REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykonujesz pracę zdalną za granicą? Zwróć uwagę na przepisy podatkowe

Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Wykonujesz pracę zdalną za granicą? Zwróć uwagę na przepisy podatkowe
Wykonujesz pracę zdalną za granicą? Zwróć uwagę na przepisy podatkowe
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Praca zdalna z innego kraju może nieść za sobą poważne konsekwencje podatkowe. Zatrudnianie pracowników wykonujących swoje obowiązki zdalnie z zagranicy może bowiem prowadzić do powstania tzw. zagranicznego zakładu, co skutkuje obowiązkiem odprowadzania podatków w kraju. Dowiedz się, jak minimalizować ryzyko podatkowe związane z pracą zdalną za granicą.

Praca zdalna z zagranicy może zostać uznana przez organy skarbowe za wykonywaną w ramach zagranicznego zakładu, a to ma istotne konsekwencje podatkowe. Firma może być bowiem wówczas zobowiązana do płacenia podatków w kraju, w którym ten zakład się znajduje.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przy pracy zdalnej za granicą trzeba wiedzieć o zakładzie zagranicznym przedsiębiorstwa

Zakład zagraniczny (z ang. permanent establishment, PE) to pojęcie w prawie podatkowym oznaczające stałą placówkę, przez którą przedsiębiorstwo prowadzi całkowicie lub częściowo swoją działalność gospodarczą za granicą. Istnienie zakładu zagranicznego oznacza, że przedsiębiorstwo może być zobowiązane do płacenia podatków również za granicą, w kraju położenia zakładu. Jak bowiem stanowi art. 7 Modelowej Konwencji OECD, będącej wzorcem międzynarodowych umów ws. unikania podwójnego opodatkowania, zyski przedsiębiorstwa danego państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba że przedsiębiorstwo to prowadzi w innym państwie działalność gospodarczą poprzez położony tam zakład. Wówczas zyski zakładu mogą zostać opodatkowane w tym drugim państwie.

Zgodnie z art. 5 Konwencji, zakładem jest stała placówka, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność gospodarcza przedsiębiorstwa. W szczególności: siedziba zarządu, filia, biuro, zakład fabryczny, warsztat, czy kopalnia.

Praca zdalna poprzez zakład zagraniczny a podatki

W sprawie irlandzkiej spółki Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że zatrudnieni przez nią w Polsce dwaj pracownicy świadczą na jej rzecz pracę poprzez zakład zagraniczny, dlatego też musi dokonywać rozliczeń w podatku dochodowym także przed polskim fiskusem. Firma tłumaczyła, że zajmuje się tworzeniem gier komputerowych, a dyrektor techniczny oraz inżynier programowania zostali zatrudnieni bezpośrednio w siedzibie spółki w Irlandii. Tylko pracę będą wykonywali zdalnie z terytorium Polski, ze swoich domów lub innych miejsc swobodnego dostępu. Spółka nie udostępni im w tym celu żadnego biura. Ich praca ma wspierać produkcję gier. W żaden sposób nie będą natomiast uczestniczyć w działaniach sprzedażowych spółki, ani posiadać jakichkolwiek pełnomocnictw do podejmowania decyzji w imieniu firmy.

REKLAMA

Ale organ podatkowy uznał, że przekazanie przez firmę do dyspozycji pracowników laptopów i innego sprzętu informatycznego do wykonywania pracy, wiąże się z koniecznością powstania stałej placówki, którą może być mieszkanie pracownika. Stąd irlandzka spółka posiada w Polsce zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o CIT i polsko-irlandzkiej umowy ws. unikania podwójnego opodatkowania (interpretacja z 28 marca 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.699.2021.1.ANK).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze stanowiskiem organu zgodził się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach. Uznał, że charakter pracy wskazanych pracowników pokrywa się w części z przedmiotem działalności firmy. Rację ma zatem organ podatkowy, że będą oni stanowić w Polsce zagraniczny zakład dla irlandzkiej spółki. Nawet pomimo braku wynajęcia pomieszczeń zatrudnieni pracownicy mogą wykonywać swoje zadania w dowolnym miejscu, w trybie home office, co oznacza, że zostanie wyodrębniona owa przestrzeń do dyspozycji spółki, choć bliżej nieokreślona. Jak stwierdził sąd, nie ma wymogu, aby firma posiadała formalne prawo do dysponowania taką placówką. W erze pracy zdalnej miejsce, z którego świadczy ją pracownik na rzecz pracodawcy można uznać za odrębną placówkę tego pracodawcy (wyrok z 6 grudnia 2022 r., sygn. akt I SA/Gl 674/22).

Ciągłość usług, pracy, świadczonych z zagranicy w ramach pracy zdalnej

W innej sprawie podatniczka w 2020 r. wyjechała do Egiptu, a następnie do Hiszpanii, później do Portugalii. Ze wszystkich tych państw wykonywała pracę zdalną na rzecz pracodawcy z siedzibą w Polsce. Pod koniec 2021 r., po zakończeniu tej współpracy, założyła działalność gospodarczą w Polsce. Już w ramach B2B nadal świadczy usługi w branży IT na rzecz polskiego kontrahenta i wciąż przebywa stale w Portugalii. Przedsiębiorca wskazała, że całość swoich usług wykonuje z zamieszkiwanego tam lokalu, który nie jest jednak jej własnością, ani nie posiada ona żadnych nieruchomości i wartościowych ruchomości na terytorium Portugalii. Nie wynajmuje żadnej powierzchni biurowej. Pod koniec 2025 r. planuje wrócić do Polski. Przedsiębiorca była przekonana, że całość obowiązku podatkowego powinna realizować w Polsce, bowiem jej pracy zdalnej wykonywanej z mieszkania w Portugalii nie można uznać za zagraniczny zakład.

Podobnie jak w sprawie z 2022 r., tak i teraz Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że działalność podatniczki spełnia definicję zakładu w rozumieniu art. 5 Modelowej Konwencji OECD. Świadczy o tym sam fakt, że prowadzi ją ona z terytorium Portugalii przez stosunkowo długi okres, bo już od listopada 2021 r. (interpretacja indywidualna z 17 maja 2024 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.174.2024.3.JM).

Kiedy praca zdalna może prowadzić do powstania zagranicznego zakładu?

Jakie nasuwają się dla firm konkluzje, na co muszą uważać prowadząc działalność także za granicą, jeśli nie chcą by w jej zakresie traktowane była jako posiadające zagraniczny zakład? Jeżeli pracownik wykonuje swoją pracę zdalnie w sposób regularny i systematyczny z określonego miejsca za granicą, to miejsce to może zostać uznane za stałą placówkę firmy. Jeżeli pracownik wykonuje czynności, które są kluczowe dla działalności firmy (np. zarządzanie, zawieranie umów), może to zwiększać ryzyko uznania za zakład zagraniczny. W wielu przypadkach definicje zakładu zagranicznego są określone przez umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania obowiązujące między krajami oraz lokalne przepisy podatkowe.

Jeżeli działalność firmy za granicą spełnia kryteria zakładu zagranicznego, firma może być zobowiązana do odprowadzania podatków dochodowych w tym kraju, w którym znajduje się zakład. Może to prowadzić do konieczności rozliczania się z fiskusem w więcej niż jednym państwie. Powstanie zagranicznego zakładu może wymagać prowadzenia osobnej księgowości oraz składania odpowiednich raportów podatkowych. To wiąże się z dodatkowymi kosztami i obowiązkami administracyjnymi.

Jak zminimalizować ryzyko powstania zagranicznego zakładu?

Podsumowując, praca zdalna za granicą może prowadzić do powstania zagranicznego zakładu, co niesie ze sobą istotne konsekwencje podatkowe i administracyjne dla firmy. Dlatego ważne jest, aby przedsiębiorcy byli świadomi tych ryzyk i podejmowali odpowiednie kroki w celu ich minimalizacji. Firma, która nie chce by jej działalność zagraniczną uznano za wykonywaną w ramach zagranicznego zakładu, powinna w pierwszej kolejności zadbać, by praca wykonywana zdalnie miała charakter tylko pomocniczy.

Co istotne, każdy przypadek musi być rozpatrywany indywidualnie. Między innymi bowiem w wyroku z 10 października 2023 r. WSA we Wrocławiu orzekł, że samo wykonywanie pracy z mieszkania czy hotelowego pokoju przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych, tj. telefon komórkowy i laptop, nie może być uznane za zagraniczny zakład (wyrok z sygn. akt I SA/Wr 261/23).

Autor: Biuro rachunkowe Skarbiec Corporate Services

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Pracodawcy nie cierpią tego przepisu - wtedy musisz dostać równowartość nawet 6-miesięcznej pensji! Komu i kiedy się należą dodatkowe pieniądze od pracodawcy?

Śmierć członka rodziny to moment, w którym kwestie finansowe schodzą na dalszy plan, ustępując miejsca żałobie. Jednak polskie prawo pracy przewiduje mechanizmy, które mają zabezpieczyć bliskich zmarłego pracownika w tym najtrudniejszym czasie. Jednym z nich jest odprawa pośmiertna. To nie dobra wola pracodawcy, a jego prawny obowiązek. Kto może otrzymać te środki? Dlaczego czasem wypłata jest dzielona na pół? I kiedy szef może legalnie odmówić wypłaty?

Będzie 15. wypłata emerytur i rent jeszcze w grudniu 2025 r. ZUS już ogłosił i ma wspaniałą wiadomość dla części seniorów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłosił zmiany w harmonogramie grudniowych wypłat. Część seniorów otrzyma świadczenia wcześniej niż zwykle, a osoby z terminem 25 grudnia dostaną pieniądze przed świętami. Dodatkowo, na koniec miesiąca pojawi się niespodzianka – druga wypłata dla osób z terminem 1. dnia miesiąca, co w praktyce oznacza 15. przelew w roku.

Zmiany w ZFŚS jeszcze w 2025 r. lub od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy

Zmiany w ZFŚS wejdą w życie jeszcze w 2025 r. lub zaczną obowiązywać od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych? Chodzi o reprezentację pracowników.

Zmiany w Kodeksie pracy 2026. Nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy

Zmiany w Kodeksie pracy w 2026 roku dotyczą deregulacji przepisów. Chodzi o wprowadzenie postaci papierowej lub elektronicznej składania dokumentów uregulowanych w prawie pracy. Będzie również nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy. Które przepisy kodeksowe się zmieniają?

REKLAMA

Wsparcie z PFRON: staże, zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami, praktyki i wolontariat. Wnioski do 1 grudnia 2025 r.

Najnowszy program z PFRON dot. przygotowania do staży, praktyk, wolontariatu oraz zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w instytucjach kultury – jest częścią większego projektu „Projektowanie Uniwersalne Kultury – Dostępność w Instytucjach Kultury”. Celem tego przedsięwzięcia jest poprawa dostępności instytucji kultury oraz włączenie osób z niepełnosprawnościami i seniorów w ich działania. Partnerem realizującym projekt jest Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Całość przedsięwzięcia jest finansowana ze środków Unii Europejskiej – w ramach działania 3.3 „Systemowa Poprawa Dostępności” Priorytetu III „Dostępność i Usługi dla Osób z Niepełnosprawnościami” Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.

Szykują się zmiany w zasiłku opiekuńczym i wydłużenie aktualnych 14, 30 i 60 dni opieki. MRPiPS z MZ planuje rewizję przepisów

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wraz z Ministerstwem Zdrowia zapowiadają prace nad przeglądem obowiązujących przepisów w zakresie zasiłku opiekuńczego i dokonanie ewentualnych zmian. Resort pracy przyznaje, że te regulacje wymagają dopasowania do potrzeb rodzin, u których dzieci cierpią na szczególne choroby. Obecnie maksymalny okres, na który można uzyskać zasiłek opiekuńczy, jest zbyt krótki i nie odpowiada faktycznym potrzebom rodzin opiekujących się chorymi dziećmi. MRPiPS planuje współpracę z Ministerstwem Zdrowia w zakresie przygotowania odpowiednich rozwiązań - tak, aby regulacje były jak najbardziej transparentne i interdyscyplinarne.

Mental Health Summit 2025: pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Trwają zapisy

Mental Health Summit 2025 odbędzie się 28 listopada 2025 r. online. To pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Infor.pl objął wydarzenie patronatem medialnym. Trwają zapisy.

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Pracodawcy tego nie lubią

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Czy to dobrze? Pracodawcy tego nie lubią, ale jednoczesna praca u różnych zatrudniających przynosi młodym pracownikom korzyści. Dlaczego Zetki pracują wieloetatowo? Jak pogodzić racje pracowników i pracodawców?

REKLAMA

Bezpodstawne obniżenie wynagrodzenia? Nie. Pracodawcy mieli rację bo obowiązuje zasada nullum crimen sine lege certa

Poniżej opis stanu faktycznego i prawnego bardzo ciekawej sprawy, która zawisła przed SN. Sprawa odnosiła się do wypłaty wynagrodzenia i zasady nullum crimen sine lege certa. Sąd Najwyższy wskazał, że niejasne warunki odpowiedzialności karnej i odpowiedzialności za wykroczenia wykładać należy ściśle - zatem pracodawcy wygrali w SN i sprawa trafiła do ponownego rozpoznania w sądzie okręgowym.

991 i więcej dni umowy na czas określony? Czy 5 umów na czas określony? To nie luka prawna, ale KP pozwala omijać limity umów: pracownicy muszą uważać na wyłączenia z art. 25 zn. 1 par. 4 jeśli chcą umowę na czas nieokreślony

Generalna zasada wynikająca z Kodeksu Pracy w zakresie umów o pracę zawieranych na czas określony jest taka, że istnieją ograniczenia czasowe i liczbowe tych umów terminowych. O co zatem chodzi z okresem 33 miesięcy i limitem 3 umów? Czy można to ominąć i przedłużyć czas trwania terminowej umowy albo liczbę zawartych umów - tak aby jak najdłużej nie zawierać umowy na czas nieokreślony? Okazuje się, że jest taka możliwość.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA