Którzy pracownicy mają największe szanse na awans?
REKLAMA
Zdaniem ekspertów z Michael Page International kluczowe dla rozwoju zawodowego i osiągnięcia pożądanej pozycji jest pierwsze dziesięć lat pracy. W szybkich awansach pomagają także: posiadanie odpowiednich cech i kompetencji oraz umiejętność wyeksponowania ich w taki sposób, by zostały zauważone przez przełożonych.
REKLAMA
Wynagrodzenie osób podejmujących pierwszą pracę >>
Planowanie kariery trzeba zacząć jak najwcześniej. Przed wysłaniem CV do potencjalnego pracodawcy należy dokładnie przemyśleć, jakie chcemy osiągnąć cele zawodowe i którzy pracodawcy mogą nam to umożliwić. „Nasze doświadczenia pokazują, że około 85 proc. pracowników poniżej 30 roku życia nie wie bądź nie analizuje tego, co i jak chce osiągnąć w życiu zawodowym” – podkreśla Paweł Wierzbicki, Manager Banking & Financial Services w Michael Page International. – „Zmiana pracy jest w ich przypadku podyktowana motywacją negatywną, czyli ogólnie rozumianym niezadowoleniem z obecnego pracodawcy, niż motywacją pozytywną, która jest kluczowa dla rozwoju profesjonalnego i realizacji celów zawodowych”.
Planowanie kariery - nowe szkolenie Akademii PARP >>
„Podstawowym czynnikiem decydującym o awansie jest zaangażowanie w pracę. Zauważone przez pracodawcę, może otworzyć drogę do poszerzenia zakresu odpowiedzialności i promocji na wyższe stanowisko” – opowiada Radosław Szafrański, Executive Manager z Michael Page International. – „Dobrym pomysłem jest wybieranie projektów najbardziej obiecujących, a w trakcie ich realizacji – angażowanie się w zadania priorytetowe. Wykazanie samodzielności i kreatywności w rozwiązywaniu kluczowych spraw będzie nie tylko dowodem naszego zaangażowania, ale również pokazem umiejętności hierarchizowania zadań – umiejętności ważnej zarówno na stanowisku specjalisty, jak i menadżera”.
Zakres obowiązków pracownika >>
Przełożeni oczekują, że pracownik będzie angażował się w wykonywaną pracę, zarówno w czasach koniunktury, jak i w trudniejszych dla firmy okresach. „Duża motywacja do pracy, nastawienie na sukces i chęć rozwoju powinny towarzyszyć pracownikowi stale” – tłumaczy Radosław Szafrański. – „Rynek podlega częstym zmianom, do których firmy potrafią się dostosować i przetrwać gorsze momenty. Pracownik, który wykazał się dużym zaangażowaniem w czasach kryzysu, jako pierwszy może liczyć na bardziej odpowiedzialne stanowisko w momencie, gdy poprawi się sytuacja firmy”.
Czy kłamiący kandydat do pracy może być dobrym pracownikiem >>
Istotnym czynnikiem zawodowego sukcesu jest umiejętność współpracy z innymi osobami w firmie. Dobre stosunki z przełożonymi, osobami na stanowiskach równorzędnych oraz z podwładnymi są zaliczane przez ekspertów do kluczowych elementów decydujących o awansie. „Nawet najlepszy specjalista nie zostanie doceniony i nie zdobędzie szansy na awans, jeśli nie będzie potrafił porozumieć się z innymi” – tłumaczy Radosław Szafrański. – „Umiejętność komunikacji pozwala znaleźć kompromisowe rozwiązania, niezbędne w pracy zespołowej. Jest także konieczna w zarządzaniu zespołem. Jeśli nie będziemy w stanie skutecznie delegować zadań na podwładnych, nasza praca stanie się mniej efektywna i zostanie gorzej oceniona”.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat