REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykonujesz pracę zdalną za granicą? Zwróć uwagę na przepisy podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Wykonujesz pracę zdalną za granicą? Zwróć uwagę na przepisy podatkowe
Wykonujesz pracę zdalną za granicą? Zwróć uwagę na przepisy podatkowe
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Praca zdalna z innego kraju może nieść za sobą poważne konsekwencje podatkowe. Zatrudnianie pracowników wykonujących swoje obowiązki zdalnie z zagranicy może bowiem prowadzić do powstania tzw. zagranicznego zakładu, co skutkuje obowiązkiem odprowadzania podatków w kraju. Dowiedz się, jak minimalizować ryzyko podatkowe związane z pracą zdalną za granicą.

Praca zdalna z zagranicy może zostać uznana przez organy skarbowe za wykonywaną w ramach zagranicznego zakładu, a to ma istotne konsekwencje podatkowe. Firma może być bowiem wówczas zobowiązana do płacenia podatków w kraju, w którym ten zakład się znajduje.

REKLAMA

Autopromocja

Przy pracy zdalnej za granicą trzeba wiedzieć o zakładzie zagranicznym przedsiębiorstwa

Zakład zagraniczny (z ang. permanent establishment, PE) to pojęcie w prawie podatkowym oznaczające stałą placówkę, przez którą przedsiębiorstwo prowadzi całkowicie lub częściowo swoją działalność gospodarczą za granicą. Istnienie zakładu zagranicznego oznacza, że przedsiębiorstwo może być zobowiązane do płacenia podatków również za granicą, w kraju położenia zakładu. Jak bowiem stanowi art. 7 Modelowej Konwencji OECD, będącej wzorcem międzynarodowych umów ws. unikania podwójnego opodatkowania, zyski przedsiębiorstwa danego państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba że przedsiębiorstwo to prowadzi w innym państwie działalność gospodarczą poprzez położony tam zakład. Wówczas zyski zakładu mogą zostać opodatkowane w tym drugim państwie.

Zgodnie z art. 5 Konwencji, zakładem jest stała placówka, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność gospodarcza przedsiębiorstwa. W szczególności: siedziba zarządu, filia, biuro, zakład fabryczny, warsztat, czy kopalnia.

Praca zdalna poprzez zakład zagraniczny a podatki

W sprawie irlandzkiej spółki Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że zatrudnieni przez nią w Polsce dwaj pracownicy świadczą na jej rzecz pracę poprzez zakład zagraniczny, dlatego też musi dokonywać rozliczeń w podatku dochodowym także przed polskim fiskusem. Firma tłumaczyła, że zajmuje się tworzeniem gier komputerowych, a dyrektor techniczny oraz inżynier programowania zostali zatrudnieni bezpośrednio w siedzibie spółki w Irlandii. Tylko pracę będą wykonywali zdalnie z terytorium Polski, ze swoich domów lub innych miejsc swobodnego dostępu. Spółka nie udostępni im w tym celu żadnego biura. Ich praca ma wspierać produkcję gier. W żaden sposób nie będą natomiast uczestniczyć w działaniach sprzedażowych spółki, ani posiadać jakichkolwiek pełnomocnictw do podejmowania decyzji w imieniu firmy.

REKLAMA

Ale organ podatkowy uznał, że przekazanie przez firmę do dyspozycji pracowników laptopów i innego sprzętu informatycznego do wykonywania pracy, wiąże się z koniecznością powstania stałej placówki, którą może być mieszkanie pracownika. Stąd irlandzka spółka posiada w Polsce zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o CIT i polsko-irlandzkiej umowy ws. unikania podwójnego opodatkowania (interpretacja z 28 marca 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.699.2021.1.ANK).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze stanowiskiem organu zgodził się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach. Uznał, że charakter pracy wskazanych pracowników pokrywa się w części z przedmiotem działalności firmy. Rację ma zatem organ podatkowy, że będą oni stanowić w Polsce zagraniczny zakład dla irlandzkiej spółki. Nawet pomimo braku wynajęcia pomieszczeń zatrudnieni pracownicy mogą wykonywać swoje zadania w dowolnym miejscu, w trybie home office, co oznacza, że zostanie wyodrębniona owa przestrzeń do dyspozycji spółki, choć bliżej nieokreślona. Jak stwierdził sąd, nie ma wymogu, aby firma posiadała formalne prawo do dysponowania taką placówką. W erze pracy zdalnej miejsce, z którego świadczy ją pracownik na rzecz pracodawcy można uznać za odrębną placówkę tego pracodawcy (wyrok z 6 grudnia 2022 r., sygn. akt I SA/Gl 674/22).

Ciągłość usług, pracy, świadczonych z zagranicy w ramach pracy zdalnej

W innej sprawie podatniczka w 2020 r. wyjechała do Egiptu, a następnie do Hiszpanii, później do Portugalii. Ze wszystkich tych państw wykonywała pracę zdalną na rzecz pracodawcy z siedzibą w Polsce. Pod koniec 2021 r., po zakończeniu tej współpracy, założyła działalność gospodarczą w Polsce. Już w ramach B2B nadal świadczy usługi w branży IT na rzecz polskiego kontrahenta i wciąż przebywa stale w Portugalii. Przedsiębiorca wskazała, że całość swoich usług wykonuje z zamieszkiwanego tam lokalu, który nie jest jednak jej własnością, ani nie posiada ona żadnych nieruchomości i wartościowych ruchomości na terytorium Portugalii. Nie wynajmuje żadnej powierzchni biurowej. Pod koniec 2025 r. planuje wrócić do Polski. Przedsiębiorca była przekonana, że całość obowiązku podatkowego powinna realizować w Polsce, bowiem jej pracy zdalnej wykonywanej z mieszkania w Portugalii nie można uznać za zagraniczny zakład.

Podobnie jak w sprawie z 2022 r., tak i teraz Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że działalność podatniczki spełnia definicję zakładu w rozumieniu art. 5 Modelowej Konwencji OECD. Świadczy o tym sam fakt, że prowadzi ją ona z terytorium Portugalii przez stosunkowo długi okres, bo już od listopada 2021 r. (interpretacja indywidualna z 17 maja 2024 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.174.2024.3.JM).

Kiedy praca zdalna może prowadzić do powstania zagranicznego zakładu?

Jakie nasuwają się dla firm konkluzje, na co muszą uważać prowadząc działalność także za granicą, jeśli nie chcą by w jej zakresie traktowane była jako posiadające zagraniczny zakład? Jeżeli pracownik wykonuje swoją pracę zdalnie w sposób regularny i systematyczny z określonego miejsca za granicą, to miejsce to może zostać uznane za stałą placówkę firmy. Jeżeli pracownik wykonuje czynności, które są kluczowe dla działalności firmy (np. zarządzanie, zawieranie umów), może to zwiększać ryzyko uznania za zakład zagraniczny. W wielu przypadkach definicje zakładu zagranicznego są określone przez umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania obowiązujące między krajami oraz lokalne przepisy podatkowe.

Jeżeli działalność firmy za granicą spełnia kryteria zakładu zagranicznego, firma może być zobowiązana do odprowadzania podatków dochodowych w tym kraju, w którym znajduje się zakład. Może to prowadzić do konieczności rozliczania się z fiskusem w więcej niż jednym państwie. Powstanie zagranicznego zakładu może wymagać prowadzenia osobnej księgowości oraz składania odpowiednich raportów podatkowych. To wiąże się z dodatkowymi kosztami i obowiązkami administracyjnymi.

Jak zminimalizować ryzyko powstania zagranicznego zakładu?

Podsumowując, praca zdalna za granicą może prowadzić do powstania zagranicznego zakładu, co niesie ze sobą istotne konsekwencje podatkowe i administracyjne dla firmy. Dlatego ważne jest, aby przedsiębiorcy byli świadomi tych ryzyk i podejmowali odpowiednie kroki w celu ich minimalizacji. Firma, która nie chce by jej działalność zagraniczną uznano za wykonywaną w ramach zagranicznego zakładu, powinna w pierwszej kolejności zadbać, by praca wykonywana zdalnie miała charakter tylko pomocniczy.

Co istotne, każdy przypadek musi być rozpatrywany indywidualnie. Między innymi bowiem w wyroku z 10 października 2023 r. WSA we Wrocławiu orzekł, że samo wykonywanie pracy z mieszkania czy hotelowego pokoju przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych, tj. telefon komórkowy i laptop, nie może być uznane za zagraniczny zakład (wyrok z sygn. akt I SA/Wr 261/23).

Autor: Biuro rachunkowe Skarbiec Corporate Services

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ważne terminy na kwiecień 2025 r. dla pracodawcy i pracownika

Od 1 kwietnia zaczął się kolejny II kwartał w 2025 r. W kwietniu jest sporo ważnych terminów, o których muszą pamiętać w szczególności pracodawcy, ale i pracownicy bo te kwestie z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych dotyczą ich bezpośrednio. Podpowiadamy jakie dokumenty powinny wygenerować, złożyć działy księgowe czy kadr oraz jakie należności i składki powinny być opłacone w kwietniu 2025 r.

Uwaga: zaczęła się inwazja kleszczy. Ukąszenie kleszcza może powodować chorobę zawodową, wypadek przy pracy i świadczenia z ZUS

Jak podaje w swoim komunikacje Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna zaczął się już "sezon" na kleszcze. Nie wiele osób wie, ale ukąszenie kleszcza może powodować chorobę zawodową czy nawet wypadek przy pracy, a co się z tym wiąże możliwość otrzymywania świadczenia z ZUS czy KRUS. Przytaczamy też mity dotyczące kleszczy ale i niezbędne informacje.

Co się należy oprócz wynagrodzenia? 3 świadczenia wynikające ze stosunku pracy

Wynagrodzenie to świadczenie dla pracownika wynikające ze stosunku pracy. Przepisy prawa pracy przewidują jeszcze trzy inne świadczenia, które należą się pracownikowi. Jakie i co należy o nich wiedzieć?

Tylko 169 zł. Tyle wynosi składka na ubezpieczenie emerytalno-rentowe w II kwartale 2025 r., ale nie dla wszystkich

Tylko 169 zł. Tak, tyle wynosi składka na ubezpieczenie emerytalno-rentowe w II kwartale 2025 r. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich ubezpieczonych. Niby stawka jest niska, ale z drugiej strony w przyszłości emerytura czy renta też będzie niska. Czy warto?

REKLAMA

Nowe stawki odszkodowania z ZUS 2025 i 2026

Od 1 kwietnia 2025 r. odszkodowania z ZUS są wyższe. Ile ZUS wypłaci za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu? Oto nowe stawki odszkodowania z ZUS 2025 i 2026.

Aktywnie w żłobku. Maksymalny koszt pobytu dziecka w żłobku wynosi 2200 zł

2200 zł - tyle wynosi wysokość kosztu pobytu dziecka w żłobku w okresie od 1 kwietnia 2025 r. do 31 marca 2026 r. Jest to maksymalna stawka uprawniająca rodziców do skorzystania ze świadczenia „aktywnie w żłobku”.

Bez refundacji dla cukrzyków, a koszt leczenia to nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Mamy odpowiedź z Ministerstwa Zdrowia

Zgodnie z Konstytucją RP każdy ma prawo do ochrony zdrowia. Jak się jednak okazuje to zdrowie jest chronione w różnym stopniu w stosunku do różnych osób. Niestety sytuacja niektórych osób cierpiących na cukrzycę nie poprawi się w najbliższym czasie. Ministerstwo Zdrowia odpowiedziało, że nie planuje poszerzenia populacji uprawnionej do korzyści i dofinansowań związanych z cukrzycą.

Kiedy 36 dni urlopu dla pracownika?

Standardem jest, że pracownicy mają 20 lub 26 dni urlopu wypoczynkowego w roku. Niektórzy pracownicy są uprawnieni do nawet 36 dni urlopu. Kto i kiedy może liczyć na tak długi urlop?

REKLAMA

Utrata przez uczestnika PPK statusu osoby zatrudnionej to nie koniec oszczędzania w PPK [Przykłady]

Zmiana przez uczestnika PPK tytułu do ubezpieczeń społecznych nie zwalnia podmiotu zatrudniającego z obowiązku dokonywania wpłat do PPK za tę osobę. Oznacza to, że utrata statusu osoby zatrudnionej nie wpływa na status uczestnika PPK. Nadal należy odprowadzać wpłaty do PPK.

Ważny wyrok dla osób z niepełnosprawnościami. Spory w MOPS trwają bo nie uzasadnia swoich decyzji

Wiele osób z niepełnosprawnościami nie jest świadomych co do tego, że często organ postępuje wadliwie w ich sprawie. Organ zamiast wydać decyzję administracyjną o prawie lub braku prawa do świadczenia, wydaje informację o sposobie rozpatrzenia wniosku bez uzasadnienia. To nie jest to samo co decyzja administracyjna, która zawiera ściśle określone elementy. Jednostka powinna mieć gwarancję rozpoznania jej wniosku w formie decyzji, wydawanej w odpowiedniej procedurze, która następnie podlega kontroli. Odnosi się to zwłaszcza do rozstrzygnięć opartych na uznaniu, czy na ocenie nieostrych przesłanek - w stosunku do osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA