REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ocena pracownika, Nagrody

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Firmowy św. Mikołaj, czyli jakie prezenty i niespodzianki szykują organizacje dla swoich pracowników

Co kobieta powinna robić, by osiągać sukcesy w biznesie?

Jestem menedżerem w dużej korporacji. Ostatnio w trakcie nieformalnej rozmowy usłyszałam, że trudno mi będzie awansować i dalej rozwijać się w tej organizacji, gdyż jestem kobietą, co oznacza, że nie posiadam pewnych cech i umiejętności, które determinują osiągnięcie sukcesu w biznesie. Nie ukrywam, że taka informacja zdenerwowała mnie i jestem ciekawa, czy prawdą jest, że my, kobiety, tak bardzo różnimy się od mężczyzn i czy płeć tak bardzo wpływa na nasze zachowanie w biznesie?

Jak zachować dyscyplinę w zakładzie pracy - uprawnienia pracodawcy

Kwestionariusz do diagnozowania wizerunków autoprezentacyjnych

Menedżerowie stanowią niejednolitą grupę zawodową – zróżnicowaną zarówno pod względem wykształcenia, jak i potencjału osobistego. Właściwości psychologiczne, wewnętrzne zasoby, kompetencje społeczne, a zwłaszcza predyspozycje do określonych zachowań autoprezentacyjnych menedżerów będą się różnić i w wielu przypadkach mogą okazać się dalekie od modelowego stylu funkcjonowania lidera w organizacji. Jak jest specyfika funkcjonowania menedżerów w zakresie zdolności do autoprezentacji?

Czy warto wykorzystywać SMART?

Gdy mówię swoim pracownikom, że każdy cel, jaki sobie stawiamy, musi spełniać kryteria SMART, śmieją się ze mnie i mówią, że to firmowa nowomowa. Ja tymczasem wierzę w tę zasadę, choć niekiedy mam kłopoty z dokładnym opisaniem celu lub oszacowaniem jego realności. Czy rzeczywiście SMART to przeżytek?

Inteligencja emocjonalna – fory dla karierowicza?

Jak zatrzymać talenty w firmie

Zatrzymanie w firmie najbardziej wartościowych pracowników jest jednym z poważniejszych zadań stojących obecnie przed menedżerami. Jak zapobiec odchodzeniu z firmy najcenniejszych specjalistów w czasach, gdy każdy z nich jest na wagę złota. Odpowiedzią na te wyzwania jest zarządzanie talentami przy wsparciu dedykowanych narzędzi IT.

Pracodawcy nie płacą pracownikom wynagrodzeń

Kwota należności niewypłaconych pracownikom w trzech pierwszych kwartałach 2010 r. wyniosła 144 mln zł i dotyczyła 72 tys. osób. To prawie o połowę więcej niż w tym samym okresie roku 2009 - wynika z najnowszych danych Państwowej Inspekcji Pracy.

Jesienią spada efektywność pracy pracowników

Jesień nie jest dobrym okresem na pracę. Do negatywnego wpływu jesiennej aury na pracę przyznaje się 2/3 uczestników ankiety Pracuj.pl. Najlepszym sposobem na jej zwalczenie, w większości przypadków, okazuje się kawa i coś słodkiego.

Terminy nabywania uprawnień pracowniczych

Pracownikowi studiującemu na ostatnim roku studiów przysługuje 21 dni urlopu szkoleniowego m.in. na przygotowanie pracy dyplomowej oraz przygotowanie się do egzaminu dyplomowego. Jeśli pracownik z urlopu nie skorzysta przed egzaminem, to urlop przepada.

Nowa ustawa - zwolnienia w administracji publicznej

O 10 proc. ma być zmniejszone zatrudnienie w administracji publicznej do 2013 roku - zakłada projekt ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o KRUS, ZUS, NFZ.

Czy nagrodę za ocenę pracy pracownika wliczać do podstawy wymiaru zasiłku

Czy w podstawie wymiaru świadczeń chorobowych powinniśmy uwzględnić nagrodę za ocenę rocznej pracy pracowników, którą przyznajemy im za indywidualne osiągnięcia w pracy? Nagroda wynosi 200% średniej płacy zasadniczej liczonej z całego poprzedniego roku. W regulaminie wynagradzania nie ma zapisów o zasadach pomniejszania tego składnika.

Badanie kompetencji przedstawicieli handlowych

Cechy dobrego pracownika i menedżera

Nagroda jubileuszowa

Pracuję w zakładzie transportu samochodowego od 26 lat. Zakład pracy zawsze wypłacał nagrody jubileuszowe, bo takie świadczenia przewidywał regulamin wynagradzania. Obecnie pracodawca zmienił zasady wypłaty nagród i uwzględnia tylko staż zakładowy, a nie jak dotychczas – ogólny staż pracy. Dokonał tych zmian w drodze wypowiedzeń zmieniających. Czy postąpił prawidłowo?

Którzy pracownicy mają największe szanse na awans?

Firmy chętnie przyjmują do pracy osoby kreatywne i ambitne, umożliwiając im szybkie pięcie się po szczeblach kariery. Największe szanse na awans mają osoby charakteryzujące się wysoką motywacją oraz umiejętnościami interpersonalnymi.

Jakie są różnice między premią a nagrodą

Pracodawcy, aby dowartościować oraz zachęcić swych pracowników do wydajniejszego wypełniania przypisanych im obowiązków, często przewidują w prowadzonej przez siebie polityce płacowej dodatkowe świadczenia pieniężne w postaci premii lub nagrody. W praktyce niejednokrotnie pojawiają się problemy z rozróżnieniem pojęciowym między premią a nagrodą, a co za tym idzie wątpliwości co do uznaniowej bądź roszczeniowej natury tych świadczeń.

Bezwartościowe kwestionariusze osobowości

Kwestionariusze osobowości są popularną metodą selekcji kandydatów pod kątem zgodności osobowości z wymaganiami danego stanowiska. Jednak, jak pokazują ostatnie badania przeprowadzone w Amerykańskich Siłach Powietrznych, w niektórych przypadkach są one nieskuteczne.

Ocena okresowa pracownika - zalety i wady

Oceny pracownicze są obecnie w zakładach pracy standardem. Zdarzają się sytuacje, że źle przeprowadzona ocena przynosi szkodę zarówno pracownikowi, jak i pracodawcy.

Jak dobrze wypaść podczas prezentacji?

Zatrudniamy w naszej firmie wielu inżynierów. Są fachowcami w swoich dziedzinach i mają ogromne doświadczenie. Chcielibyśmy, jako firma, wykorzystać ich wiedzę w nowych projektach i zależy nam, aby dzielili się swoim doświadczeniem z innymi osobami. Na początek poprosiliśmy ich o poprowadzenie kilku prezentacji dla młodszych pracowników, a w przyszłości planujemy także edukować naszych klientów. Niestety, słuchacze niewiele z tych wystąpień zrozumieli. Zależy nam, aby inżynierowie dobrze wypadali podczas prezentacji, bo dzięki ich wiedzy skorzysta i nasza firma, i nasi klienci.

Świadczenia dla funkcjonariuszy celnych

Funkcjonariusze służby celnej, jako jedna z grup pracowników mundurowych, za swoją służbę otrzymują uposażenie. Przepisy prawa przewidują dla nich także inne świadczenia, np. nagrodę jubileuszową czy roczną.

Okresy uprawniające do nagrody jubileuszowej

Czy zarządzenie MPiPS z 23 grudnia 1989 r. w sprawie ustalania okresów pracy i innych okresów uprawniających do nagrody jubileuszowej oraz zasad jej obliczania i wypłacania (MP nr 44, poz. 358) jest obowiązujące, a jeżeli tak, to czy okresy w nim wymienione można wliczać do okresów uprawniających do nagrody jubileuszowej, o których mowa w art. 38 pkt 5 ustawy z 28 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458 ze zm.)?

Wszechstronny opis potencjału pracownika

Z perspektywy psychologii organizacji stanowisko pracy to zespół wymagań stawianych pracownikowi. Mogą dotyczyć zarówno tego, co zatrudniony powinien wiedzieć i umieć, jak i do czego musi być predysponowany. Kompletna ocena potencjału oznacza nie tyle, że badamy kandydata wszystkimi dostępnymi narzędziami, ile że oceniamy rzetelnie, czy spełnia on wszystkie kluczowe wymagania stawiane mu przez stanowisko, o które się ubiega.

Zmierzyć (nie)mierzalne

Wywiad z Waynem F. Cascio, profesorem zarządzania w Business School na Uniwersytecie w Denver (Colorado)

Zasady przygotowania i przeprowadzenia rozmowy okresowej

Rozmowa okresowa to kluczowy punkt całego systemu ocen okresowych pracowników. Sposób jej przeprowadzenia decyduje w dużej mierze o jakości i rzetelności dokonanej oceny pracownika, a tym samym determinuje zasadność opierania na wynikach oceny okresowej różnych decyzji związanych z zarządzaniem ludźmi w organizacji. Jednocześnie rozmowa okresowa bardzo często budzi niechęć i obawę zarówno ocenianych, jak i oceniających i jest postrzegana jako sytuacja trudna dla obu stron. Można jednak zbudować pozytywne podejście do procesu dokonywania oceny okresowej, jeżeli będziemy pamiętać o stosowaniu pewnych zasad i dobrych praktyk oceniania.

Czy w razie zmiany etatu w trakcie choroby trzeba na nowo ustalić podstawę wymiaru zasiłku

Zatrudniamy 39 osób i sami wypłacamy zasiłki pracownikom. W bieżącym roku ze względu na trudną sytuację zakładu (związaną z powodzią) oraz charakter naszej linii produkcyjnej, w celu utrzymania dotychczasowego stanu zatrudnienia musieliśmy na okres sezonu letniego od 1 lipca do 30 września obniżyć wymiar czasu pracy części załogi do 1/2 etatu. Pracownica zatrudniona od 3 września 2007 r. pobierała zasiłek chorobowy od 15 marca do 5 lipca br. Obecnie przedłożyła zwolnienie lekarskie od 12 lipca do 3 sierpnia br. Od jakiej podstawy wymiaru naliczać jej zasiłek należny od 1 lipca br.? Czy na nowo ustalić podstawę wymiaru zasiłku z uwzględnieniem niższego wynagrodzenia? W jaki sposób przyjąć do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego nagrodę roczną za 2009 r.?

Nagroda jubileuszowa

Pracuję w zakładzie transportu samochodowego od 26 lat. Zakład pracy zawsze wypłacał nagrody jubileuszowe, bo takie świadczenia przewidywał regulamin wynagradzania. Obecnie pracodawca zmienił zasady wypłaty nagród i uwzględnia tylko staż zakładowy, a nie jak dotychczas ogólny staż pracy. Dokonał tych zmian w drodze wypowiedzeń zmieniających. Czy postąpił prawidłowo?

Czy wypłata nagrody w ratach może być korzystna dla pracownika uprawnionego do świadczenia przedemerytalnego

Od niedawna prowadzę niewielką firmę. Zatrudniam pracownika, który od marca 2007 r. jest uprawniony do świadczenia przedemerytalnego. Wypłacam mu wynagrodzenie zasadnicze w miesięcznej wysokości 1600 zł brutto. W przyszłym miesiącu chciałbym wypłacić mu nagrodę w kwocie 500 zł za bardzo dobre wyniki sprzedaży w pierwszym kwartale 2010 r. Zastanawiam się jednak, czy nie spowoduje to zawieszenia przez ZUS świadczenia przedemerytalnego za miesiąc, w którym nagroda zostanie wypłacona. Czy w związku z tym lepiej dla pracownika byłoby, gdybym wypłacił nagrodę np. w dwóch miesięcznych ratach po 250 zł?

Wynagrodzenia i systemy motywacyjne

Regulacja problematyki wynagradzania za pracę oraz wypłacania innych świadczeń związanych z pracą jest dokonywana za pomocą źródeł prawa o różnej randze i zakresie zastosowania. Samo pojęcie „wynagrodzenie” nie jest zdefiniowane przepisami prawa pracy. W doktrynie przyjmuje się, że „wynagrodzenie za pracę” jest to obowiązkowe świadczenie pracodawcy ze stosunku pracy na rzecz pracownika, mające charakter roszczeniowy i stanowiące ekwiwalent za wykonaną pracę.

Czy w podstawie wymiaru zasiłku uwzględnić nagrodę roczną, jeśli nie została wypłacona za poprzednie lata

Nasi pracownicy oprócz prawa do wynagrodzenia zasadniczego są uprawnieni do rocznej nagrody z zysku, którą wypłacamy w maju każdego roku po zakończeniu okresu rozrachunkowego (roku kalendarzowego). Zgodnie z regulaminem wypłat nagród z zysku, prawo do nagrody zachowuje pracownik, który przepracował minimum 6 miesięcy w danym roku kalendarzowym. Regulamin stanowi, że indywidualna nagroda z zysku przysługuje w wysokości 5% wynagrodzenia uzyskanego przez pracownika w roku rozrachunkowym za czas efektywnie przepracowany. Jak należy ustalić podstawę wymiaru zasiłku chorobowego pracownikowi, który uległ wypadkowi przy pracy i dostarczył zwolnienie lekarskie od 15 maja br.? Pracownik jest zatrudniony od 1 października 2008 r., dlatego za 2008 r. nie otrzymał nagrody z zysku. Natomiast nagrodę za 2009 r. otrzymał 8 maja br. Czy w podstawie wymiaru zasiłku chorobowego należy uwzględnić tę nagrodę?

Dokumentacja pracownicza dotycząca przyznania nagrody lub wyróżnienia

Pracodawca może przyznawać pracownikom nagrody i wyróżnienia, za szczególne osiągnięcia związane z łączącym strony stosunkiem pracy.

Nagroda jubileuszowa

Pracodawcy nie mają obowiązku wypłacania nagród jubileuszowych, nie jest to bowiem świadczenie powszechne ze stosunku pracy. Wielu pracodawców w przepisach pozakodeksowych przewiduje jednak taki bonus.

Jak wliczać nagrodę roczną do podstawy wymiaru zasiłku opiekuńczego

Pracownik jest u nas zatrudniony od lutego 2009 r. Wszyscy pracownicy otrzymują stałe wynagrodzenie za pracę, premie przyznawane na podstawie regulaminu premiowania oraz nagrody roczne. Nagrody za poprzedni rok są przyznawane po zamknięciu bilansu za dany rok, czyli u nas w kwietniu lub maju. W związku z chorobą dziecka pracownik przebywa na zwolnieniu lekarskim od 18 do 26 lutego 2010 r. Czy w podstawie wymiaru zasiłku opiekuńczego dla pracownika uwzględnić nagrodę roczną? Jeżeli tak, to w jaki sposób?

Błędy w ocenach okresowych pracowników

System ocen okresowych jest jednym z ważniejszych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Brak reakcji na pojawiające się problemy przyniesie więcej strat niż korzyści. Same błędy natomiast można eliminować lub minimalizować, co spowoduje, iż system będzie bardziej efektywny i funkcjonalny. Jakie zatem błędy można popełnić?

Modelowanie zachowań pracowników za pomocą nagród i kar

Teoria motywacji to wiedza obszerna i ciągle nie do końca odkryta. W praktyce organizacje tworzą własne systemy motywacyjne, zwykle szczegółowo wpisane w regulaminy i procedury. Na ile jednak te systemy i działania są zgodne z psychologiczną wiedzą na temat motywacji człowieka? W jaki sposób szefowie mają skutecznie motywować pracowników do pracy?

Ocena kompetencji pracownika za pomocą DC w terenie – opis praktyki

Sesje development i assessment center to narzędzia diagnostyczne znane w HRM od lat, stosowane z mniejszym lub większym przekonaniem zarządów, głównie ze względu na wysokie koszty, jakie muszą zostać poniesione, aby ocena została przeprowadzona rzetelnie.

Tworzenie regulaminu wynagradzania

Regulamin wynagradzania to dokument określający warunki wynagradzania w danym zakładzie. Można w nim wprowadzić także zapisy dotyczące innych niż pensja świadczeń związanych z pracą, np. premii.

Czy od nagrody z okazji Dnia Górnika i „barbórkowego” trzeba opłacić składki

Będziemy wypłacać pracownikom kopalni nagrody z okazji Dnia Górnika. Czy takie nagrody z okazji uroczystego dnia są zwolnione ze składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne?

Polityka personalna wobec utalentowanych pracowników

Gdy w polskich firmach zaczęło się mówić o programach Hi-Po i młodych talentach, od razu zarysowała się opozycja między „pokazywaczami” i „ukrywaczami”. Czy dziś firmy chętnie zezwalają najlepiej rokującym pracownikom na udział w otwartych konkursach lub na prezentacje podczas konferencji?

Motywowanie pracowników w okresie świątecznym i nie tylko

Coraz częściej firmy starają się szukać nietypowych form świętowania. Rezygnują z rutynowego „śledzika” i w okresie przedświątecznym nawiązują kontakty z domami dziecka, ośrodkami pomocy społecznej lub hospicjami, dla których przygotowują wigilie, prezenty, zbierają fundusze lub prowadzą różne inne działania w ramach wolontariatu. Działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu stają się coraz ciekawszym pomysłem na obchody świąt.

Jak ja wyglądam, czyli o wizerunku osobistym menedżera

W dzisiejszych czasach nie wystarczy być kompetentnym menedżerem. To, w jaki sposób radzimy sobie w sytuacjach zawodowych, we współpracy z innymi ludźmi, w końcu czy osiągniemy upragniony sukces, zależy również od wizerunku osobistego. Każdy z nas, czy tego chce, czy nie, codziennie pracuje na swój wizerunek w otoczeniu. Jednak czy zawsze jest to świadomie kreowanie własnego image’u?

Wyjazdy incentive jako nowa forma motywacji pracowników

Na Zachodzie wyjazdy motywacyjne dla pracowników są znanym i często używanym narzędziem marketingowym. W Polsce jest to wciąż nowa forma, ale pracodawcy coraz częściej po nią sięgają. Wyjazdy incentive są świetną formą nagradzania pracowników. Podróże motywacyjne to niezapomniane wyjazdy, łączące program turystyczny z zadaniami organizowanymi w niecodziennych miejscach i okolicznościach.

Diagnoza mocnych i słabych stron

Uczestnictwo w procesie samooceny to szczególne i wyjątkowe doświadczenie dla pracownika, ponieważ daje mu możliwość spojrzenia na własne funkcjonowanie zawodowe w zupełnie nowym świetle. Samoocena to swoisty rachunek sumienia podwładnego, a czas na nią poświęcony jest okazją do poznania prawdy o sobie i swoich słabych stronach zawodowych po to, aby zdiagnozowane niedoskonałości stały się punktem wyjścia do działań w zakresie kreowania ścieżki rozwoju i kariery.

Nowoczesne systemy oceny i motywacji pracowników

System oceny pracowniczej jest narzędziem realizowania zadań przez przedsiębiorstwo. Aby im sprostać, zarówno oceniający (przełożony), jak i oceniany (podwładny) powinni dobrze przygotować się do procesu oceny. Jakimi jeszcze wskaźnikami należy się kierować, przeprowadzając ocenę pracowniczą, a także, jak motywować finansowo, przedstawiamy na przykładach firm polskiej i niemieckiej.

Jak udzielać negatywnej informacji zwrotnej?

Kieruję grupą handlowców. Jednym z mało wdzięcznych zadań na moim stanowisku jest przekazywanie negatywnej informacji zwrotnej dotyczącej sposobów pracy i osiągnięć moich podwładnych. Jak powinienem przekazywać negatywną ocenę, by była ona konstruktywna i nie demotywowała do pracy.

Nagrody i wyróżnienia (art. 105)

Każdy pracownik za dobrze wykonywaną pracę ma prawo otrzymywać nagrody i wyróżnienia. Informacja o takim wyróżnieniu powinna znaleźć się w aktach osobowych pracownika.

Kiedy warto wprowadzić system ocen 360 stopni

Ocena 360 stopni jest zazwyczaj bardziej obiektywna niż ocena tradycyjna. Jednak jest znacznie trudniejsza do przeprowadzenia, zarówno od strony metodologiczno-organizacyjnej, jak i psychologiczno-społecznej. Nie zawsze jest potrzebna i nie zawsze może spełnić nadzieje w niej pokładane. Właściwie zastosowana daje organizacji ogromny impuls do rozwoju.

Od przyjaźni do ocen okresowych

Są jeszcze miejsca, gdzie ludzie w pracy kierują się wartościami – to jeden z wniosków płynących z konferencji Kuźnia Kadr. Tegoroczna edycja konferencji odbyła się w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie i toczyła się pod hasłem „Systemy płac i motywacja pracowników średnich przedsiębiorstw”. Spotkanie zgromadziło bardzo szerokie grono uczestników – począwszy od przedstawicieli mikroprzedsiębiorstw, poprzez pracowników firm państwowych, aż do przedstawicieli działów HR międzynarodowych koncernów.

Nagrody i wyróżnienia

Nagrody i wyróżnienia mogą być przyznawane pracownikom, którzy wzorowo wypełniają swoje obowiązki, a także przejawiają inicjatywę w pracy i podnoszą jej wydajność, jakość oraz przyczyniają się szczególnie do wykonywania zadań zakładu pracy. Zapis o przyznaniu nagrody lub wyróżnienia składa się do akt osobowych pracownika (art. 105 k.p.).

Wynagrodzenie telepracownika

Wynagrodzenie telepracownika powinno być ukształtowane tak samo jak wynagrodzenie „zwykłego” pracownika zatrudnionego na takim samym stanowisku.

REKLAMA