REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpłaty dodatkowe PPK - nie wszyscy pracodawcy mogą swobodnie różnicować

ppk dodatkowa wpłata pracownicze plany emerytalne
PPK - dodatkowa wpłata finansowana przez pracodawcę
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nie wszyscy pracodawcy mogą swobodnie różnicować wpłaty dodatkowe do PPK. Jeśli u pracodawcy nie obowiązuje ani układ zbiorowy pracy, ani regulamin wynagrodzeń, wysokość wpłaty dodatkowej dla poszczególnych grup pracowników pracodawca może różnicować wyłącznie ze względu na ich staż pracy.    

Wpłaty dodatkowe PPK

Oprócz finasowania wpłaty podstawowej do PPK, pracodawca - w umowie o zarządzanie PPK - może zadeklarować finansowanie wpłat dodatkowych w wysokości do 2,5% wynagrodzenia uczestnika PPK. Jest to maksymalna wysokość wpłaty dodatkowej finansowanej przez pracodawcę. Jej konkretna wysokość zależy od decyzji pracodawcy i nie musi być ona jednakowa dla wszystkich zatrudnionych u niego uczestników PPK.

REKLAMA

Autopromocja
Ważne

To, czy finansować pracownikom wpłatę dodatkową do PPK, zależy wyłącznie od decyzji pracodawcy. Złożenie przez pracownika deklaracji o finansowaniu wpłaty dodatkowej nie nakłada bowiem na pracodawcę obowiązku finansowania takiej wpłaty. Podobnie jest w drugą stronę.

Kryteria różnicowania wpłat dodatkowych PPK

Ustawa o PPK, dopuszczając możliwość finasowania wpłaty dodatkowej przez pracodawcę w różnej wysokości dla poszczególnych grup uczestników PPK, wskazuje też – w art. 26 ust. 3 ustawy o PPK – kryteria, w oparciu, o które takie zróżnicowanie będzie możliwe. W świetle tej regulacji pracodawca może - niezależnie od treści postanowień regulaminu wynagrodzeń lub układu zbiorowego pracy - różnicować wysokość wpłaty dodatkowej, finansowanej przez siebie, wyłącznie ze względu na długość okresu zatrudnienia uczestników PPK w danym podmiocie. Odpowiednio stosuje się przy tym art. 16 ust. 2 i 3 ustawy o PPK, co oznacza m.in., że do okresu obecnego zatrudnienia uczestnika PPK wlicza się jego okresy zatrudnienia z poprzednich 12 miesięcy u danego pracodawcy albo u innych pracodawców, jeżeli z mocy odrębnych przepisów obecny pracodawca jest ich następcą prawnym.

Jeśli pracodawca chce różnicować wpłaty dodatkowe według kryteriów innych niż staż pracy, musi to wynikać z jednego z wymienionych wyżej aktów wewnątrzzakładowych. Oznacza to, że jeżeli w danym podmiocie nie obowiązuje ani układ zbiorowy pracy, ani regulamin wynagrodzeń, wysokość wpłaty dodatkowej można różnicować wyłącznie ze względu na długość okresu zatrudnienia. Zakaz obejmowania określonych grup pracowników regulaminem wynagradzania oraz układem zbiorowym pracy wynika m.in. z art. 77[2] par. 5 oraz art. 239 par. 3 kodeksu pracy. Z przepisów tych wynika m.in., że dla członków korpusu służby cywilnej nie zawiera się układu zbiorowego pracy oraz nie tworzy się regulaminów wynagradzania (zasady wynagradzania członków korpusu służby cywilnej są regulowane w samej ustawie o służbie cywilnej oraz w aktach wykonawczych do tej ustawy). Brak jest zatem podstaw do różnicowania wpłat dodatkowych do PPK w urzędach zatrudniających członków korpusu służby cywilnej, na podstawie innych kryteriów niż okres zatrudnienia.

Ważne

Pracodawcy samorządowi mogą różnicować wysokość wpłaty dodatkowej w oparciu o inne kryterium niż staż pracy wyłącznie dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Tylko dla tych pracowników - zgodnie z art. 39 ust. 1-2 ustawy o pracownikach samorządowych - ustala się bowiem regulamin wynagradzania. Regulamin ten nie może obejmować pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru (czyli w urzędzie gminy: wójta, burmistrza, prezydenta miasta) ani powołania (czyli: zastępcy wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz skarbnika gminy). 

Polecamy: Niezbędnik kadrowo-płacowy 2025. Seria 12 poradników

Dyskryminacja zakazana

Określając zasady różnicowania wpłat dodatkowych, pracodawca powinien także pamiętać o zakazie dyskryminacji w zatrudnieniu. Chodzi o to, aby zastosowane przez niego kryteria nie były dyskryminujące, np. nie może zostać przyjęte, że pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu pracy będzie przysługiwała wpłata dodatkowa w wysokości 1 proc., a pozostałym pracownikom – 2 proc. Podmiot zatrudniający nie może także różnicować wpłaty dodatkowej w zależności od podstawy zatrudnienia, np. ustalić jej w wysokości 2,5 proc. wynagrodzenia dla pracowników i 1 proc. dla zleceniobiorców. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Przykład

Pracodawca, chcąc zmotywować pracowników do oszczędzania w PPK, ogłosił, że wysokość finansowanej przez niego wpłaty dodatkowej będzie uzależniona od wysokości wpłaty dodatkowej finansowanej przez uczestnika PPK (np. w proporcji 1% za 1%). Pracodawca może zastosować to kryterium przy ustalaniu wysokości finansowanej przez siebie wpłaty dodatkowej pod warunkiem, że opisana zasada zostanie przewidziana w jednym z wymienionych aktów wewnątrzzakładowych oraz uwzględniona w treści umowy o zarządzanie PPK.

Zmiana tylko w umowie o zarządzanie PPK

Pracodawca ma prawo zmienić ustaloną wcześniej wysokość wpłaty dodatkowej lub zrezygnować z jej dokonywania w formie zmiany umowy o zarządzanie PPK. Co istotne, w tym przypadku zmiana umowy o zarządzanie PPK nie wymaga zgody zakładowej organizacji związkowej, a jeżeli pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa, zgody reprezentacji osób zatrudnionych w tym podmiocie. Jak wynika ze stanowiska opublikowanego w „Zagadnieniach prawnych w zakresie ustawy o PPK” ( https://www.mojeppk.pl/pliki/repozytorium-plikow/materialy-do-pobrania/pdf/Zagadnienia-prawne-19.10.2023.pdf ) - w przeciwieństwie do przepisów dotyczących wyboru instytucji finansowej, z którą zostanie zawarta umowa o zarządzanie PPK, przepisy dotyczące finansowania przez podmiot zatrudniający wpłaty dodatkowej do PPK nie przewidują obowiązku osiągnięcia porozumienia z zakładową organizacją związkową albo inną reprezentacją osób zatrudnionych. Skorzystanie przez podmiot zatrudniający z jego uprawnienia do rozpoczęcia/zakończenia finansowania lub zmiany wysokości finansowanej przez ten podmiot wpłaty dodatkowej do PPK nie wymaga zatem porozumienia z tzw. stroną społeczną.
Zmieniona wysokość wpłaty dodatkowej obowiązuje od miesiąca następującego po miesiącu, w którym została dokonana zmiana.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co w 2025 r. daje grupa w stopniu lekkim?

Co w 2025 r. daje grupa w stopniu lekkim? Świadczeń, zniżek oraz form pomocy z PFRON oraz MOPS jest sporo. Poniżej wykaz.

Porzucenie pracy – skutki prawne, dokumentacja, wynagrodzenie

Porzucenie pracy to sytuacja, w której pracownik bez uprzedzenia przestaje świadczyć pracę, nie informując o tym pracodawcy i nie podając przyczyny swojej nieobecności. Choć takie zachowanie może wydawać się impulsywną reakcją na trudności w miejscu pracy, konsekwencje prawne wynikające z przepisów Kodeksu pracy są poważne i mogą wpłynąć na przyszłą sytuację zawodową pracownika.

Nowa Polska Klasyfikacja Działalności (PKD). Ustalanie stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe w 2025 r.

Polska Klasyfikacja Działalności PKD 2025 obowiązuje od 1 stycznia 2025 r. Czy płatnicy składek powinni ją stosować?

Jak obliczyć i wypłacić dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2024 r.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługuje pracownikom budżetówki. Świadczenie to wypłaca się nie później niż w ciągu pierwszych 3 miesięcy roku kalendarzowego następującego po roku, za który trzynastka przysługuje.

REKLAMA

Wniosek ERWD pdf. Renta wdowia 2025

Wniosek ERWD o ustalenie zbiegu świadczenia z rentą rodzinną jest dostępny na stronie ZUS od 1 stycznia 2025 roku. Pobierz druk ERWD pdf i wypełnij. Renta wdowia zostanie przyznania tylko po pozytywnym rozpatrzeniu tego wniosku. Jakie warunki trzeba spełnić?

ZUS zasypany wnioskami o rentę wdowią. Nie wszyscy otrzymają to świadczenie

Już ponad 15 tys. wniosków o tzw. rentę wdowią, dostał Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Tylko na Dolnym Śląsku wpłynęło ich ponad 1,2 tys. Te osoby, które złożyły wniosek pomimo tego, że nie mają renty rodzinnej po zmarłym małżonku – dostaną odmowę. Jakie jeszcze warunki muszą być spełnione, żeby zyskać prawo do renty wdowiej?

2520 zł miesięcznie. Kto otrzyma to świadczenie z urzędu, a kto musi złożyć wniosek

Osoby, które mają prawo do renty socjalnej i są całkowicie niezdolne do pracy oraz niezdolne do samodzielnej egzystencji, mogą otrzymać dodatkowe wsparcie w postaci dodatku dopełniającego do renty socjalnej. Kto musi złożyć wniosek o przyznanie tego świadczenia?

Ubezpieczenie na życie pracowników. Benefit wpływający na wizerunek pracodawcy

Jednym z benefitów pozapłacowych wpływających na pozytywny wizerunek pracodawcy jest ubezpieczenie na życie pracowników. Czym jest takie ubezpieczenie? Czy koszty związane z finansowaniem ubezpieczenia można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

REKLAMA

Dla Zetek możliwość rozwoju i sens pracy ważniejsze od zarobków [RAPORT]

Z raportu Hays i Fundacji Off School "Gen Boost. Młodzi na rynku pracy" wynika, że dla Zetek możliwość rozwoju i nauki nowych umiejętności oraz sens wykonywanej pracy są ważniejsze od zarobków. Badanie obala mity na temat pokolenia Z.

ZUS: Łatwiej o świadczenie wspierające - więcej osób może je uzyskać

W 2024 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło ponad 90 tys. wniosków o świadczenie wspierające. Harmonogram wypłat uzależniony został od liczby punktów przyznawanych w decyzji Wojewódzkiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności. Od 1 stycznia br. o świadczenie mogą starać się osoby z wynikiem od 78 do 86 pkt.

REKLAMA