić z nienależnym zasiłkiem i dokumentami przesłanymi do ZUS? Wynagrodzenie pracownika według umowy o pracę to 3600 zł.
Pracuję w księgowości firmy zatrudniającej 2 tysiące osób w kilkunastu oddziałach w Polsce. Jak co roku, zastanawiamy się, czym obdarować przed świętami Bożego Narodzenia naszych pracowników. Wcześniej korzystaliśmy z bonów podarunkowych, ale mieliśmy z nimi problemy logistyczne, np. przy rozdzielaniu wśród pracowników rozrzuconych po całym kraju. Czy można je zastąpić czymś nowocześniejszym i wygodniejszym w obsłudze?
W wyniku prawomocnego wyroku sądu nasza firma musi wypłacić byłej pracownicy odszkodowanie za bezpodstawne wypowiedzenie umowy o pracę. Czy odszkodowanie podlega oskładkowaniu i opodatkowaniu?
Pracodawca, który chce zapłacić mniejszą zaliczkę na podatek dochodowy za listopad i grudzień, może jeszcze w tym miesiącu utworzyć tzw. zakładowy fundusz szkoleniowy. Na wydanie pieniędzy z tego funduszu ma aż dwa lata - wyjaśniają eksperci podatkowi.
Pracownikom zatrudnionym w naszej firmie (jesteśmy hurtownią sprzętu agd) przyznajemy stały rabat na zakupy dokonane w naszej hurtowni. Czy taki rabat jest przychodem pracowników?
Pracodawca, który za pieniądze z funduszu socjalnego kupuje i przekazuje pracownikom karnety na basen i siłownię albo bilety do kina czy teatru, nie płaci z tego tytułu VAT do urzędu skarbowego - poinformowała Izba Skarbowa w Łodzi.
Pracownik, który bawił się na firmowej imprezie integracyjnej, nie zapłaci z tego tytułu podatku, dopóki nie zostanie ustalone, ile konkretnie zjadł, wypił i jaka była wartość innych świadczeń, z których skorzystał - wynika z wyroku WSA w Poznaniu.
Od 1 lutego do 30 kwietnia br. zatrudnialiśmy zleceniobiorcę, a od 4 maja do 31 lipca br. ta sama osoba świadczyła u nas pracę na podstawie umowy o pracę. Czy mamy obowiązek wystawić pracownikowi, a wcześniej zleceniobiorcy, w ciągu roku jeden PIT-11 obejmujący przychody zarówno ze zlecenia, jak i z umowy o pracę? Czy powinniśmy jednak odrębnie rozliczyć jego przychody i wystawić dwie informacje PIT-11? Ponadto z końcem sierpnia zakład zostanie zlikwidowany. W jakim terminie powinniśmy wystawić PIT-11 i PIT-4R?
Naszym pracownikom zapewniliśmy bezpłatny dojazd na obowiązkowe i nieobowiązkowe badania lekarskie. Czy w tej sytuacji u tych osób powstanie przychód do opodatkowania?
Nasz były pracownik, który w 2010 r. rozwiązał stosunek pracy w związku z przejściem na emeryturę, wystąpił o dopłatę do wczasów dla niego oraz dziecka siostry, które przyjął na wychowanie. Przedstawił fakturę za wczasy o wartości 4700 zł, w której wyszczególniono koszt wypoczynku dziecka (w wieku 17 lat) w wysokości 1900 zł oraz emeryta w wysokości 2800 zł. Tworzymy zfśs, a były pracownik nie korzystał jeszcze w tym roku ze świadczeń z funduszu. Czy były pracownik (emeryt) ma prawo do świadczeń z zfśs, a jeżeli tak, to w jakiej wysokości? Czy osiągnięty przez niego przychód podlega opodatkowaniu?
Chcemy przyznać pracownikom dofinansowanie z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na pokrycie kosztów zakupu biletów na imprezy kulturalne. Pracownicy mieliby otrzymywać dofinansowanie na podstawie przedłożonej faktury wystawionej na siebie. Czy takie dofinansowanie z zfśs będzie zwolnione z podatku dochodowego do kwoty 380 zł na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Postanowiliśmy dofinansować ze środków obrotowych byłemu pracownikowi, który obecnie przebywa na emeryturze, pobyt w sanatorium. Kwota dofinansowania wyniosła 2500 zł. Czy to świadczenie powinniśmy uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz w podstawie opodatkowania?
Wartość sfinansowanego przez pracodawcę kursu językowego dla pracowników posługujących się językiem obcym podczas wykonywania obowiązków pracowniczych jest zwolniona z podatku – uznał dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 25 stycznia 2011 r. (IPPB4/415-826/10-4/JK).
Dłuższy czas na wykorzystanie zaległego urlopu wypoczynkowego oraz skrócenie okresu przedawnienia należności z tytułu składek do ZUS i KRUS przewidują założenia ustawy o redukcji obowiązków informacyjnych i ograniczaniu barier administracyjnych.
Wobec różnych interpretacji organów podatkowych, niejednokrotnie powstaje problem dotyczący stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do zapewnianych przez pracodawcę świadczeń w postaci okularów korygujących wzrok lub soczewek kontaktowych podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.
Oświadczenia zamiast zaświadczeń, badanie stanu trzeźwości pracownika na żądanie pracodawcy to nowości przewidziane przez ustawę o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Ustawa wejdzie w życie 1 lipca.
Wysłałem listem poleconym PIT-11 na adres zamieszkania byłego pracownika. Po kilku tygodniach korespondencja wróciła z adnotacją, że adresat wyprowadził się. Nie posiadam żadnej informacji dotyczącej aktualnego miejsca zamieszkania byłego pracownika i nie mam z nim kontaktu. Ponadto minął już termin na złożenie zeznania rocznego. Czy za niedostarczenie informacji PIT-11 grożą mi jakieś konsekwencje?
Pracodawca, przekazując pracownikom bony towarowe sfinansowane ze środków obrotowych, musi pamiętać, że są one traktowane jak przychód ze stosunku pracy. Dlatego niezależnie od ich wartości podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym i stanowią podstawę wymiaru składek ZUS.
Prowadzę w zakładzie pracy księgowość. Jeden z pracowników przeszedł na rentę. Z funduszu socjalnego zakupiliśmy paczki dla dzieci pracowników. Dziecko tego pracownika również otrzymało paczkę o wartości 200 zł. Czy wartość tej paczki jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych?
Obowiązek zapewnienia przez pracodawcę okularów korygujących wzrok powoduje, iż uzyskane świadczenie nie stanowi przychodu pracownika. Zwolnienie podatkowe dotyczy również soczewek kontaktowych, jeżeli ich zakup wynika z zaleceń lekarskich.
Zatrudniliśmy pracownika na stanowisku informatyka, który będzie m.in. wykonywał prace twórcze polegające na pisaniu programów użytkowych na potrzeby naszej firmy i na zamówienia naszych klientów zewnętrznych. W umowie o pracę jest zapis dotyczący przeniesienia praw autorskich na pracodawcę oraz dokładny opis czynności związanych z prawem autorskim. Trudno nam jednak wyodrębnić konkretną kwotę wynagrodzenia za te prace. Jesteśmy w stanie prowadzić jedynie szczegółową ewidencję prac twórczych i określić procentowo, jaka część czasu pracy w danym miesiącu przypadła na prace twórcze, a jaka na pozostałe czynności (obsługa techniczna sprzętu, baz danych, wdrożenie i obsługa zakupionych programów itp.), a tym samym rozdzielić wynagrodzenie za utwory i pozostałe czynności. Czy do części wynagrodzenia będącego honorarium za prace twórcze możemy w tej sytuacji zastosować 50% koszty uzyskania przychodów?
Pracownicy otrzymali już PIT od pracodawców za 2010 rok. Wiele osób liczy na zwrot z podatku, dlatego zależy im na szybkim rozliczeniu się z urzędem skarbowym. Najłatwiejszym sposobem obniżenia podatku jest skorzystanie z ulg i odliczeń podatkowych. Dla podatników rozliczających się samodzielnie Akademia PARP przygotowała szkolenie e-learningowe „Podatek PIT dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej”.
Wypłata tzw. trzynastki jest obowiązkiem pracodawców sfery budżetowej i samorządowej. Inni pracodawcy mogą to robić z własnej woli. Zasadą jest, że trzynasta pensja za dany rok powinna być wypłacona do końca pierwszego kwartału następnego roku. Jest to przychód pracownika, od którego należy rozliczyć podatek dochodowy według zasad obowiązujących w bieżącym roku, gdyż został uzyskany w 2011 r.
Jedna z pracownic w naszej firmie rozpoczęła drugi semestr studiów podyplomowych. Czy pracodawca może pokrywać koszty dalszej nauki pracownicy? W jakim trybie należy przyznać pracownikowi dopłatę? Czy od otrzymanej dopłaty pracownik musi odprowadzić składki na ubezpieczenie społeczne i zaliczkę na podatek dochodowy?
Gdy składka na ubezpieczenie zdrowotne jest wyższa od zaliczki na podatek dochodowy, wówczas kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne należy obniżyć do wysokości tej zaliczki. Zdarza się to często przy oskładkowaniu pracowników z niskimi zarobkami.
Do 28 lutego zakłady pracy muszą sporządzić i przekazać zatrudnionym informacje PIT-11 za 2010 r.
Po wejściu w życie nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych pracodawcy rezygnują z zatrudniania dużej ilości osób niepełnosprawnych.
Jesteśmy niepublicznym zakładem opiekuńczo-leczniczym. Nasza działalność polega na leczeniu i opiece całodobowej. Nie jesteśmy płatnikami podatku VAT. Prowadzimy tylko sprzedaż usług zdrowotnych oraz usług związanych z zakwaterowaniem i wyżywieniem naszych pensjonariuszy. Mamy własną kuchnię i prowadzimy stołówkę dla naszych pensjonariuszy. Nasz personel (pielęgniarki i opiekunki pracują w systemie 12 godz.) wystąpił z pytaniem, czy możliwe jest korzystanie przez nich z posiłków, za które ponosiliby odpłatność? Czy w związku z tym sprzedaż takich posiłków po kosztach własnych byłaby opodatkowana i oskładkowana?
Z jednym z pracowników rozwiązujemy umowę o pracę z powodu likwidacji jego stanowiska pracy. Podlegamy ustawie o tzw. zwolnieniach grupowych, w związku z czym musimy wypłacić mu odprawę pieniężną. Jednak w treści wypowiedzenia umowy o pracę zagwarantowaliśmy pracownikowi odprawę w wysokości przewyższającej 15-krotność płacy minimalnej, tj. 5-krotność płacy zasadniczej tego pracownika (25 000 zł). Czy w tej sytuacji cała odprawa będzie podlegała składkom na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, czy tylko nadwyżka ponad tę kwotę? Co z podatkiem?
W przypadku gdy pracodawca nie dokonuje rocznego obliczenia podatku na druku PIT-40, ma obowiązek wystawić pracownikom PIT-11. Pracodawcy, którzy prowadzili działalność przez cały 2010 r., powinni przekazać powyższe informacje podatnikom i urzędom skarbowym do końca lutego 2011 r.
Nasz zakład pracy cyklicznie organizuje wyjazdowe szkolenia dla wszystkich pracowników. W tym roku po raz pierwszy zdecydowaliśmy się na przyznanie nagród rzeczowych dla wyróżniających się pracowników, wręczanych podczas tych szkoleń. Czy wartość nagrody pracownika trzeba opodatkować i oskładkować? Czy zakład pracy może zrekompensować pracownikowi wartość odprowadzonego podatku i składek?
Ze środków obrotowych kupiliśmy zaproszenia na bal sylwestrowy m.in. dla pracowników kadry kierowniczej i ich małżonków. Jednak nie wszyscy pracownicy, którzy otrzymali zaproszenia, skorzystali z nich, mimo że mieli taką możliwość. Cena jednego zaproszenia to 300 zł od osoby. Czy taki wydatek, poniesiony również za małżonków naszych pracowników, jest w całości przychodem pracownika? Jeżeli tak, to jak go rozliczyć?
Uzyskane w danym roku środki zakładowego funduszu rehabilitacji pochodzące ze zwolnień podatkowych oraz kwot pobranych zaliczek na podatek dochodowy pracodawca powinien wydatkować do końca grudnia następnego roku. Jeżeli do tej daty zasoby te nie zostaną spożytkowane, podlegają obowiązkowej wpłacie na PFRON.
Szkolenia bhp są zwolnione od podatku od towarów i usług. Jednakże, jak informuje Ministerstwo Finansów, szkolenia te powinny być prowadzone zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.).
Pakiety medyczne fundowane przez firmy pracownikom nadal będą zwolnione z VAT - poinformowała rzeczniczka prasowa resortu finansów Magdalena Kobos.
Rekompensata pieniężna wypłacona pracownikowi przez pracodawcę na podstawie pozasądowego porozumienia stron nie jest odszkodowaniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 i pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym nie korzysta ze zwolnienia z podatku – tak uznał dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 6 grudnia 2010 r. (nr IPPB2/415-770/10-4/AS).
Z dniem, w którym pracodawca uregulował za byłego pracownika niedopłatę składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe do ZUS oraz poniósł koszty odsetek z tytułu nieterminowej zapłaty, powstaje przychód po stronie pracownika. Przychód ten należy opodatkować i wykazać w informacji PIT-11 za rok, w którym te składki i odsetki zostały zapłacone – tak uznał dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 1 grudnia 2010 r. (nr IPPB2/415-788/10-2/AS).
Z możliwości sporządzenia rocznego obliczenia podatku pracownika przez pracodawcę w 2009 roku skorzystało prawie 6 mln osób. To obrazuje, jak znacznym obciążeniem biurokratycznym jest ten obowiązek, który - zdaniem Pracodawców RP - powinien być zniesiony.
Proponowane zmiany w kwestii opodatkowania pakietów medycznych fundowanych przez pracodawców utrudnią firmom dbanie o zdrowie swoich pracowników – jednogłośnie podkreślają inwestorzy sektora nowoczesnych usług biznesowych.
Od 1 stycznia 2011 r. zmieniły się zasady pobierania 18% zryczałtowanego podatku dochodowego m.in. od przychodów z umów zlecenia i o dzieło zawartych z osobami niebędącymi pracownikami płatnika, gdy kwota należności nie przekracza 200 zł. Zmiany te są korzystne dla płatników, gdyż upraszczają obowiązek rozliczania takich umów, ale znacząco obciążają budżet podatników.
W załączniku do zakładowego regulaminu pracy określiliśmy okresy użytkowania poszczególnych elementów odzieży i obuwia roboczego, w które wyposażani są nasi pracownicy. Przykładowo, magazynier otrzymuje fartuch ochronny na 12 miesięcy i rękawice ochronne na 6 miesięcy. Po upływie tych okresów pracownikom wydawane są nowe elementy ubioru. Co powinniśmy robić z dotychczas używaną odzieżą? Stopień jej zużycia bywa różny. Niektórzy pracownicy pytają, czy mogą zatrzymać na własność jakieś elementy ubioru, jeśli wciąż nadają się one do użytku. Czy możemy się na to zgodzić?
Często stosowanym przez pracodawców bonusem motywującym do pracy są różnego rodzaju nieodpłatne świadczenia na rzecz pracowników. Mimo że skutecznie wpływają na poprawę wizerunku pracodawcy, najczęściej znacznie obciążają budżet pracownika.
Nowelizacja m.in. ustawy o podatku od towarów i usług spowodowała, że od 1 stycznia 2011 r. wszyscy przedsiębiorcy będą musieli posługiwać się nowymi stawkami podatku VAT. Problem stwarza termin, od którego nowe przepisy wchodzą w życie, gdyż 1 stycznia 2011 r. wypada w sobotę, a 2 stycznia w niedzielę. Pracodawcy w tej sytuacji muszą pamiętać, że przepisy Kodeksu pracy stanowią, iż praca w święta w placówkach handlowych jest zabroniona.
Obdarowywanie prezentami świątecznymi wszystkich pracowników godzi w sens tworzenia zfśs. Jego kluczowe kryterium – socjalne nie jest przestrzegane, gdy pracodawca finansuje prezenty bez względu na sytuację finansową pracowników.
Pracodawca, który pod koniec roku decyduje się na zmianę wynagrodzenia pracownika, musi się liczyć z tym, że może to wpłynąć na sposób naliczania nie tylko wynagrodzenia, ale też innych świadczeń przysługujących ze stosunku pracy. Na zmianę naliczeń wpływa także przekroczenie progów skali podatkowej lub podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, do czego dochodzi najczęściej w drugiej połowie roku. Jeśli ten moment nie zostanie uchwycony, konieczna będzie korekta dokumentacji.