REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

7 marca 2025 r. to Dzień Doceniania Pracownika

2025, pracownik
7 marca 2025 r. to Dzień Doceniania Pracownika
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

7 marca 2025 r. to Dzień Doceniania Pracownika. Co zrobił Twój pracodawca, żeby Ci docenić? Prawie 80% ankietowanych przyznaje, że pracowałoby bardziej produktywnie, gdyby częściej otrzymywało uznanie za swoją pracę.

Kiedy zaczęto mówić o Dniu Doceniania Pracowników?

Początków Narodowego Dnia Doceniania Pracowników, który pojawił się po raz pierwszy w 1995 r., można się upatrywać w odpowiedzi na Dzień Szefa, podczas którego przypomniano pracownikom, jak ważne jest szanowanie i docenianie wszystkiego, co ich szef dla nich zrobił. Choć Dzień Szefa powstał w 1958 r., minęło prawie 40 lat, zanim przysługa została oficjalnie odwdzięczona poprzez ustanowienie dnia, w którym docenia się wszelkiego rodzaju pracowników. A przecież, gdyby nie było pracowników - nie byłoby też szefa. Jak podkreśla się w amerykańskiej literaturze: w połowie lat 90. dyskusję podjął członek zarządu-założyciel Recognition Professionals International, Bob Nelson, który współpracował ze swoim wydawnictwem (Workman Publishing), aby stworzyć to święto. Bob Nelson nie chciał, aby pracodawcy nie doceniali wszystkiego, co robią dla nich pracownicy. Często ich wartość wykracza poza zakres ich pracy, ale wykracza poza to, aby zapewnić płynne działanie firmy! Nie ma znaczenia, czy pracownicy pracują w zakładzie produkcyjnym, magazynie, odbierają telefony przez cały dzień, czy zajmują się rozliczeniami i reklamacjami klientów, firma nie mogłaby bez nich funkcjonować. Jest takie stare powiedzenie: „Biuro może działać bez szefa przez jeden dzień, ale nie bez recepcjonisty”, które z pewnością wyraźnie przypomina, czym zajmują się pracownicy i jak ważni mogą być dla każdej firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy jest dzień doceniania pracowników?

W dniu 7 marca 2025 r. przypada Dzień Doceniania Pracownika.

Docenianie pracowników ma bezpośredni wpływ na ich produktywność w pracy

Prawie 80% ankietowanych przyznaje, że pracowałoby bardziej produktywnie, gdyby częściej otrzymywało uznanie za swoją pracę, 71% byłoby wtedy mniej skłonnych do odejścia z pracy, a ponad 83% pracowników uważa, że docenianie ma wpływ na ich motywację do pracy. Opublikowane w styczniu 2024 r. wyniki badań przeprowadzonych przez firmę Nectar na ponad 1800 ankietowanych w USA pokazują, że docenianie pracowników ma bezpośredni wpływ na ich produktywność w pracy. Z kolei, według badania przeprowadzonego przez Pracuj.pl 41% Polaków szuka pracy lub planuje zmienić obecną w najbliższym czasie, a wśród pokolenia Z odsetek ten wynosi aż 59%.

Jak docenić pracowników?

Podpowiadamy kilka kluczowych zasad:

REKLAMA

  • Stwórz poczucie podmiotowości - to koncepcja, która zakłada traktowanie pracowników jako aktywnych uczestników w życiu organizacji posiadających własne cele, potrzeby i wartości. To uwzględnianie indywidualnych perspektyw, umiejętności oraz wkładu każdego pracownika w procesy firmy, nawet te decyzyjne i organizacyjne.
  • Poznaj kadrę i personalizuj przekaz - jakość doceniania pracowników to kluczowy czynnik w budowaniu pozytywnej atmosfery w miejscu pracy oraz w motywowaniu zespołu do osiągania wyznaczonych celów. Ważne jest, aby docenianie nie było powierzchownym gestem, ale przede wszystkim autentycznym wyrazem uznania za wysiłek i zaangażowanie każdego pracownika.
  • Doceniaj regularnie -badania firmy Nectar podają, że 98% pracowników codziennie otrzymujących uznanie czuje się docenionych przez swojego pracodawcę. W przypadku pracowników docenianych raz w roku jedynie 37%. Ta ogromna różnica świadczy o sile codziennych gestów uznania i wdzięczności w relacjach pracownik – pracodawca. Badania wskazują, że 71% pracowników byłoby mniej skłonnych do odejścia z firmy, gdyby byli częściej doceniani  – mówi ekspert. Nawet najmniejsze gesty docenienia mogą mieć ogromny wpływ na motywację i zaangażowanie pracowników. To może przełożyć się na wydajność całego zespołu oraz poziom satysfakcji z pracy. Dlatego warto znaleźć czas, by regularnie wyrażać uznanie za wysiłek i zaangażowanie pracowników. To inwestycja w atmosferę pracy i stabilność zespołu.
  • Doceniaj konkretnie - w procesie doceniania pracownika kluczową zasadą jest, aby być konkretnym i precyzyjnym. Zamiast używać ogólników, warto skupić się na konkretnych działaniach i osiągnięciach, które zasługują na uznanie. Konkretność w docenianiu pracowników pozwala na klarowność i zrozumienie. Pracownicy dokładnie wiedzą, za co są doceniani, co jest motywujące i buduje zaangażowanie w wykonywaną pracę.
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Źródło: Materiały prasowe

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Nie 4 tys., a 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego z ZUS od 2026 r. Długo wyczekiwana waloryzacja w końcu wchodzi w życie. Na wniosek Z-12 jest 12 miesięcy od zgonu

Nie 4 tys., a 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego z ZUS od 2026 r. Długo wyczekiwana waloryzacja w końcu wchodzi w życie. Ile czasu zasiłek ten wynosił 4 tys. zł? Na wniosek Z-12 (czyli wniosek o zasiłek pogrzebowy) jest 12 miesięcy, licząc od dnia zgonu.

To koniec działu XI KP - likwidacja przepisów. Pracownicy, pracodawcy, działy kadr: 13 grudnia 2025 wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy. Czekano na nią kilkadziesiąt lat

Uchyla się dział jedenasty z Kodeksu pracy (sic!). Co za zmiana dla pracowników, pracodawców, związków zawodowych oraz organizacji pracodawców! Na taką zmianę czekano kilkadziesiąt lat. Naukowcy już dawno mówili, że trzeba to zrobić i stało się! Ale uwaga, z jednej strony likwidacja przepisów, a z drugiej strony już w dniu 13 grudnia 2025 r. wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy, a konkretnie dla ZPP.

NSA wydaje kolejny przełomowy wyrok w sprawie renty, stażu i kwalifikacji chorób

W listopadowym wyroku NSA wydaje kolejne ważne interpretacje w sprawie renty, stażu i kwalifikacji chorób. NSA potwierdził restrykcyjne podejście do świadczeń przyznawanych „w drodze wyjątku". Podkreślono, że wszystkie przesłanki muszą być spełnione łącznie – brak jednej (np. odpowiedniego okresu składkowego) wyklucza możliwość przyznania świadczenia. Wyrok pokazuje, że trudna sytuacja życiowa, choć istotna, nie wystarczy bez spełnienia wymogów formalnych. Jaka jest więc konsekwencja wyroku?

Kolory, wykresy i kontekst – psychologia odbioru danych w controllingu. Jak kolory i forma wpływają na decyzje menedżerów?

Kolory, wykresy i kontekst – psychologia odbioru danych w controllingu. Jak kolory i forma wpływają na decyzje menedżerów? Okazuje się, że organizacje cierpią dziś na paradoks „nadmiaru danych i braku wiedzy”, co w połączeniu ze spadkiem czasu skupienia uwagi do zaledwie 47 sekund paraliżuje proces decyzyjny. Rozwiązaniem niekoniecznie jest nowa technologia (w tym AI), lecz wykorzystanie w raportowaniu wiedzy o psychologii percepcji oraz data storytellingu. Współczesny raport musi być intuicyjny, by menedżer mógł go zrozumieć w niecałą minutę. Niniejszy artykuł wyjaśnia, jak diagnoza kontekstu, dobór wykresów i kolorów zmniejsza obciążenie poznawcze i poprawia jakość decyzji biznesowych.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

REKLAMA

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Migracja pracownicza po polsku: Nie żądaj podwyżki, bo zastąpi Cię cudzoziemiec. Excel rośnie, państwo znika

W polskich fabrykach trwa cichy eksperyment: jeśli pracownicy chcą podwyżki, zawsze można ich zastąpić tańszymi pracownikami z Azji czy Afryki. W Excelu wszystko się zgadza. Problem w tym, że coraz mniej zgadza się w państwie, wspólnocie i relacjach społecznych.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA