Kategorie

Odpowiedzialność pracodawcy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorcy mogą spodziewać się m.in. kontroli podatkowej, ubezpieczeniowej, sanitarnej. Aby ustrzec się szkody wynikającej z przeprowadzania czynności kontrolnych z naruszeniem prawa, należy skorzystać ze sprzeciwu albo dochodzić odszkodowania.
Często w praktyce zawierane są umowy o pracę, które nie mają pewnych podstawowych elementów. Nie znaczy to jednak, że te umowy są zawsze nieważne. Nieważność umowy o pracę powoduje jedynie brak określenia stron umowy o pracę i rodzaju pracy, jaką ma wykonywać pracownik.
Tylko przestrzeganie ustawy o ochronie danych osobowych zabezpiecza pracodawcę przed roszczeniami pracowników z tytułu naruszenia ich danych.
Jesteśmy pracodawcą uprawnionym do wypłacania pracownikom zasiłków. Jeden z pracowników od 12 maja br. bez przerwy jest niezdolny do pracy z powodu choroby. Obecnie przedłożył nam zwolnienie lekarskie od 10 do 26 września br. Otrzymane zwolnienie budzi nasze wątpliwości, gdyż wiemy, że u lekarza, który je wystawił, miało miejsce włamanie z kradzieżą. Uważamy również, że sposób wystawienia tego zwolnienia jest nieprawidłowy. Jak mamy postąpić w tej sytuacji? Jak wyliczyć okres zasiłkowy w przypadku potwierdzenia naszych obaw?
Po każdej godzinie pracy przy monitorze ekranowym pracownik ma prawo do 5-minutowej przerwy lub do chwilowej zmiany rodzaju pracy.
Odsetki za zwłokę, koszty egzekucyjne oraz dodatkowa opłata finansowane są w całości z własnych środków przez płatnika składek.
Prawo unijne ustanawia obowiązek zakazu dyskryminacji już na etapie rekrutacji. Nie przewiduje jednak terminów, w których dyskryminowany kandydat ma prawo żądać odszkodowania od niedoszłego pracodawcy.
Członkowie zarządu spółki z o.o. odpowiadają w sposób solidarny za niezapłacone przez spółkę składki na ubezpieczenia społeczne. W praktyce może to stanowić znaczne obciążenie dla osób sprawujących tę funkcję. Dlatego warto zwrócić uwagę na okoliczności umożliwiające im uwolnienie się od tej odpowiedzialności.
W trakcie kontroli Inspekcji Pracy stwierdzono nieprawidłowości polegające m.in. na braku szkoleń z zakresu bhp oraz nieprawidłowych osłonach części ruchomych maszyn na terenie zakładu pracy. Pracownik służby bhp został wskazany przez pracodawcę jako winny wykroczeń z powyższego zakresu. Kontrolujący stwierdził, że powyższa odpowiedzialność ciąży na pracodawcy, a nie na pracowniku służby bhp, którego obowiązki nie mają wpływu na odpowiedzialność pracodawcy za stan bezpieczeństwa i higieny pracy. Kto ponosi odpowiedzialność za wykroczenia – pracownik czy pracodawca?
Rozdział 5 ustawy o związkach zawodowych zawiera wyszczególnione sytuacje łamania ustawy o związkach zawodowych, których zaistnienie pociąga za sobą odpowiedzialność prawną.
Pracodawca może wykonywać czynności kontrolne czy wydawać polecenia swoim pracownikom, nie narażając się na sprawę sądową o mobbing. Wystarczy, aby użyte przez niego argumenty były rzeczowe i przekazane w sposób spokojny i jasny.
Pracodawca odpowiada za dopuszczenie pracownika bez prawidłowego orzeczenia lekarskiego do pracy tylko wówczas, gdy wie, że badanie przeprowadzono nieprawidłowo, a nieprawidłowości te są widoczne (wyrok Sądu Najwyższego z 8 czerwca 2010 r., I PK 29/10).
Istotą mobbingu jest długotrwała przemoc psychiczna mająca na celu poniżenie pracownika i doprowadzająca najczęściej do rozwiązania stosunku pracy. Aby uniknąć odpowiedzialności za skutki mobbingu, pracodawca powinien eliminować praktyki o takim charakterze w ramach prowadzenia prewencji antymobbingowej.
Podczas kontroli w zakresie czasu pracy, pracodawca powinien udostępnić inspektorowi pracy niezbędną dokumentację związaną ze stosunkiem pracy.
Dokonywanie przez pracodawcę potrąceń z wynagrodzenia, bez zgody pracownika, należności innych niż wskazane w Kodeksie pracy jest wykroczeniem i podlega karze grzywny.
Świadectwo pracy ma charakter informacyjny i stanowi jedynie oświadczenie wiedzy pracodawcy. Jest to dokument pozbawiony elementów ocennych i stwierdza jedynie określone prawem okoliczności faktyczne, np. liczbę wykorzystanych dni urlopu wypoczynkowego.
Pracodawca lub osoba odpowiedzialna za popełnienie wykroczenia, która działała w jego imieniu, ponoszą za ten czyn odpowiedzialność w postaci kary grzywny wynoszącej od 1000 do 30 000 zł.
W firmie zdarzył się śmiertelny wypadek przy pracy. Pracodawca obawia się, że zostanie pociągnięty do odpowiedzialności karnej za zaniedbania w zakresie bhp na terenie zakładu pracy, które były przyczyną tego wypadku. Czy pracodawca jest jedyną osobą w firmie, która może ponosić odpowiedzialność za niedopilnowanie przestrzegania zasad bhp? Czy za stan bhp odpowiedzialny jest również pracownik służby bhp oraz sprawujący nadzór kierownik zmiany?
Podczas obsługi automatu do produkcji szczotek operatorka maszyny uległa ciężkiemu wypadkowi przy pracy. Praca poszkodowanej polegała na mocowaniu w uchwytach automatu materiału i odbieraniu po zakończonym cyklu technologicznym maszyny szczotek z tworzywa sztucznego. W dniu wypadku podczas pracy spadł przewód wyciągu. Pracownica nacisnęła wyłącznik „stop” znajdujący się przy drzwiczkach ruchomych z wyłącznikiem krańcowym i po otwarciu drzwiczek dostępu do strefy pracy maszyny włożyła lewą dłoń w strefę ruchu obrotowego noży rozszczepiających włosie szczotki (po otwarciu drzwiczek elementy tnące noża do rozszczepiania włosia wykonywały siłą bezwładności ruch obrotowy jeszcze przez 18 sekund). Lewa dłoń poszkodowanej została pochwycona przez ostrza noży, które obcięły jej cztery palce. Pracodawca przed wypadkiem nie dostosował maszyny do minimalnych wymagań. Czy można było uniknąć wypadku i kto ponosi odpowiedzialność za ten wypadek pracownicy, którzy obsługują maszyny czy pracodawca?
Zgon przewlekle chorego pracownika, który nie był spowodowany wykonywaniem prac dla niego zabronionych, nie może być uznany za skutek wypadku przy pracy, gdy podstawową przyczyną śmierci okaże się wspomniana choroba. Jednak odpowiedzialny za nakazanie choremu wykonania zabronionej pracy kierownik lub pracodawca może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej.(Wyrok Sądu Najwyższego z 18 sierpnia 2009 r., sygn. akt I PK 18/09)
Pracodawca jest zobowiązany szanować godność i inne dobra osobiste pracownika. Poszkodowany, którego dobra osobiste zostały naruszone, może żądać zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej sumy na cel społeczny.
W zakładzie pracy w trakcie kontroli nowej pilarki tarczowej zakupionej przez pracodawcę inspektor pracy stwierdził, że pracodawca wraz z zakupioną maszyną nie otrzymał pełnej dokumentacji. Po dostarczeniu pilarki stwierdzono brak deklaracji zgodności oraz niekompletną instrukcję użytkowania maszyny. Następnie po uruchomieniu pilarki kontrolujący zauważyli brak wyłącznika krańcowego w ruchomej osłonie układu napędowego pilarki. Maszyna była produkcji krajowej. Producent oznakował ją znakiem CE. Kto ponosi odpowiedzialność za stwierdzone braki: pracodawca czy producent maszyny?
Od 1 stycznia 2004 r. pracodawców obowiązują przepisy dotyczące przeciwdziałania mobbingowi w zakładzie pracy. W tym celu powinni oni wprowadzić wewnętrzne regulacje antymobbingowe w swojej firmie.
Jeżeli inspektor pracy w czasie kontroli stwierdzi i udokumentuje naruszenie przepisów prawa pracy, ma obowiązek zastosowania przewidzianego prawem środka prawnego. Może nim być np. wydanie decyzji (nakazu, zakazu), skierowanie wystąpienia lub wniesienie powództwa.
Jednym z narzędzi służących do realizacji działalności socjalnej przez pracodawców na rzecz osób uprawnionych jest zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Dla niektórych pracodawców tworzenie zfśs jest ustawowym obowiązkiem. Inni pracodawcy mogą go utworzyć dobrowolnie.
W trakcie kontroli Inspekcji Pracy stwierdzono nieprawidłowości polegające m.in. na braku szkoleń z zakresu bhp oraz nieprawidłowych osłonach części ruchomych maszyn na terenie zakładu pracy. Pracownik służby bhp został wskazany przez pracodawcę jako winny wykroczeń z powyższego zakresu. Kontrolujący stwierdził, że powyższa odpowiedzialność ciąży na pracodawcy, a nie na pracowniku służby bhp, którego obowiązki nie mają wpływu na odpowiedzialność pracodawcy za stan bezpieczeństwa i higieny pracy. Kto ponosi odpowiedzialność za wykroczenia – pracownik czy pracodawca?
Przepisy prawa pracy nie zabraniają zawierania ugody między pracodawcą a pracownikiem bez udziału organów ochrony prawnej. Nawet gdy w sprawie zapadł już wyrok sądowy, dopuszczalne jest zawarcie ugody między stronami stosunku pracy.
Pracodawca, zatrudniając pracownika, musi z nim podpisać umowę. Aby nie narazić się na odpowiedzialność, powinien jednak unikać postanowień niezgodnych z prawem, np. zapisów zakazujących podejmowania dodatkowego zatrudnienia.
Unia Europejska dopuszcza możliwość stosowania tzw. dyskryminacji pozytywnej ze względu na płeć. Jest to wyjątek, który ma pomóc wyrównać szanse kobiet przez przyznanie im uprzywilejowanej pozycji w stosunku do mężczyzn.
Zdarza się, że strony, zawierając umowę o pracę, nie mają na celu jej wykonywania, a jedynie objęcie pracownika ubezpieczeniami społecznymi. Taka umowa może być uznana za umowę pozorną.
Za szkodę w mieniu powierzonym z obowiązkiem zwrotu powstałą wskutek kradzieży pracownik ponosi odpowiedzialność w takim zakresie, w jakim można mu przypisać niewykonanie lub nienależyte wykonanie pieczy.
Wysokość odszkodowania przysługującego pracodawcy zależy od stopnia winy pracownika. Jeśli wina pracownika jest umyślna, pracodawca ma nieograniczone roszczenia, które mogą obejmować nawet utracone korzyści.
Odszkodowania na rzecz byłego pracownika wypłacane na podstawie zwykłej ugody podlegają opodatkowaniu, natomiast odszkodowania wypłacane w wyniku zawarcia z pracownikiem ugody sądowej mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania.
Nieopłacone przez płatnika składki oraz odsetki za zwłokę podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji lub egzekucji sądowej.
Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał umowę o pracę niezgodnie z prawem, może żądać przywrócenia do pracy lub odszkodowania.
Agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych do wykonywania określonych czynności na rzecz innej osoby, czyli tzw. pracodawcy użytkownika. W odróżnieniu zatem od typowych umów o pracę, w których stronami stosunku pracy są wyłączcie pracodawca i pracownik, przy zatrudnieniu pracowników tymczasowych zachodzi relacja między trzema podmiotami.
Pracodawca prowadząc działalność gospodarczą, zatrudniając pracowników ma obowiązek zapewnić im bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
Pracodawca odpowiada za przedmioty należące do jego pracownika, które uległy zniszczeniu lub uszkodzeniu podczas wypadku przy pracy. Odpowiedzialność ta ma jednak ograniczony charakter.
Pracownik nie ponosi odpowiedzialności za szkodę w takim zakresie, w jakim pracodawca lub inna osoba przyczyniły się do jej powstania albo zwiększenia.
Dobra osobiste pracownika są chronione przez przepisy Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego. W razie ich naruszenia przez pracodawcę, pracownik ma możliwość wystąpić o ich ochronę do sądu i dochodzić roszczeń majątkowych lub niemajątkowych.
Czasem zdarzają się sytuacje, kiedy otrzymujemy wynagrodzenie w kwocie innej niż zwykle. Skutki błędnego wyliczenia wynagrodzenia zawsze obciążają pracodawcę.
Tydzień temu pracodawca poinformował mnie, że moje wynagrodzenie było źle naliczane, w efekcie czego otrzymywałem za wysoką pensję. Zostałem również poinformowany o tym, że nadpłacona kwota zostanie potrącona z mojego kolejnego wynagrodzenia – otrzymam wówczas jedynie część należnego mi wynagrodzenia. Czy takie działanie pracodawcy jest zgodne z prawem?
Pracodawca, aby ustrzec się od zarzutu dyskryminacji ze strony pracowników, musi zwrócić szczególną uwagę na zapisy prawa wewnątrzzakładowego, np. regulaminu zfśs.
Jeżeli pracownik wyrządza szkodę osobie trzeciej przy wykonywaniu swoich obowiązków pracowniczych, zobowiązany do naprawienia szkody jest wyłącznie pracodawca. Jak zatem powinien się zachować pracodawca, jeżeli z roszczeniem odszkodowawczym wystąpi do niego osoba trzecia, której pracownik wyrządzi szkodę przy okazji wykonywania obowiązków pracowniczych?
Prowadzę firmę remontową. Moi pracownicy remontowali mieszkanie klientki. Zgodnie z umową, remont miał polegać na pomalowaniu ścian i wycyklinowaniu podłogi. Na prośbę klientki malarze, po zakończeniu powierzonych im zadań, zainstalowali urządzenia sanitarne. W związku z tym, że instalacja została wykonana wadliwie, właścicielka mieszkania żąda od mojej firmy odszkodowania. Czy jestem odpowiedzialny za tę szkodę?
Pracownica zwraca się do pracownika słowami, które powszechnie uważane są za nieprzyzwoite w miejscu pracy. Jedna z takich sytuacji została zaobserwowana przez innego pracownika, który zwrócił na to uwagę pracodawcy. Czy za takie zachowanie można pracownicy wypowiedzieć umowę o pracę?
Zamierzamy zawrzeć z pracownikiem drugą umowę o pracę na czas określony na 3 lata. Wcześniej z pracownikiem zawarliśmy już umowę na okres próbny 3 miesięcy oraz na czas określony 3 lat. Czy pracownik może zakwestionować długość umowy na czas określony, skoro przepisy nie przewidują, na jaki okres można je zawierać?
Pracodawca może powierzyć obowiązki służby bhp firmie zewnętrznej. Jest to dopuszczalne w wypadku, gdy w przedsiębiorstwie zatrudnionych jest mniej niż 100 pracowników.
Jeśli wydane pracownikowi polecenie dotyczyło wykonywanej przez niego pracy i było zgodne z prawem, wówczas obowiązkiem pracownika jest je wykonać. Jeśli bez ważnych przyczyn pracownik polecenia nie wykona, pracodawca ma kilka możliwości ukarania go karą porządkową.
Służba bhp pełni funkcje doradcze i kontrolne, w szczególności w zakresie przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy i w każdym innym miejscu jej wykonywania.