Jeśli inspektor pracy wyda decyzję przed upływem terminu do zapoznania się podmiotu kontrolowanego z zebranym materiałem dowodowym oraz do złożenia uwag (czyli przed upływem 7 dni od dnia przedstawienia protokołu), stanowi to naruszenie art. 10 k.p.a. Takie działanie uzasadnia – w razie wniesienia środka zaskarżenia – uchylenie decyzji w ramach postępowania odwoławczego w toku instancji i ewentualnej skargi do właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego (wyrok WSA w Warszawie z 19 lipca 2006 r., I SA/Wa 756/06, niepubl.).
Podmiot kontrolowany, do którego została skierowana decyzja, jest zobowiązany poinformować organ, który wydał decyzję, o jej realizacji z upływem terminu określonego w decyzji (art. 35 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy; zwanej dalej ustawą o PIP). Gdy był adresatem wystąpienia, jest zobowiązany zawiadomić odpowiedni organ PIP o terminie i sposobie realizacji wniosków pokontrolnych. O ile niewykonanie w wyznaczonym terminie nakazu należy do katalogu wykroczeń przeciwko prawom pracownika, o tyle samo niedopełnienie obowiązku zawiadomienia o wykonaniu decyzji, a także terminie i sposobie realizacji wniosków zawartych w wystąpieniu nie jest objęte takim katalogiem.
reklama
reklama
Nakaz usunięcia uchybień
Przesłanką wydania nakazu usunięcia uchybień zgodnie z art. 11 pkt 1 ustawy o PIP może być stwierdzenie naruszenia przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Nietrudno dostrzec, że zapis wymienionego przepisu jest bardzo szeroki i nie ogranicza możliwości wydawania nakazów usunięcia uchybień do stanów, których zaistnienie może skutkować zagrożeniem życia i zdrowia pracowników.
Nakazując usunięcie uchybień polegających na naruszeniu przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, inspektor pracy decyduje, że niezgodny z przepisami lub zasadami bhp stan faktyczny ma być doprowadzony do stanu zgodnego z przepisami prawa lub zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w ustalonym przez niego terminie.